Pystyttekö kävelemään koirienne kanssa ilman että nyitte niitä hihnasta?
Olkaa rehellisiä.
Minulla on aina tosi huono omatunto siitä, että vedän koiria hihnasta lenkeillä. En vain ole niin kärsivällinen ihminen, että jaksaisin seisoa 20 minuuttia paikallani samalla kun koirani haistelee jonkun tyttökoiran pissoja. Koirat ei myöskään tottele, vaikka kutsuisin ne luokse, jos on jotain tosi mielenkiintoisia hajuja. Välillä nykäisen niitä myös hihnasta sen takia kun ne syö jotain maasta.
En usko että on kovin montaa koiranomistajaa, jotka eivät koskaan ikinä milloinkaan vedä koiraa hihnasta. Tai jos on, niin kertokaa pliis jotain vinkkejä tähän ongelmaan!
Kommentit (41)
Enpä juuri nyi. Minulla on 2 vilkasta terrieriä.
Minun lenkkiperiaatteeni on, että siellä lenkillä ollaan koirien takia ja ehdoilla, ei esim. että minä saan liikuntaa. SIksi sallin erittäin paljon haistelua ja merkkailua sun muuta. Pyrin myös pitämään koiria mahdollisimman paljon aina irti. Asun Helsingissä kehä 1 sisäpuolella, mutta seudulla jossa on paljon metsiköitä ja peltoja, ja valitsen reittejä joilla koirat saa olla irti ilman että se häiritsee ketään. Täällä alueella on paljon muutenkin koirat irti eikä ihmiset sitä paheksu, kunhan eivät tule toisten koirien tai ihmisten iholle.
Mutta joskus toki täytyy olla koirien kiinni ja on vaan vaikka kiire töihin. Yleensä sanallisesti saan koirat tulemaan ilman hihnasta nyppimistä näissä tilanteissa. Ne tilanteet joissa joudun nyppimään liittyvät koirieni vahvaan metsästysviettiin. Jos koirat näkee rusakon pinkaisevan pakoon tienreunasta, niin ei kyllä käskeminen auta, vaan täytyy vaan pitää pakolla hihnalla koirat paikallaan, ja siinä ne vetävät aikansa henki koristen, kunnes kiihko menee sen verran ohi että tajuavat etteivät ne tästä metsälle pääse vaikka kuinka vetäisivät. Irti ollessaan koirat saa käydä pinkaisemassa rusakon perässä ihan vapaasti, eivät mene kauas.
Mulla on parivuotias terrieri. Kyllä tulee nyittyä hihnasta milloin mihinkin suuntaa. Mahtava koira muuten, mutta valtavan riistaviettinen ja todella kiinnostunut narttujen hajuista.
Kontaktia on opeteltu, kursseilla käyty, pysähdelty, vaihdettu suuntaa ynnä muut temput tehty. Jotain vedonestokuonopantahässäköitä en ole vielä kokeillut. Jos olis vinkkejä niistä niin mielellään otan vastaan.
Ja mä en ymmärrä miksei sitä koiraa voi hihnasta nykästä matkan jatkumisen merkiksi, eihän sitä riuhtoa tarvi niin että kaula katkeaa.
Mistä sulle on tullut käsitys ettei koiraa saisi hihnasta vetää? Itse vedän aina koiran liikkeelle, jos jää turhan pitkäksi ajaksi haistelemaan jälkiä. Parissa minuutissa hoituu kyllä haistelut ja asiat. Olen ymmärtänyt ettei koiran ehdoilla pidä muutenkaan mennä.
Kyllä tulee vedettyä koira liikkeelle. Mua ällöttää ylikaiken, kun se antaumuksella nuuhkii ja sitten alkaa nuolemaan (tässä vaiheessa vedän koiran liikkeelle)
Mieluiten lenkkeilen metsässä, koira vapaana, on kaikille rentouttavampi tapa ja saan mennä omaa vauhtia. Koira kyllä ottaa kiinni jos jää jälkeen.
Pistä panta kaulaan itselle käske jonkun nykiä. Tuntuuko kivalta?
En todellakaan nyi. Shelttini löntystelee ja haistelee paljon ja aina kun hihna kiristyy minä pysähdyn. Koira ottaa kontaktin ja löysään hihnan ja matka jatkuu tai pääsee haistelemaan. Pidän paljon irti, niin helppoa kun ei tuo mihinkään lähde.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:52"]Kyllä tulee vedettyä koira liikkeelle. Mua ällöttää ylikaiken, kun se antaumuksella nuuhkii ja sitten alkaa nuolemaan (tässä vaiheessa vedän koiran liikkeelle)
Mieluiten lenkkeilen metsässä, koira vapaana, on kaikille rentouttavampi tapa ja saan mennä omaa vauhtia. Koira kyllä ottaa kiinni jos jää jälkeen.
[/quote]
Onko lenkki sinua vai koiraa varten? Ensi sijaisesti?
No aika kädetön koirankasvattaja pitää olla jos nyitään aina hihnasta, koiran voi ihan kouluttaa ja opettaa kunnolla. Tekee pahaa katsoa koirien omistajia kadulla jotka oikein riuhtovat sitä hihnaa, koira varmaan tykkää kun täysillä kaulasta vetäistään:( Tekisi mieli sellaisille iskeä itselle hihna kaulaan ja nykäistä, että onko mukavaa... En näe niin pahana jos hellemmästi hieman ohjataan, mutta sellainen tarpeettoman luja nykiminen kyllä on vaan inhottavaa ja mielestäni sellainen ihminen voisi välittää koirastaan enemmän. Ei ole koiran syy jos se on huonosti koulutettu eikä siksi osaa totella käskyjä. Koirien omistajat voisivat myös miettiä kannattaako koiraa ottaakaan, jos se ei koskaan saa haistella mitään ja tutkia. Kannattaisi panostaa koiran koulutukseenkin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:52"]Kyllä tulee vedettyä koira liikkeelle. Mua ällöttää ylikaiken, kun se antaumuksella nuuhkii ja sitten alkaa nuolemaan (tässä vaiheessa vedän koiran liikkeelle)
[/quote]
Onko lenkki sinua vai koiraa varten? Ensi sijaisesti?
[/quote]
Koira jää nuolemaan toisten pissoja hamaan tulevaisuuteen jos en vedä sitä liikkeelle! Ei se nyt niin voi mennä. Kyseessä 6v leikkaamaton uros, joten tuskin leikkaus enää tuohon mitään auttaa. Ei koira voi määrätä lenkin tahtia alusta loppuun. Toki saa haistella, mutta ei jäädä nuoleksimaan. Aina tulee seuraava kiinnostava haju.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:46"]
Olkaa rehellisiä.
Minulla on aina tosi huono omatunto siitä, että vedän koiria hihnasta lenkeillä. En vain ole niin kärsivällinen ihminen, että jaksaisin seisoa 20 minuuttia paikallani samalla kun koirani haistelee jonkun tyttökoiran pissoja. Koirat ei myöskään tottele, vaikka kutsuisin ne luokse, jos on jotain tosi mielenkiintoisia hajuja. Välillä nykäisen niitä myös hihnasta sen takia kun ne syö jotain maasta.
En usko että on kovin montaa koiranomistajaa, jotka eivät koskaan ikinä milloinkaan vedä koiraa hihnasta. Tai jos on, niin kertokaa pliis jotain vinkkejä tähän ongelmaan!
[/quote]
Vinkkejä: kouluta koirillesi komento jolla matka jatkuu. Tee ulutus perusteellisesti ja huolella sekä yleistä sitä riittävästi, jolloin koirasi tottelevat sitä AINA. Lisää apuja voit lukea Tommy Wirenin kirjoista.
Hihnasta nykiminen voi vaurioittaa koiraa vakavasti ja aiheuttaa pysyviä kipuja.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:46"]
Mistä sulle on tullut käsitys ettei koiraa saisi hihnasta vetää? Itse vedän aina koiran liikkeelle, jos jää turhan pitkäksi ajaksi haistelemaan jälkiä. Parissa minuutissa hoituu kyllä haistelut ja asiat. Olen ymmärtänyt ettei koiran ehdoilla pidä muutenkaan mennä.
[/quote]
Voi surku sen koiran puolesta :( Koiran elämä on nykyisin monella tapaa muutenkin pitkästyttävää ja epäluonnollista, esim. useimmat koirat joutuvat olemaan lauman ainoita lajinsa edustajia, ja olemaan vieläpä yksin pitkiä päiviä odottamassa ihmistään tai ihmisiään. Ja sitten kun mennään lenkille, niin sielläkään ei saisi tehdä sitä mikä on KOIRAN elämäneliksiiriä, eli se haistelu, merkkailu ja muu lajinomainen toiminta.
Ei koiralle se lenkin pääpointti ole liikunta, ei se ole se mikä koiraa eniten virkistää ja aktivoi. Se on juuri se kaikki vaistotoiminta jota se pääsee edes vähän toteuttamaan jopa nyky-kaupunkioloissa joissa ei juuri saa saalistaa tms, eli jäljittäminen, toisten koirien pissojen haistelu, merkkaaminen, äänten kuuntelu. Surullista lajien välistä ymmärtämättömyyttä on sellainen, jossa ihmienn vaan kiskoo muka parasta ystäväänsä hihnasta ympäriinsä nopeaa tahtia antamatta sen tehdä sitä mitä se rakastaa ja mitä sen kaikki vaistot käskee tekemään.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:52"]Kyllä tulee vedettyä koira liikkeelle. Mua ällöttää ylikaiken, kun se antaumuksella nuuhkii ja sitten alkaa nuolemaan (tässä vaiheessa vedän koiran liikkeelle) Mieluiten lenkkeilen metsässä, koira vapaana, on kaikille rentouttavampi tapa ja saan mennä omaa vauhtia. Koira kyllä ottaa kiinni jos jää jälkeen. [/quote] Onko lenkki sinua vai koiraa varten? Ensi sijaisesti? [/quote] Koira jää nuolemaan toisten pissoja hamaan tulevaisuuteen jos en vedä sitä liikkeelle! Ei se nyt niin voi mennä. Kyseessä 6v leikkaamaton uros, joten tuskin leikkaus enää tuohon mitään auttaa. Ei koira voi määrätä lenkin tahtia alusta loppuun. Toki saa haistella, mutta ei jäädä nuoleksimaan. Aina tulee seuraava kiinnostava haju.
[/quote]
Öh, mitenpä ois koiran koulutus?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:29"]
Mun pieni koira on aina vapaana, seuraa nätisti ja kiertää remmirähjääjät kaukaa. Näkee miten niiden omistajia kismittää mun tottelevainen ja rauhallinen koira.
[/quote]
Luulet vaan että kateellinen olen: narsistinen luulee että säännöt kuuluu vain toisille! Kaltaisesi eivät ymmärrä jättävänsä kaaosta taakse ja sotkunsa toisten siivottavaksi, jopa maksettavaksi! Lajiasi löytyy kaikenlaisilta teiltä ja jopa koirat voivat olla inhimillisempiä tavoiltaan ja käytökseltään:-/
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:52"]Kyllä tulee vedettyä koira liikkeelle. Mua ällöttää ylikaiken, kun se antaumuksella nuuhkii ja sitten alkaa nuolemaan (tässä vaiheessa vedän koiran liikkeelle) Mieluiten lenkkeilen metsässä, koira vapaana, on kaikille rentouttavampi tapa ja saan mennä omaa vauhtia. Koira kyllä ottaa kiinni jos jää jälkeen. [/quote] Onko lenkki sinua vai koiraa varten? Ensi sijaisesti?
[/quote]Naapuria varten, tollo.
Älä pode huonoa omatuntoa. Tuo on eräs vaikeimpia asioita opettaa koiralle. Meidän mäyräkoirat osaavat kaikki tottelevaisuusjutut, mutta hihnassa kulkeminen ei koskaan onnistu ilman pikku nykimistä.
Ei koiraa saa pitää nyt oesumusaikaan yhtään ilman hihnaa!
No ei nyt "milloinkaan", mutta aika lailla nykimättä homma hoituu. Niistä harvoista asioista, joissa meillä on satsattu koirien koulutukseen, luoksetulo ja seuraaminen kuuluvat niihin. Jos haistelulle ei näytä tulevan loppua, hoputan sanomalla, että nyt mennään. Jos koira vetää, en nyi vaan pysähdyn. Kehun kun koirat kulkevat kauniisti talutin löysällä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:57"]
Kyllä mä joudun nykimään useinkin. Mun koirat ovat niitä idareita, jotka eivät osaa käyttäytyä kuin kotona hyvin.
[/quote]
Oletko ajatellut koskaan, että se johtuisi harjoituksen puutteesta?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:02"]
Juu mä vedän ja koira vetää sitten vuorostaan kun saan sen liikkeelle. On myös pelokas ja siksi rähjää kaikille vastaantuleville koirille
[/quote]
Tämänsorttisia koiria ja taluttajia on nykyään liian paljon :(
Meidän koira nykii minua hihnasta :) Sillä on aina niin kova vauhti päällä, varsinkin alkulenkistä. Yleensä annan mennä omaan tahtiin paitsi jos ihan villiintyy tai tosiaan syö jotain.
Mun pieni koira on aina vapaana, seuraa nätisti ja kiertää remmirähjääjät kaukaa. Näkee miten niiden omistajia kismittää mun tottelevainen ja rauhallinen koira.