Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan arkisia asioita, joihin varakkailla on varaa muttei köyhillä

Vierailija
30.01.2022 |

Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.

Muita asioita?

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksusta olisi se, että ei tarvitsisi aina laskea mihin on varaa ja mihin ei. En usko, että ostelisin mitään sen ihmeellisempää, tai törsäilisin ympäriinsä. Mutta se laskeminen ja kaiken puntaroiminen voisi loppua.

Joskus olisi kiva ostaa kakku kaupasta, niitä marjoja ja dr pepperiä tai oikeeta cokista. Ostan aina niitä kaikista halvimpia limuja jos tarvitsee lapsille. Myös olisi kiva ostaa joskus valmista ruokaa palvelutiskiltä, nyt on liian luksusta minulle sellainen.

Merkkivaatteista en välitä, enkä luksuskäsilaukuista. Enkä ole oikein muunkaan mammonan perään. Kalliit autot ei herätä minussa minkäänlaisia värinöitä. Hitsausvehkeet olisi arjen luksus minulle.

Vierailija
182/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto, joka on MAKSETTU!

No mulla on oma maksettu talo ja nettotulot ei ole ikinä olleet yli 1700e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lavakaulukset ja kasvatus niissä. Multa maksaa, ne lavat maksaa.

-Käydä selkäkivussa osteopaatilla ja maksaa esim. magneettikuvaus itse. Köyhä joutuu vain odottamaan, millaista hoitoa (LOL) yhteiskunnalta saa.

-Apple watch. Jos jotenkin vielä köyhällä on varaa iPhoneen, niin Watchiin ei ole.

-Oura-sormus

-Lemmikkien lääkärikäynnit. Varsinkaan ei-täysin välttämättömät

-Kunnon talvitakkeihin ja -kenkiin

-Lempiautoonsa, ellei se ole eka auto (joksi kelpaa millainen vaan usein)

-Lempijuustoonsa tai -suklaaseen viikosta toiseen (ellei ole halpa maku 😄)

-Haaveastiasarjaan

-Useisiin suoratoistopalveluihin samanaikaisesti

Ja paljon muuta

Vierailija
184/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa ja tilava asuminen. Tarkoitan siis aurinkopaneeleilla ja pyhällä hengellä lämpiäviä nolla- tai plusenergiataloja, ja näitä velattomina omistusasuntoina. Rikkaalla on siis mahdollisuus asua isossa, mukavassa talossa periaatteessa ilmaiseksi ja vailla lämmityskuluja, samalla kun pienituloinen saattaa olla jumissa 900 eur/kk vuokrayksiössä.

Oikeustajuuni ei käy mitenkään miten rikkailla on mahdollisuus ostaa itselleen halvat tai lähes ilmaiset asumiskustannukset, samalla kun pienituloinen on jumissa maksamaan kallista vuokraa toisten taskuun. Olisi loogisempaa jos pienituloiset asuisivat halvalla ja pienillä energiakuluilla, ja rikkaat maksaisivat maksukykynsä mukaan.

Vierailija
185/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä keskustelu. Teidän kaltaisten takia tämä maailma on niin pilalla.

Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.

Perustason hoito tulee kaikille, mutta jos haluaa ekstraa, sitä saa sitten omalla rahalla. Ne on sellaisia asioita, joiden vuoksi ihmiset kouluttautuvat ja tehkevät töitä ja uraa.

Erikoinen mielipide. Perustason hoito harvemmin riittää kroonisesti sairaille, ja sen yleensä tuo tullessaan muita sairauksia. Joka tapauksessa hoito voi olla välttämätöntä, mutta sitä ei silti joko saa ollenkaan, tai odotusaika on tosiaankin se 7 kk. Minulla on sekä akateeminen- että korkeakoulututkinto. Sen lisäksi sairastuin vaikeasti, etenevästi. Elän hyvin pienellä eläkkeellä. Sinun mielestäsi minä en ole oikeutettu ”ekstraan”, koska sairastuin (ei omaa osuutta tähän)?

Sanotaan, että tarvitset sen kolonoskopian, jolla voidaan selvittää muhiiko suolistossasi syöpä vai ei. Julkinen tarjoaa sinulle sen kolonoskopian ja sen jälkeen mahdolliset tarvitsemasi syöpähoidot. Mikä tässä on epäoikeudenmukaista? Se, että et ole ainoa, jolta sitä tutkitaan ei luonnollisesti ole mikään ihme, sitähän varten ne julkiset terveyspalvelut ovat. Miksi juuri sinun pitäisi päästä jonon ohi, mutta et edes maksaisi siitä?

Olen eri. Monella pitkäaikaissairaalla on sekundaarisia sairauksia, johtuen lääkityksistä etc. Kyse on siitä, voiko tällainen ihminen todella odottaa oireineen sen 7 kk. Minusta ei, sinun mielestäsi voi. Me elämme kapitalismissa ja sinun ideasi ovat voimassa. Rikkaat ostavat palvelut nopeasti rahalla, köyhät kärsivät kipua.

Se lääkäri ei ilman sitä tähystystä näe kenellä siellä syöpä muhii ja kenellä ei. Millä muulla kuin rahalla se pitäisi päättää kuka tähystetään nopeimmin ja kuka on peräti ensimmäinen? Se, jolla on kovin huutoääni? Se, jolla on siniset silmät? Sivistyneessä yhteiskunnassa käytetään rahaa, jolla sen tutkimuksen voi ostaa yksityiseltä terveysasemalta. Se maksaa, joka kykenee.

Suomen terveydenhuolto on täysi vitsi. Olen asunut parissa keski-Euroopan maassa, siellä pääset erikoislääkärille vaikka samana päivänä ilman että tarvitsee maksaa yhtään mitään. Terveyskeskuksia ei ole, vaan yksityisiä klinikoita. Maksut hoitaa sairausvakuutus, joka on halvempi kuin Suomen terveydenhuoltoon menevät verot kuukausittain. Työttömille sairausvakuutus on ilmainen.

En tajua miksi Suomessa pyöritetään noin eriarvoistavaa terveydenhuoltoa ja vielä väitetään että ollaan sivistysvaltio. Rikkaat saa hoitoa, köyhät joutuu odottamaan tai maksamaan itsensä kipeäksi... Oksettavaa minun mielestäni.

Vierailija
186/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä keskustelu. Teidän kaltaisten takia tämä maailma on niin pilalla.

Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.

Perustason hoito tulee kaikille, mutta jos haluaa ekstraa, sitä saa sitten omalla rahalla. Ne on sellaisia asioita, joiden vuoksi ihmiset kouluttautuvat ja tehkevät töitä ja uraa.

Erikoinen mielipide. Perustason hoito harvemmin riittää kroonisesti sairaille, ja sen yleensä tuo tullessaan muita sairauksia. Joka tapauksessa hoito voi olla välttämätöntä, mutta sitä ei silti joko saa ollenkaan, tai odotusaika on tosiaankin se 7 kk. Minulla on sekä akateeminen- että korkeakoulututkinto. Sen lisäksi sairastuin vaikeasti, etenevästi. Elän hyvin pienellä eläkkeellä. Sinun mielestäsi minä en ole oikeutettu ”ekstraan”, koska sairastuin (ei omaa osuutta tähän)?

Sanotaan, että tarvitset sen kolonoskopian, jolla voidaan selvittää muhiiko suolistossasi syöpä vai ei. Julkinen tarjoaa sinulle sen kolonoskopian ja sen jälkeen mahdolliset tarvitsemasi syöpähoidot. Mikä tässä on epäoikeudenmukaista? Se, että et ole ainoa, jolta sitä tutkitaan ei luonnollisesti ole mikään ihme, sitähän varten ne julkiset terveyspalvelut ovat. Miksi juuri sinun pitäisi päästä jonon ohi, mutta et edes maksaisi siitä?

Olen eri. Monella pitkäaikaissairaalla on sekundaarisia sairauksia, johtuen lääkityksistä etc. Kyse on siitä, voiko tällainen ihminen todella odottaa oireineen sen 7 kk. Minusta ei, sinun mielestäsi voi. Me elämme kapitalismissa ja sinun ideasi ovat voimassa. Rikkaat ostavat palvelut nopeasti rahalla, köyhät kärsivät kipua.

Se lääkäri ei ilman sitä tähystystä näe kenellä siellä syöpä muhii ja kenellä ei. Millä muulla kuin rahalla se pitäisi päättää kuka tähystetään nopeimmin ja kuka on peräti ensimmäinen? Se, jolla on kovin huutoääni? Se, jolla on siniset silmät? Sivistyneessä yhteiskunnassa käytetään rahaa, jolla sen tutkimuksen voi ostaa yksityiseltä terveysasemalta. Se maksaa, joka kykenee.

Suomen terveydenhuolto on täysi vitsi. Olen asunut parissa keski-Euroopan maassa, siellä pääset erikoislääkärille vaikka samana päivänä ilman että tarvitsee maksaa yhtään mitään. Terveyskeskuksia ei ole, vaan yksityisiä klinikoita. Maksut hoitaa sairausvakuutus, joka on halvempi kuin Suomen terveydenhuoltoon menevät verot kuukausittain. Työttömille sairausvakuutus on ilmainen.

En tajua miksi Suomessa pyöritetään noin eriarvoistavaa terveydenhuoltoa ja vielä väitetään että ollaan sivistysvaltio. Rikkaat saa hoitoa, köyhät joutuu odottamaan tai maksamaan itsensä kipeäksi... Oksettavaa minun mielestäni.

Ollaan jääty menneisyyteen kiinni. Se varmaan oli joskus hyvä, esim. 80-luvulla vielä lähes joka kunnassa oli oma tk jonne pääsi hyvin.

Vierailija
187/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.

Niitä on metsät pullollaan..? 😂 Ei toki näin talvisin mutta eivät muualta matkanneet marjatkaan nyt ihan tuoreita ole plus ikinä ei varmaksi voi tietää että mitä kaikkea niihin on suihkutettu.

Vierailija
188/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha tai kala palvelutiskiltä.

Se liha tai kala tulee sinne vakuumissa, avataan paketista ja laitetaan tiskille. Tai pilkotaan pienemmiksi paloiksi ja pakataan uudelleen kaupassa hyllyyn (ne mustat alustat missä on muovikelmu päällä)

Vierailija
189/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmat naapurit, ei tarvitse asua narkkien ja alkoholistien kanssa edes samassa kaupunginosassa.

No es posible, narkkeja ja varsinkin alkoholisteja on jokaisessa kaupunginosassa.

Köyhänä asuin yhdessä Helsingin pienituloisimmassa kaupunginosassa. Nyt suurituloisena asun yhdessä varakkaimmassa kaupunginosassa. Voin sanoa, ettei täällä narkit ja alkoholistit häiritse arkea. Rahalla saa rauhaa.

Kyllä esim Eirassakin on narkkareita, niillä vaan on varaa olla asunnoissa sisällä eikä notku niinkään kadulla

Vierailija
190/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luksusta olisi se, että ei tarvitsisi aina laskea mihin on varaa ja mihin ei. En usko, että ostelisin mitään sen ihmeellisempää, tai törsäilisin ympäriinsä. Mutta se laskeminen ja kaiken puntaroiminen voisi loppua.

Joskus olisi kiva ostaa kakku kaupasta, niitä marjoja ja dr pepperiä tai oikeeta cokista. Ostan aina niitä kaikista halvimpia limuja jos tarvitsee lapsille. Myös olisi kiva ostaa joskus valmista ruokaa palvelutiskiltä, nyt on liian luksusta minulle sellainen.

Merkkivaatteista en välitä, enkä luksuskäsilaukuista. Enkä ole oikein muunkaan mammonan perään. Kalliit autot ei herätä minussa minkäänlaisia värinöitä. Hitsausvehkeet olisi arjen luksus minulle.

Oikea kokis maksaa euron tölkki halvimmillaan. Voi jättää jotain muuta ostamatta jos tuosta tulee onnelliseksi. Itse en kyllä limuihin tuhlaisi senttiäkään, en todellakaan koe sitä varallisuuden merkiksi??

Vierailija
191/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

-Lavakaulukset ja kasvatus niissä. Multa maksaa, ne lavat maksaa.

-Käydä selkäkivussa osteopaatilla ja maksaa esim. magneettikuvaus itse. Köyhä joutuu vain odottamaan, millaista hoitoa (LOL) yhteiskunnalta saa.

-Apple watch. Jos jotenkin vielä köyhällä on varaa iPhoneen, niin Watchiin ei ole.

-Oura-sormus

-Lemmikkien lääkärikäynnit. Varsinkaan ei-täysin välttämättömät

-Kunnon talvitakkeihin ja -kenkiin

-Lempiautoonsa, ellei se ole eka auto (joksi kelpaa millainen vaan usein)

-Lempijuustoonsa tai -suklaaseen viikosta toiseen (ellei ole halpa maku 😄)

-Haaveastiasarjaan

-Useisiin suoratoistopalveluihin samanaikaisesti

Ja paljon muuta

No jaa, lavakaulus maksaa 10€. Multa siihen 1. vuonna 8€, seuraavina max 4. Siemeniä saa vaikka facen ryhmistä ilmaiseksi. 

Vierailija
192/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kookosöljy. Näkyi lähikkaupassa maksavan 8,99. Tokmannilta saisi euron halvemmalla. Haluaisin tehdä itse deodoranttia, mutta köyhänä ei tarvitsisi edes harkita. Halvimmat deodorantit taitaa maksaa 1,75 - 2,5 välillä. En tosiaan tiedä, kun voin käyttää näitä kalliita, joista ei tule muovijätettä.

Tästä tuli mieleen, että todella ekologiseen elämään tai vegaanielämään (ilman puutostiloja) ei kovin köyhällä ole varaa.

No mitä erikoista kuvittelet vegaanien ostavan? Tuoreet kasvikset on kalliita joo jos ne ei oo sesongis. Toisaalta juurekset on halpoja. Mitä tulee proteiiniin niin kuivatut palkokasvit esim on kuule edullisia eikä soijarouhekaanpaljoo maksa. Jos ei palkokasveja siedä niin harmillisempi tilanne.

Ne vitamiinit mitä ei saa kasvisperäisestä ruuasta niin purkista vaan, ei maksa paljoo. Elämään kuuluu arvovalinnat ja joku pillerin ottaminen kerran päiväs ei haittaa kun voi elää hyvillä mielin, omien arvojensa mukaan.

Vierailija
193/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas voi useammin lähteä vain kävelemään kuin köyhä jonka on pakko jäädä kuuntelemaan rähinää.

Vierailija
194/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto, kaksi autoa, mökki, lomamatkat, maksulliset harrastukset ja paljon muuta.

Vierailija
195/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan kotitestit

Vierailija
196/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto, kaksi autoa, mökki, lomamatkat, maksulliset harrastukset ja paljon muuta.

Me ollaan köyhiä virallisen määritelmän mukaan ja silti on 2 autoa, oma talo, harrastuksia jne.

Vierailija
197/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee ns köyhän ja ns rikkaan välinen raja?

Vierailija
198/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein sellasen pienen luokka- tai ainakin tulohyppäyksen osa-aikaisista huonosti palkatuista töistä keskiluokkaiseen ja keskituloiseen työhön. 

Minulla on tätä nykyä todella kattava työterveyshuolto, pääsin sen piikkin erikoislääkärille, samoin fyssari ja tarvittaessa jopa psykologi on tiettyyn pisteeseen asti ilmaisia.

Työnantajan tuella sain puolen vuoden kuntosalijäsenyyden 40 euron omavastuulla. Tähän päälle vielä "normaalit" kulttuurisetelit. 

Työnantaja järjestää säännöllisesti illanviettoja, joissa on muutakin ohjelmaa kuin alkoholin kittaamista (esim. pakohuonepeli, ilmajooga, tanssitunti, melonta jne). 

Työvälineet on hyvät, niitä uusitaan tarpeeksi usein ja jos jotakin tarvitsee (esim. näytön), niin se järjestyy helposti ja melko nopeasti. 

Siihen verrattuna että edellisessä paikassa työterveydessä oli vain se pakollinen terveystarkastus neljän (?) vuoden välein, pikkujoulut kerran vuodessa ja kulttuuriseteleistä ei oltu kuultukaan. Kaikki piti maksaa itse, pienestä palkasta. 

Minä edelleen hämmästelen tätä, vaikka kieltämättä olen jo alkanut ottaa kaiken tämän hyvän itsestään selvyytenä. Alan unohtaa että olen etuoikeutettu. Koetan kuitenkin säännöllisesti muistella sitä, millaista oli syödä eväitä kiireellä jossain homeenhajuisessa kellarissa, jotta kerkesi tehdä kaikki hommansa työajan puitteissa, jotta en ihan kuplaantuisi tänne nykyiseen onnelaani. 

Vierailija
199/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keräät marjoja pikkuruisen vuokrakämpän minijääkaappiin talven varalle? Kasvata lavalla vihanneksia? 23 neliön kämpän lattialla lähes pimeässä?

Vierailija
200/206 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.

Marjoja saa ilmaiseksi metsästä.

Tuoreita marjoja ei kyllä tuolta lumen alta löydy.

Kyllä löytyy, karpaloita löytyy ympärivuoden, laiskimus!