Opiskelemaan: röntgenhoitaja, suuhygienisti vai bioanalyytikko?
Kevään yhteishaku lähestyy, ja tarkoitus olisi opiskella uuteen ammattiin. Otsikossa itseäni eniten kiinnostavat vaihtoehdot jo tulivatkin, mutta onko palstalaisilla näistä aloista kokemusta? Millainen työllisyystilanne tällä hetkellä, millaista on opiskelu, palkkaus, työolot? Netistä jonkin verran olen jo lukenutkin, mutta tuoreet kokemukset tietenkin aina tervetulleita :)
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse viime keväänä samassa tilanteessa. Työttömänä ihmettelin, että minne hakisin. Päädyin bioanalytiikkaa opiskelemaan, koska työllisyystilanne on hyvä ja aihepiiri kiinnostaa. Itse työstä ei ole kokemusta vielä, niin en tiedä onko se arki sellaista, josta tykkään.
Pääsit siis opiskelemaan? Millaisia opinnot ovat olleet ja pääsitkö helposti sisään kouluun?
Ap
Hain kaksi kertaa ja nyt jälkimmäisellä kerralla pääsin opiskelemaan. Koska opinnot ovat vasta alkaneet nyt tammikuussa, niistä on vielä vaikea sanoa vielä kamalasti. Parilla kurssilla on päästy itse asiaan, joka vaikuttaa ihan kiinnostavalta, muutoin ollut vielä diipadaapaa.
Itse valitsisin röntgenhoitajan. Mutta olenkin tekninen tyyppi, jota kiinnostaa erilaiset laitteet. Varsinkin sairaalaympäristön. Voisin olla myös niiden huoltaja. Mutta huomioi siis omat kiinnostuksen kohteet. Kaikki kolme ovat hyvin työllistäviä ammatteja.
Röntgenhoitajan työ on ainakin monipuolista ja kyllä töitä riittää myös täällä Helsingin ulkopuolella. Itse tienasin viimeiset pari vuotta jatkuvilla lisä- ja hälytystöillä 3900 kuussa, peruspalkka 2650. Mutta hoitoalaa se on sekin, samat ongelmat kuin sairaanhoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse valitsisin röntgenhoitajan. Mutta olenkin tekninen tyyppi, jota kiinnostaa erilaiset laitteet. Varsinkin sairaalaympäristön. Voisin olla myös niiden huoltaja. Mutta huomioi siis omat kiinnostuksen kohteet. Kaikki kolme ovat hyvin työllistäviä ammatteja.
Pääseehän bioanalyytikkonakin käyttämään ja ylläpitämään kaikenlaisia analyysilaitteita. Niidenkin parissa voinee tehdä uran.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen bioanalyytikko, ja minulla on tunne, että aika moni kollegani on tyytyväinen työhönsä. Mutta, jos päädyt alalle, niin ole tosi tarkka siitä, minne menet töihin. Erikoisaloja on paljon, ja labrat on keskenään hyvinkin erilaisia. Itse olen lähes koko urani tehnyt patologian labrassa, ja tykännyt. Siellä saa myös tehdä pääasiassa päivätyötä, jos haluaa. Kannattaa olla määrätietoinen siinä, millaisiin töihin haluaa. Jos ajaudut näytteenottoon, ei vaihtaminen ole välttämättä ihan yksinkertaista.
Suosittelen!
Miten vaikeaa tuollaiseen erikoislabraan on päästä esim. kesätöihin tai harkan kautta, että olisi jonkinlainen ponnahduslauta? Minne vastavalmistuneena on mahdollisuuksia päästä? Itse nimenomaan en haluaisi näytteenottoon.
Ei ole omaa kokemusta mistään noista ammateista, vain asiakkaan ominaisuudessa, mutta pari asiaa tuli mieleen. Korjatkaa, ammattilaiset, jos olen väärässä.
Suuhygienisti työskentelee itsenäisesti, vaatii tarkkuutta. Ainakin he puhdistavat hammaskiveä, muusta työnkuvasta en tiedä.
Samoin bioanalyytikon työ vaatii tarkkkuutta. Työnkuvasta olikin jo edellä tietoa. Röntgenhoitajalla pitää olla aika ronskitkin otteet ainakin esim. mammografioita otettaessa. Kaikkien näiden ammattien edustajista olen tavannut mukavia ammattilaisia ja myös ihan asiallisia, sekin on ihan ok.
