Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat! Miksi ette korvaa lasten kyläpaikassa hajottamia tavaroita?

Vierailija
29.01.2022 |

Jos lapsenne riehuvat kyläpaikassa ettekä pidä/saa pidettyä kuria ja siinä riehuessa hajottavat tavaroita tai hajottavat tahallaan, sellaiseenkin olen törmännyt niin eikö ole tapana korvata hajonneet isäntäväelle esim.ostamalla uusi hajonneen tilalle? Eikö se kuulu jo hyviin tapoihin ?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Aikoinaan meillä oli kylässä tuttavan 3v kakara ja se otti pöydältä ruuvimeisselin ja meni kaiuttimen luokse ja löi sen edestä sisälle. Eihän ne olleet kuin 1500e kaiutinpari.. Ei puhettakaan että äiti olisi pahoitellut tai edes kysynyt mitäs nyt. Uskomatonta. Jos koirani hajottaa kylöpaikassa tavaroita niin totta helvetissä mä korvaan ne ja olen korvannutkin. Tässä tilanteessa koiraa ja lasta voi todellakin verrata, koiranomistajat ovat vastaavissa tilanteissa paljon fiksumpia.

Vierailija
2/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku oli käynyt kylässä ollessani poissa kotoa ja serkun poika oli ottanut elektroniikkapelini ja pudottanut sen toisen kerroksen tasanteelta kaiteen yli lattialle. Ei puhettakaan, että olisi maksettu mitään. En tiedä oliko edes pahoiteltu, kun en ollut kotona.

Tunnearvon lisäksi rahallinenkin arvo oli ihan merkittävä, kun keräilijät maksaa noista hyväkuntoisina nykyään yli 100€. Rikkinäisestä ei maksa kukaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiuttimet rikki kirjoitti:

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Aikoinaan meillä oli kylässä tuttavan 3v kakara ja se otti pöydältä ruuvimeisselin ja meni kaiuttimen luokse ja löi sen edestä sisälle. Eihän ne olleet kuin 1500e kaiutinpari.. Ei puhettakaan että äiti olisi pahoitellut tai edes kysynyt mitäs nyt. Uskomatonta. Jos koirani hajottaa kylöpaikassa tavaroita niin totta helvetissä mä korvaan ne ja olen korvannutkin. Tässä tilanteessa koiraa ja lasta voi todellakin verrata, koiranomistajat ovat vastaavissa tilanteissa paljon fiksumpia.

ZZ-Topin Dusty Hill oli pohtinut yhdessä levytyssessiossa, miten saisi bassonsa äänen vähän muhkeammaksi. Olivat päätyneet puhkomaan kaiutinelementtiin reikiä ruuvimeisselillä ja lopputulos oli ollut mieluinen. There's hi-tech and then there's ZZ-tech.

Vierailija
4/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan vielä tullut sellaista tilannetta eteen. Mutta on mun kotona joskus mennyt jotain astioita rikki lapsivieraiden käsissä. Ei ole kuitenkaan koskaan tullut sellaista oloa, että pitäisi pyytää vanhempia korvaamaan ne. Voihan se astia mennä aikuiseltakin rikki, enkä aikuiseltakaan pyytäisi, miksi siis lapselta?

Vierailija
5/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan vielä tullut sellaista tilannetta eteen. Mutta on mun kotona joskus mennyt jotain astioita rikki lapsivieraiden käsissä. Ei ole kuitenkaan koskaan tullut sellaista oloa, että pitäisi pyytää vanhempia korvaamaan ne. Voihan se astia mennä aikuiseltakin rikki, enkä aikuiseltakaan pyytäisi, miksi siis lapselta?

Tuo on ymmärrettävää, kaikilta meiltä voi tippua astiat käsistä. Mutta esimerkiksi meidän tapauksessa jos ruuvimeisselin olisikin iskenyt aikuinen siihen kaiuttimeen, totta kai se olisi hänen korvattava. Sama koskee niitä lasten tihutöitä.

Harmi ettei vanhemmat ole juridisesti mitenkään velvollisia korvaamaan jälkikasvunsa aiheuttamisia taloudellisia vahinkoja. On vain nieltävä tappio ja hymyssä suin ostettava itse uusi vastaava kun yleensä vanhemmat eivät ymmärrä kysyä että maksanko lapseni hajoittaman tavaran. Tai jos sitä ehdottaa, tulaan silmille tai levitellään käsiä "ettei ole rahaa".

Vierailija
6/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Ruuvimeisselit ovat meilläkin PÖYDÄLLÄ.

Vierailija
7/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Ruuvimeisselit ovat meilläkin PÖYDÄLLÄ.

Ruuvimeisseli eli screwdriver on appelsiini-vodkapaukku, jonka kirjoittaja olisi ilmeisesti halunnut juoda itse.

8/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sitä itse sitten seuraavalla vierailulla rikkoa jotain vaivihkaa, jos korvaushaluja ei löydy.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
9/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin! On jotenkin hankalaa alkaa kyselemään korvausta vaan pikemminkin toivoisi, että tavaran rikkoneen vanhemmat ottaisivat asian puheeksi. Tuttavaperheeme lapsi otti lastenhuoneesta pallon ja heitti sillä olohuoneen seinäkellon rikki ennen kuin kukaan aikuisista ehti väliin. Kello oli häälahjamme. Siinä sitten vanhemmat toruivat lasta mutta kellon korjaaminen ei tullut esille. Itse olisin tuossa tilanteessa kysynyt haluatteko, että vien sen korjattavaksi vai hoidatteko mieluummin itse? No itse hoidettiin ja maksettiin.

Vierailija
10/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 90-luvulla syntynyt ja ainakin minut on kasvatettu niin, että on itsestäänselvää korvata rikkomansa/lapsen rikkoma tavara. Enää tämä ei ole itsestäänselvää.

Eräs aikuinen rikkoi meillä yli 30 e hintaisen tavaran, joka on meillä jokapäiväisessä käytössä. Sanoin suoraan, että tavara on hänen jäljiltään käyttökelvoton. Ihminen ei ymmärtänyt ollenkaan, miksi pahastuin. Piti ostaa uutena tuo tavara ja harmitti, sillä edellinen oli ostettu ihan vasta ja vauvaperheessä rahaa ei muutenkaan ole turhan paljon. Tämä ihminen kehtasi vielä seuraavan kerran nähdessämme kysyä, ostinko tilalle uuden. Myönsin ostaneeni eikä tuo ihminen edes tuossa vaiheessa pahoitellut asiaa/tarjoutunut korvaamaan tuota asiaa.

Vierailija
11/14 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin! On jotenkin hankalaa alkaa kyselemään korvausta vaan pikemminkin toivoisi, että tavaran rikkoneen vanhemmat ottaisivat asian puheeksi. Tuttavaperheeme lapsi otti lastenhuoneesta pallon ja heitti sillä olohuoneen seinäkellon rikki ennen kuin kukaan aikuisista ehti väliin. Kello oli häälahjamme. Siinä sitten vanhemmat toruivat lasta mutta kellon korjaaminen ei tullut esille. Itse olisin tuossa tilanteessa kysynyt haluatteko, että vien sen korjattavaksi vai hoidatteko mieluummin itse? No itse hoidettiin ja maksettiin.

Olit siinä tilanteessa itse, etkä siltikään kysynyt?

Vierailija
12/14 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt sellaista voi  mennä kysymään.

Vierailija
13/14 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt sellaista voi  mennä kysymään.

Ihme juttu. Muita kyllä ohjeistetaan tekemään toisin, mutta itse sitten vain tyydytään hymyilemään ja puristamaan kättä taskussa nyrkkiin.

Vai teidän Pertti-Maija rikkoi meidän perintövaasin, jonka arvo on 15000€? Ei haittaa!

Vierailija
14/14 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vielä eteen sellaista tapausta että lapsi jotain hajottaisi mutta itse korvaisin kyllä jos näin tapahtuisi.

Sen sijaan en ymmärrä seuraavaa tapausta ja en suostunut korvaamaan joten meillä meni välit.

Ystäväni pyysi minua auttamaan juhlien järjestämisessä ja lupauduin tekemään hänen luonaan tarjottavia, kesken aherruksen hänen monitoimikoneensa meni rikki, savu vaan nousi.

Nappasin äkkiä johdon pois seinästä ja pyysin ystäväni keittiöön.

Hän alkoi huutamaan minulle että mitä minä oikein tein…. Sain sanottua että en mitään ihmeellistä, taikina oli kulhossa ja kone päällä kunnes se simahti.

Huusi minulle että tuo on kallis kone ja maksaa monta sataa.

Sanoin että ei ole minun vikani että se meni rikki, pakkasin laukkuni ja lähdin.

Pisti vielä perään tilinumeron mihin minun olisi pitänyt kone maksaa.