Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirvittääkö ketään muuta tuo Vain kaksi kättä -kampanja?

Vierailija
04.06.2015 |

Huolestuneena olen ainakin minä seurannut... Kun alkaa valjeta päiväkotihoidon todellisuus. Siis oonhan minä tiennyt, että lapsia on monta. Mutta en kait tajunnut, miten vähän aikaa päivästä jää leikkimiseen (kun kotona lapsi leikkii joka välissä) ja miten paljon hupenee siirtymiin, vessassa käyntiin, kuravaatteiden pukemiseen... Hui! Ja mikä vastuu työntekijöillä on, ja mitkä työolot. Näen koko paikan nyt aivan uusin silmin. Ja rahaa pitäis sinne resursoida paljon enemmän!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mukava, että jonkun silmät avautuvat. Toinen surullinen asia on, että tutkimusten mukaan suurimmat vaikutusmahdollsiuudet lapsen tulevaisuuteen ovat varhaiskasvatuksessa. Kuvitelkaa kuinka ihanaa olisi, jos hoitoon, kasvatukseen, kehityksen tukemiseen ja tarkkailuun sekä opetukseen voisi oikeasti panostaa, ja lastenhoitajat ja lastentarhaopettajat saisivat tehdä työtään "antaumuksella". Kyllä se on aito kutsumusammatti, ken jaksaa yrittään parhaansa olemattomasta palkasta, huonoista työolosuhteista ja yhteiskunnallisen arvostuksen puutteesta huolimatta. Minä en jaksanut. Vieläkin harmittaa, kuinka ihmiset eivät tunnu ymmärtävän lapsuuden -ja sitä myötä varhaiskasvatuksen- ainutlaatuisuutta. Lapsellehan päiväkoti on usein ensimmäinen paikka, missä tullaan "osaksi ryhmää" ja yhteiskuntaakin. Lapsi kokee miten muut ihmiset häneen suhtautuvat ja mikä hänen paikkansa muiden joukossa on. Ei ole todellakaan yhdentekevää, kuinka paljon lapselle on aikaa ja hoivaa, kuinka paljon voidaan kehittää lasten sosiaalisia taitoja ja keskinäistä vuorovaikutusta jne, kuinka lapsella on kokemus siitä että hän voi jutella turvalliselle aikuiselle (varsinkin jos kotona tällaista ei ole), kuinka hänet huomioidaan ja siten myös opitaan miten toiset huomioidaan. Lista on loputon. 

Entinen lto

Vierailija
22/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen viesti (9) niin totta. Jos vaan tajuttaisiin panostaa noihin lasten ensimmäisiin vuosiin, se saataisiin moninkertaisesti takaisin myöhempinä vuosina, säästöjä tulisi paljon, kun syrjäytyminen torjuttaisiin alkuunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut perhepäivähoitaja ja minulla pääsi itku kun luin juttuja päiväkotien nykymenosta.

Vierailija
24/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaihdoin karun päiväkotimaailman perhepäivähoitajan työhön, vaikka palkka pieneni 600 eurolla. Perhepäivähoitajana voin keskittyä lapsiin ja antamaan sitä hyvää varhaiskasvatusta, rauhallisessa , kiireettömässä ympäristössä.

Lisäksi jaksan tehdä työtäni paremmin, vaikka päivät ovatkin pitkiä.

Lto

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:30"]Olen aina ollut perhepäivähoitaja ja minulla pääsi itku kun luin juttuja päiväkotien nykymenosta.
[/quote]

Vierailija
25/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:29"]No just katsoin työnhakuilmoitusta, jossa haettiin hoitajaa ryhmään, jossa on 18 lasta ja kolme hoitajaa. Voin kuvitella, että siellä täytyy todella skarpata. Ilmoitus oli samalla mainostyyppinen, jossa korostettin lapselel tarjottuja virikkeitä, mutta ihmettelen todella, että missä vaiheessa ne virikehetket oikein toteutetaan, kun siinä on tuollainen määrä lapsia menossa pissalle ja syömään ja ulos ja nukkumaan, ja se kyllä vie tehokkaasti kaiken ohjaajien ajan.
[/quote]

Jos lapset on 3v tai yli niin tuo 18 on tosi vähän lapsia. Meillä kolmella hoitajalla on 24 lasta, joista 3 alle kolmevuotiata..

Vierailija
26/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa ne puheet "jokaisella on oikeus ammattilaisten toteuttamaan varhaiskasvatukseen" ihan kuin se olisi oikeasti jotain hienoa se päiväkotitouhu, jotain mistä on lapselle hyötyä enemmän kuin kotona olosta.

Kun olin työttämänä, pääsin tai jouduin päiväkotiin harjoittelijaksi ja apulaiseksi. Olin innokas, kahden lapsen äitinä ajattelin että mikä sen mukavampaa kuin lasten kanssa työn tekeminen. Mutta se oli jotain ihan muuta. Järkytyin monista käytännöistä pahasti, ja myös siitä miten "laitostuneita" ja lapsille epäherkkiä näistä korkeasti koulutetuista ammattimaisista varhaiskasvattajista monet olivat. Minutkin pistettiin  heti kuriin, kun esim. ihmettelin että miksi kaikkien on pakko nukkua päiväunet vaikka ei nukuta, ja vaikka osaisivat vaikka hiljaa itsekseen leikkiä sen aikaa. Suorastaan suuttuivat kysymyksestä. Samoin kun pihalla ollessa ihan omaksikin ilokseni joskus menin lasten kanssa leikkimään, niin minulle tiukasti sanottiin että ei saa semmoista tehdä, kun sitten ne lapset alkaa vaatia sitä. Että hyväksytty käytös oli juoruta niiden muiden ämmien kanssa siellä ja seisoa töröttää jalat palelevana, ettei lapset vaan totu liian hyvälle. 

Tosiaan myös noihin kaikenmaailman siirtymiin ja rutiineihin meni niin paljon aikaa että vaikea sitä oli nähdä missä sitä hienoa varhaiskasvatusta oli. Ehkä se oli sitä, kun joskus joku niistä hoitajista, jos näkivät että joku lapsi oli pihamaalla yksikseen, patistivat tai kantoivat sen muiden keskelle väkisin, että sosiaalistuu. Muistan yhden hyvin älykkään oloisen pojan, joka aina sanoi, että ei hän halua olla niiden kanssa kun ne on lapsellisia, ja hän haluaa ajatella rauhassa asioita. Mutta ei, tasapäistäminen ja sosiaalistaminen on pakko. Ja se sosiaalistaminenkin rajoittui siihen että tosiaan fyysisesti vietiin niiden muiden luo, ei opetettu oikeasti esim. leikkimään niiden kanssa. 

Vierailija
27/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta haluaa naiset kotiin lapsia hoitamaan, joten (kunnallinen) päivähoito ajetaan tällä vaalikaudella kokonaan alas. Tämä on varma tieto. 

Vierailija
28/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:26"]

No kuinka laadukasta hoitoa oikein kuvittelette saavanne, kun maksatte max 300€/kk? Kaiken lisäksi julkisissa palveluissa on tehottomuutta. Yksityisellä puolella saadaan parempaa palvelua samalla rahalla, kun hommat osataan järjestää fiksusti. 

[/quote]

Jep. Ja yksityisellä puolellahan on helppo hoitaa, kun voi valita asiakkaat ja luottaa siihen, että erityislapsiksi osoittautuvat voi tarvittaessa köyrätä kunnallisen puljun hoidettavaksi. Kunnalle tulee kustannuksia mm. oppilashuoltolain (esiopetus) velvotteista ja erityisopetuksen konsultoinnista, jota yksityiset eivät itse hoida. Säästö eli siis tuotto tulee yksinomaan halvemmista työvoimakustannuksista - siis suomeksi sanottuna huonommasta palkasta työntekijöille. En sanoisi tätä julkisen palvelun tehottomuudeksi. Yksityiset päiväkodit ovat suhteellisen riskittömiä bisneksiä, joita kunta rahoittaa. 

Vierailija
29/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:47"]

Keskusta haluaa naiset kotiin lapsia hoitamaan, joten (kunnallinen) päivähoito ajetaan tällä vaalikaudella kokonaan alas. Tämä on varma tieto. 

[/quote]

Täsmälleen näin. Naiset kotiin vaan. Ja yksityistä hoitoa ja (päivähoito)yrittäjyyttä tuetaan. Tätähän me haluttiin, kun valittiin kepu, persut ja kokoomus?

Vierailija
30/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin nimestä ensin, että tässä kampanjoidaan seksittömien miesten puolesta, mutta eihän tässä yhteiskunnassa semmosta voisi olla

Vierailija
31/35 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Aivan, kaksi kättä ja peukalo keskellä. Vapise miehinen ilo :-D. 

Ne, jotka ajattelivat nyt päivähoitoa kauhistellen jäävänsä kotiin lapsensa kanssa, tsekatkaa tämä:

http://www.projectmama.info/2015/06/paivakoti-tekee-myos-vanhemmille-hyvaa.html

Mielestäni kotiäitiys, jos mikä, vaatii luonteenlujuutta ja halua olla kotona lasta varten. Mielestäni asiaa tulisi pohtia lapsen edun, ei esimerkiksi näennnäisen miehen ja naisen välisen tasa-arvon todisteena tai välivuotena hankalasta työelämästä. Anteeksi vaan, Laura Räty ja muut suureen ääneen kotihoidontuen jakamista vanhempien kesken kannattaneet: kukaan ei maininnut lapsen etua, jonka tulisi mielestäni olla kotihoidon peruste, jos siihen päädytään. Myös hoitaja - isä, äiti tai muu hoitaja - tulisi pohtia lapsen kannalta. Kotihoito ei tosiaankaan ole aina lapsen eikä edes perheen kannalta paras vaihtoehto. 

Vierailija
32/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoille laduille solahti keskustelu. Tiedoksi keskustelijoille, että kampanjassa sinänsä ei ole mitään hirvittävää. Oikealla asialla ovat. Mukaan vaan ja nimeä adressiin, jos sen sijaan päiväkotien tuleva arki hirvittää. Niin hirvittää minuakin sekä perusopetuksen opettajana että vanhempana.

Taustaksi on kuitenkin pakko kertoa, että suomalainen varhaiskasvatus on yleisesti ottaen laadukasta. Ryhmäkohtaisia eroja toki on, mutta tutkitusti Suomessa asiat ovat erittäin hyvällä tolalla. Varhaiskasvatuksessa työskentelee opettajankoulutuksen saaneita lastentarhanopettajia, jotka saavat yliopistoissa kasvatustieteen kandidaatin tai maisterin tutkinnon, joka antaa valmiuksia mm. laadukkaan taide-, ympäristö- ja liikuntakasvatuksen antamiseen. Tutkinto tähtää varhaiskasvatukseen ja esiopetuksen laaja-alaiseen osaamiseen. Lisäksi päiväkodeissa työskentelee erityisopettajan koulutuksen saaneita varhaiskavatuksen erityisopettajia.  Lastentarhanopettajina työskentelee myös ammattikorkeakoulusta valmistuneita sosionomeja lastentarhanopettajina ja muillakin päiväkodin ammattiryhmillä, kuten lastenhoitajilla ja avustajilla, on tehtäviin koulutus. Päiväkotien henkilökunta on minun tietojeni mukaan pääsääntöisesti äärimmäisen sitoutunutta ja tekevät työtä sydämellään. Maailmanlaajuisesti ajatellen Suomessa on erittäin korkeatasoinen varhaiskasvatus. Myös ryhmäkoot ovat aiemmin olleet maltillisia. Mikä siis on pielessä ja mistä moinen kansanliike (Vain kaksi kättä)?

Varhaiskasvatus on tietyin edellytyksin tutkitusti hyväksi havaittu myös pienille lapsille. Kotihoito ei ole aina vaihtoehto eikä se missään nimessä ole aina paras vaihtoehto. Varhaiskasvatuksen laatua on pyritty varmistamaan varhaiskasvatuslailla, jonka piti tulla voimaan elokuussa. Lain henki oli varmistaa päiväkotien pedagogista osaamista ja laatua. Nyt tehdyt hallituksen linjaukset suhdelukujen (lasten suhde aikuisten määrään) väljennyksistä (mikä epäsuorasti johtaa myös ryhmäkokojen kasvuun) vesittää täysin edellytykset toteuttaa pedagogiikkaa. Nyt pitää vaikuttaa, kun vielä ehkä voi. Kaikille yhteisen kunnallisen ja kunnollisen varhaiskasvatuksen pitää säilyä. Päiväkotiin pitää voida hyvällä mielellä viedä lapsensa. 

Miksi siis Vain kaksi kättä-adressi kannattaa allekirjoittaa ja vaikuttaa hallituksen järjettömiin päätöksiin:

https://docs.google.com/document/d/18yeII7dCzDOlolzfCukgvoPlXRWOSLSNr9UYWBtXV_A/mobilebasic?pli=1

Vierailija
33/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri! 

Vierailija
34/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 01:26"]

Niin kaun kuin vanhemmat ovat vuodesta toiseen tyytyväisiä päiväkoteihin, mitään ei tapahdu. vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä, koska eivät tiedä, millaista arki päivökodissa on lapsen näkökulmasta ja lapsen kokemana. On turhauttavaa, kun henkilökunnalla olisi osaamista ja halua tukea ja edistää lasten kehitystä ja oppimista, tärkeitä taitoja joilla pärjätä elämässä, mutta aikaa siihen ei ole kuten pitäisi olla. Erot päiväkotien varhaiskasvatuksen laadussa ovat suuret. 

[/quote]

Niin kauan, kun vanhemmat vie lapsia virikehoitoon, vaikka itse ovat kotona, ei tarvitse lisää rahaa päiväkoteihin. Jokainen voisi hoitaa sen esikoisen itse, jos on mammalomalla.

Vierailija
35/35 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka laadukasta hoitoa oikein kuvittelette saavanne, kun maksatte max 300€/kk? Kaiken lisäksi julkisissa palveluissa on tehottomuutta. Yksityisellä puolella saadaan parempaa palvelua samalla rahalla, kun hommat osataan järjestää fiksusti.