Onko sinut joskus raiskattu?
Millaista apua läheinen voi silloin antaa? Mitä kannattaa välttää sanovansa tai tekevänsä?
Kommentit (9)
Anna aikaa ja tilaa. Halusin olla vain yksin - ilman muiden tukea. Ensimäiseen puoleen vuoteen en halunnut edes puhua asiasta. Sitten, kun siitä on valmis puhumaan, ole kuuntelemassa. Kaikki riippuu tosiaan ihmisestä, joku voi jo heti haluta avautua. Perus järki mukana mitä kannattaa sanoa ja mitä ei.
Joo. En kaivannut läheisen tukea. En olisi ikinä kertonut.
Älä mene liian lähelle vaikka tuttu oletkin, se voi silti ahdistaa.
Pelkästään se, että hän tietää, että olet tukena riittää aluksi. Älä lietso tapahtunutta manaamalla tekijää, ei se auta ketään. Keskity vain läheiseesi!
On 6 kertaa. Eikai siinä paljon sanat auta, mutta älä ainakaan syyllistä raiskattua.
Kannattaa kertoa, että jos uhri haluaa puhua niin voit kuunnella. Mutta älä painosta puhumaan ellei toinen halua. Voit myös kysyä, jos tilanne sallii, haluaako uhri apua esim terapian järjestämisessä tai tukihenkilön löytämisessä. Tai sanoa, että voit tehdä palveluksia, esim itse en uskaltanut aina kauppaan alkuvaiheesta. Ystävä kävi ostoslistan kanssa puolestani. Kannattaa myös olla tarkkaavainen, sillä esim koskettelu on yleensä useimmille varsinkin alussa hirveä kauhistus. Siis ihan olkapään silitys, kädestä pitäminen ja eritoten halaaminen. Ihokontakti voi pelottaa, koska se on luonteva reaktio raiskatulle... Mutta kaikki on todellakin yksilöstä riippuvaista. Kaikki reagoivat erilailla. Muista antaa aikaa ja painostaminen/pakottaminen sosiaalisiin tilanteisiin voi olla liikaa, vaikka kyseessä olisi kavereiden kesken illanistujaiset. Tärkeintä on, että ilmaiset olevasi tukena jos uhri sitä haluaa.
N21
#8 viesti kuullostaa kuin kohtaisi surutyötä tekevän. Minä olin leskeksi jäädessäni juuri tuollainen. Kavahdin myös kosketusta. Minut raiskatiin kaksi kertaa 14-vuotiaana. Se johti pitkään päihteiden väärinkäyttöön. Puhuin asiasta vasta pitkälle aikuisiässä. Ihmettelen vieläkin miten olen saanut pidettyä sisälläni niin kamalaa salaisuutta. Päihteet vei toiseen maailmaan
Täysin tapauskohtaista.. tunnet itse läheisesi, kuuntele häntä ja ole läsnä jos hän niin haluaa.