Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väsyttääkö? Keskustele vauvan uniongelmista ja perheen jaksamisesta

26.05.2015 |

Kaipaatko neuvoja vauvan uniongelmiin tai mietitkö, mistä saisit itse lisää voimia ja iloa arkeen?

Kysy ja keskustele lapsen nukkumisesta ja äidin ja muun perheen jaksamisesta Vauva.fi:ssä 28.-29.5.! Voit kysyä aiheesta nimettömänä asiantuntijoiltamme ja jakaa kokemuksia muiden keskustelijoiden kanssa.

Keskustelussa ovat mukana asiantuntijat Ensi- ja turvakotien unineuvonnasta, psykologi Hannele Törrönen sekä Nukahtamo-blogin pitäjä, uniongelmien kanssa kamppaillut äiti Kati.

He pyrkivät vastaamaan kaikkiin lähettyihin kysymyksiin ja ovat paikalla keskusteluissa 8–16 välisenä aikana varmimmin kello 8, 12 ja 15. Kysymyksiä voi lähettää jo nyt!

Torstai 28.5. Vauva nukkuu

Aiheita esimerkiksi:
Miksi vauva heräilee monta kertaa yössä? Miten saan vauvan nukkumaan paremmin?
Kuinka paljon vauvat yleensä nukkuvat?
Milloin lapsen huonosta nukkumisesta pitää huolestua? Voiko lapi olla sairas, kun hän ei nuku?
Millaisia eri unikoulumenetelmiä on olemassa?
Minkä ikäinen lapsi nukkuu yön heräämättä?

Mukana keskustelussa Ensi- ja turvakotien unineuvojat.

Perjantai 29.5. Äiti jaksaa

Aiheita esimerkiksi:
Äiti, näin pidät itsestäsi huolta – oman jaksamisen abc
Milloin on syytä huolestua omasta jaksamisestaan?
Mitä voi tehdä, jos tuntuu, että oma jaksaminen on kortilla? Mistä saa apua?
Olenko huono äiti, jos en jaksakaan? Pitääkö aina jaksaa?
Mukana keskustelussa psykologi Hannele Törrönen ja Nukahtamo-bloggari Kati.

Mitä sinä haluaisit kysyä? Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edelliseen lisäten että (vaikkei nyt sinänsä merkitystä) lounas tietty ennen päikkyjä eli klo 11.00 :)

Vierailija
2/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meidän 1,3vuotias poika nukkuu koko yön nykyään. Mutta minä eli äiti eikä pojan isä nuku yhtään hyvin, käydään molemmat aivan ylikierroksilla. Sydän hakkaa ym. ja uni jää n. 4h. Mitä tehdä..?
Lopetin myös imetyksen kertaheitolla n. 3vkoa sitten. Milloin hormonit tasaantuu?

- Sara

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kaipaan neuvoja siihen miten opettaa lapsi nukkumaan itsekseen. Vauva 4kk nukkuu ainoastaan liikkuvissa vaunuissa, autossa jos auto liikkuu, kantoliinassa tai jos makaan vieressä. Arvostan minäkin imetystä ja vauvan läheisyyden tarvetta mutta oman jaksamisen kannalta arvostaisin myös rauhassa syötyä ruokaa tai hetkeä itsekseni vaikka sohvalla kirjan tai tv-ohjelman parissa...

Vierailija
4/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu toimitukseen, mutta rohkenen silti kommentoida. Poistakaa, jos vastaukseni on väärässä paikassa tms.! Olen myöskin 4 kk vauvan äiti ja siitä onnellisessa asemassa, että vauvani osaa nukkua itsekseenkin, vaikka nukkuukin parhaiten äidin läheisyydessä (hyvä syy nukkua itsekin päiväunia ;). Tuli mieleeni, että voisiko vauvaa hämätä jollain äidiltä tuoksuvalla vaatteella tai muulla kankaalla? Olen kuullut tämän auttaneen joissain tilanteissa. 

