Opiskelemaan: röntgenhoitaja, suuhygienisti vai bioanalyytikko?
Kevään yhteishaku lähestyy, ja tarkoitus olisi opiskella uuteen ammattiin. Otsikossa itseäni eniten kiinnostavat vaihtoehdot jo tulivatkin, mutta onko palstalaisilla näistä aloista kokemusta? Millainen työllisyystilanne tällä hetkellä, millaista on opiskelu, palkkaus, työolot? Netistä jonkin verran olen jo lukenutkin, mutta tuoreet kokemukset tietenkin aina tervetulleita :)
Kommentit (101)
Ei mikään noista jos et halua elää köyhyysrajalla. Surkea palkkaus.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä ei noista millään rahoiksi lyö, mutta ainoat alat jotka oikeasti kiinnostavat. Ettei se palkkaus ehkä niinkään ole se ratkaiseva tekijä, kunhan työ itsessään on kiinnostavaa. Kovapalkkaisempiakin ammatteja on, mutta en ole onnistunut löytämään sellaista joka kiinnostaisi tarpeeksi.
Ap
Ainakin bioanalyytikoista tuntuu olevan pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä ei noista millään rahoiksi lyö, mutta ainoat alat jotka oikeasti kiinnostavat. Ettei se palkkaus ehkä niinkään ole se ratkaiseva tekijä, kunhan työ itsessään on kiinnostavaa. Kovapalkkaisempiakin ammatteja on, mutta en ole onnistunut löytämään sellaista joka kiinnostaisi tarpeeksi.
Ap
Tuossa ajassa opiskelet jo jonkun parempipalkkaisen ammatin.
Lyhyemmässä ajassa opiskelet lemnonjohtajaksi tai paperimieheksi, ja palkka on ihan eri. Jamolemmat on vastuullisia ja käytännönläheisiä töitä.
Bioanalyytikko kuulostaa kiinnostavalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuossa ajassa opiskelet jo jonkun parempipalkkaisen ammatin.
Lyhyemmässä ajassa opiskelet lemnonjohtajaksi tai paperimieheksi, ja palkka on ihan eri. Jamolemmat on vastuullisia ja käytännönläheisiä töitä.
Ehkäpä, mutta lennonjohtajan tai paperimiehen työt eivät vain kiinnosta ollenkaan. Mutta kukin tietysti ajattelee tavallaan. Henkilökohtaisesti tekisin mieluummin oikeasti kiinnostavia töitä "paskalla" palkalla, kuin sisäistä kuolemaa epäkiinnostavassa hommassa huippupalkalla.
Ap
Minä opiskelisin bioanalyytikoksi jos vain jaksaisin. Ihan vaan kun on mielenkiintoinen työ ja eikä palkkakaan paljon huonompi mitä nyt. Lisäksi avoimia työpaikkoja ihan hyvin.
Parin vuoden päästä voisi oikeasti opiskella jonku käytännönläheisen työn josta saisi suht hyvää palkkaa, olen niin kyllästynyt asiakkaiden valitukseen ja jatkuvaan ongelmanratkaisuun. Pitäis vain keksiä mikä ammatti se sellainen olisi!
Ehdottomasti bioanalyytikko, se on se tulevaisuus kunhan siru ja geeniteknologia on yhdistetty.
Rlntgenhoitajista on kova pula kaikkialla, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Noista kolmesta valitsisin ehdottomasti röntgenhoitajan ammatin. Monipuolisin, eniten hoidollistakin puolta näistä kolmesta ammatista.
Olin itse viime keväänä samassa tilanteessa. Työttömänä ihmettelin, että minne hakisin. Päädyin bioanalytiikkaa opiskelemaan, koska työllisyystilanne on hyvä ja aihepiiri kiinnostaa. Itse työstä ei ole kokemusta vielä, niin en tiedä onko se arki sellaista, josta tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse viime keväänä samassa tilanteessa. Työttömänä ihmettelin, että minne hakisin. Päädyin bioanalytiikkaa opiskelemaan, koska työllisyystilanne on hyvä ja aihepiiri kiinnostaa. Itse työstä ei ole kokemusta vielä, niin en tiedä onko se arki sellaista, josta tykkään.
Pääsit siis opiskelemaan? Millaisia opinnot ovat olleet ja pääsitkö helposti sisään kouluun?
Ap
Bioanalyytikon työ voi olla mielenkiintoista ja mukavaa työtä, jos pääsee sopivaan erikoislaboratorioon. Pelkkä näytteenotto on pidemmän päälle aika puuduttavaa, vaikka toki siinäkin leipänsä tienaa. Jos siis päädyt bioanalytiikkaan, yritä kovasti erikoistua jollekin mielekkäälle erikoisalalle (esim, genetiikka, mikrobiologia, verikeskus, hematologia) jo kesätöissä ja harjoitteluissa. Kiire, aliresursointi, huono johtaminen ja huonohko palkkaus vastuuseen nähden ovat ne sotealan ongelmat, jotka ovat myös näillä aloilla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikko kuulostaa kiinnostavalta!
Eiks se nyt vaan ole se hoitaja, joka ottaa verikokeita.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti bioanalyytikko, se on se tulevaisuus kunhan siru ja geeniteknologia on yhdistetty.
Onhan ne jo yhdistetty
Bioanalytiikka ihan jees. Jos pääsee erikoislabraan töihin. Pienemmillä paikkakunnilla työ on juurikin lähinnä näytteenottoa=hyvin puuduttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Rlntgenhoitajista on kova pula kaikkialla, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Noista kolmesta valitsisin ehdottomasti röntgenhoitajan ammatin. Monipuolisin, eniten hoidollistakin puolta näistä kolmesta ammatista.
Ei ole kaikkialla. Reipasta ylitarjontaa koulutuspaikkakunnilla Helsinkiä lukuunottamatta. Eli muilla koulutuspaikkakunnilla et pääse töihin edes hyvällä työkokemuksella jos et ole roikkunut koulusta asti pätkätöissä ja pitkään. Helsingissä on työvoimapula tai siis yksityiset ovat vieneet HUS:ilta henkilökunnan.
Suosittelen laskemaan, millaisen asuntolainan saat ja kauanko pelkän käsirahan säästämiseen noilla kitupalkoilla menee.
Useimmiten bioanalyytikko = verikokeiden ottaja
Itse olen bioanalyytikko, ja minulla on tunne, että aika moni kollegani on tyytyväinen työhönsä. Mutta, jos päädyt alalle, niin ole tosi tarkka siitä, minne menet töihin. Erikoisaloja on paljon, ja labrat on keskenään hyvinkin erilaisia. Itse olen lähes koko urani tehnyt patologian labrassa, ja tykännyt. Siellä saa myös tehdä pääasiassa päivätyötä, jos haluaa. Kannattaa olla määrätietoinen siinä, millaisiin töihin haluaa. Jos ajaudut näytteenottoon, ei vaihtaminen ole välttämättä ihan yksinkertaista.
Suosittelen!
Suuhygienistille ja bioanalyytikolle on töitä, röntenhoitajalle vain pääkaupunkiseudulla ja joudut odottelemaan vakituista työpaikkaa sen viisi vuotta.