Yle: Työtön kieltäytyi 6000 euron kuukausipalkasta – ”Pian alkaa purjehduskausi”
Ihmisten kynnys muuttaa työn perässä on liian korkea. Edes hyvä palkka ei aina riitä siihen, että työntekijä ottaisi pestin vastaan toisella paikkakunnalla. Eilakaislan toimitusjohtaja Tom Kaisla sanoo Ylen haastattelussa harmistuneena, että töihin ei ole riittävästi hakijoita, vaikka liksat olisivat korkeitakin.
Tilanne vaihtelee Kaislan mukaan huomattavasti alueen ja toimialueen mukaan. Tällä hetkellä yritys hakee muun muassa 50 ihmistä yrityshallinnon tehtäviin Varsinais-Suomen alueella, mutta päteviä hakijoita on puolet haetusta määrästä.
Ääriesimerkkinä Kaisla kertoo Ylelle, että hän oli tarjonnut suuresta yrityksestä töitä työttömäksi jääneelle ylemmälle toimihenkilölle, joka tienasi noin kuusi tuhatta euroa kuukaudessa.
– Palkka olisi ollut viisi–kuusi tuhatta euroa. Hän vastasi, että ei mun kannata. Ensin on irtisanomispaketti, sen jälkeen alkaa ansiosidonnainen ja pian alkaa purjehduskausikin, Kaisla sanoo Ylelle.
Kaisla arvostelee ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Hän uskoo, että sen leikkaaminen kannustaisi työperäisessä muutossa. Hallitusohjelmassa on linjattu, että ansiosidonnaista turvaa leikataan.
SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen taas sanoo Ylelle, että oleellisempi kysymys on se, että vaikka alueella olisi töitä tarjolla, siellä ei ole riittävästi asuntoja.
Kommentit (49)
Olis kanssa kiva tietää, että miten usein ja millaisen työttömyysjakson välein pitäisi myydä kotinsa, koota perheensä, repiä lapset irti kavereista ja viedä puoliso etsimään töitä sieltä toiselta paikkakunnalta.
Esim. jos on kuukausi irtisanomisesta, pitääkö alkaa etsiä EilaKaislan kautta töitä koko Suomen laajuudelta ja jos tärppääkin vakipaikka vaikka 600 km päästä ja sinne sitten porukalla lähdetään ja potkut tulee koeajalla - kai sen nyt kaikki tietävät miten härskisti moni yritys tätä käyttää, niin pitääkö taas kuukauden päästä alkaa suunnitella muuttoa jonkun pätkäpestin vuoksi, vai miten. Erityisesti, kun tuloksena +/0, kun se mukana muuttava puoliso on sitten vuorostaan työtön.
Tekee varmasti lapsille tosi hyvää. Iltasanomien sivuilla on piiiiitkä keskustelu tästä, jossa todella kovat arvot jylläävät. Tosin siellä taitaa olla se yksi ja sama jankkaaja sielläkin. Esim. kukaan ei kärsi mitenkään siitä, jos vaikka perheen äiti asuu viikot toisella paikkakunnalla kuin lapset ja isä ja perhe tapaa viikonloppuisin. Sunnuntaina äiti taas suuntaa sinne 600 km päähän.
Ja sitten kurkku suorana kiljutaan että nih, munkin mies kävi viime vuonna 11 kertaa USA:ssa ja monta kertaa Euroopassa tai että minäkin olen 33 kertaa muuttanut työn perässä ja nyt olen toimitusjohtaja ja ihan normaalit lapset meillä on.
Kyllä sen varmaan voi tehdä, mutta ihan p...aa selittää, ettei se vaikuttaisi lapsiin, perheeseen, avioliittoon usein negatiivisesti. Reissutyöläisen vaimona minä uskallan ihan rehellisesti myöntää, että isän jatkuva poissaolo on vaikuttanut lapsiin, varsinkin nuorimmaiseen negatiivisesti ja isäsuhde ei varmaan ole ihan niin läheinen, mitä se olisi, jos isä olisi mukana siinä arjessa.Ihan hyvä suhde heillä on, mutta kyllä se erossa oleminen on vaikuttanut.
Lapset sopeutuvat joo uuteen paikkaan, mutta kuinka monta kertaa heilläkään pää kestää jatkuvia muuttoja, aina uusia kavereita, jotka muutaman kuukauden jälkeen jää. Aina uutta koulua, opettajaa, asuntoa, joka on väliaikainen koti.
Kyllä mä ymmärrän, että esim. jo vuoden työttömyyden jälkeen kannattaa alkaa laajentaa reviiriä ja tarkastella sitä jo aikaisemmin. Mutta kyllä mulle lasten ja perheen hyvinvointi menee sen edelle, että tesaisin kymmeniä työpaikkoja ympäri Suomen ja maailman ja lopulta olisin onnellinen toimitusjohtaja. Joka voi saada kenkää koska tahansa.
Sinänsä juttuhan on ihan keksitty. Eila Kaislan sivuilla on kokonaista 3 paikkaa haussa Varsinais-Suomessa, vaikka he palavasti etsivät viittäkymmentä henkilöä töihin hallinnollisiin tehtäviin, löytämättä. Kannatsikohan ne paikat laittaa hakuun?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:13"]
Nyt kyllä eilakaisla ampui itseään jalkaan, koska on hyvin tökeröä lähteä moittimaan julkisuudessa omia asiakkaitaan. Että joku on ihan kehdannut kieltäytyä Kaislan hyvää hyvyttään tarjoamasta työstä, onneksi median kautta voi sentään kostaa. ;)
[/quote]
Kuulosti vähän joltain epäviralliselta työnsaantitapaukselta muutenkin. Tyyppi oli Eila Kaisla pomon oma tuttava näköjään, jolle sitten suhteilla mietittiin hyvää duunia. Ei se rivikansalainen, joka hakeutuu Eila Kaislan listoille, saa taatusti mitään "räätälöityä" 5-6 tuhannen alkupalkkaa mistään duunista. Tämä taas todellakin saattaa koko puljan outoon valoon: osa jengistä kulkee tavarahissillä, eksklusiivitutuille homma hoidetaan "erityisjärjestelyin"...
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:01"]
Olis kanssa kiva tietää, että miten usein ja millaisen työttömyysjakson välein pitäisi myydä kotinsa, koota perheensä, repiä lapset irti kavereista ja viedä puoliso etsimään töitä sieltä toiselta paikkakunnalta.
Esim. jos on kuukausi irtisanomisesta, pitääkö alkaa etsiä EilaKaislan kautta töitä koko Suomen laajuudelta ja jos tärppääkin vakipaikka vaikka 600 km päästä ja sinne sitten porukalla lähdetään ja potkut tulee koeajalla - kai sen nyt kaikki tietävät miten härskisti moni yritys tätä käyttää, niin pitääkö taas kuukauden päästä alkaa suunnitella muuttoa jonkun pätkäpestin vuoksi, vai miten. Erityisesti, kun tuloksena +/0, kun se mukana muuttava puoliso on sitten vuorostaan työtön.
Tekee varmasti lapsille tosi hyvää. Iltasanomien sivuilla on piiiiitkä keskustelu tästä, jossa todella kovat arvot jylläävät. Tosin siellä taitaa olla se yksi ja sama jankkaaja sielläkin. Esim. kukaan ei kärsi mitenkään siitä, jos vaikka perheen äiti asuu viikot toisella paikkakunnalla kuin lapset ja isä ja perhe tapaa viikonloppuisin. Sunnuntaina äiti taas suuntaa sinne 600 km päähän.
Ja sitten kurkku suorana kiljutaan että nih, munkin mies kävi viime vuonna 11 kertaa USA:ssa ja monta kertaa Euroopassa tai että minäkin olen 33 kertaa muuttanut työn perässä ja nyt olen toimitusjohtaja ja ihan normaalit lapset meillä on.
Kyllä sen varmaan voi tehdä, mutta ihan p...aa selittää, ettei se vaikuttaisi lapsiin, perheeseen, avioliittoon usein negatiivisesti. Reissutyöläisen vaimona minä uskallan ihan rehellisesti myöntää, että isän jatkuva poissaolo on vaikuttanut lapsiin, varsinkin nuorimmaiseen negatiivisesti ja isäsuhde ei varmaan ole ihan niin läheinen, mitä se olisi, jos isä olisi mukana siinä arjessa.Ihan hyvä suhde heillä on, mutta kyllä se erossa oleminen on vaikuttanut.
Lapset sopeutuvat joo uuteen paikkaan, mutta kuinka monta kertaa heilläkään pää kestää jatkuvia muuttoja, aina uusia kavereita, jotka muutaman kuukauden jälkeen jää. Aina uutta koulua, opettajaa, asuntoa, joka on väliaikainen koti.
Kyllä mä ymmärrän, että esim. jo vuoden työttömyyden jälkeen kannattaa alkaa laajentaa reviiriä ja tarkastella sitä jo aikaisemmin. Mutta kyllä mulle lasten ja perheen hyvinvointi menee sen edelle, että tesaisin kymmeniä työpaikkoja ympäri Suomen ja maailman ja lopulta olisin onnellinen toimitusjohtaja. Joka voi saada kenkää koska tahansa.
Sinänsä juttuhan on ihan keksitty. Eila Kaislan sivuilla on kokonaista 3 paikkaa haussa Varsinais-Suomessa, vaikka he palavasti etsivät viittäkymmentä henkilöä töihin hallinnollisiin tehtäviin, löytämättä. Kannatsikohan ne paikat laittaa hakuun?
[/quote]
Suurinta osaa töistä ei laiteta hakuun ollenkaan. Koska sinne ei haluta että kaiken maailman idiootit laittaa hakemuksia joista ei ole mitään hyötyä.
Korkeille palleille haetaan muulla tavoin kuin avoimilla hauilla.
Olen sitä mieltä että kukin hallitus näyttää tilaavan omaa hallitusohjelmaansa pökittävät uutiset pörräämään mediaan. Nyt kun työttömyysturvaa ollaan leikkaamassa niin otetaan tällainen ääritapaus joka on saanut luksus edut ja ansiosidonnaisen eikä haluaisi menettää niitä ja lisäksi haluaisi nauttia kesästä.
Silti on valtavasti työttömiä jotka ovat tosi kusessa jos tukia leikataan.Jos kansa ensin verotetaan niin köyhäksi että tarvitsee tukia elääkseen niin sitten aletaan leikkaamaan tukia. Armoa,pyydän armoa meille kansalaisille. Uskovaisena luulisi pääministerinkin tietävän mitä on armo.
Otin itse vastaan työn toiselta paikkakunnalta, 250 km:n päästä kun omalta paikkakunnaltamme lakkautettiin eräs suuri yritys ja kaikki siellä työskennelleet jäimme työttömiksi. Vaimon vakityöt jäivät kotipaikkakunnalle, lasten ystävät, koulut, harrastukset, sukulaiset, molempien iäkkäät ja apua tarvitsevat vanhemmat samoin. Ei olisi ollut mitään mieltä lähteä repimään koko perhettä juuriltaan vain minun työni vuoksi. Tein työtä poissa kotoa melkein kaksi vuotta ja liittomme oli hajota sinä aikana. Oma pääni ei meinannut kestää reissaamista edestakas ja kotiin viikonloppuisin ja firman "poikamiesboksissa" asumista. Tähänkö nyt kannustetaan? Perheet tulevat hajoamaan ja sairaspoissaolot työpaikoilla lisääntymään, se on varma. Suomi on muuttumassa todelliseksi pahoinvointiyhteiskunnaksi. Uutisen esimerkki on pelkkä trolli, näkee sen siitäkin että sitä muunneltiin pitkin matkaa. Ensin jutun "työtön" olisi saanut palkkaa 6000 €/kk, parin tunnin päästä summa olikin 5000 €/kk.
Uskomatonta että YLEllä on ihan samanlainen sensaationhakuinen tyyli kuin iltapäivälehdillä. Ja ketkä äänestivät nykyisen hallituskombon valtaan? Näin pahaa jälkeä ei olla saatu aikaan arkadianmäellä miesmuistiin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:09"]
Suurinta osaa töistä ei laiteta hakuun ollenkaan. Koska sinne ei haluta että kaiken maailman idiootit laittaa hakemuksia joista ei ole mitään hyötyä.
Korkeille palleille haetaan muulla tavoin kuin avoimilla hauilla.
[/quote]Sitten on kyllä turha narista julkisuudessa, että päteviä hakijoita ei ole tarjolla töihin. Kertoo enemmän yrityksen rekrytaidoista kuin työnhakijoista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:01"]
Reissutyöläisen vaimona minä uskallan ihan rehellisesti myöntää, että isän jatkuva poissaolo on vaikuttanut lapsiin, varsinkin nuorimmaiseen negatiivisesti ja isäsuhde ei varmaan ole ihan niin läheinen, mitä se olisi, jos isä olisi mukana siinä arjessa.Ihan hyvä suhde heillä on, mutta kyllä se erossa oleminen on vaikuttanut.
[/quote]
Me ollaan muutettu koska en vaan löytänyt töitä, ja muutto oli meille iso asia. Ja kun lapset saivat kavereita ja alkoivat viihtyä, taas muutettiin. Kyllä tää meidän perheeseen on vaikuttanut, ja paljon. Enää ei perheenä muuteta yhtään minnekään. Aivan sama vaikka jäätäisiin molemmat työttömiksi, mut lapsilta en enää ns. vedä mattoa jalkojen alta just kun ovat saaneet ne kaverisuhteensa järjestykseen ja löytäneet paikkansa ryhmässä.
Elämässä tärkeintä on ihmissuhteet. Jos ne ei toimi, niin mikään raha ei sitä korvaa. Jos perhe pistetään kovin montaa kertaa tilanteeseen, jossa sekä lapsilla että vanhemmilla menee valtavasti energiaa uuteen työhön ja paikkakuntaan ja kouluun sopeutumiseen, on iso riski että perheenjäsenet etääntyvät toisistaan. Ei vaan ole aikaa ja energiaa enää siihen perheen sisäisen, yhteisen hengen luomiseen, vaan se menee niin, että iltaisin jokainen on omalla näyttöpäätteellä lataamassa omia akkujaan. Ja lapset helposti suojelevat rasittuneita vanhempiaan eivätkä kerro esimerkiksi ongelmista koulussa, vaikka heillä olisi siellä hankalaa, koska tietävät että vanhemmat kokee muutenkin syyllisyyttä muuttamisesta.
Miksi EK ei vaadi, että yrittäjät tulevat tekemään sovitut työt, että saavat rahaa, eivätkä luista joka hommasta.
Kahden eri yrityksen lupaamaa yhteydenottoa ja työstä sopimista odottelen.
Älkää yrittäjät itkekö, jos ette pidä lupauksianne.
Itse asiaan: Kukaan ei tilapäistyön perässä koko kotiaan lähde myymään ja muuttamaan.