Apua, mies kiusaa arvoituksella enkä tajua :D
Kopioin arvoituksen netistä, että menee varmasti oikein:
"Kilpailijalla on edessään kolme ovea. Yhden oven takana on palkintona auto, kahden muun takana vuohi. Kilpailija, joka ei tiedä minkä oven takana mikin palkinto on, saa valita ovista yhden. Valittuaan oven hän ei vielä avaa sitä. Jäljelle jääneistä kahdesta ovesta avataan toinen, ja sen takana on aina vuohi. Tämän jälkeen kilpailija saa valita, vaihtaako ensin valitsemansa oven toiseen jäljellä olevaan suljettuun oveen, vai pitääkö ensin valitsemansa oven."
Mies siis väittää, että on ihan sama, vaihtaako ovea vai ei, kun kaksi ovea on jäljellä, mutta en suostu tajuamaan logiikkaa tässä! Eikö se ole aika loogista, että kannattaa vaihtaa? Muutenhan kisaajan pitäisi olla täysin varma siitä, että osui ekalla arvauskerrallaan oikeaan eli 1:3 mahdollisuus. Jos ovea saa vaihtaa, voittomahdollisuus muuttuu 2:3:een. Mies väittää, että se on 50:50. Ymmärrän perusmatikkaa ja miehen logiikan, mutta se toimii mielestäni vain tilanteessa, jossa ovia on alun perin kaksi, mutta nyt ei käsittääkseni ole siitä kyse.
Auttakaa :D :D :D Uskon edelleen olevani oikeassa ja että ovea kannattaa vaihtaa :D
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:29"]
Lol olen amis ja olen sitä mieltä, että ovea pitää vaihtaa, koska tuo perustuu todennäköisyyslaskentaan :D
[/quote]
Todennäköisyyteen se mieskin väitteensä perustaa. Kuulemma kaksi ovea = sama vaihtaako vaiko ei. Mies luki pari tuollaista Monty Hall -artikkeliakin, mutta väitti, ettei perusmatematiikkaa voi sillä tavalla oikoa. Sanoin miehelle, että kuvittelee ovia olevan 10 000, joista valitsee yhden, ja juontaja avaa 9998 ovea, jolloin jäljelle jää oma valinta ja yksi ovi, jonka vain juontaja tietää. Sanoi, että sillonkin todennäköisyys on 50:50 :D :D :D Mun logiikan mukaan ekan oikean arvauksen todennäköisyys tuosta ovimäärästä olisi 1:10 000, mutta mies inttää vieläkin, että se on 50:50!
Voittomahdollisuus on aina 50/50, vaikkei kilpailija sitä tietäisikään. Jos kerran avattavan oven takaa löytyy aina vuohi, eikä se siis ole se ovi jonka kilpailija valitsi, tarkoittaa että yksi vuohi on pelistä pois. On siis aivan se ja sama, vaihtaako ovea paljastuksen jälkeen vai ei, mahikset saada auto on aina 50/50 koska avattavan oven takaa paljastuu toinen vuohista.
Ööh...olet matemaattisesti varsin lahjakas mutta tajuatko että miehesi pönkittää itsetuntoaan tällä halvalla ja sinua loukkaavalla keinolla? Toisin sanoen hänen täytyy saada todistaa olevansa parempi matikassa kuin sinä. Kertoo hänen heikosta itsetunnostaan.
Vuohet haisee hemmetin pahalta ja mäkättää jatkuvasti. Eli käyttäisin ihan maalaisjärkee ja aistejani :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:29"]
Lol olen amis ja olen sitä mieltä, että ovea pitää vaihtaa, koska tuo perustuu todennäköisyyslaskentaan :D
[/quote]
Todennäköisyyteen se mieskin väitteensä perustaa. Kuulemma kaksi ovea = sama vaihtaako vaiko ei. Mies luki pari tuollaista Monty Hall -artikkeliakin, mutta väitti, ettei perusmatematiikkaa voi sillä tavalla oikoa. Sanoin miehelle, että kuvittelee ovia olevan 10 000, joista valitsee yhden, ja juontaja avaa 9998 ovea, jolloin jäljelle jää oma valinta ja yksi ovi, jonka vain juontaja tietää. Sanoi, että sillonkin todennäköisyys on 50:50 :D :D :D Mun logiikan mukaan ekan oikean arvauksen todennäköisyys tuosta ovimäärästä olisi 1:10 000, mutta mies inttää vieläkin, että se on 50:50!
[/quote]
Sun mies ei vain muista todennäköisyyksistä tarpeeksi. Olen DI-opiskelija ja valmennuskurssilla puhuttiin tästä ongelmasta aikanaan. Tässä pitää huomioida se, että kyse on ehdollisesta todennäköisyydestä.
Sä oot oikeassa, mies väärässä. Miten ihmeessä se ei usko sua vaikka esim. suomenkielisessä Wikipedia-artikkelissa on lueteltu kaikki alkeistapaukset, eli kyse ei ole edes matikasta vaan logiikasta? Ehkä se ei vaan voi myöntää olleensa väärässä...
Ymmärtää DI, jos yksinkertaistat tehtävää. On kymmenen laatikkoa , joista yhdessä on vuohi. Arvaat kerran ja sitten poistetaan kahdeksan väärää laatikkoa. Kannattaako vaihtaaa?? Jos nyt ei tajua taitaa olla valeinsinööri.
Ei kannata vaihtaa, hömpät. Tai siis ihan sama vaihtaako, koska kahdesta ovesta todennäköisyys on 50/50. Ja olen DI, joten jotain tiedän TÄSTÄKIN aiheesta ;)
Ehkä teidän pitäisi kokeilla tätä käytännössä. Laittakaa esim kolme mukia nurinpäin pöydälle ja yhden alle kolikko, toimikaan muutoin samoin kuin aloituksessa. Toistakaan tätä parikymmentä kertaa eri ratkaisuin ja raportoi tänne tulos.
Veikkaan, että aika 50-50 menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa, hömpät. Tai siis ihan sama vaihtaako, koska kahdesta ovesta todennäköisyys on 50/50. Ja olen DI, joten jotain tiedän TÄSTÄKIN aiheesta ;)
Voi ei, menin vipuun. Toki kannattaa vaihtaa, koska se suurentaa todennäköisyyttä voittaa palkinto. Terveisin sama DI
Ekassa vaiheessahan se todennäköisyys valita oikein on 1/3.
Mutta tokassa vaiheessa se on AINA 1/2 eli 50-50, koska on vain kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on väärin ja toinen oikein. Ihan sama onko aiemmin ollut vaikka tuhat vaihtoehtoa, sillä ei ole enää merkitystä tokassa vaiheessa, kun vaihtoehtoja on tasan se kaksi.
Periaatteessa tää toka vaihe on jo uusi tilanteensa. Olet tavallaan jo ennalta tehnyt sen valintasi niiden kahden vaiheella ja nyt vain päätät joko pysyä siinä samassa jolloin mahis on 50-50 tai vaihtaa, jolloin taas on mahis 50-50. Se vaihdatko valintaa ees taas vaikka kymmenen kertaa ei muuta tuota todennäköisyyttä mihinkään suuntaan, koska se on joko tai.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:17"]
Miehesi on väärässä.
Hän ei ole mielestään ikinä väärässä. Dippainsinööri, joka pitää itseään hemmetin fiksuna, eikä suostu käsittämään, että saattaa olla väärässä. Kuulemma Wikipedian sivukin voi olla virheellinen tms. :D
Mun mies, joka on tohtori luonnontieteelliseltä alalta, tietää, että ovea kannattaa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tokassa vaiheessa se on AINA 1/2 eli 50-50, koska on vain kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on väärin ja toinen oikein. Ihan sama onko aiemmin ollut vaikka tuhat vaihtoehtoa, sillä ei ole enää merkitystä tokassa vaiheessa, kun vaihtoehtoja on tasan se kaksi.
Periaatteessa tää toka vaihe on jo uusi tilanteensa. Olet tavallaan jo ennalta tehnyt sen valintasi niiden kahden vaiheella ja nyt vain päätät joko pysyä siinä samassa jolloin mahis on 50-50 tai vaihtaa, jolloin taas on mahis 50-50. Se vaihdatko valintaa ees taas vaikka kymmenen kertaa ei muuta tuota todennäköisyyttä mihinkään suuntaan, koska se on joko tai.
Juuh, eli jos ovia on tuhat, niin uskot valinneesi oikean oven ekalla yrityksellä, kun 998 väärää ovea on poistettu yhtälöstä? Minä vaihtaisin!!!
Vierailija kirjoitti:
Luin linkit mutta en silti ymmärrä (juu, taidan olla vähän tyhmä). Vaikka niitä vääriä vaihtoehtoja olisi kuinka paljon, niin mikään väärän poissulkeminen ei muuta sitä tosiasiaa, että kahdesta valinnasta se toinen on oikea ja toinen väärä. Miten siis vaihtamalla paranee mahdollisuudet? Kun on se oikea ovi ja väärä ovi, niin voit valita kumman tahansa eikä mitenkään ole mahdollista, että vaihtamalla ovea se voitto tulisi jotenkin varmemmin.
Olen siis ap:n miehen kannalla ja selvästi vähemmistössä. :(
Juu, vaihtoehtoja on silti se kaksi, oikea ja väärä. En tajua minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin linkit mutta en silti ymmärrä (juu, taidan olla vähän tyhmä). Vaikka niitä vääriä vaihtoehtoja olisi kuinka paljon, niin mikään väärän poissulkeminen ei muuta sitä tosiasiaa, että kahdesta valinnasta se toinen on oikea ja toinen väärä. Miten siis vaihtamalla paranee mahdollisuudet? Kun on se oikea ovi ja väärä ovi, niin voit valita kumman tahansa eikä mitenkään ole mahdollista, että vaihtamalla ovea se voitto tulisi jotenkin varmemmin.
Olen siis ap:n miehen kannalla ja selvästi vähemmistössä. :(Juu, vaihtoehtoja on silti se kaksi, oikea ja väärä. En tajua minäkään.
Kumpi niistä ovista on oikea? Arvoitus helpottuu, kun mietit, että ovia on vaikka 10000. Uskoisitko ensimmäisen valintasi olleen oikea, kun 9998 ovea poistetaan valinnoista ja jäljellä on kaksi ovea? Minä en ainakaan luottaisi tuuriin, vaan vaihtaisin valintani siihen toiseen oveen, joka on nyt 10000 oven joukosta lähes varmasti se oikea.
Niin, lotossakin voittamisen todennäköisyys on 50-50. Joko voittaa tai ei voita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ap:n miehen kannalla ja selvästi vähemmistössä. :(Juu, vaihtoehtoja on silti se kaksi, oikea ja väärä. En tajua minäkään.
Kumpi niistä ovista on oikea? Arvoitus helpottuu, kun mietit, että ovia on vaikka 10000. Uskoisitko ensimmäisen valintasi olleen oikea, kun 9998 ovea poistetaan valinnoista ja jäljellä on kaksi ovea? Minä en ainakaan luottaisi tuuriin, vaan vaihtaisin valintani siihen toiseen oveen, joka on nyt 10000 oven joukosta lähes varmasti se oikea.
Kolmesta ovesta valittaessa on kuitenkin helpompi arvata jo ensimmäisellä kerralla oikein kuin 10000 oven joukosta. Miksi oletus on, että se valinta on ollut väärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, eli jos ovia on tuhat, niin uskot valinneesi oikean oven ekalla yrityksellä, kun 998 väärää ovea on poistettu yhtälöstä? Minä vaihtaisin!!!
Saat toki vaihtaa. Ymmärrän tuon ajatuksen juoksun ja perustelun, ettei vois olla niin hyvä mäihä, että heti ekalla arvais oikein, mutta se on silti joko tai siinä tokassa vaiheessa.
Siis tilanne on 50-50 koska kolmas ovi on avattu, eikä ole enää pelissä mukana..