Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syy korkeaan sykkeeseen?

Vierailija
23.06.2015 |

Onko korkealle sykkeelle olemassa mitään järjellistä syytä? Leposykkeeni on korkea, mutta aina kuitenkin alle sata. Yleensä 80-95/min. Taannoin olin lääkärissä toiseen asiaan liittyen, jossa otettiin sydänfilmi, mutta lääkäri ei kommentoinut asiaa kummemmin, eli ei ilmeisesti ole vakavaa. Verenpaine on normaali, olen nuori (alle 30), normaalipainoinen ja liikun normaalisti. Minulla on pakko-oireinen häiriö, johon syön lääkkeitä, mutta tuntuu oudolta jos se sairaus aiheuttaisi korkean sykkeen? En kuitenkaan koe olevani kovinkaan ahdistunut nykyään, ainakin se on vähentynyt. Eikö sykkeen luulisi olevan korkea ainoastaan ahdistuksen aikaan vai jääkö se ns. pysyvästi päälle jos on ollut pitkään jatkunutta stressiä ja ahdistusta?

Olisi kiva tietää tälle jokin syy. En tajunnut silloin lääkärissä asiasta kysyä, enkä oikein enää viitsi lähteä aikaa varaamaan asian takia, kun ei se silloinkaan tuntunut lääkäriä kummemmin huolestuttavan.

Jakakaa kokemuksia tai jos olette itse huomanneet saman "vaivan".

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyperthyreoosi?1879

Vierailija
2/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on hyperthyreoosi, mikään muu oire ei täsmää. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös jatkuvasti korkea syke. Ei mitään vikaa missään kuitenkaan.

Vierailija
4/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten korkea leposyke sulla yleensä on?

AP

Vierailija
5/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet voivat aiheuttaa. Esim ketipinorista tulee hirveän kova syke.

Vierailija
6/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeistä käytössä on sertralin ainoastaan. Aiemmin oli myös Voxra, mutta se ei ilmeisesti voinut aiheuttaa korkeaa sykettä, koska sen lopettamisesta noin kuukausi ja syke on edelleen n. 90/min. :/

AP

Vierailija
7/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosikausia leposyke yli 100-120, lopulta ylösnoustessa välillä 160. :D Syyksi paljastui POTS. Se kyllä oireilee aika rajusti joten sinulla sitä ei ehkä ole, mutta elossa ollaan vielä noidenkin lukemien jälkeen. :)

Vierailija
8/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsi, alkoholi, suuri kolesteroliarvo, kahvi, energiajuomat yms. voivat aiheuttaa korkean sykkeen. Onko tuon käyttämäsi lääkkeen sivuvaikutuksissa korkea syke?

Vierailija
9/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain lääkityksessä sivuoireena korkea syke? Onko suola-arvot yms kunnossa? Nukutko hyvin?

Vierailija
10/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko e-pillerit aiheuttaa korkeaa sykettä? Siitä olen myös kiinnostunut mikäli se on vuosia jostain syystä ollut korkealla että voiko se myös "jäädä sellaiseksi", kroonistua tms. :D

Vierailija
11/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kilpirauhasen liikatoiminnan ainoana oireena oli nopea leposyke.

Vierailija
12/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla liian korkeaa sykettä on aiheuttanut esim huono nukkuminen, väärä astmalääkitys, suola-arvot pielessä (kalium oli liian matalalla), kortisonilääkitys. Astmalääke vaihdettiin, silloin kun joudun kortisonipillereitä syömään pitää vaan sietää jatkuvaa kovaa sykettä, siihen ei oikein mikään muu auta kuin lepäily. Myös keuhkoputkia laajentavat pistävät sykkeen helposti sekaisin.

Vierailija
13/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kaliumarvosta täytyy selvittää, se on ainoa mistä en ole varma. Kahdesti on veriarvot otettu 8kk sisällä tästä sairaudesta/lääkityksestä johtuen, eikä niissä ole ollut mitään huomautettavaa. Luulisin, että siinä olisi ollut myös kalium, mutta se täytyy varmistaa. Kolesteroli oli normaali, verenpaine on ollut aina normaali (ja viime tarkistuksessakin 2vko sitten), alkoholia en käytä, tupakkaa en polta, kahvia juon ja join ennen reilusti, mutta nykyään vähentänyt ja säännöllisesti vain 1 kupin päivässä. Energiajuomia en juo ja lakritsia/salmiakkiakin syön niin satunnaisesti, ettei oikein voi olla syynä sykkeeseen.

Ilmeisesti isällänikin on korkea leposyke (juuri sain selville), joten voisiko olla perinnöllistä. Täytyy seurailla tuota omaa sykettä. Jos se voi olla ainoa oire kilpirauhasen liikatoiminnassa, niin täytynee jossain vaiheessa kysäistä lääkäriltä tarkemmin jos jatkuu pidemmään. Muistelen, että pari kolme vuotta sitten ei vielä ollut niin korkea vaan pyöri jossain 60-70 tietämillä.

AP

Vierailija
14/16 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelliseen myös vielä sen, että en käytä e-pillereitä/mitään muutakaan hormonaalista ehkäisyä ja mielestäni nukun ihan kohtalaisen hyvin, tosin sekin vaihtelevasti. Liittyykö kohonnut syke valvomiseen/huonosti nukuttuihin öihin?

AP

Vierailija
15/16 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan. Ehkäisypillerit nostavat sykettä. Huomasin asian vahingossa, kun lopetin pillerien käytön. Tuli seurattua asiaa aktiivisuusrannekeen kautta.

Vierailija
16/16 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ,sanoit,että alkoholia et käytä.Alkoholin kohtuukäyttökin pitää sykkeen joillakin korkealla.Jatkuu useitä päiviä nauttimisen jälkeenkin.

Noemaalisti aamusyke on 58-60 ,mutta jos käytän alkoholia ,se on useana seuraavana aamuna 74. Kyselin lääkäriltä,ei osannut sanoa syytä ,mutta näin olen itse testaillut ja todennut.