Vierailija
5/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:22"]En kuulu toimitukseen, mutta rohkenen silti kommentoida. Poistakaa, jos vastaukseni on väärässä paikassa tms.! Olen myöskin 4 kk vauvan äiti ja siitä onnellisessa asemassa, että vauvani osaa nukkua itsekseenkin, vaikka nukkuukin parhaiten äidin läheisyydessä (hyvä syy nukkua itsekin päiväunia ;). Tuli mieleeni, että voisiko vauvaa hämätä jollain äidiltä tuoksuvalla vaatteella tai muulla kankaalla? Olen kuullut tämän auttaneen joissain tilanteissa. 
[/quote]
Meillä ainakin toimii uniriepu jos on ongelmia nukahtaa. En uskalla öisin antaa lapselle, mutta aamuisin taas annan, joten pidän sitä tyynyni vieressä. Uskoisin ainakin että jonkinlainen äidin tuoksu on tarttunut siihen. En kyllä tiedä onko lelun rättimuoto se juttu vai se tuoksu, mutta muut ei toimi yhtään niin hyvin! Saman ikäinen vauva siis meillä.

Vierailija
6/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 20:12"]Ihmettelen monesti sitä, että auttaako isät ollenkaan? Jätetäänkö kaikki vastuu vain äideille? (Tarkoitan nyt niitä perheitä joissa on se isä). Ei auta selitykset, että isän pitää käydä töissä, yhtälailla se joito kuuluu myös perheen isälle kuin äidillekin. Yhdessä se lapsi/lapset on maailmaan hankittu.

Meillä ainakin isä heräsi myös yöllä vaihtamaan vaippaa ja syöttämään tuttipullosta, kun ei vauvat ollut rintaruokinnalla.
Tietysti minun mielestä syöttö kuuluu myös isälle jos vauva ei oo rintaruokinnalla.
Isä teki näin meillä ihan omasta tahdostaan, eikä tosiaan sellanen ole mikään superisä. Normaaleja asioita.

Kaikki avut käyttöön vaan mitä pystyy, vaikka kotiapu! Äidinkin pitää saada levätä ja se lepääminen on OIKEASTI hankalaa jos perheessä on enemmänkin lapsia kuin yksi. Tiedän itse kokemuksesta.

Lapsen hoito kuuluu siis myös samalla tavoin isälle kuin äidillekin.
[/quote]

Meillä isä ei kelpaa öisin, eikä 10kk suostu nukahtamaan kenenkään muun, kuin äidin kanssa edes päikkäreille. En tiedä onko tämä nyt sitten itseaiheutettua, kun vauva on saanut kaiken maitonsa rinnasta, eli olen alusta asti hoitanut kaikki yösyötöt. Tämä siksi, että maitoa tuli 6kk täysimetyksen ajan niin runsaasti, että olisin joutunut jokatapauksessa nousemaan pumppaamaan samassa tahdissa imetysten kanssa. Olisi tuntunut tyhmältä antaa pullosta, jos itse pumppaan vieressä...

Vierailija
7/57 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen monesti sitä, että auttaako isät ollenkaan? Jätetäänkö kaikki vastuu vain äideille? (Tarkoitan nyt niitä perheitä joissa on se isä). Ei auta selitykset, että isän pitää käydä töissä, yhtälailla se joito kuuluu myös perheen isälle kuin äidillekin. Yhdessä se lapsi/lapset on maailmaan hankittu.

Meillä ainakin isä heräsi myös yöllä vaihtamaan vaippaa ja syöttämään tuttipullosta, kun ei vauvat ollut rintaruokinnalla.
Tietysti minun mielestä syöttö kuuluu myös isälle jos vauva ei oo rintaruokinnalla.

Isä teki näin meillä ihan omasta tahdostaan, eikä tosiaan sellanen ole mikään superisä. Normaaleja asioita.

Kaikki avut käyttöön vaan mitä pystyy, vaikka kotiapu! Äidinkin pitää saada levätä ja se lepääminen on OIKEASTI hankalaa jos perheessä on enemmänkin lapsia kuin yksi. Tiedän itse kokemuksesta.

Vierailija
8/57 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vauvaa eikä edes perhettä, mutta uniongelmia kylläkin yhden vauvaperheen edestä.

Vierailija
9/57 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 20:12"]Ihmettelen monesti sitä, että auttaako isät ollenkaan? Jätetäänkö kaikki vastuu vain äideille? (Tarkoitan nyt niitä perheitä joissa on se isä). Ei auta selitykset, että isän pitää käydä töissä, yhtälailla se joito kuuluu myös perheen isälle kuin äidillekin. Yhdessä se lapsi/lapset on maailmaan hankittu.

[/quote]

Meillä isä ei kelpaa öisin, eikä 10kk suostu nukahtamaan kenenkään muun, kuin äidin kanssa edes päikkäreille. En tiedä onko tämä nyt sitten itseaiheutettua, kun vauva on saanut kaiken maitonsa rinnasta, eli olen alusta asti hoitanut kaikki yösyötöt. Tämä siksi, että maitoa tuli 6kk täysimetyksen ajan niin runsaasti, että olisin joutunut jokatapauksessa nousemaan pumppaamaan samassa tahdissa imetysten kanssa. Olisi tuntunut tyhmältä antaa pullosta, jos itse pumppaan vieressä...
[/quote]

Meillä sama juttu... Vauva huutaa ku pistetty sika jos isä erehtyy ottamaan syliin yöllä... Ainoastaan äiti kelpaa :( täysimetyksellä mennään täälläkin ja yösyötöt siis minä yksin hoitanut alusta asti. Isä kyllä tahtoisi olla mukana yölläkin muttakun ei vauvalle kelpaa ni ei :(

Vierailija
10/57 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 20:12"]Ihmettelen monesti sitä, että auttaako isät ollenkaan? Jätetäänkö kaikki vastuu vain äideille? (Tarkoitan nyt niitä perheitä joissa on se isä). Ei auta selitykset, että isän pitää käydä töissä, yhtälailla se joito kuuluu myös perheen isälle kuin äidillekin. Yhdessä se lapsi/lapset on maailmaan hankittu.

[/quote]

Lainaan omasta tekstistäsi kohtaa " syöttö kuuluu myös isälle jos vauva ei oo rintaruokinnalla". Enemmistö vauvoista taitaa olla imetettyjä ainakin alkukuukausina. Tässäkin ketjussa aika monet ongelmat on liittyneet yöimetykseen ja sitä kautta lapsen äidinkaipuuseen. Jos vauva saa maitoa vain rinnasta (moni rintaruokittu ei edes huoli pulloa), niin parhaimmankaan isän on vaikea tunkea siihen väliin yöllä.

Vierailija
11/57 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa se että apua saa kun pyytää läheisiltä ja soittaa neuvolaan. EI SAA ! Kukaan ei välitä vaikka äiti horjuu romahduspisteessä. Isovanhemmilla on kiire, neuvola antaa vain neuvoja jotka jokainen on kokeillut tuhanteen kertaan "kyllä nukkuu kun väsyttää" ym. Vuodesta jäi kauheat muistot. Jaksamista ja voimia kaikille äideille ja isille!

Vierailija
12/57 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin voimakas tahtoinen 9 v. Poika, pettymyksen sietokyky hyvin huono. Tuntuu, että vanhimman lapsen kanssa on aina jotain konfliktia päällä ja hän myös lietsoo pikkusiskon 6 V. Mukaan moneen juttuun. 6 vuotias muuten on hyvin reipas ja hyvin käytäytyvä mutta yhdessä isoveljensÄ kanssa tulee usein riitaa ja tekevät hölmöyksiä. Lisäksi meillä vielä vauva, joka tuo omat haasteensa jaksamiseen Vaikka ns. Helppo vauva onkin. Mieheni tekee paljon töitä, meillä on talon rakennus vielä menossa ja tuntuu ettei jaksa tätä arkea. Mieheni haluaisi kovasti myös parisuhteelle aikaa mutta mistä saada lapsenvahti, jos isovanhempia ei voi käyttää. Lisäksi tunnen jatkuvaa syyllisyyttä etten ehdi olla lasteni kanssa ja jos olen niin kotityöt Painaa mieltä. Jaksaminen välillä tiukoilla, miten pojalle saisi opetettu ettei kaikesta tarvitse käydä itkemään ja pahoittaa mielensä. Vanhempien komentaessa hän sanoo, että vanhemmat kiusaa häntä ja pahoittaa hänen mielen. Nämä jatkuvat konfliktitilanteet tuntuvat hyvin raskailta jaksaa.

Vierailija
13/57 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti myös tänne kirjoitettuihin kysymyksiin vastataan. En halua tehdä nimimerkkiä/antaa sähköpostiosoitettani.

14/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Onnistuneeseen kokemukseen kotiunikoulusta vaikuttavat monet tekijät. Unikoulumenetelmä/metodi on vain yksi osa-alue. Sillä, mikä metodi on kyseessä ei ole kovinkaan suurta merkitystä verrattuna siihen, millaisia ovat lapsen muut ympäristötekijät uneen liittyen.

Hienoa, että onnistuitte!

yst.terv. Sari Lampinen, baby blues-työntekijä / Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry

15/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Uusiin unitapoihin ohjaus on kuin palapeli, mihin vaikuttavat monet asiat. Unikoulumenetelmä / metodi on vain yksi osa-alue. Paljon merkityksellisempää ovat lapsen uneen vaikuttavat muut ympäristötekijät.

Hienoa, että onnistuitte!

yst.terv. Sari Lampinen, baby blues-työntekijä / Kymenlaakson Ensi-  ja turvakotiyhdistys ry

Vierailija
16/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä päivärytmi ei auta yhtään. Kaksi kuukautta yritetty tuloksetta. Vauva huutaa yöllä tissiä tarvittaessa 3 tuntia. Putkitettu, nyt maidottomalla ruokavaliolla. Ei auta mikään! Mikä neuvoksi?

Vierailija
17/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:43"]Miksi vauva herää sisällä nukkuessa 30min jälkeen? Mitä tehdä (ei oikein voi mennä valmiiksi heiluttelemaan niinkun vaunuja)?
[/quote]

Nukuta sisällä vaunuissa?

18/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 6/38!

Itsenäisen nukahtamisen taito kehittyy yleensä kohti puolen vuoden ikää. Vauvanne keskushermosto ja unen fysiologia ovat vielä niin kehittymättämät, joten lapsi tarvitsee paljon tukea uneensa. Yleensä 14-15 vkon ikäisellä vauvalla valve keskittyy päiväaikaan ja uni yöaikaan. Alle 3 kuukauden ikäisellä vauvalla ei vielä voida olettaa olevan minkäänlaista rytmillisyyttä vuorokaudessa.

Vuorokausirytmi kehittyy päiväunien osalta niin, että 3 kuukauden iästä alkaen päiväunen määrä usein vähenee, aika selkeästikin. Puolen vuoden iässä lapselle voidaan luoda selkeämpää rytmiä päiväunien ja ruokailujen pohjalta.

Teidän vanhempien jaksamiseen olisi nyt löydyttyvä tukea, jotta voimanne riittävät tämän kuormittavan vaiheen yli.

Ota yhteyttä http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/ensikodit-ja-muu-vauvaperhetyo/baby_blues/

yst.terv. Sari Lampinen, baby blues-työntekijä / Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry

19/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 7!

Lapsellasi on vahva uniassosiaatio liittyen nukahtamiseen vierelläsi. Hän ajattelee ja on oppinut siihen, että hänen kuuluukin nukahtaa vain rinnalle. Tämä opittu tapa luo hänelle samaa käytäntöä ruokkivan tarpeen saada paljon tukea imetyksen kautta myös yöheräämisiin. Tapa voi myös ruokkia yöheräämisten määrää. Lohdullista kuitenkin on se, että opittuihin tapoihin voimme vaikuttaa.

Jatkossa voit alkaa erottaa imetyksen ja nukkumisen yhteyttä lapsellesi. Eli imetät eri huoneessa kuin makuuhuoneessa ja viet lapsesi sänkyyn hereillä olevana. Voitte tukea lastanne harjoittelemaan itsenäisen nukahtamisen taitoa esim. tassuttelun avulla. Ideana olisi vastata lapsen itkuun aina samalla, rauhoittavalla tavalla ja sitten antaa hänen nukahtaa yksin. Näin lapselle muodostuu vähitellen varmuus siitä, että yksin nukahtaminen on turvallista ja vanhempi on turvallisesti läsnä, vaikkei autakkaa häntä uneen saakka. Yöllisiin itkuihin voit vastata samalla tavalla kuin illalla yöunille käydessä. Lapset ovat temperamentiltaan niin kovin erilaisia, joten toinen tarvitsee enemmän tukea ja ohjausta uniasioissakin kuin taas toinen. 

Olisiko puolisosi mahdollista ottaa ohjat käsiinsä, ainakin ensimmäisinä iltoina ja öinä? Häneltä lapsen unitapojen muutos voisi onnistua helpommin ja nopeammin, koska lapsi vaatii imetystä vain sinulta ja protestoi, jos yrität muuttaa opittuja käytäntöjä.

Toivotan teille vanhemmille paljon tsemppiä ja johdonmukaista asennetta muutoksiin, mitkä tukevat teidän koko perheen parempaa unta!

Liian pitkäksi aikaa ei kannata jäädä yksin, koska lapsen unitavat kuormittavat nopeasti koko perhettä. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset eri puolella Suomea tarjoavat unineuvontaa, järjestävät ryhmätoimintaa sekä ½-2-vuotiaiden lasten unikoulu- ja rytmitysjaksoja.

Lisätietoja voit kysyä