Antaisitko tästä syystä lapsesi lopettaa kesätyöt 'kesken'
Olen siis 15-vuotias nuori ja sain kesätöitä kuukaudeksi ravintola-alalta. Alunperin oltiin työnantajan kanssa sovittu, että olisin töissä vain kaksi viikkoa, mutta sähköpostissa minut kutsuttiinkin kk töihin. 2 vk toisessa paikassa ja seuraavat 2vk toisessa. En olisi ite halunnut olla kokonaista kuukautta, vain ainoastaan kaksi viikkoa, mutta vanhempani eivät antaneet minun hylätä työtä, joten jouduin ottamaan sen vastaan. Tiesin etten tulisi kokonaista kuukautta jaksamaan. Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että olen töissä ollut nyt vasta 2 kokonaista päivää, mutta olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Työ on fyysisesti minulle tosi rankkaa, seison 7 tuntia putkeen suunnilleen paikallani ja selkäni ei ole ikinä ennen ollut näin kipeä. Myös nilkkani on nyt kipeä ilmeisesti vain kaikesta seisomisesta. Kun pääsen töistä kotiin, purskahdan itkuun koska töissä on ollut niin kamalaa, ja tajuan vihdoin pääseväni istumaan. Töiden jälkeen en jaksa tehdä enää mitään koska olen niin väsynyt.
Työsopimuksia emme ole vielä työnantajan kanssa kirjoittaneet, se tapahtuu huomenna tai torstaina. Eli mihinkään en ole sitoutunut muuten kuin suullisesti, joten en usko että siinä, etten menisi enää toiseen paikkaan 2 viikoksi töihin, tulisi työnantajan kanssa ongelmaa. Ainoa ongelma tässä on vanhemmillani, kai.
Mutta yksinkertaisesti en vain ole työhön fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja se syö minut myös henkisesti rikki.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:45"]
Minä olen selkäni takia joutunut käymään fysioterapeutilla, enkä silti edes miettisi jäisinkö pois kesätöistä. Joku 6kk alkais olla jo eriasia, mutta voisin samantien lähteä vaikka vuodeksi töihin, jos koulu ei olisi samaan aikaan. Onko tämä se pullamössösukupolvi? T. 16v
[/quote]
Pullamössösukupolvea ovat ne ns. suuret ikäluokat, jotka ovat jo eläkkeellä. Vai onko pasltalla joku joka olisi syönyt pullamössä 50 luvun jälkeen?
[/quote]
Minä. 1964. Lapseni eivät ole syöneet.
Ap,älä lopeta.Sun ikäisten on nyt tosi vaikea työllistyä ja toi kokemus vaikuttaa sun tulevaan työllistymiseen ratkaisevasti!Se on vaan kuukausi eli 20 päivää.
Voi sentään.
Olen itse aloittanut raskaan työn 12 vuotiaana jogurttitehtaalla, koko kesän.
Ikääkin vasta 25, mutta ilman kesätöitä ja työkokemusta (Niitä raskaimpia!!) ei olisi uusia töitä, hienoja mahdollisuuksia, suurempaa palkkaa ja mikä tärkeintä: KAIKKI entiset työnantajat suosittelijoina.
Pure hammasta AP, osta kunnolliset työkengät, kokemus on sinulle nyt arvokkaampaa kuin lepo kotona.
Usko, pohjalta se pieninkin ponnistaa... :)
Tsemppiä kesätöihin!
Olette kouluttamassa kunnon kapitalistien orjaa nuoresta. Hyvä te.
Älä lopeta! Älä ainakaan vielä parin päivän jälkeen.
Elämässä on paljon juttuja, jotka tuntuvat välillä raskailta, vaikeilta ja uuvuttavilta, mutta jotka ovat kuitenkin tosi tärkeitä. Lopettamalla kesken nyt riistät itseltäsi palkan ja työtodistuksen lisäksi kokemuksen siitä, että selviät ja pärjäät.
Mietipä vaikka ensi kevättä: jos lopetat nyt, olet silloin hakemassa taas kesätyötä ilman todistusta ja takaraivossa muisto siitä, että viimeksikään et pystynyt töihin. Aika paljon suurempi kynnys saada työtä ja selvitä siitä, kuin jos kokoat voimasi, hoidat hommasi ja jatkat elämää onnistumiskokemusta rikkaampana! Ihminen kasvaa ylittämällä mukavuusalueitaan.
Työsi ei kertomuksesi perusteella kuulosta kohtuuttoman vaativalta. Kun painat sisulla läpi alkusäikähdyksen, huomaat kohta tekeväsi hommia jo rutiinilla. :)
Osta kunnolliset työkengät Instrusta, pidä tauot, laita työpäivän jälkeen Hirudoid fortea jalkoihin, nosta jalat ylös, ota kipulääkettä kipuihin, osta tukisukat. Näillä jaksat.
Miks et sais lopettaa? Ei siihen vanhempien lupaa tarvita jos ei itse halua
Moni sun ikäinen vain haaveilee kesätyöstä!!
Miten voi 15-v olla noin huonokuntoinen??
Kyllä se siitä helpottaa, kun olet vähän tottunut siihen työhön. Alku on aina hankalaa ja uusi työ väsyttää enemmän. Mene ajoissa nukkumaan iltaisin, ens viikolla helpottaa. Ole iloinen, kun olet saanut töitä!
Millaiset kengät sulla muuten on?
Työnteko tekee sulle hyvää vaan. Lihaskivut hälvener muutamassa päivässä. Kannattaa ehkä jatkon kannalta miettiä että jos nyt jo olet niin huonossa kunnossarttä et jaksa kevyttä sisätyötä niin miten jaksat töissä kun olet vaikka vanhempiesi ikäinen.
Seisomatyö on aluksi ihan älyttömän rankkaa, varmaan viikon verran menee kropalla sopeutumiseen, ja vasta sen jälkeen helpottaa.
No jaa a kuule, mutta selän kanssa ongelmia mulla on ollut jo ainakin 5 vuotta ja muutenkin taustalla kaikkea muuta
Usko pois, ensi viikolla on jo paljon helpompaa. Enkä antaisi oman lapseni lopettaa töitä tuollaisesta syystä. Tai saisi tietysti lopettaa, mutta turha kuvitella saavansa rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Tiesitkö, että seisomatyöhön tottuu? Jopa parin viikon lomani jälkeen siihen tottuminem kestää pari päivää.
.
Toiseksi, onko kuukausi muka liian pitkä aika olla töissä, kun kesäloma on 10 viikkoa? Etköhän jaksa.
.
Kolmanneksi, todella moni muu ottaisi työn vastaan iloiten ja ymmärtäisi, että töissä voi koskus olla rankkaa, mutta tykkäisi silti, kun saa työkokemusta ja rahaa.
.
Mitäs jos nyt vaan jatkaisit työssäoloa. Vanhempasi ovat aivan oikeassa, jos eivät anna sinun lopettaa.
No huh, en antaisi. Toimii hyvänä opetuksena: työnteko ei ole aina kivaa mutta se on silti vaan tehtävä!
Tarkistapa kenkäsi, tennarit/ballerinat ei tue riittävästi seisomatyössä, ja muista tarkkailla ryhtiäsi.
Tsemppiä, kyllä se siitä kun kroppa ja mieli tottuvat työhön!
Ai niin, hanki kunnolliset työkengät, niistä on hyötyä tulevinakin vuosina.
7
Onko sinulla jokin sairaus vai miksi olet niin huonossa kunnossa? Suoraan sanoen omien, terveiden ja liikunnallisten lasteni en antaisi luovuttaa heti tuossa tilanteessa. Työnteko ei ole leikkiä, sekin on ihan hyvä oppia. Ja omasta jaksamisesta on pidettävä huoli (riittävä uni, liikunta ja monipuolinen ruoka).
Tulipas tästä kuivakka vastaus :)
Saanko kysyä mitä työtä teet, jos et välillä pääse istumaan (ruoka- ja kahvitauot)? Totta kai aluksi kipeytyy jalat, jos ei ole tottunut seisomaan pitkiä aikoja kerrallaan, mutta kyllä se helpottaa. Muista venytellä ja liikkua välillä.
Siihen tottuu. Mäkin olen joissain työpaikoissa ollut ekoina päivinä tosi väsynyt ja mennyt nukkumaan työpäivän jälkeen. Jo muutaman päivän päästä tilanne on jollut ihan toinen. Näitä olivat mm. TET-harjoittelu päiväkodissa ja kerroshoitotyö hotellissa. Jälkimmäinen oli tosin vielä paljon fyysisempi kuin ensimmäinen., Mutta keho on tosiaan sopeutuva, katsele vielä muutama päivä, ja todennäköisesti huomaat ison eron! :)