Eli myös tämä näkökulma, oletko tarkka ja nautitko tai stressaannutko tarkasta työskentelystä vai oletko ronskiotteisempi? Työskenteletkö mielelläsi itsenäisesti? Mikään näistä ei ole toista parempi, vaan ratkaisevaa on se, että työssä olisi mahdollisimman monta sinulle sopivaa tekijää, kun palkkaus valitettavasti ei ole niin hyvä sote-aloilla kuin sen pitäisi olla.
Farmaseutti, parempi liksa ja siistimpi työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen bioanalyytikko, ja minulla on tunne, että aika moni kollegani on tyytyväinen työhönsä. Mutta, jos päädyt alalle, niin ole tosi tarkka siitä, minne menet töihin. Erikoisaloja on paljon, ja labrat on keskenään hyvinkin erilaisia. Itse olen lähes koko urani tehnyt patologian labrassa, ja tykännyt. Siellä saa myös tehdä pääasiassa päivätyötä, jos haluaa. Kannattaa olla määrätietoinen siinä, millaisiin töihin haluaa. Jos ajaudut näytteenottoon, ei vaihtaminen ole välttämättä ihan yksinkertaista.
Suosittelen!Miten vaikeaa tuollaiseen erikoislabraan on päästä esim. kesätöihin tai harkan kautta, että olisi jonkinlainen ponnahduslauta? Minne vastavalmistuneena on mahdollisuuksia päästä? Itse nimenomaan en haluaisi näytteenottoon.
En ole kommentoija, jolta kysyt, mutta kyllä vastavalmistuneenakin on ihan realistiset mahdollisuudet päästä erikoisalalle töihin. Varsinkin, jos valmistuu kesäksi ja voi olla kesäsijaisena. Ongelma on siinä, että talon sisällä sinua ei välttämättä haluta siirtää toiseen laboratorioon, jos menet ottamaan paikan näytteenotossa. Näytteenotossa on tosi paha pula työntekijöistä, joten eivät halua luopua kenestäkään ja koska pomot tuntevat toisensa, he eivät halua suututtaa toisiaan viemällä työntekijää nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!Miten vaikeaa tuollaiseen erikoislabraan on päästä esim. kesätöihin tai harkan kautta, että olisi jonkinlainen ponnahduslauta? Minne vastavalmistuneena on mahdollisuuksia päästä? Itse nimenomaan en haluaisi näytteenottoon.
Ei se välttämättä vaikeaa ole. Pari ekaa kesää taisin olla näytteiden vastaanotossa, eli lajittelemassa ja lähettämässä näytteitä eri erikoislabroihin. Mutta heti ekan erikoisharkan jälkeen olin jo kesän patologialla. Tällä hetkellä työvoimapula koskee myös erikoislabroja, mikä parantaa työmahdollisuuksia.
Onko kellään kokemusta sosionomin opintojen vaihto bioanalyytikon opintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kommentoija, jolta kysyt, mutta kyllä vastavalmistuneenakin on ihan realistiset mahdollisuudet päästä erikoisalalle töihin. Varsinkin, jos valmistuu kesäksi ja voi olla kesäsijaisena. Ongelma on siinä, että talon sisällä sinua ei välttämättä haluta siirtää toiseen laboratorioon, jos menet ottamaan paikan näytteenotossa. Näytteenotossa on tosi paha pula työntekijöistä, joten eivät halua luopua kenestäkään ja koska pomot tuntevat toisensa, he eivät halua suututtaa toisiaan viemällä työntekijää nenän edestä.
Eli onko siis niin, että näytteenottolimboon ei välttämättä joudu, jos tekee näytteenottoa vaikka yksityisellä puolella samaan aikaan kun kärkkyy paikkaa mielekkäämpiin hommiin?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!
Hmm, kiitos vinkeistä. Bioanalyytikko saattaisi ehkä olla se, mikä näistä kolmesta eniten kiinnostaisi. Kiinnostaisi nimenomaan pyöriä siellä laitteiden ja mikroskooppien takana, näytteenotto ei ehkä olisi se ykkösvalinta näissä töissä. Millaista patologian labrassa on? Kuinka helppoa on päästä "erikoislabraan" töihin vastavalmistuneena, vai onko näytteenotto se josta uranluonti on aloitettava? Millaista näytteenoton puolella on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!Hmm, kiitos vinkeistä. Bioanalyytikko saattaisi ehkä olla se, mikä näistä kolmesta eniten kiinnostaisi. Kiinnostaisi nimenomaan pyöriä siellä laitteiden ja mikroskooppien takana, näytteenotto ei ehkä olisi se ykkösvalinta näissä töissä. Millaista patologian labrassa on? Kuinka helppoa on päästä "erikoislabraan" töihin vastavalmistuneena, vai onko näytteenotto se josta uranluonti on aloitettava? Millaista näytteenoton puolella on?
Ap
Näytteenotto on aika tylsää puurtamista. Lähinnä vaihtuu putki, mihin verta otetaan. Voi olla myös vuorotöitä, jos on sairaalassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikko kuulostaa kiinnostavalta!
Eiks se nyt vaan ole se hoitaja, joka ottaa verikokeita.
Tein 30 v labrassa töitä ja näytteitä otin vain opiskeluaikana.
Serologiaa ja sitten geeniteknologiaa tein koko urani.
Koko ajan tarjottiin töitä eri labroista.
Hyvä työtilanne ollut koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Onko bioanalyytikko laborantti?
Ei. Entinen laboratoriohoitaja.
Laborantit voivat jossain tapauksessa tehdä samoja töitä, mutta heillä ei ole kliinistä koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!Hmm, kiitos vinkeistä. Bioanalyytikko saattaisi ehkä olla se, mikä näistä kolmesta eniten kiinnostaisi. Kiinnostaisi nimenomaan pyöriä siellä laitteiden ja mikroskooppien takana, näytteenotto ei ehkä olisi se ykkösvalinta näissä töissä. Millaista patologian labrassa on? Kuinka helppoa on päästä "erikoislabraan" töihin vastavalmistuneena, vai onko näytteenotto se josta uranluonti on aloitettava? Millaista näytteenoton puolella on?
Ap
Patologialla tehdään töitä kudosnäytteiden parissa, ja labraan tulee kaikkea mahdollista luomista isoihin syöpäkasvaimiin. Siihen tottuu, vaikka ensin minuakin vähän "ällötti". Patologia on ainoita labroja, jossa vielä saa tehdä käsityötä. Se ei ole vielä täysin koneistettu. Koen työn myös todella mielekkäänä ja tärkeänä. Hetkeäkään ei ole tarvinnut miettiä, tekeekö työtä, jolla on merkitys. Päivätyö tosiaan plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omaa kokemusta mistään noista ammateista, vain asiakkaan ominaisuudessa, mutta pari asiaa tuli mieleen. Korjatkaa, ammattilaiset, jos olen väärässä.
Suuhygienisti työskentelee itsenäisesti, vaatii tarkkuutta. Ainakin he puhdistavat hammaskiveä, muusta työnkuvasta en tiedä.
Samoin bioanalyytikon työ vaatii tarkkkuutta. Työnkuvasta olikin jo edellä tietoa. Röntgenhoitajalla pitää olla aika ronskitkin otteet ainakin esim. mammografioita otettaessa. Kaikkien näiden ammattien edustajista olen tavannut mukavia ammattilaisia ja myös ihan asiallisia, sekin on ihan ok.
Eli myös tämä näkökulma, oletko tarkka ja nautitko tai stressaannutko tarkasta työskentelystä vai oletko ronskiotteisempi? Työskenteletkö mielelläsi itsenäisesti? Mikään näistä ei ole toista parempi, vaan ratkaisevaa on se, että työssä olisi mahdollisimman monta sinulle sopivaa tekijää, kun palkkaus valitettavasti ei ole niin hyvä sote-aloilla kuin sen pitäisi olla.
Miksi pitää väkisin kommentoida, jos ei ole mitään sanottavaa? Täällä on ihan oikeita alan ammattilaisia jo, niin ei tarvii mutu-kommentteja. Selkeästi et tunne näitä aloja.
Shg pitää olla hyvä kunto että jaksat työpäivän jälkeen oikeastaan mitään. Kun vuosia kertyy niin alkaa staattinen työasento tuntumaan. Palkka kunnalla aika huono. Työtehtävät yleensä mukavia ja asiakkaista tykkään. Olin 10v alalla ja nyt ihan muualla.
Lopulta siistiä sisätyötä, työtahti rauhallinen kunhan ensin oppii hommat (esimerkiksi itsellä vastavalmistuneena tuntui tosi raskaalta ja kiireiseltä kun ei ollut tekniikka hallussa, asiakaspalvelu jännitti ja työtahti oli hidas) ja kunnallakin saa vaikuttaa omaan asiakaskuntaan. Töistä lähtiessä ei pyöri työasiat yhtään mielessä.
Bioanalyytikoksi!
Töitä riittää, työn oppii nopeasti jos on tarkka silmä ja kädentaidoissa pääsee aina haastamaan itseään. Osaamisaloja on laajalti ja meitä on moneen junaan, voit vaikka valita fysiologian jos eritteiden parissa työskentely ei ole oma juttu. :)
T. opiskelija