Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini raastaa hermoja

Maailman p*skin äiti
12.02.2023 |

Tiedän, että teini-ikä on haastavaa aikaa sekä lapselle itselleen että vanhemmille. Tänään on vain sellainen olo, että en helvetti jaksa olla murkun äiti. Kaikki on "ihan sama", "ei kiinnosta" "ootte ärsyttäviä" "mee pois" "joojookohta". Jos lapselta vahingossa pääsee lipsahtamaan yksi normaaliin, ystävälliseen sävyyn sanottu lause, niin seuraavat 200 on taas huokailua ja silmien pyörittelyä ja evvk. Mikään ei kiinnosta, mitään ei huvita tehdä eikä varsinkaan perheen kanssa yhdessä ja kaikesta täytyy jankuttaa miljoona kertaa, ennen kuin jotain tapahtuu. Sitten teini valittaa, miten hänelle valitetaan aina ja kaikesta ja koko ajan. No nosta helvetti ne likaiset vaatteet lattialta ja vie pyykkikoriin vaikka ihan oma-aloitteisesti, niin kukaan ei valita yhtään mistään! Onko ne kaikki tuollaisia samanlaisia luupäitä?

Ennen mulla oli pieni tyttö, jota sai halata ja letittää hiuksia ja jonka kanssa tehtiin kaikenlaista yhdessä. Nyt kuuntelen kateellisena, kun työkaveri kertoo, mitä on puuhannut oman samanikäisen lapsensa kanssa. Minun lapseni ei halua tehdä kanssani enää yhtään mitään. Tietää jo valmiiksi jotain ehdottaessaankin, että vastaus on tuhahdus ja ei tosiaankaan. Ymmärrän kyllä oman rauhan ja tilan tarpeen ja sen, että irrottaudutaan vähitellen vanhemmista, mutta tuntuu ihan paskalta, kun toinen ei kestä olla samassa huoneessakaan kuin pakollisen ajan. Että onko sitä ollut niin kamala ja huono äiti, että nyt ollaan tässä tilanteessa? Onko tämä tästä eteenpäin aina tällaista vai voidaanko joskus vielä olla läheisiä? Saako lapselle sanoa, kun se tulee muina miehinä juttelemaan mukavia kun ensin on koko päivän käyttäytynyt huonosti, että nyt olen saanut tarpeekseni, mene pois, mulla on paha mieli enkä halua jutella mitään.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee ohi.

T 20-vuotiaan ja 18-vuotiaan äiti

Vierailija
2/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärtänyt. Haluaisin viettää aikaa lapseni kanssa, lapsi ei halua viettää yhtään aikaa minun kanssani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan. 

Vierailija
4/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa on itsessäs vika, katso peiliin. Lopeta se kauhea jankutus, se tekee vaan pahaa teinille. Hanki huoneeseen pyykkikori! Anna teinin olla rauhassa jos uuvuttaa. Kai se joskus imuroi.

Vierailija
5/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en seiso siellä huoneessa jankuttamassa päivästä toiseen, mutta kyllä teinillekin kuuluu vähintään omien sotkujensa siivoaminen. Saa olla rauhassa, nukkua viikonloppuna niin pitkään kúin nukuttaa. Tärkein pointti kai tässä se, että lapsi on minulle rakas ja tärkeä ja haluaisin joskus viettää aikaa ja tehdä jotain yhdessä, mutta lapsen mielestä minä taas olen tylsä ja ärsyttävä. Ja se tuntuu tosi pahalta.

Vierailija
6/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasuako pelkäät, vai miksi et pidä kuria sille teinillesi? Luulot pois vaan teiniltä sanon minä. Epäkunnioittavaa kielenkäyttöä ei pidä sietää yhtään.

Vierailija
7/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniä ärsyttää ja mielialat vaihtelee. Silti huonoa käytöstä ei kenenkään tarvitse kotonaan sietää.

Voit todeta hänelle, että puhuu sulle rumasti ja se satuttaa. Vastaus voi tietysti olla että ihan sama, mutta eiköhän viesti jossain vaiheessa mene perille. Ei oman äidin tarvitse likasanko olla, vaikka usein äiti ne kiukut lapselta joutuukin vastaanottamaan.

Vierailija
8/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan kaivettiin remmi esiin ja siihen loppui teiniuhma.

Vierailija
9/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko taas ???

Älä jaksa näitä samoja viikosta toiseen...

Vierailija
10/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aika kasvaa vastuuseen.

