Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Työtön kieltäytyi 6000 euron kuukausipalkasta – ”Pian alkaa purjehduskausi”

Vierailija
04.06.2015 |

Ihmisten kynnys muuttaa työn perässä on liian korkea. Edes hyvä palkka ei aina riitä siihen, että työntekijä ottaisi pestin vastaan toisella paikkakunnalla. Eilakaislan toimitusjohtaja Tom Kaisla sanoo Ylen haastattelussa harmistuneena, että töihin ei ole riittävästi hakijoita, vaikka liksat olisivat korkeitakin.

Tilanne vaihtelee Kaislan mukaan huomattavasti alueen ja toimialueen mukaan. Tällä hetkellä yritys hakee muun muassa 50 ihmistä yrityshallinnon tehtäviin Varsinais-Suomen alueella, mutta päteviä hakijoita on puolet haetusta määrästä.

Ääriesimerkkinä Kaisla kertoo Ylelle, että hän oli tarjonnut suuresta yrityksestä töitä työttömäksi jääneelle ylemmälle toimihenkilölle, joka tienasi noin kuusi tuhatta euroa kuukaudessa.

– Palkka olisi ollut viisi–kuusi tuhatta euroa. Hän vastasi, että ei mun kannata. Ensin on irtisanomispaketti, sen jälkeen alkaa ansiosidonnainen ja pian alkaa purjehduskausikin, Kaisla sanoo Ylelle.

Kaisla arvostelee ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Hän uskoo, että sen leikkaaminen kannustaisi työperäisessä muutossa. Hallitusohjelmassa on linjattu, että ansiosidonnaista turvaa leikataan.

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen taas sanoo Ylelle, että oleellisempi kysymys on se, että vaikka alueella olisi töitä tarjolla, siellä ei ole riittävästi asuntoja.

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1433380018230.html

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtaja unohti kertoa, että tuo irtisanottu olisi päätynyt vuokraväeksi eli ei toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen. Jos saa irtisanomispaketin, kannattaa olla hyvin tarkkana sen kanssa, kannattaako lähteä vuokrafirmaan, koska siinä voi loppupelissä söissä koko ansiosidonnaisen. Jos siis pesti ei olisikaan pysyvä vaan työntekijä päätyisi välillä työttömäksi ja pahimmassa tapauksessa ei saa euroakaan, koska tulkitaan, että ei ole työtön.

Vierailija
2/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli niin tarkoitushakuinen juttu, ettei tosikaan. Pitäisikö meidän nyt kuorossa kauhistella, että kun ei työttömälle työt kelpaa? Haloo - kummankohan vaihtoehdon tj olisi itse valinnut tuossa tilanteessa?

Itse olen valmis muuttamaan (ja olen muuttanutkin, perhe myös) vaikka maan ääriin työn perässä. Mutta en minkään muutaman kuukauden pätkän vuoksi alkaisi järjestää koko perheen elämää uudeksi, varsinkaan jos ei olisi taloudellista pakkoa. Kuten tuossa tilanteessa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo, ei ole paljoa tarjottu tuommosia töitä. Eikä sen puoleen mitään muutakaan. Ei työkkäristä eikä vuokrafirmoista. Tässä paljoa purjehduskausi lohduta...

Vierailija
4/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä sossupummi-wt-roska tommonen akateeminen purjehtija. Niin, eiköhän niitä työttömiä löydy kaikenlaisista lähtökohdista.

Vierailija
5/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä eilakaisla ampui itseään jalkaan, koska on hyvin tökeröä lähteä moittimaan julkisuudessa omia asiakkaitaan. Että joku on ihan kehdannut kieltäytyä Kaislan hyvää hyvyttään tarjoamasta työstä, onneksi median kautta voi sentään kostaa. ;)

Vierailija
6/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa myös, että kyse oli ylemmästä toimihenkilöstä, ei duunarista. Kun nyt duunarit ovat tälläkin palstalla saaneet aikamoisesti kuraa niskaansa... No, tätä ylempää toimihenkilöä näytäänkin ymmärrettävän sitten vähän enemmän kuin duunareita, että ei sen puoleen. Ei hoeta, että kyllä nyt ainakin sen sata kilometriä pitää päivässä ajaa eestaas, kun kerran töitä tarjotaan. :D

Vierailija
7/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahasta puutetta tuolla työttömällä, tuollaisilta saisi evätä päivärahan kokonaan.

Vierailija
8/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuttaisi toiselle paikkakunnalle ellei kyseessä olisi unelma-ammatti. Aika suurta alkaa vaatimaan sellaista. Mielummin ampuu aivot pihalle kuin muuttaa pakosta.

Vierailija
9/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhtään. Nykypäivän työelämä voi ollaniin helvettiä ettei ihme jos haluaa ottaa välillä rennommin.

Vierailija
10/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän ei tiedetä mitään mitä tuossa oikeasti on tapahtunut. Eikä kenenkään tarvitse selittää tuntemattomalle vuokratyön tarjoajalle, mitä haluaa tehdä ja mitä ei, varsinkaan kun ei ole työtä häneltä edes hakenut. Ylipäänsä ei ole kauhean viisasta mennä sormi pystyssä neuvomaan ja painostamaan ketään, joka on juuri käynyt läpi vähintään yhden, usein montakin, hyvin stressaavaa yt-neuvottelua ja joutunut irtisanotuksi. 

Vierailija
11/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuushakuisesti tehty uutinen.

Olen työtön taloushallinnon ammattilainen Varsinais-Suomen alueelta enkä ole mainittuihin töihin törmännyt, vaikka jokaiseen alan paikkaan olen hakemukseni lähettänyt. Olen kielitaitoinen, kokemusta kansainvälisistä yrityksistä hankkinut, edustuskelpoinen ja hyväkuntoinen (vaan ikää 40+). Ainoa yhteydenotto Te-toimiston kautta on ollut tutustumisretki Uudenkaupungin autotehtaalle.

Olisin valmis lähtemään töihin vaikka 30 minuutin varoitusajalla!

Vierailija
12/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:14"]

Minä en muuttaisi toiselle paikkakunnalle ellei kyseessä olisi unelma-ammatti. Aika suurta alkaa vaatimaan sellaista. Mielummin ampuu aivot pihalle kuin muuttaa pakosta.

[/quote]

Oletko silti vaatimassa sitä toisilta, siis nykyisin työttömiltä? Koska valtiovaltahan siihen pakottaa uhkaamalla evätä työttömyyskorvauksen.

Vierailija
13/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, paitsi purjehdus, on turhaa.

Lasse Mårtenson.

Vierailija
14/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaas nyt järki käteen. Tuon keksityn tapauksen tarkoitus on tietenkin vain saada toimitusjohtajan omia näkemyksiä lainsäädäntöön ja yritykselle näkyvyyttä. Ilmeisesti onnistui kun täälläkin on joku jo ottanut täydestä. Pikkasen kriittisyyttä ja medialukutaitoa kiitos!

Vierailija
15/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin takoituksenhakuinen juttu. 

Kyllä nyt EK on masinoinut kaikki mahdolliset tahot, ajatuksena kenties ansiosidonnaisen poistaminen kokonaan. 

Suomen kansaa yritetään opettaa nöyriksi ja alistuviksi työntekijöiksi, jotka kiitollisina ottavat vastaan armomurut. Siksi EK:lle on nyt tärkeää saada kavennettua myös AY-liikkeen valtaa.

Me emme voi alkaa halpatyömaaksi.

Vierailija
16/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, EK alkaa ampua kovilla. 

Kuinka vastaamme?

Vierailija
17/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin 1.5.2015 ja irtisanomisaika on 3kk, ei työssäolovelvoitetta. Saan siis palkkaa heinäkuun loppuun asti, vaikka en ole työpaikalla. Pidän tätä pitkänä vuosilomana. Lisäksi sain 6 kk palkkaa vastaavan kultaisen kädenpuristuksen, joten ensimmäisen kerran tulen saamaan ansiosidonnaista päivärahaa helmikuussa 2016. Palkkani alkaa numerolla 5. Ilmoittauduin TE-toimistoon työnhakijaksi(en siis vielä työttömäksi) huhtikuussa ja tunnustan, otin yhteyttä myös muutamaan henkilöstöpalveluyritykseen. Minulle tarjottiin osaamistani vastaavaa 7 kk pestiä, joka olisi alkanut välittömästi eli toukokuussa. Olisin menettänyt kesäloman (toki olisin saanut sen korvauksena rahaa) ja samalla joutunut tuon kultaisen kädenpuristuksen kanssa melkoisiin ongelmiin, koska se jaksotetaan periaatteessa 6 kk ajalle, mutta jos olen tuosta ajasta osan töissä, niin kukaan ei uskaltanut sanoa ihan varmaksi, mikä olisi tilanteeni tuon 7 kk pestin päättyessä. Mistä tuloista lasketaan ansiosidonnainen, tuleeko karenssia jne.

Joten kiitos vain, pidän nyt kaikessa rauhassa lomaa ja katson tilannetta syksyllä. Jos töitä ei ole niin sitten ei ole, mutta lapseni tarvitsevat minua kesällä enemmän kuin joku pätkätyön tarjoaja.

Vierailija
18/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:26"]

Kyllä nyt EK on masinoinut kaikki mahdolliset tahot, ajatuksena kenties ansiosidonnaisen poistaminen kokonaan. 

[/quote]

Ja aika hyvin onnistuu, siinä masinoinnissa siis. Jännittyneenä odotan, mitä huominen tuo tullessaan, sillä ei tämä tähän jää. Kuka EK:sta seuraavaksi avautuu, ja mistä! To be continued...

Vierailija
19/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:13"]

Ei ole rahasta puutetta tuolla työttömällä, tuollaisilta saisi evätä päivärahan kokonaan.

[/quote]

Toivottavasti sai karenssia (mikäli on edes tosi tapaus kyseessä)

Vierailija
20/49 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:31"]

Minut irtisanottiin 1.5.2015 ja irtisanomisaika on 3kk, ei työssäolovelvoitetta. Saan siis palkkaa heinäkuun loppuun asti, vaikka en ole työpaikalla. Pidän tätä pitkänä vuosilomana. Lisäksi sain 6 kk palkkaa vastaavan kultaisen kädenpuristuksen, joten ensimmäisen kerran tulen saamaan ansiosidonnaista päivärahaa helmikuussa 2016. Palkkani alkaa numerolla 5. Ilmoittauduin TE-toimistoon työnhakijaksi(en siis vielä työttömäksi) huhtikuussa ja tunnustan, otin yhteyttä myös muutamaan henkilöstöpalveluyritykseen. Minulle tarjottiin osaamistani vastaavaa 7 kk pestiä, joka olisi alkanut välittömästi eli toukokuussa. Olisin menettänyt kesäloman (toki olisin saanut sen korvauksena rahaa) ja samalla joutunut tuon kultaisen kädenpuristuksen kanssa melkoisiin ongelmiin, koska se jaksotetaan periaatteessa 6 kk ajalle, mutta jos olen tuosta ajasta osan töissä, niin kukaan ei uskaltanut sanoa ihan varmaksi, mikä olisi tilanteeni tuon 7 kk pestin päättyessä. Mistä tuloista lasketaan ansiosidonnainen, tuleeko karenssia jne.

Joten kiitos vain, pidän nyt kaikessa rauhassa lomaa ja katson tilannetta syksyllä. Jos töitä ei ole niin sitten ei ole, mutta lapseni tarvitsevat minua kesällä enemmän kuin joku pätkätyön tarjoaja.

[/quote]

Kansantaloudellisesti aika sama. Joku sen työn sai kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä