Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset mieleltään hauraita?

Vierailija
03.06.2015 |

Oletteko huomanneet, että uskovaiset ihmiset ovat usein jotenkin yksinkertaisia tai mieleltään hauraita? Kysyn tätä aidosta mielenkiinnosta, koska olen pistänyt asian merkille jo niin monessa tapauksessa, etten usko enää sattumaan. Jos mielesi tekee alapeukuttaa, koska koet minun haukkuvan uskovaisia, olet ymmärtänyt väärin. Toivon aiheesta asiallista pohtivaa keskustelua, en turhasta loukkaantumista, puolustelua ja syyttelyä.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:17"]

Olen uskovaisesta kodista ja sen vuoksi kasvanut uskovaisissa piireissä. On totta, että moni on hauras, mutta ei sitä voi yleistää. 

Karkeasti ottaen on kolmenlaisia uskovaisia:

-uskoon kasvaneita, se on luonnollinen tapa elää, koska aina kaiki on näin tehnyt. Ei näissä ole hauraita, ellei sitten ole tosi kovaa raamatulla päähän hakattu

- kokeneet yliluonnollisen kokemuksen, jolloin on vain "pakko" uskoa.

- levoton etsijä, joka etsii rauhaa sisälleen, mistä tahansa, kokeilleet kaikkea, vaihtaneet uskontoakin. Nämä ovat niitä hauraita.

[/quote]

Psykologisessa mielessä olen pohtinut että edellä mainitut eivät kykene tiedostamaan ja ymmärtämään omia tunteitaan ja motiivejaan, joten he yrittävät ratkoa ongelmiaan jatkuvasti ulkopuolisesti. Eli kyseessä on tietyntyyppinen ihmistyyppi, joka ajautuu etsimään ratkaisuja ulkopuoleta eikä osaa tarkastella tai "puhua" itsensä kanssa. Siksi siihen väliin tarvitaan Jumalan tyyppinen hahmo että saa edes jonkun yhteyden itseensä.

[/quote]

Olet varmasti oikeassa. He odottavat, että joku tulee ja kerto totuuden, löytävät vastauksen itsensä ulkopuolelta. 

Nuo kakkoskohdan ihmiset, joilla on yliluonnollinen kokemus, ovat löytäneet sen totuuden sisältään, siksi heillä on se rauha. 

Vierailija
42/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 00:59"]

Alapeukuttaja, kertoisitko jotain alapeukutuksen syystä?

[/quote]

Perustelu, ap hakee heikolle itsetunnolleen kohotusta solvaamalla uskovaisia, tai on rasisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 00:59"]

Alapeukuttaja, kertoisitko jotain alapeukutuksen syystä?

[/quote]

Perustelu, ap hakee heikolle itsetunnolleen kohotusta solvaamalla uskovaisia, tai on rasisti.

[/quote]

Minä olen ateisti ja lukenut ateisteja solvaavia viesiketjuja milloin mistäkin, mutta eivät ne minua suuremmin hetkauta. Onhan noita. Tässä ketjussa kuitenkin lähinnä pohditaan psykologisia piirteitä ja ominaisuuksia eikä suoranaisesti solvata.

Vierailija
44/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:17"]

Olen uskovaisesta kodista ja sen vuoksi kasvanut uskovaisissa piireissä. On totta, että moni on hauras, mutta ei sitä voi yleistää. 

Karkeasti ottaen on kolmenlaisia uskovaisia:

-uskoon kasvaneita, se on luonnollinen tapa elää, koska aina kaiki on näin tehnyt. Ei näissä ole hauraita, ellei sitten ole tosi kovaa raamatulla päähän hakattu

- kokeneet yliluonnollisen kokemuksen, jolloin on vain "pakko" uskoa.

- levoton etsijä, joka etsii rauhaa sisälleen, mistä tahansa, kokeilleet kaikkea, vaihtaneet uskontoakin. Nämä ovat niitä hauraita.

[/quote]

Psykologisessa mielessä olen pohtinut että edellä mainitut eivät kykene tiedostamaan ja ymmärtämään omia tunteitaan ja motiivejaan, joten he yrittävät ratkoa ongelmiaan jatkuvasti ulkopuolisesti. Eli kyseessä on tietyntyyppinen ihmistyyppi, joka ajautuu etsimään ratkaisuja ulkopuoleta eikä osaa tarkastella tai "puhua" itsensä kanssa. Siksi siihen väliin tarvitaan Jumalan tyyppinen hahmo että saa edes jonkun yhteyden itseensä.

[/quote]

Voisiko miinustajat selventää miinuksiaan muulla kuin mielensäpahoittamisella. Monet edellä mainitulla tavalla uskovaisiksi tulleet ovat aluksi etsineet ratkaisua huumeista, irtosuhteista, alkoholista ja ties mistä eivätkä koskaan pysähtyneet katsomaan sisäänpäin tai kenties pohtineet muiden ihmisten merkitystä elämässään. Eletään kuin pohjaton kaivo ilman sielua.