Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirvittääkö ketään muuta tuo Vain kaksi kättä -kampanja?

Vierailija
04.06.2015 |

Huolestuneena olen ainakin minä seurannut... Kun alkaa valjeta päiväkotihoidon todellisuus. Siis oonhan minä tiennyt, että lapsia on monta. Mutta en kait tajunnut, miten vähän aikaa päivästä jää leikkimiseen (kun kotona lapsi leikkii joka välissä) ja miten paljon hupenee siirtymiin, vessassa käyntiin, kuravaatteiden pukemiseen... Hui! Ja mikä vastuu työntekijöillä on, ja mitkä työolot. Näen koko paikan nyt aivan uusin silmin. Ja rahaa pitäis sinne resursoida paljon enemmän!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:35"]Minäkin vaihdoin karun päiväkotimaailman perhepäivähoitajan työhön, vaikka palkka pieneni 600 eurolla. Perhepäivähoitajana voin keskittyä lapsiin ja antamaan sitä hyvää varhaiskasvatusta, rauhallisessa , kiireettömässä ympäristössä.

Lisäksi jaksan tehdä työtäni paremmin, vaikka päivät ovatkin pitkiä.

Lto

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:30"]Olen aina ollut perhepäivähoitaja ja minulla pääsi itku kun luin juttuja päiväkotien nykymenosta.
[/quote]
[/quote]

Sinulle lto toisin lapseni hoitoon ilomielin.

Vierailija
2/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suo siellä, vetelä täällä. Jos lapsen jättää kotihoitoon tai pph:lle, niin kiltti, hillitty ja hyvinkäyttäytyvä lapsi ei välttämättä pärjääkään enää koulussa, etenkään jos kaveriporukat ovat jo valmiiksi tiiviit. Vaikka aliresursoitu varhaiskasvatus kauhistuttaakin, niin itse miettisin että voinko kuitenkin ajaa jollain tapaa lapsen etuja sillä, että laitan hänet jossain vaiheessa "viidakon lakeja oppimaan". t. edellisen laman lapsi.

Vierailija
4/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:54"]

Suo siellä, vetelä täällä. Jos lapsen jättää kotihoitoon tai pph:lle, niin kiltti, hillitty ja hyvinkäyttäytyvä lapsi ei välttämättä pärjääkään enää koulussa, etenkään jos kaveriporukat ovat jo valmiiksi tiiviit. Vaikka aliresursoitu varhaiskasvatus kauhistuttaakin, niin itse miettisin että voinko kuitenkin ajaa jollain tapaa lapsen etuja sillä, että laitan hänet jossain vaiheessa "viidakon lakeja oppimaan". t. edellisen laman lapsi.

[/quote]

Mä olen kolme lasta hoitanut kotona kouluikään asti ja yhdelläkään ei ole ollut mitään ongelmia koulussa pärjäämisen kanssa. Siinä on esikoulu ennen koulun aloitusta ja se kyllä tekee jo paljon lapsille. Esikoulun aikana ehtii kyllä niille "viidakon tavoille" oppia.

Vierailija
5/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmasti yks parhaimmista kampanjoista ikinä. Kaikki karuus on mulle lastenhoitajana ollut jo tiedossa mutta oon niin onnellinen jos yksikään vanhempi taikka muu taho tajuaa sen nyt myös. Itse voisin alkaa vaikka lakkoilemaan jos päiväkotihenkilöstö siihen ryhtyisi... Kuinkahan sitten toimittaisiin kun kukaan ei voisikaan viedä lapsia hoitoon.

Vierailija
6/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme lasta ja kaikki hoidettu kotona kouluikään asti. Eskarinkin kävivät seurakunnan hoteissa kaksi kertaa viikossa. Koulussa sosiaalisia ja kaikilla kavereita. Nyt jo kaikki nuoria aikuisia ja hyvin ovat menestyneitä. Puppupuhetta, että pitäisi olla 9 kk:n iästä ryhmäytymässä ja kavereita saamassa.

Vierailija
7/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kaun kuin vanhemmat ovat vuodesta toiseen tyytyväisiä päiväkoteihin, mitään ei tapahdu. vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä, koska eivät tiedä, millaista arki päivökodissa on lapsen näkökulmasta ja lapsen kokemana. On turhauttavaa, kun henkilökunnalla olisi osaamista ja halua tukea ja edistää lasten kehitystä ja oppimista, tärkeitä taitoja joilla pärjätä elämässä, mutta aikaa siihen ei ole kuten pitäisi olla. Erot päiväkotien varhaiskasvatuksen laadussa ovat suuret. 

Vierailija
8/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin itse juuri lto:ksi ja kieltämättä tulevaisuus kauhistuttaa... kutsumusammatti kyseessä joo, mutta pistää miettimään olisiko sittenkin pitänyt valita jokin toinen ala... :/

Vierailija
9/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne kuin sinulla 20. Onkohan kaikelle sille opille mitä on rakentanut vuosien aikana käyttöä kentällä? Sitähän kuulee jatkuvasti, miten esim. pienryhmätoiminnalle, retkille yms. toiminnalle ei ole riittävästi henkilökuntaa, ja usein vaan yritetään jotenkin selvitä päivä.

Vierailija
10/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaalta pitäisi palata lto:n työhön, mutta kieltämättä ahdistaa nuo suunnitellut leikkaukset. Nyt jo ryhmäkoot osittain liian suuria ja työtä ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi. Alanvaihto kaiketi edessä. Turhauttaa, jos arki on pelkkää selviytymistä eikä omaa koulutustaan voi hyödyntää.

Vierailija
11/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 00:12"]

Mulla kolme lasta ja kaikki hoidettu kotona kouluikään asti. Eskarinkin kävivät seurakunnan hoteissa kaksi kertaa viikossa. Koulussa sosiaalisia ja kaikilla kavereita. Nyt jo kaikki nuoria aikuisia ja hyvin ovat menestyneitä. Puppupuhetta, että pitäisi olla 9 kk:n iästä ryhmäytymässä ja kavereita saamassa.

[/quote]

Tuo ihan totta tuokin, ei 9kk:n iässä ole lapsen etu päästä isoon lapsiryhmään, mutta on vanhempia joilla on sellainen työelämä, että on pakko palata töihin. Monilla myös asuntolainat ym., jolloin se on välttämätöntäkin. Kyllä minun mielestä valtion pitää heille laadukasta varhaiskasvatusta tarjota. Suomi rakentuu vahvasti vanhempien kykyyn työskennellä. Minä en ainakaan kannata kotirouvayhteiskuntaa henkilökohtaisesta, mutta kyllähän maailmaan mielipiteitä toki mahtuu.

Kotihoito on yleensä vallan mainio ratkaisu, kun kyllä niitä poikkeuksiakin on. Mikäli pystyisimme takaamaan kuitenkin oikeasti laadukasta varhaiskasvatus (eli hyvin radikaalisti pienemmät ryhmät), niin varhaiskasvatuksesta hyötyisivät erityisesti lapset joilla on jostain syystä sosiaalisissa taidoissa ongelmia, orastavia oppimisvaikeuksia, kehityksessä suurta viivästymää jne. Ongelmana on, että jos näihin puututaan vasta eskarissa, niin eskari ja koulunaloitus menevät hukkaan. Ja nämä asiat eivät todellakaan aina ole kiinni vanhempien kasvatuksesta tai tuloista, vaan ihan vaan tuurista. Toisekseen suurin hyöty tällaisesta tulee tietysti huono-osaisille lapsille, mikä on suuri säästö tulevaa ajatellen (myös teitä "hyviä" vanhempia ajatellen).

Se entinen lto

Vierailija
12/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just katsoin työnhakuilmoitusta, jossa haettiin hoitajaa ryhmään, jossa on 18 lasta ja kolme hoitajaa. Voin kuvitella, että siellä täytyy todella skarpata. Ilmoitus oli samalla mainostyyppinen, jossa korostettin lapselel tarjottuja virikkeitä, mutta ihmettelen todella, että missä vaiheessa ne virikehetket oikein toteutetaan, kun siinä on tuollainen määrä lapsia menossa pissalle ja syömään ja ulos ja nukkumaan, ja se kyllä vie tehokkaasti kaiken ohjaajien ajan.

Vierailija
13/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että kotona olevat vanhemmat joutuvat ottamaan vastuuta omista lapsistaan. Eli jotain hyvää. Miksi kotona olijat saavat kuormittaa ryhmiä? En ymmärrä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää lapsia kotona kouluikää saakka. Ei se aina se paras valinta perheelle ole. Itse olen yrittänyt olla mahdollisimman pitkään kotona, mutta 2,5 v olen joutunut viemään. Pahaa teki. Tein onneksi 4 päivää viikossa töitä työpaikalla ja osan hommista aina perjantaina kun lapset oli kotona ja pidimme hoitopäivät niin lyhyinä kuin mahdollista. Meillä on ollut siihen mahdollisuus. Onnekkaita olemme.

Enää kuopus on päiväkodissa ja pahaa tekee kun näkee lasta viedessään pienten ryhmän epäempaattiset väsyneet ja piiloaggressiiviset hoitajat. Olisin niissä oloissa sellainen varmaan itsekin mutta sydämeen sattuu pienten puolesta. Joillain on pitkät hoitopäivät ja 5 päivää viikossa. Aivan kauheaa on.

Vierailija
14/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirvitä enää, lähihoitajana sitä todellisuutta elän päivittäin.
Hyvä jos tuo kampanja avaa edes jonkun silmät. :)

Vierailija
15/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kommentoi? Taidan olla ainoa, joka alkoi miettiä voisinko viedä sinne vanhoja leluja tai jotain. Ahdistaa koko juttu. Entä jos hallitus kaikesta vastustuksesta huolimatta toteuttaa ne säästöt ja lasten määrä vaan kasvaa? Kauhea ajatuskin. Ap

Vierailija
16/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri näin, olen ihan samaa mieltä. Siksi meidän lapset ei tuu koskaan olemaan kokopäivähoidossa. Mieti, mitä tekee lapsen mielenterveydelle viettää koko päivä tuollaisissa oloissa. Kaikki tutkimukset osoittavat, että ryhmäkoon pitäisi olla nykyistä pienempi, mutta aikovat vaan kasvattaa.

Vierailija
17/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen aina tiennyt nuo suhdeluvut, 7/4/13 lasta per aikuinen. Ja ollaan viety leluja ja kirjoja ja kerätty lapsille rahaa. Väärästä paikasta leikataan.

Vierailija
18/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kampanja?

Vierailija
19/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Siirtymiin menee ihan hirveästi aikaa. Varsinkin jos tilat eivät ole päiväkotikäyttöön suunnitellut ja henkikökuntaa on vähän. Pienet päiväkodit ovat ongelmallisimpia. Ei ole sitä toista ryhmääkään josta ehkä joskus liukenisi apua.

Siksikin olisi tärkeää, että tilapäisen ylityksen sallimiselle olisi oikea raja. Pienissä päiväkodeissa se on jokapäiväistä ja jopa 3 tuntia.

Vierailija
20/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen piti aloittaa tarhassa puolipäiväisenä mutta järjestimme niin, että jatkan kotona lapsen kanssa. En halua lastani päiväsäilöön, hän on liian arvokas.