Avautuminen: mulla jäis työttömänä enemmän käteen mitä nyt palkasta..
Taustatietoja: Valmistuin keväällä yliopistosta ja pääsin heti osa-aikaiseen pienipalkkaiseen työhön, joka edes jotenkin liittyy alaani. Olen tietysti kiitollinen, että mulla edes jotain työtä on. Kerrytänpähän ainakin eläkettä ja CV ei ammota tyhjyyttään työttömyysjakson takia. Voinko saada tämän palkan päälle jotain soviteltua työttömyysrahaa? Palkka on oikeesti sen 500-700e (tää 700e on jo tosi optimistinen tilanne..) kuussa sit tähän päälle saan toki täyden asumislisän, koska vuokra 600e/kk. Kuten varmaan arvata saattaa, ei tällä rahalla juuri mitään ostella. Alle tonni kuussa käteen, joista menee vähintään se 670e/kk laskuihin :D. Kyllä sillä tällainen yksinasuva jotenkin pärjää toki, onhan sitä opiskeluvuodetkin pärjätty..
Motivaatio tehdä tätä työtä on tosi huono, koska tuntipalkka ei ole kummoinen ja tuon palkan eteen saa tehdä tosissaan työtä. Osa-aikaista toki, mutta palkka ei oo ees kymppiä tunnissa.. Muutenhan tuo ois ihan jees jos kyseessä ois vain vähän tunteja ja rahamäärä ois toi. Eli aikaa menee siis ja työ ei oo mitään ihan helppoa henkisesti. Kuitenkin tuntuu niin masentavalta, että olen yhtä köyhä kuin opiskelijana. Kaverit ovat joko työttömiä ja käyttävät aikansa kuumeisesti työn hakemiseen ja mun pitäis myös duunieni päälle jaksaa ettiä kokoaikaista työtä, koska en tosiaan tässä pysy yhtään kauemmin kuin pakko. On vaan niin masentavaa, että muilla kavereilla on joko normaali palkka (ees kaupan kassaa vastaava) tai sitten he "kehittävät itseään työttömyyden aikana" opiskellen avoimessa jotain ja täytellen työhakemuksia. Saavat käteen tismalleen saman rahan kuin minä, mulla vaan menee useempi tunti päivässä tuon rahan ansaitsemiseen.
Onko tässä mitään järkeä? Alan tulla hulluksi jos en löydä kohta parempaa työtä ja tässä taloustilanteessahan sitä työtä ei tosiaan helpolla löydä. Alan olemaan tosi väsynyt tähän tilanteeseen ja ainut tsemppari mulla on tuo, että elän mahdollisimman vähän yhteiskunnan rahoilla ja tienaan edes osat rahoista itse sekä se, että CV:hen ei tule työttömyyskatkoa... Ajatuksia..?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:07"]
Itse taasen teen maailman tylsintä ja yksinäisintä "robottityötä" kokopäiväisesti ja käteen jää vain hiukan enemmän kuin jos olisin työttömänä. Tämän hommani osaisi varmasti alakouluikäinenkin, tuntuu hiukan että menee taidot ja koko elämä hukkaan, itseluottamus valuu alas viemäristä. Kyllä alkaa tuntua, että ei missään ole mitään järkeä :( saisivat päättäjät herätä tähän. Suomen palkkatasoa olisi ehdottomasti nostettava.
[/quote]
Mulla ihan sama. Mutta tienaan kuitenkin omasta mielestä työhön nähden ihan hyvin. En tästä yhtään enempää kehtaisi pyytää. Työnhaussa tästä ei kyllä ole mitään hyötyä.
Soviteltua työttömyysrahaa ei voi saada, koska tulosi ovat liian suuret. Voit saada soviteltua ansiosidonnaista vain jos olet aiemmin ollut työssä, joka on täyttänyt työssäoloehdon ja olet ollut kassan jäsen tarvittavan ajan. Eli kannattaa liittyä kassaan nyt jos jatkossa haluaisit työttömäksi, on paremmat työttömyystuet joka tapauksessa.
Miten olisi toisen osa-aikaisen duunin hankkiminen rinnalle? Kuinka paljon tunteja teet nyt viikossa? Suosittelen alan työn pitämistä työkokemuksen kannalta, lisäksi työttömänä on ihan hiton ulkopuolinen yhteiskunnasta ja päivittäisestä elämästä.
Itse teen kahta osa-aikaista, toinen omaa alaa noin 20h/vko ja toinen on iltaduunia noin 20h/vko.
Rahaa jää näin käteen se 2000€. Tosin joskus joutuu tekemään yli 45h töitä viikossa mutta saapas tehdä alan töitä ja saa työkokemusta.
Soviteltua päivärahaa voisit hyvinkin saada noilla tuloilla. Ota työkkäriin yhteyttä.
Hei hyvin saat soviteltua työmarkkinatukea! 300€ suojaosuuden jälkeen lähtee 50snt/tienattu euro. Eli 700€ palkalla työttömyystukesi on täydet -200€, eli n. 350€ käteen.
Soviteltuun päivärahaan on oikeus. Sinun pitää ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi. Ja tuo mitä joku vastaaja väitti että palkkasi on muka liian suuri, ei pidä paikkaansa.
Jos tienaat vaikka sen 700e/kk, kela laskee palkkatuloksi 400e/kk ja tuosta puolet pienentää täyttä työttömyysrahaa. Eli jos täysi työttömyyskorvaus on 600e, sinä saat 400e/kk (tietty verot pois).
Ettei ap liikaa innostu niin kannattaa ottaa huomioon, että asumistuki voi sitten vastaavasti laskea.
Ongelma on se, että olet osapäiväduunissa. Ei niillä mitään tienaa. Hanki kokopäiväduuni.
Ap, hyvä, että olet saanut osa-aikatyön. Nyt voit työssäkäyvänä etsiä samanaikaisesti kokopäivätyötä! Työnantajille on houkuttelevampi sellainen työnhakija, joka on töissä, kuin että jos hakisit töitä työttömän "statuksella". Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:54"]
Ap, hyvä, että olet saanut osa-aikatyön. Nyt voit työssäkäyvänä etsiä samanaikaisesti kokopäivätyötä! Työnantajille on houkuttelevampi sellainen työnhakija, joka on töissä, kuin että jos hakisit töitä työttömän "statuksella". Tsemppiä!
[/quote]
Kunhan ei liian pitkäksi aikaa jämähdä tekemään sitä aloittelijan duunia. Silloin se kääntyy jo haitaksi.
No eihän tämäkään avaus muusta kerro kuin Suomen paskasta palkkatasosta.
Sama, palkka nyt ei niin hirveän pieni ole, kun on kokoaikatyö, joskin alani alinta kastia. Mutta jouduin muuttamaan 400 km, hommaamaan asunnon ja lopulta autonkin, kun 9 tunnin työmatka kahdella junavaihdolla perillä puolilta öin oli liian rankka. Suoria yhteyksiä ei ole. Pidän työstäni ja saan hyvää työkokemusta. Kun tämä palkan saisi niin että perheelle riittäisi yksi asunto. Siinä mielessä olen sinkkuihin verrattuna eri asemassa, että maksan vuokraa ja sen lisäksi osaa asuntolainasta. Pikkulapsia ei onneksi ole. Kyllä ottaa päähän tuokin kun iltasanomissa joku valitti ettei joku halunnut muuttaa ison palkan perässä. Meistä, jotka olemme muuttaneet pienipalkkaisen työn perässä, halutaan vaieta, vaikka paljon on itselleni tullut vastaan tyyppejä samassa tilanteessa.
En tiedä onko käytännöt muuttuneet, koska ne muuttuvat jatkuvasti, mutta kelan sivuilla on laskureita http://www.kela.fi/asioi-verkossa_tyottomat Olin itse osa-aikatöissä ja samaan aikaan työttömänä työnhakijana, jolloin sain asumistuen lisäksi soviteltua päivärahaa.
Tuossa järjestelyssä on vaan se vika ettei työttömänä tarvi tehdä mitään noiden hakemuksien eteen, mutta jos teet töitä niin joutuu toimittamaan palkkakuitit ja laittamaan tuntimäärät hakemukseen ja niissä kannattaa olla todella tarkka, koska oli jokin tietty summa minkä ylittäessä sieltä saatetaan maksaa liikaa, ja jos sitä ei huomaa niin ongelmia tulee.
Ja ota selville kaikki mahdollinen tieto ja säännöt, ne virkailijat eivät monesti tiedä mistään mitään eivätkä myöskään ole velvollisia neuvomaan jos et jotain itsellesi kuuluvaa etua osaa kysyä.
Sitä luulisi että kaikenlaine työnteko kannattaisi, mutta sen verran hankalaksi se on tehty että lähinnä kannattaa vasta kun saa saman verran tai enemmän palkkaa kuin saisi työttömänä. Eikä todellakaan kannata kadehtia työttömyysrahoja ne summat on kuitenkin niin pieniä ettei niillä juhlitä. Ennemmin pitäisi saada palkkoja nostettua, eihän 1400€-verot ja muut pakolliset maksut
palkka riitä mihinkään ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Minäkin saisin työttömänä enemmän, mut mä tykkään käydä töissä:).
Kuten jo moni muukin on ehtinyt kertoa, sinulla on oikeus hakea soviteltua päivärahaa. Käy työkkärissä juttelemassa tai soita. Siellä osaavat vastat, ovat auttavaisia ja kivoja :)
Onnea työhön. Siite se lähtee!
Minä saan työttömänä saman tai enemmän kuin osa-aikatyössä, mutta en halua pitkiä katkoja cv:hen- Pelkään, etten sitten saa enää mitään työtä. 2 vuotta tehnyt jo tätä (kesät työttömänä, koska silloin ei ole mulle mitään tarjolla) ja edelleen jatkan. Korkeakoulutus myös minulla. toisaalta harvalla asiat on sen paremmin, joten en valita.
Mitenkäs toi soviteltu raha käytännössä menee mulla? Mulla siis sekä kuukausipalkka että tuntipalkka on vain arvioita. Palkka siis suoritepalkkainen ja siitä maksetaan sen mukaan, monta hommaa teen. Tunneilla ei sinänsä oo merkitystä, kunhan hoidan homman. Tuo alle 10e/tunti oli siis mun oma arvio, mitä nyt oon täs laskeskellut. Työsopparissa on toki tuntiarvio, mutta sekin on vaan arvio koska suoritepalkkainen työ
Ehkä minäkin uskaltaudun tuonne työkkäriin sitten juttelemaan, kiitos kannustuksesta kaikille :). Osaako joku sanoa, että miten toi asumistuki sit tuosta laskee? Sinänsä kai se on ihan yks hailee mistä se raha tulee ja kohtahan en enää asumistukea saa kun muutan miehen kanssa (sillä isot tulot).
Onko toi soviteltu raha muuten sellainen mitä toimeentulotuki on eli omaisuuteen sidottu? Kun ei sit onnistu tietenkään, varsinkin jos siis miehen kans muutan yhteen tai jos on säästöjä joku euro jossain.
- Ap
Kysymys kuuluukin miksi ihmeessä et ole a) ilmoittautunut työkkäriin b) selvittänyt sovitellun päivärahan mahdollisuutta?
Kuitenkin työkkärirahasta menee se 500 euroa lisäveroa joka vuosi, että se kannattaa laskea pois saatavistaan, jos on työtön.
Eli 13 x600 euroa vuodessa -500 e.
Itse taasen teen maailman tylsintä ja yksinäisintä "robottityötä" kokopäiväisesti ja käteen jää vain hiukan enemmän kuin jos olisin työttömänä. Tämän hommani osaisi varmasti alakouluikäinenkin, tuntuu hiukan että menee taidot ja koko elämä hukkaan, itseluottamus valuu alas viemäristä. Kyllä alkaa tuntua, että ei missään ole mitään järkeä :( saisivat päättäjät herätä tähän. Suomen palkkatasoa olisi ehdottomasti nostettava.