Luetellaan arkisia asioita, joihin varakkailla on varaa muttei köyhillä
Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.
Muita asioita?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.
Marjoja saa ilmaiseksi metsästä.
Tuoreita marjoja ei kyllä tuolta lumen alta löydy.
Ei niitä kotimaisia löydy talvella tuoreena kaupastakaan.
Ei kai niiden kotimaisia tarvitse ollakaan. Vaan tuoreita marjoja.
Ja kun ne kerätään siellä Perussa tuoreena, pakataan, kuljetetaan lentokentälle ja lennätetään rahtina Saksaan (onneksi lentokoneessa on lämmin, etteivät marjat kohmetu matkalla), kuljetetaan varastolle, pakataan uudelleen, kuljetetaan satamaan, laivataan Hankoon ja sieltä edelleen keskuvaraston kautta lähikauppaasi, niin ai ihanaa kun saa tuoretta pöytään näin vähällä vaivalla ja ekologisestikin vielä! Aina se tuoreudessa omasta lähimetsästä omin käsin poimitun ja saman tien omin käsin pakastetun suomalaisen metsämustikan voittaa, vai mitä?
No ne on silti tuoreita, eikä pakastettuja. Mikähän tässä on niin vaikea hahmottaa? Minulla ei ole varaa ostaa joka päivä tuoreita marjoja. Ja siitähän tässä ketjussa oli kyse, että mikä on niitä arkisia asioita mihin ei ole varaa. Minusta olisi kiva jos voisi napata kaupasta mukaan tuoreita marjoja. Mustikoita, vadelmia, mansikoita, karhunvatukoita. Siellä niitä on ja ne näyttää herkulliselta. Joku niitä ostaa kun joka päivä siellä niitä on. Pakastemarjat ei ole yhtä houkuttelevia ja minulla on niitä pakkasessa yllin kyllin. Ne ei siltikään ole sama asia kuin tuoreet marjat. Onko tarpeeksi rautalankaa?
Minä osa-aikatyötä tekevänä pienituloisena kyllä arvostin omaa terveyttäni sen verran paljon että menin yksityiselle.
Sen takia kannattaa olla se tonnin puskuri toisella tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tuoreet marjat. Kaverini vain sanoi erään kerran, että ei hänellä ole joka päivä varaa ostaa tuoreita marjoja.
Marjoja saa ilmaiseksi metsästä.
Tuoreena keskellä talvea?
Kulta, niitä voi hankkia kesällä ja panna pakkaseen. Sieltä niitä saa keskellä talveakin.
Mutta ne ei ole tuoreita marjoja, jos ne on pakastemarjoja. Ja kyse kai oli siitä, kenellä on varaa nimenomaan tuoreisiin marjoihin. Ei siitä kenellä on varaa marjoihin.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster. Iittalan ja marimekon tuotteet
Marimekko! Ahahaha!!! Ei pahalla, mutta rahalla saa paljon parempaakin!!
Eipä noi muutkaan mitään luksusta ole. Mä oon työtön päihderiippuvainen ja mulla on Moccamaster, suurin osa astioista Iittalaa/Arabiaa ja monet lakanat ja pyyhkeet Marimekkoa.
Näin ulkolaisessa ohjelmassa, missä pariskunnat hakevat uusia asuntoja ulkomailta. Eräässä kalliissa asunnossa oli marimekon lakanat ja verhot kirkkaanpunaisilla kukilla.
Ensimmäinen kommentti mieheltä; Ottakaa heti pois nuo karmeat lakanat ja verhot.
No siis tämähän on hirvittävää! Suuri Totuus tuli siinä! Kun sanoja on oikein ULKOMAALAINEN ja MIES. Kyllä meidän suomalaisten pitää nyt hävetä ja ripotella tuhkaa päällemme!
(enkä siis ole marimekko ym fani, mutta kai ymmärsit pointtini. Ihan kuin ulkomaalaisen, hui, ja Miehen, hui, sana olisi elämää suurempi totuus)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noi muutkaan mitään luksusta ole. Mä oon työtön päihderiippuvainen ja mulla on Moccamaster, suurin osa astioista Iittalaa/Arabiaa ja monet lakanat ja pyyhkeet Marimekkoa.
Näin ulkolaisessa ohjelmassa, missä pariskunnat hakevat uusia asuntoja ulkomailta. Eräässä kalliissa asunnossa oli marimekon lakanat ja verhot kirkkaanpunaisilla kukilla.
Ensimmäinen kommentti mieheltä; Ottakaa heti pois nuo karmeat lakanat ja verhot.
No siis tämähän on hirvittävää! Suuri Totuus tuli siinä! Kun sanoja on oikein ULKOMAALAINEN ja MIES. Kyllä meidän suomalaisten pitää nyt hävetä ja ripotella tuhkaa päällemme!
(enkä siis ole marimekko ym fani, mutta kai ymmärsit pointtini. Ihan kuin ulkomaalaisen, hui, ja Miehen, hui, sana olisi elämää suurempi totuus)
Joo ei kyllä ihan hirveästi liikuta jonkun miehen (ulkomaalaisen) mielipide. Minä pidän Marimekosta. Jos jotain arkista luksusta saisin lisää elämääni, niin sitä ottaisin kyllä. Mutta on niin kallista, että hyvä kun uskallan nopeasti käydä hiplaamassa tuotteita kaupassa ja äkkiä pois.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minulle on luxusta kun nousen omille jaloille joka aamu ja keitän aamukahvin itse.
Samoin ! Ja pääkoppakin suhteellisen hyvässä kunnossa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaaa 😁. Osuit naulan kantaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#vainkeskiluokkajutut : luullaan et ollaan köyhiä.
Se olisi luksusta jos ei tarvitsisi joka kauppakerta miettiä jokaisen ostoksen kohdalla, että onko minulla siihen varaa. Että voisi vain mennä kauppaan ja lapata kärryyn sen mitä haluaa. Ostaa sumeilematta kaikki mitä mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kyllä ihan hirveästi liikuta jonkun miehen (ulkomaalaisen) mielipide. Minä pidän Marimekosta. Jos jotain arkista luksusta saisin lisää elämääni, niin sitä ottaisin kyllä. Mutta on niin kallista, että hyvä kun uskallan nopeasti käydä hiplaamassa tuotteita kaupassa ja äkkiä pois.
Mulla kyllä olisi varaa ostaa Marimekkoa mielin määrin mutta en tykkää niistä yhtään, kankaidenkin kuosit ovat ihan järkyttävän rumia ja vanhanaikaisia.
Jos olisin varakas, niin:
-Ostaisin kaupasta mitä haluan, eikä tarvitsisi kyttäillä aletarroja ja tarjousvihanneksia.
-Minulla olis myös kotona oma kuntosali.
-Kävisin säännöllisesti hieronnassa, nyt käytän vain koiraani joka kk ja itse jään ilman, koska tottakai huolehdin eläimistäni parhaani mukaan.
- Omistaisin hevosen, ei tule kuuloonkaan että näillä tuloilla olisi siihen varaa.
- Ottaisin neljännen koiran
Miulla kyllä jäisi enemmän rahaa ruokaostoksiin, jos polttoaine ei olis niin kallista.. 50km työmatkat vie paljon bensaa, mutta ei täältä korvesta kule linja-autoja nini minkäs teet, kaupunkiin ei ole valmis muuttamaan omasta rauhasta niin kituuttelen mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” Aloitan: On luksusta, että kun on sairaana, voi tilata ajan yksityislääkärille eikä tarvitse mennä päivystykseen monen tunnin jonotukseen.”
Vakuutukset on olemass ja toisekseen, mitä oikein kuvittelet yksityislääkärin maksavan?? Riippuen vaivasta 50-100e. Itse menen yksityiselle siitä syystä, että saan ajan silloin kun haluan. Muutoin käyttäisin julkista…
Mitäpä veikkaat saako etenevästi sairas vakuutusta tai onko hänellä työterveyttä? Minä olen nyt kolme vuotta pitkittänyt aika pahaakin gynekologista oiretta, koska ei yksi kertaisesti ole varaa. Tulot on minimi työkyvyttömyyseläke.
Tuo on nyt on tyhmyyttä eikä köyhyyttä. Gynekologin lähetteen saa terveyskeskuslääkäriltäkin. Gynekologiset syövät ovat naisten yleisimpien syöpien joukossa.
Voin ostaa tai tehdä asioita impulsiivisesti, ajattelematta ollenkaan mitä ne maksavat, eikä sekään ole ongelma, jos budjetti ylittyy.
Mieliteot siis toteutukseen - arjen luksusta!
Esimerkiksi useampi omistusasunto, vaikka kaupunkiasunto keskustassa ja toisenlaiset tilukset jollakin väljemmin asutulla seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta arjesta semmoisia luksuksia on että ajan tesla model x plaidilla ja mulla on velaton 115m2 asunto Kampissa.
Ja kirjoittelet av palstalle. En ihan usko.
Mikset usko? Kyllä tänne saa varakkaatkin kirjoitella, ja kirjoitteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä keskustelu. Teidän kaltaisten takia tämä maailma on niin pilalla.
Tulee esille myös epäoikeudenmukaisuuksia, kuten mikseivät kaikki saa laadukasta terveydenhuoltoa.
Perustason hoito tulee kaikille, mutta jos haluaa ekstraa, sitä saa sitten omalla rahalla. Ne on sellaisia asioita, joiden vuoksi ihmiset kouluttautuvat ja tehkevät töitä ja uraa.
Jep, jep, minkäs teet kun sairastut vakavasti jo nuorena ja uranteko tyssää siihen, et enää kelpaakaan työnantajille? Ei sen puolen, olen tunnollisesti hoitanut omia sairauksiani ja tietoa on minullakin paljon, siksi saan kyllä oikein hyvää palvelua ja hoitoa myös julkisella.
Tilava omakotitalo ja oma piha rauhallisella alueella.
Voi ajaa mukavalla autolla ja käyttää taksia kun huvittaa.
Voi rahan puolesta ostaa mitä haluaa, mutta ei kuitenkaan osta ihan mitä vain, vaan ajattelee terveyttä ja eettisiä asioitakin.
Se tunne kun tietää, että aina pärjää. Vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi useampi omistusasunto, vaikka kaupunkiasunto keskustassa ja toisenlaiset tilukset jollakin väljemmin asutulla seudulla.
Joo, meillä kanssa on kaksi. On osoittautunut näin pandemian aikana oikein mukavaksi ja turvalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloni eläkkeellä on 1300 e/kk.
Ostan siivouksen, tilaan ruoat verkkokaupoista, Woltilta tai Foodoralla. Tilaan kampaajan kotiini. Käytän taksia ja paketit tilaan kotiinkuljetuksella. Syön lihaa/kalaa/kanaa.
Mikä muuttuisi, vaikka saisin 5000 e/kk?
Ilmeisesti sinulla on kumppani jakamassa kuluja.
Siivouksen ottamisesta päätellen myös omakotitalo tms.
Tuskin yksiöön yksinasuva tilaisi siivoojaa.
Tai asuisi isommassa asunnossa noilla tuloilla.
Öö mikå juttu tää on et jos on siivooja niin on okt?
Eikä luetella kun et osaa kysyä haluaisimmeko me luetella. Mene muualle käskyttämään.
Ilmiannoin.