Pitääkö työttömyystuen lapsikorotus maksaa elareina?
Olen itse lähivanhempi ja yksinhuoltaja, eksä on työttömänä. Taannoin puhuin lastenvalvojan kanssa puhelimessa ja hän sanoi, että koska ex saa lapsikorotusta, hänen pitää maksaa se minulle elatusmaksuina. Loput elareista saan sitten Kelasta.
Kävimmekin lastenvalvojalla ja ilman mitään laskelmia lastenvalvoja määräsi isälle maksettavaksi tuon lapsikorotuksen verran. Isä allekirjoitti sopimuksen mukisematta, mutta alkoi jälkeenpäin valittaa, ettei hänellä ole varaa maksaa tuota. Meinasi jättää maksamatta ja on kovin varma, että voi sitten hakea vapautusta Kelasta ja ns. nollata velan. Eli että Kela katsoo hänet varattomaksi ja maksukyvyttömäksi, koska on työtön.
Lastenvalvoja perusteli minulle asian niin, että koska isällä ei kulu lapseen rahaa (lapsi ei käy hänen luonaan) niin lapsikorotuskaan ei kuuluisi isälle.
Onko kellään asiasta tietoa? En tajunnut alkaa silloin lastenvalvojalla kysellä asiasta, koska isä tosiaan allekirjoitti sopimuksen eikä sanonut mitään vastaan. Lastenvalvojan perustelu kuulostaa minusta loogiselta. Mutta jos isä jättää maksamatta ja joudun hakemaan puuttuvan osan Kelalta, vapauttaisiko Kela tosiaan isän maksuista?
Kommentit (4)
Eikö ole pääasia, että saat ne elarit tuli ne sitten mieheltä tai kelalta. Haluat ne kuitenkin mieheltä. Kiusa se on pienikin kiusa. Jätä mies rauhaan ja hae elarit kelalta. Selkeästi mies ei halua olla elämässänne. Huijasitko mieheltä lapsen?
Muista elatusapusuorituksista poiketen työttömyysturvan lapsikorotukset kuitenkin
kohdennetaan elatusapuvelkaan maksuvapautushakemuksen vireilläolosta huolimatta.
Maksuvapautus myönne-tään siten lapsikorotusten jälkeen jäljelle jäävästä velasta.
Perusteena menettelylle on se, että lap-sikorotus on tarkoitettu aina lapsen elatusta
varten (TTL 11 luku 9a §) ja elatusvelvollisen laimin-lyötyä elatusavun maksamisen siirtyy
oikeus lapsikorotuksen perintään Kelalle.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:29"]
Eikö ole pääasia, että saat ne elarit tuli ne sitten mieheltä tai kelalta. Haluat ne kuitenkin mieheltä. Kiusa se on pienikin kiusa. Jätä mies rauhaan ja hae elarit kelalta. Selkeästi mies ei halua olla elämässänne. Huijasitko mieheltä lapsen?
[/quote]
Mikäs hullu tänne ilmestyi?
Minä en saa puuttuvaa osaa Kelasta enkä lapsikorotusta tuollaisen sopimuksen perusteella. Mutta pääasia, että pääsin exästä eroon. Jos exäsi on tarpeeksi köyhä, ei Kela saa perittyä häneltä mitään.