Pyykkikori tytön huoneeseen ja kerrot pyykkipäivän. Hän tuo pyykit pesuhuoneeseen. Jos ei tuo, pitäkööt likaisia. Sinä et mene hakemaan.

Jos ei siivoa huonettaan, n iin ovi kiinni, ettei sinun tarvitse katsella sotkua.

Jos ruoka on pahaa, korjaa pois. Kyllä nälkä opettaa.

Kerro, että voi tulla puhumaan, kun on asiaa. Sinä et ole vastuussa yksin teidän puheväleistä.

Jos hän pyytää rahaa, sinä kiristät häneltä vastineeksi palvelua.

Vain sillä nuori oppii vastuuseen.

Vierailija
11/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kuria, en ota luuloja pois. Haluan että meillä on hyvät välit ja lapsella sellainen olo, että voi kertoa iloistaan ja murheistaan. Vaikka pitäisin kuria kuin armeijassa ja lapsi käyttäytyisi sen vuoksi näennäisesti hyvin, se ei muuttaisi tätä ongelman ydintä. Toivoisin, että lapsi käyttäytyisi meitä muita kohtaan kauniisti ja osoittaisi edes vähän empatiaa tai positiivisia tunteita sen vuoksi, että oikeasti kokee niitä. 

Vierailija
12/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solkipuolella roimittiin paljaalle perseelle, niin että varmasti loppui teiniuhma!

Vierailija
13/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Sinäkin varmasti haluaisit käyttäytyä kauniisti sellaista ihmistä kohtaan, joka pahoinpitelisi sinua. 

Vierailija
14/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm .... niin luonollista!  Heh .... miten minä voisin muka lohduttaa jos teinin perseily v..uttaa tosissaan? 

Vierailija
15/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni oli tapana repiä hiuksista millon minkäkin syyn varjolla. Koskaan ei saanut nukkua tarpeeksi, se tuli aina aamulla aikaisin kolistelemaan vaatekaapeille ja puhui kovaan ääneen muka itsekseen. Nimitteli, arvosteli jatkuvasti ulkonäköäni, olin sen mielestä lihava ja kömpelö vaikka mulla ei ollut grammaakaan ylipainoa. Vertasi koko ajan kaveriini, miten se sun kaveris on niin nätti ja osaa pukeutua ja meikkaa nätisti ja ja ja... sitten se tykkäsi myös nöyryyttää ja varsinkin ihmisten ilmoilla. 

Vierailija
16/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko taas ???

Älä jaksa näitä samoja viikosta toiseen...

Etkö pysty itse valikoimaan, mitä luet tai vaikka tekemään jotain ihan muuta, jos viikosta toiseen kärsit täällä samojen aiheiden parissa?

Vierailija
17/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksa, rakasta. Ne tulevat takaisin nuorina aikuisina.

Vierailija
18/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tulee muina miehinä juttelemaan mukavia niin ei enää kelpaakkaan. Ok.

Vierailija
19/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman p*skin äiti kirjoitti:

Pidän kuria, en ota luuloja pois. Haluan että meillä on hyvät välit ja lapsella sellainen olo, että voi kertoa iloistaan ja murheistaan. Vaikka pitäisin kuria kuin armeijassa ja lapsi käyttäytyisi sen vuoksi näennäisesti hyvin, se ei muuttaisi tätä ongelman ydintä. Toivoisin, että lapsi käyttäytyisi meitä muita kohtaan kauniisti ja osoittaisi edes vähän empatiaa tai positiivisia tunteita sen vuoksi, että oikeasti kokee niitä. 

Ei kyse ole mistään näennäisestä hyvästä käytöksestä vaan siitä, että teinikin kaipaa sitä, että aikuinen päättää asiat. Lapsi (jollainen teinikin on) tarvitsee siis sen kurin voidakseen hyvin ja ollakseen aidosti hyvissä väleissä vanhempiensa kanssa. Kun teiniltä ottaa luulot pois niin se ei ole vihan teko vaan rakkauden teko.

Vierailija
20/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman p*skin äiti kirjoitti:

Just. Sinäkin varmasti haluaisit käyttäytyä kauniisti sellaista ihmistä kohtaan, joka pahoinpitelisi sinua. 

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että tottelemattomuudesta annettu rangaistus olisi "pahoinpitely"? Vanhempana sinä olet auktoriteetti ja sinulla on oikeus ja velvollisuus rangaista lasta jos lapsi ei tottele.

Lapsiperheessä vanhempien rooliin kuuluu se, että he toimivat poliisina, tuomarina ja vanginvartijana lapsilleen silloin, kun kuria on tarvetta pitää. Ei se ole mitään pahoinpitelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan