Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyttekö kävelemään koirienne kanssa ilman että nyitte niitä hihnasta?

Vierailija
03.06.2015 |

Olkaa rehellisiä.

Minulla on aina tosi huono omatunto siitä, että vedän koiria hihnasta lenkeillä. En vain ole niin kärsivällinen ihminen, että jaksaisin seisoa 20 minuuttia paikallani samalla kun koirani haistelee jonkun tyttökoiran pissoja. Koirat ei myöskään tottele, vaikka kutsuisin ne luokse, jos on jotain tosi mielenkiintoisia hajuja. Välillä nykäisen niitä myös hihnasta sen takia kun ne syö jotain maasta.

En usko että on kovin montaa koiranomistajaa, jotka eivät koskaan ikinä milloinkaan vedä koiraa hihnasta. Tai jos on, niin kertokaa pliis jotain vinkkejä tähän ongelmaan!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira kulkee hihna löysällä ja omistajan vierellä. Vapaa käskyllä pääsee nuuskimaan, tarpeilleen ja erityiskäskyllä saa päästellä menemään villisti riehuen. Koira saa paljon liikuntaa ja pääsee toteuttamaan itseään, mutta normaalikävelylenkit ovat myös minua varten. Kuljemme mukavaa vauhtia, nautimme ulkoilmasta ja luonnosta. Koira saa mun puolesta heitellä vaikka voltteja, kunhan se hihna ei kiristy ja vauhti pysyy minun tahdissa. Mun koira on työkoiraksi jalostettu ja, jos en minä vaatisi siltä mitään lenkeillä, niin kyllä ottaa ohjat aika nopeasti. Naurattaa aina ihmiset, jotka tönöttää jossain pusikossa ja maanittelee fifejään mentäiskö nyt, jooko. Niin kauan kun ei mun koira maksa laskuja ja käy töissä, niin ohjat pysyy kyllä meikäläisellä. :)

Vierailija
2/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ANNA OLLA ja Nyt mennään käskyt, joita käytetään pävästä riippuen joko usein tai ei ollenkaan. 

Tuo tepsii:

-Koira jää lutkuttamaan tyttöpissoja

-Koira jumahtaa piiiiiiiitkäksi aikaa haistelemaan yhtä ja samaa kohtaa (haistella saa, mutta ei ole tarkoitus käyttää koko lenkkiä siihen yhden paikan nuuksutteluun :D)

-Koira löytää maasta ruokaa tai paperisen nenäliinan (ruuan yleensä ohittaa ilman ongelmia, mutta anti olla, jos maassa on paperiliina tollo.. Se kyllä pitäisi napata suuhun ja hotkaista). Yleensä annan tuon käskyn heti, kun näen sen 'tollon maassa. Jos käsky tulee liian myöhään, niin se tollon nielaistu ennen, kun ehdin mitään sanoa.

MUTTA..

Joskus tuota saa vetää/nyppiä hihnasta, kun tuo bongaa esim. tärppipäiväisen nartun pissat ja anna olla käsky ei mene perille. Silloin on vaan pakko vetää perässä ja käskyttää, että NYT MENNÄÄN. 

Voin sanoa, että tuollaista 30 kilon hurttaa on "mukava" vetää perässään, kun tuo hannaa vastaan ja vetää takaisin siihen herkku paikalle. HUOH.

Koira on leikkaamaton uros ja täyttää elokuussa 3v ja täytyy kyllä sanoa, että nykyisin saa harvemmin hokea tuota anna ollaa tai nyt mennään käskyjä. Pentuna tuo oli ihan mahdoton noiden nenäliinojen kanssa, tuntui haistavan ne jopa penkasta ja ne piti kaivaa esille ja hotkaista :O Ja purkat oli kanssa silloin pop, nekin olisi pitänyt popsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan lenkillä niin minä etenen ja koira tulee perässä, jos pysähtyy niin hihna nykäisee koska minä en pysähdy. Välillä pysähdytään pissalle ja haistelemaan, mutta minä määrään milloin ja mihin. Tämä keino on hyväksi havaittu jo 3 koiran kanssa. Metsässä voidaan toki käydä sitten erikseen vaikka jäniksen hajua jälestämässä., vaikka ovatkin seurakoiria.

Vierailija
4/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:57"]

Kyllä mä joudun nykimään useinkin. Mun koirat ovat niitä idareita, jotka eivät osaa käyttäytyä kuin kotona hyvin.

[/quote]

Oletko ajatellut koskaan, että se johtuisi harjoituksen puutteesta?

[/quote]

Onpa typerä kommentti, tietenkin se johtuu siitä, etteivät vielä ole saaneet tarpeeksi harjoitusta. Eiku mun turret on niin tyhmiä, että juuri remissä menoa eivät opi, muut asiat kyllä...

Vierailija
5/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:06"]

Kyllä mä joudun nykimään useinkin. Mun koirat ovat niitä idareita, jotka eivät osaa käyttäytyä kuin kotona hyvin.

[/quote]

[/quote]

Onpa typerä kommentti, tietenkin se johtuu siitä, etteivät vielä ole saaneet tarpeeksi harjoitusta. Eiku mun turret on niin tyhmiä, että juuri remissä menoa eivät opi, muut asiat kyllä...

[/quote]

Yritä nyt päättää, mitä kaikkea sun koirat ei osaa ja missä. Aluksihan sä sanoit, että ne osaa käyttäytyä himassa muttei muualla.

Kauniisti remmissä kävely pitää harjoittaa niin, että se sujuu vaikka paikalla olisi lintuja, koiria, kissoja, autoja, fillareita, rullalautailijoita, fillaristeja, rullasuksihiihtäjiä, äitejä ja lastenvaunuja, rusakoita, kaneja, fasaaneja jne. jne. jne. Jokaista häiriötekijää varten  pitää treenata. Suurin osa pikkukoirien omistajista vaan ei treenaa koiriensa kanssa liikkumista yhtään.

Vierailija
6/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:52"]Kyllä tulee vedettyä koira liikkeelle. Mua ällöttää ylikaiken, kun se antaumuksella nuuhkii ja sitten alkaa nuolemaan (tässä vaiheessa vedän koiran liikkeelle) Mieluiten lenkkeilen metsässä, koira vapaana, on kaikille rentouttavampi tapa ja saan mennä omaa vauhtia. Koira kyllä ottaa kiinni jos jää jälkeen. [/quote] Onko lenkki sinua vai koiraa varten? Ensi sijaisesti?

[/quote]Naapuria varten, tollo.
[/quote]

? Tollottele itseäsi. Koiralenkit ovat koiran ulkoilua ei minun. Ensisijaisesti

Vierailija
7/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rescue-koira jolla perustottelevaisuus ei ole ihan vielä reilassa.
Yleensä annan koiran nuuhkutella lenkeillä ihan rauhassa, mutta kun pysähdytään kuudetta kertaa 10 metrin sisään niin siinä vaiheessa joskus joutuu nykäisemään. Koiralle on opetettu tule -käsky, mutta joskus ne hajut vaan vie voiton emännästä...
Enemmän ongelmaa aiheuttaa muut koirat, pyörät, skeitit jnejne. Silloin se on koira joka nykii ja heiluu remmin päässä.
Hiljaa hyvä tulee, uskon minä

Vierailija
8/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rescuekoirat pitäisi lailla kieltää. Kaikilla on pää sekaisin, käyttäytymishäiriöitä vaikka muille jakaa, pelokkuutta, räyhäkkyyttä, ulkomailta tuoduilla jopa tauteja jotka sitten leviää täällä. Kukaan ei voi olla koirapuistossa samaan aikaan kuin nämä jopa etelä-Euroopasta tänne lennätetyt pelastetut.

Kodittomia koiria löytyy ihan Suomestakin, jos sellainen on ihan pakko ottaa.

Vierailija
9/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:56"]

Kaiken a ja o on hyvä kontakti ja perustottelevaisuus. Kun koira on hanskassa, ei tarvitse nykiä. Kaikkein paras tilanne on se, että koiran saa ääniohjauksella luovuttamaan nuuskuttelun kohteen tai ohittamaan vastaan tulijat ilman hihnan kiristymistä.

Mulla koira kulkee käskyn alla oikeastaan aina kun yleisellä paikalla ollaan. Periaatteessa emme hihnaa lenkillä tarvitsisi ollenkaan, mutta se on koiran valjaissa kiinni, koska taajamassa koirien on oltava kytkettynä.

Vapaana juostessakin säilytetään kontakti, eli koira tulee luokse ensimmäisestä käskystä tai pysähtyy kun käsketään. Kotipihassa saa sitten olla ihan vapaasti ja tehdä mitä lystää.

Ja ettei nyt ihan mene omaksi kehuksi, niin myönnettäköön, että kun koiria joskus on tilapäisesti kaksi matkassa ja sillä toisella ei ole kyllä mitään kuria, niin silloin omakin saattaa joskus intoutua lukitsemaan korvansa.

[/quote]

Musta se on hyvää perustottelevaisuutta jos koira ymmärtää nykäisystä mitä omistaja kertoo. Itse nyin esim. Kun koira menee väärälle puolelle kävelemään, nykäisen oikeaan suuntaan, tai jos vetää muistutan että eipäs vedetä, käytän nykimistä myös tukiviittoman lailla eli kun menemme tien yli nykäisen ja sanon vierelle niin koira tietää että tulee sipsuttamaan oikean jalkani viereen. Minusta hihnaa voi ihan hyvin käyttää kuten hevosia valjailla ja ohjata koiraa hihnasta. Meillä on ainakin valjaat ja nykäisyt helliä.

Vierailija
10/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yritä nyt päättää, mitä kaikkea sun koirat ei osaa ja missä. Aluksihan sä sanoit, että ne osaa käyttäytyä himassa muttei muualla.

Kauniisti remmissä kävely pitää harjoittaa niin, että se sujuu vaikka paikalla olisi lintuja, koiria, kissoja, autoja, fillareita, rullalautailijoita, fillaristeja, rullasuksihiihtäjiä, äitejä ja lastenvaunuja, rusakoita, kaneja, fasaaneja jne. jne. jne. Jokaista häiriötekijää varten  pitää treenata. Suurin osa pikkukoirien omistajista vaan ei treenaa koiriensa kanssa liikkumista yhtään.

[/quote]

Olen päättänyt, osaavat muualla vaan ei remmissä. Usko jo, opetellaan kyllä, harmi, etteivät ole oppineet vielä.

Vierailija
11/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän jos jää nuuskimaan ylipitkäksi ajaksi. Yleensä riittää että totean "no niin, tuleppa". Koira on oppinut tuon merkityksen ja jatkaa matkaa. Meillä ei siis tuossa ole ongelmaa. Meidän ongelma on järjetön remmirähjääminen, mutta on maailmassa kauheampiakin asioita. Koulutus käynnissä kokoajan. Koiralle on tosi helppo opettaa joku merkkisana jolla saadaan lenkki jatkumaan. Toisaalta mitä haittaa siitä nuuskimisesta on... meidän lenkkeilytahti on muutenkin verkkaista kun tykkään katsoa koiran touhuja. Olen opettanut koiralle myös irti -sanan juuri tuollaisia tilanteita varten kun se löytää tienposkesta jotain jännää purtavaa. Suosittelen sinullekin samaa, ei tarvi repiä hihnasta.

Vierailija
12/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken a ja o on hyvä kontakti ja perustottelevaisuus. Kun koira on hanskassa, ei tarvitse nykiä. Kaikkein paras tilanne on se, että koiran saa ääniohjauksella luovuttamaan nuuskuttelun kohteen tai ohittamaan vastaan tulijat ilman hihnan kiristymistä.

Mulla koira kulkee käskyn alla oikeastaan aina kun yleisellä paikalla ollaan. Periaatteessa emme hihnaa lenkillä tarvitsisi ollenkaan, mutta se on koiran valjaissa kiinni, koska taajamassa koirien on oltava kytkettynä.

Vapaana juostessakin säilytetään kontakti, eli koira tulee luokse ensimmäisestä käskystä tai pysähtyy kun käsketään. Kotipihassa saa sitten olla ihan vapaasti ja tehdä mitä lystää.

Ja ettei nyt ihan mene omaksi kehuksi, niin myönnettäköön, että kun koiria joskus on tilapäisesti kaksi matkassa ja sillä toisella ei ole kyllä mitään kuria, niin silloin omakin saattaa joskus intoutua lukitsemaan korvansa.

Vierailija
13/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on villakoira ja ainakaan tätä ei tarvitse nykiä hihnasta.  Asumme taajaman ulkopuolella ja yleensä en edes pidä koiraa hihnassa, kun sillä on vahva vietti pysyä omistajansa lähellä, joten tapsuttaa siinä vieressä hötkyilemättä mihinkään.  Joskus pysähtyy nuuskimaan ja pissalle, silloin jaksan kyllä odottaa ja jos en jaksa, lähden kävelemään eteenpäin ja koira jättää puuhansa ja seuraa.

Tietenkin hihna on aina kaiken varalta taskussa mukana.

Vierailija
14/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn, mutta mun koira ei.

Vierailija
15/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman hihnaa pärjään hienosti, ja koira seuraa tarkkaan minua. Hihnan kanssa koira jää nuuhkimaan paljon tarkemmin hajuja (hihna on vissiin, etten minä karkaa) ja silloin en aina jaksa odottaa.

Vierailija
17/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mä vedän ja koira vetää sitten vuorostaan kun saan sen liikkeelle. On myös pelokas ja siksi rähjää kaikille vastaantuleville koirille

Vierailija
18/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuuskuttelusta luovutaan ihan kun sanon että "tulehan nyt". Minulla on kaksi nuorta koiraa, joista toinen arempi ja toinen taas kova tutustumaan. Kompromissina me emme jää kesken lenkin vieraiden koirien kanssa pelehtimään. Näin arempi saa rauhallisin mielin totutella muiden läsnäoloon hieman kauempaa ja seurallisempi taas oppii keskittymään omaan lenkkiinsä ohikulkijoista välittämättä. Tätä seurallisempaa koiraa saa kyllä välillä nykäistä mukaansa kun korvat menevät lomalle, silloin mietityttää että mitähän ihmiset ajattelevat.. :D

Vierailija
19/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun satutaan semmoiselle pätkälle mihin on kiimainen narttu pissinyt on kuin sahapukkia vetäisi perässä. Muuten kyllä koira älyää kun sanoo että jatketaanpa matkaa, ja jos ei malta liikkua niin en pode huonoa omatuntoa kun olen kerran varoittanut että lähdetään.

Vierailija
20/41 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan pääseehän siinä helpolla, kun ei tarvitse kuin seisoskella vain (voi vaikka selata nettiä kännykällä, jos hermostuttaa). Oman lenkin voi tehdä ennen tai jälkeen. Tarvitseehan koira tietysti sitä liikuntaakin, mutta uutisten lukeminen tuo varmasti kivasti sisältöä elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän