Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelemaan: röntgenhoitaja, suuhygienisti vai bioanalyytikko?

Vierailija
30.01.2022 |

Kevään yhteishaku lähestyy, ja tarkoitus olisi opiskella uuteen ammattiin. Otsikossa itseäni eniten kiinnostavat vaihtoehdot jo tulivatkin, mutta onko palstalaisilla näistä aloista kokemusta? Millainen työllisyystilanne tällä hetkellä, millaista on opiskelu, palkkaus, työolot? Netistä jonkin verran olen jo lukenutkin, mutta tuoreet kokemukset tietenkin aina tervetulleita :)

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika on puuduttavassa työssä?

Olen tällä hetkellä lakimiehenä valtiolla ja vaikka julkishallinnossa kuulemma vain lomaillaan, en jaksa kokoaikaista sressiä, työkuormaa yhä pienenevillä resursseilla eikä palkkakaan ole kovin hyvä. Mietin itsekin röntgenhoitajan tai bioanalyytikon opintoja. Tekisi mieli ottaa parin vuoden irtiotto ja mennä opiskelemaan. Opintojen jälkeen voisin tehdä pätkää uudella alalla. Ikää jo sen verran, että työllisyysnäkymät pitää olla hyvät, jotta töihin pääsee.

Uusi ala ei varmaan unelmaa ole, mutta mitä huonoja puolia niissä on? Miksi näytteenotto on pahasta? Ei siitä varmaan illalla jää miettimään, että menikö oikein ja ehdinkö ottamaan huomenna riittävän monta näytettä vai meneekö taas ylitöiksi? Etätyötä tuskin on tarjolla, mutta onhan tässä jo pari vuotta kotona oltukin.

Toki jotkut tykkäävät näytteenotosta, mutta usein se on sitä, että kamalassa kiireessä yritetään saada kaikista potilaista otettua näytteet. Monet ovat eristyshuoneissa, joihin pukeudutaan erikseen joka kerta. Monella on niin huonot suonet, että yrittäminen sattuu jo potilasta, mutta jostain pakko saada näyte otettua. Työskentelyasento rasittaa selkää, koska kiireessä on vaikeaa yrittää panostaa täysillä ergonomiaan. Etenkin lasten näytteenotto aiheuttaa ainakin minulle sellaista stressiä, etten sitä mielelläni tekisi.

Sormet ja ranteet ei kestä näytteenottoa eikä muitakaan bioanalyytikon hommia (pipetointi) kovin pitkään. Silmät alkaa mennä iltapäivästä jo siksakkia kun yrittää kirjata potilaiden tuloksia niin ettei yksikään numero jää välistä jne.

Kyllä sitä aika pian alkaa toivoa, että voisinpa vain tehdä jotain tylsää toimistotyötä ilman jatkuvaa skarppina olemista ja nysväämistä labrassa tai juoksentelua pistämässä potilaita neulalla.

Paikkakin vain 2400-2600 € bruttona.

Tylsää toimistotyötä toiveissa olisikin. Olen miettinyt, että olisin hyvä kopiovastaavana, mutta sellaisia töitä ei juurikaan enää ole tarjolla. Ainakaan meidän virastossa ei näitä helppoja lököhommia enää ole, joten alaa olisi pakko vaihtaa.

Kun ikävuosia alkaa olemaan jo yli 45 työllistyminen muulle kuin sotealalle, ei ole helppoa. Lähihoitajaksi/sairaanhoitajaksi en usko sopivani, vaan mielellään kohtaisin asiakkaan melko pikaisesti ja selvän toimenpiteen ajaksi. Näytteenotto/kuvanotto ja asiakas ulos. Ei asiakkaiden yhteydenottoja ja puheluita, joissa vaan haukutaan ja kerrotaan, miten tuhoan heidän elämän ja elinkeinon. Yhtään positiivista palautetta asiakkailta ei tule, enkä oikeastaan sitä odotakaan, mutta ihmisten negatiiviset puheet menevät ajan kanssa ihon alle. Säädöksiä on noudatettava, vaikka itsekin haluaisi jättää ne huomiotta. Toisaalta mihinkään virkavirheeseen en halua joutua, työtä tämä kuitenkin vain on.

Mielelläni kuulisin kuvauksia työpäivistä ja työn huonoista puolista, jotta en joutuisi ojasta allikkoon. Nyt omat kuvitelmat työstänne on varmaankin liian ruusuisia.

T. Se julkishallinnon lakimies

Vierailija
62/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen bioanalyytikko, ja minulla on tunne, että aika moni kollegani on tyytyväinen työhönsä. Mutta, jos päädyt alalle, niin ole tosi tarkka siitä, minne menet töihin. Erikoisaloja on paljon, ja labrat on keskenään hyvinkin erilaisia. Itse olen lähes koko urani tehnyt patologian labrassa, ja tykännyt. Siellä saa myös tehdä pääasiassa päivätyötä, jos haluaa. Kannattaa olla määrätietoinen siinä, millaisiin töihin haluaa. Jos ajaudut näytteenottoon, ei vaihtaminen ole välttämättä ihan yksinkertaista.

Suosittelen!

Hmm, kiitos vinkeistä. Bioanalyytikko saattaisi ehkä olla se, mikä näistä kolmesta eniten kiinnostaisi. Kiinnostaisi nimenomaan pyöriä siellä laitteiden ja mikroskooppien takana, näytteenotto ei ehkä olisi se ykkösvalinta näissä töissä. Millaista patologian labrassa on? Kuinka helppoa on päästä "erikoislabraan" töihin vastavalmistuneena, vai onko näytteenotto se josta uranluonti on aloitettava? Millaista näytteenoton puolella on?

Ap

Tässä tapauksessa suosittelen ehdottomasti tutustumista biotekniikan insinöörin tutkintoon! Ei näytteenottoa, valmiudet toimia niin teknologiateollisuuden labroissa kuin yliopistojen tutkimuslabroissa. Mikroskooppeja, DNA-töitä, histologiaa, soluviljelyä, tuotekehitystä. You name it!

Hmm, kuulostaa kyllä kiinnostavalta. Pikaisen googlettelun perusteella ilmeisesti biotekniikan insseille ei vain töitä ole niin hirveästi tarjolla. Näyttää kyllä vähän vaihtelevan, onko kyseessä bio- ja kemiantekniikan vai bio- ja elintarviketekniikan koulutus, lieneekö sillä sitten merkitystä miten.

Bioanalyytikon papereissa olisi tietysti se hyvä puoli, että jos ei tutkimuspuoli työllistä niin voisi hätävarana hakea näytteenoton puolelle, missä työvoimapula ilmeisesti on. Pitää perehtyä kyllä tuohon inssitutkintoon vielä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeeköhän yksikään aloituksen ammateista palkkansa eteen mitään? Bioanalyytikosta en ole varma, mutta kaksi muuta on melkoisia vapaamakustajia.

Vierailija
64/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeeköhän yksikään aloituksen ammateista palkkansa eteen mitään? Bioanalyytikosta en ole varma, mutta kaksi muuta on melkoisia vapaamakustajia.

Suuhygienisti ei voi yksin tehdä mitään, pääasiallinen toimi on ojentaa tavaroita hammaslääkärille. Röntgenhoitaja pistää potilaan seisomaan levyn eteen ja sitten painaa nappia. Väkisinkin tulee mieleen että nämä koulutukset voisi yhdistää tai poistaa kokonaan.

Vierailija
65/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuhygienisti ei voi yksin tehdä mitään, pääasiallinen toimi on ojentaa tavaroita hammaslääkärille. Röntgenhoitaja pistää potilaan seisomaan levyn eteen ja sitten painaa nappia. Väkisinkin tulee mieleen että nämä koulutukset voisi yhdistää tai poistaa kokonaan.

Suuhygienisti ei ojentele tavaroita vaan hammashoitaja. Röntgenhoitaja joutuu välillä ottamaan kuvia myös makaavasta potilaasta.

Vierailija
66/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuhygienisti ei ojentele tavaroita vaan hammashoitaja. Röntgenhoitaja joutuu välillä ottamaan kuvia myös makaavasta potilaasta.

Minun hammaslääkärissäni suuhygienisti palvelee hammaslääkäriä. Rinnassa lukee suuhygienisti. Toki suuhygienisti myös asettaa aurinkolasit silmille ja imee pilli-imulla sylkeä, hammaslääkäri tekee sitten tutkimukset ja korjaukset.

Röntgenistä sen verran että voisi kuvitella yksinkertaisen homman pidemmän päälle maistuvan puulle, mutta tietysti jos jo työpaikan ovella laittaa aivot samaan narikkaan pipon ja takin kanssa niin meneehän se päivä niinkin.

Vierailija
67/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun hammaslääkärissäni suuhygienisti palvelee hammaslääkäriä. Rinnassa lukee suuhygienisti. Toki suuhygienisti myös asettaa aurinkolasit silmille ja imee pilli-imulla sylkeä, hammaslääkäri tekee sitten tutkimukset ja korjaukset.

Röntgenistä sen verran että voisi kuvitella yksinkertaisen homman pidemmän päälle maistuvan puulle, mutta tietysti jos jo työpaikan ovella laittaa aivot samaan narikkaan pipon ja takin kanssa niin meneehän se päivä niinkin.

Se sun suuhygienistisi on myös hammashoitaja silloin kun se ojentelee niitä instrumentteja. Suuhygienisti rapsuttaa plakkia.

Vierailija
68/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sun suuhygienistisi on myös hammashoitaja silloin kun se ojentelee niitä instrumentteja. Suuhygienisti rapsuttaa plakkia.

Hammaslääkärit osasivat ennen rapsuttaa plakkia, mutta nykyään eivät. Kiire saada helppoa rahaa.

Vierailija
69/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele röntgenhoitajan työtä. Fyysisesti raskasta, kun täytyy osallistua potilaiden nosteluun tutkimuspöydälle (kaikki potilaat eivät pysty liikkumaan itse) ja ennen kaikkea siinä saa liikaa röntgensäteilyä, eikä säteilyn määrää enää nykyään edes kompensoida millään tavoin lomilla tai rahalisillä. Surkein hoitoalan työ ja työpaikkoja lähinnä HUSissa.

Onko sekään mukavaa, että joutuu näkemään syöpäpotilaiden sisälle ja kuvaamaan onnettomuuspotilaita? Ja välillä kiertämään jopa teho-osastolla siirrettävän kuvauslaitteen kanssa. Siinä työssä joutuu näkemään myös kaikkein vakavimmin sairaiden tilanteen.

Kaksi muuta ap:n vaihtoehdoista ovat mielestäni paljon mukavampia töitä. Etenkin jos pääset opiskelemaan bioanalyytikoksi. Niissä on mahdollisuus päästä uskoakseni myös yksityisen puolen hammashoitolaan tai labraan töihin, ja niissä on silloin heti paremmat palkatkin kuin kunnallisella.

Vierailija
70/101 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele röntgenhoitajan työtä. Fyysisesti raskasta, kun täytyy osallistua potilaiden nosteluun tutkimuspöydälle (kaikki potilaat eivät pysty liikkumaan itse) ja ennen kaikkea siinä saa liikaa röntgensäteilyä, eikä säteilyn määrää enää nykyään edes kompensoida millään tavoin lomilla tai rahalisillä. Surkein hoitoalan työ ja työpaikkoja lähinnä HUSissa.

Onko sekään mukavaa, että joutuu näkemään syöpäpotilaiden sisälle ja kuvaamaan onnettomuuspotilaita? Ja välillä kiertämään jopa teho-osastolla siirrettävän kuvauslaitteen kanssa. Siinä työssä joutuu näkemään myös kaikkein vakavimmin sairaiden tilanteen.

Kaksi muuta ap:n vaihtoehdoista ovat mielestäni paljon mukavampia töitä. Etenkin jos pääset opiskelemaan bioanalyytikoksi. Niissä on mahdollisuus päästä uskoakseni myös yksityisen puolen hammashoitolaan tai labraan töihin, ja niissä on silloin heti paremmat palkatkin kuin kunnallisella.

Oikotiellä on tällä hetkellä 81 avointa röntgenhoitajan paikkaa joista 7 Hussilla. Joskus kannattaisi edes koettaa 5 sekunnin googlehakua ennen mutujen kirjoitteluja.

Vierailija
71/101 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upitetaas, jos löytyisi kommentoijia vielä. Itsellänikin olisi alanvaihto edessä niin kaikki neuvot ovat tarpeen...

Vierailija
72/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
73/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään noista jos et halua elää köyhyysrajalla. Surkea palkkaus.

Kieltämättä ei noista millään rahoiksi lyö, mutta ainoat alat jotka oikeasti kiinnostavat. Ettei se palkkaus ehkä niinkään ole se ratkaiseva tekijä, kunhan työ itsessään on kiinnostavaa. Kovapalkkaisempiakin ammatteja on, mutta en ole onnistunut löytämään sellaista joka kiinnostaisi tarpeeksi.

Ap

Hammaslääkäri?

Vierailija
74/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielenkiintoista raaputella haisevista kidoista hammaskiveä? (Suuhygienisti)

Vierailija
75/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin bioanalyytikoista tuntuu olevan pulaa.

Työvoimapula = kyseessä on ala/yritys, jossa palkkaus on alhainen ja työolot huonot, ja siksi porukka on lähtynyt pakoon noista firmoista.

Labrat ovat nykyään muissa maissa, esimerkiksi synlab ja sitä käyttävä terveystalo siis käyttävät Virossa olevan labran palveluita. Suomesta vähitellen katoaa labrat, kun näytteet kulkee kätevästi muihin halvempiin maihin. Itse pitäisi bioanalyytikon alaa Suomessa samanlaisena auringonlaskun alana kuin rekkakuskia (suomalaiset korvaantuvat ulkomaisilla kuskeilla ja rekoilla).

Röntgenhoitaja on oikeasti luvanvarainen ala, kun käsitellään ionisoivaa säteilyä. Tarvii päästä ihan oikeasti säteilyyn liittyvistä lupatenteistä läpi. Tämä olisi oma valintani. Tänne ei oikeasti voi lukutaidoton tms. päätyä alalle kilpailemaan palkoista, niinkuin perushoitajatasoisissa hommissa, kun stuk tentit eivät ole vain silmänlumetta (vai ovatko jo nykyään?).

Hammashygienisti on vähän riskiala - mutta yksityisellä ainakin heidät valitsee asiakas, joten valinta voi hyvin karsia pahimmat tapaukset pois alalta. Itsekin olen käynyt useammalla hammashygienistillä vain kerran, kun hän on satuttanut. Niillä, joille olen tullut pitempiaikaiseksi asiakkaaksi, hoito on ollut aina käytännössä kivutonta. Kuitenkin noissa on vaihtuvuutta, joten eiköhän ne hyvät vaihda palkan takia työpaikkaa (tai alaa).

Itse valitsisin noista röntgenhoitajan.

Tai siis itse en valitsisi noista mitään, enkä yleensäkään sote alaa.

Vierailija
76/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin suuhygienisti tekee kunnallisen puolen hammastarkastukset yksinään. Lähettää sitten hammaslääkärille, jos löytyy reikiä, on sitä mieltä, että tarvitsisi röntgenkuvia hampaista tai katsoo, että on jotain sellaista, mistä tarvitsee hammaslääkärin hoitoa. Hän myös tekee hammaskiven poistoa, fluorilakkausta yms.

Vierailija
77/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta suuhygienstinä riitti minulle, vaihdoin alaa. Työ on pikkutarkkaa nykertömistä, huonot työasennot jne yksityisellä puolella pääkaupunkiseudulla palkka tosin on ihan ok

Vierailija
78/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ehkä hyllytän tuon suuhygienistin toistaiseksi. Muuallakaan työ ei kauheasti kehuja saa, mitä olen lukenut.

Röntgenhoitajakin on tässä alkanut kutkutella hiukan enemmän. Sote-puoli kiinnostaa, mutta en ole ihan niin sosiaalinen että jaksaisin pidempiä potilaskontakteja. Tutkimuspuoli siis olisi enemmän ehkä se juttu. Kaikki tekninen kiinnostaa myös.

Joku ylempänä kommentoi ettei sote-puoli kannata, mutta eipä tässä muukaan auta kun muutkaan ammatit eivät kiinnosta. Ja työtä kuitenkin on tehtävä. Biologia olisi ollut minulle ykkösvalinta, mutta sieltä nyt valmistuu suoraan kortistoon, eli toiseksi parhaalla vaihtoehdolla mennään :D

Vierailija
79/101 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, ehkä hyllytän tuon suuhygienistin toistaiseksi. Muuallakaan työ ei kauheasti kehuja saa, mitä olen lukenut.

Röntgenhoitajakin on tässä alkanut kutkutella hiukan enemmän. Sote-puoli kiinnostaa, mutta en ole ihan niin sosiaalinen että jaksaisin pidempiä potilaskontakteja. Tutkimuspuoli siis olisi enemmän ehkä se juttu. Kaikki tekninen kiinnostaa myös.

Joku ylempänä kommentoi ettei sote-puoli kannata, mutta eipä tässä muukaan auta kun muutkaan ammatit eivät kiinnosta. Ja työtä kuitenkin on tehtävä. Biologia olisi ollut minulle ykkösvalinta, mutta sieltä nyt valmistuu suoraan kortistoon, eli toiseksi parhaalla vaihtoehdolla mennään :D

Tämä oli siis Ap :) kiitos vielä kaikille vastauksistanne

Vierailija
80/101 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röntgenhoitaja ei kyllä altistu säteilylle juurikaan. Sitähän siellä koulussa just opetellaan miten työskennellään itse mahdollisimman säteilyturvallisesti ja miten saadaan potilaiden annos myös alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi