Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen: mulla jäis työttömänä enemmän käteen mitä nyt palkasta..

Vierailija
04.06.2015 |

Taustatietoja: Valmistuin keväällä yliopistosta ja pääsin heti osa-aikaiseen pienipalkkaiseen työhön, joka edes jotenkin liittyy alaani. Olen tietysti kiitollinen, että mulla edes jotain työtä on. Kerrytänpähän ainakin eläkettä ja CV ei ammota tyhjyyttään työttömyysjakson takia. Voinko saada tämän palkan päälle jotain soviteltua työttömyysrahaa? Palkka on oikeesti sen 500-700e (tää 700e on jo tosi optimistinen tilanne..) kuussa sit tähän päälle saan toki täyden asumislisän, koska vuokra 600e/kk. Kuten varmaan arvata saattaa, ei tällä rahalla juuri mitään ostella. Alle tonni kuussa käteen, joista menee vähintään se 670e/kk laskuihin :D. Kyllä sillä tällainen yksinasuva jotenkin pärjää toki, onhan sitä opiskeluvuodetkin pärjätty..

Motivaatio tehdä tätä työtä on tosi huono, koska tuntipalkka ei ole kummoinen ja tuon palkan eteen saa tehdä tosissaan työtä. Osa-aikaista toki, mutta palkka ei oo ees kymppiä tunnissa.. Muutenhan tuo ois ihan jees jos kyseessä ois vain vähän tunteja ja rahamäärä ois toi. Eli aikaa menee siis ja työ ei oo mitään ihan helppoa henkisesti. Kuitenkin tuntuu niin masentavalta, että olen yhtä köyhä kuin opiskelijana. Kaverit ovat joko työttömiä ja käyttävät aikansa kuumeisesti työn hakemiseen ja mun pitäis myös duunieni päälle jaksaa ettiä kokoaikaista työtä, koska en tosiaan tässä pysy yhtään kauemmin kuin pakko. On vaan niin masentavaa, että muilla kavereilla on joko normaali palkka (ees kaupan kassaa vastaava) tai sitten he "kehittävät itseään työttömyyden aikana" opiskellen avoimessa jotain ja täytellen työhakemuksia. Saavat käteen tismalleen saman rahan kuin minä, mulla vaan menee useempi tunti päivässä tuon rahan ansaitsemiseen.

Onko tässä mitään järkeä? Alan tulla hulluksi jos en löydä kohta parempaa työtä ja tässä taloustilanteessahan sitä työtä ei tosiaan helpolla löydä. Alan olemaan tosi väsynyt tähän tilanteeseen ja ainut tsemppari mulla on tuo, että elän mahdollisimman vähän yhteiskunnan rahoilla ja tienaan edes osat rahoista itse sekä se, että CV:hen ei tule työttömyyskatkoa... Ajatuksia..?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:19"]

Kysymys kuuluukin miksi ihmeessä et ole a) ilmoittautunut työkkäriin b) selvittänyt sovitellun päivärahan mahdollisuutta?

[/quote]

Olen tehnyt tätä työtä pari kuukautta ja vielä ei ole ollut rahan puolesta mitään suurempaa hätää, mutta kohta varmaan on kun säästöt loppumassa. Kävi tänään ensimmäistä kertaa mielessä, että voisin saada ehkä jotain soviteltua rahaa. Joten kyllä, aion ottaa tästä asiasta selvää. Tein aloituksen kun halusin avautua, että onko tässä työssä lopulta ylipäänsä mitään järkeä.

- ap

Vierailija
22/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae soviteltua päivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille jotenkin hävettää kertoa totuus tästä duunista. Monet tietää mitä teen ja ovat olleet sitä mieltä, että jostain pitää aloittaa ja ees jotenki liittyy mun alaan. Kun on niin vaikee saada työtä jne. Osa taas pitää ihan hulluna jos oon mennyt sanomaan, että kuinka vähän tästä oikeesti tienaa.. Ei sillä, että muiden mielipiteillä ois väliä. En vaan enää saa motivoiduttua työntekoon, koska koko ajan jossain jytee ajatus et voisin työttömänä nytkin olla kirjottamassa työhakemusta, kaupassa, pyykkäämässä, nukkumassa tai mitä vaan. Sen sijaan teen töitä ja minimit työttömyysrahasta (vai miten nää termit meneekään?) saavat eivät tee sen rahan eteen mitään.. Kauhee kun on tällasia ajatuksia :(. Enpä ois uskonut, että tulen katumaan jonkun työn ottamista ja onnistun jopa kadehtimaan työttömiä kavereitani?? Tietysti, mua piristää se että voin sanoa tehneeni töitä enkä olleeni toistaiseksi päivääkään työttömänä.. Työnantajat ehkä tulevaisuudessa arvostaa, en tiedä..

- Ap

Vierailija
24/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee tässä lorvikatari/sossuyhteiskunnassa. Työnteko ei kannata. Kotona lahnana makaaminen kannattaa. Prkl.

Vierailija
25/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:13"]

Näin se menee tässä lorvikatari/sossuyhteiskunnassa. Työnteko ei kannata. Kotona lahnana makaaminen kannattaa. Prkl.

[/quote]

No näinhän se vähän on. Alan vaan itse palaa loppuun. En niinkään tästä työmäärästä vaan siitä, että kun ajankäyttö suhteessa saatavaan rahaan on aivan naurettava. Jaksaisin kyllä tehdä kokopäiväistä työtä ja vaikka triplasti enemmän tunteja mitä nyt, mutta ainoastaan silloin jos työstä maksettaisiin ees jotenkin järkevästi. Kyllähän tästäkin duunista saa kivat pikku tarinat CV:hen, voin sit sinne kirjoitella miten tämä työ vaati sitä tätä ja tota. Silti tämä CV:n täyttyminen ja edes jonkun työn tekeminen ei vaan enää riitä motivoimaan minua. Yksikin vähän jo elämäntapatyötön kaveri vaan roikkuu kaupungilla päivät pitkät ja tästä saa sit pikkusen enemmän rahaa kuin minä tekemällä töitä. Kyseessä tosiaan hänelläkin se ihan minimiraha, joka työttömille maksetaan ja tohon päälle sit asumislisä. Suoraan sanottuna vituttaa.

- Ap

Vierailija
26/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu lomautettuna viikon silloin tällöin. Ja voin sanoa että en nauti makoilusta, kun rytmi ja suunta puuttuu. Eikä oo ees rahaa reissata.

Vierailija
27/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:19"]

Oon ollu lomautettuna viikon silloin tällöin. Ja voin sanoa että en nauti makoilusta, kun rytmi ja suunta puuttuu. Eikä oo ees rahaa reissata.

[/quote]

Niin, mutta saat varmaa työttömiä enemmän rahaa? Minä en. Työaikani ovat toki loistavat, saan itse aikalailla päättää työpäivät ja sen mihin aikaan menen töihin. Työ on kuitenkin käytännössä todella yksinäistä puurtamista eli mikään "ihana työyhteisö ja mukavat työkaverit"-asia ei pidä mua järjissään.

- Ap

Vierailija
28/28 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät, että olet oikeutettu soviteltuun työttömyystukeen?

Uusavuttomuus ärsyttää. Toki hyvähän se on kansantaloudelle, etteivät kaikki erilaisiin tukiin oikeutetut osaa niitä nostaa.