Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiivi terapeutti

Vierailija
04.06.2015 |

En oikein tiedä miten muotoilisin tämän... Mutta käyn siis terapeutin luona (ei Kelan tukemaa, joten en itse maksa = en voi vaatia terapeutin vaihtoa) ja minua jonkin verran häiritsee terapeutin... naiivi maailmankuva, vai miten sen nyt sanoisi? Terapeutilla tuntuu olevan vahva sisäinen kuva siitä milloin asiat, ihmissuhteet, yms. menevät Oikein (=ystävää tuetaan, ketään ei jätetä yksin, kukaan ei saa osakseen huonoa kohtelua, mitään pahaa ei tapahdu...) ja silloin jos ne eivät mene oikein, on tapahtunyt Vääryys. Vaikka oikeassa maailmassa asiat eivät aina olisikaan näin mustavalkoisia. Saako kukaan kiinni ajatuksesta?

En siis tarkoita, etteikö huonoa kohtelua saisi tuomita. Mutta olen paljon purkanut terapiassa kokemustani siitä, kun ystäväni hylkäsi minut eli vähitellen irtisanoi ystävyytemme, koska olin äkäinen, vihainen, väsynyt... Minulle tapahtui paljon huonoja asioita tämän hylkäämisen jälkeen. Täällä AV:llakin on ollut ketjuja masentuneen läheisen kanssa jaksamisesta, joissa suurin osa kehottaa juoksemaan mieluummin kuin jäämään, ja ymmärrän niiden perusteella hyvin sen, miksi joku ei jaksa masentunutta.

Terapeuttini on selvästi sitä mieltä, että ystäväni olisi pitänyt jaksaa minua, vaikka olin vaikea. Hän on ihan suoraan sanonut tämän (esim. että ystäväni oli julma, kun jätti minut). Hän on myös sanonut, että hänestä ystäväni toiminta oli ihan kauheaa, ihan hirveän väärin. Kun yritin valottaa asian toista puolta (siis että itse olin mustasukkainen, puhuin selän takana pahaa ystävän kaverista jne.) niin terapeutti oikein puuskahti, että "no mutta ethän sä kuitenkaan mitään rikollista tehnyt!". Itse haluaisin jo päästä kokemuksesta yli, mutta en ole varma auttaako terapeutin suhtautuminen asiassa. Ymmärrän että terapeutin tarkoitus on toimia henkisenä puolustusasianajajana eli nostattaa minun omanarvontuntoani ja ajatusta siitä, että minä olen hyvä. Ehkä tulkitsee asian objektiivisen tarkastelun (=kun sanon, ettei ystävälläni kuitenkaan ollut velvoitteita jatkaa ystävyyttä) aiheettomaksi itseruoskinnaksi?

Ymmärrän että tilanteissa, joissa terapiassa käy vaikkapa seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsi, on tekijän tuomitseminen ja uhrin viattomuuden korostaminen todella tärkeää. Mutta minun tapaukseni on kuitenkin ihan erilainen, kyseessä oli kaksi (lähes) aikuista ihmistä, jotka molemmat omalla toiminnallaan vaikuttivat tilanteeseen. Minua auttaisi todella, jos saisin jotain muitakin eväitä terapiasta käsitellä asiaa, kuin "tekijän" ehdoton tuomitseminen...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen terapeutti ei ehkä sopisi minullekaan, en kaipaisi vahvoja mielipiteitä häneltä. Enemmänkin sitä, että kysymyksillä ja vastakysymyksillä saa minut selkiyttämään ja jäsentelemään omia ajatuksiani ja tunteitani. Muuttamaan ajatuspolkujani.

Etkö voisi sanoa hänelle, että kaipaat peilaamista ja näkökulmien kääntelyä, et jaottelua hyviin ja huonoihin näkemyksiin Hänen mielipiteidensä mukaan?

Vierailija
2/3 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti antaa näkökulmia.Sinun ei tarvitse olla samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että terapeutilla on tässä ns. sokea piste tai tiedostamaton kohta tai kokemus osuu lähelle hänelle vaikeaa asiaa, jolloin terapeutin neutraliteetti  kärsii ja kyky tarkastella asioiden, tässä ihmissuhteiden eri puolia huononee.

Ota asia puheeksi terapeutin kanssa, hän voi käsitellä asiaa omassa työnohjauksessaan...voihan olla, että terapeutti pysyy kannassaan silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän