Hoitajapula rokotepakon vuoksi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008574539.html
Omalta työpaikaltani palvelutalosta jää töistä pois 1.2 kolmasosa työntekijöistä. Ensin saatiin ohjeeksi tyhjentää asukkaista yksi siipi. Mutta minnes tyhjennät, kun kaikkialla hoitopaikat täynnä. Nyt esimies sanoi, että hän siirtää keittiöhenkilökunnan sekä välillisen työntekijät hoitohenkilökunnan kanssa samalle työvuorolistalla. Silloin näyttää siltä, että mitoitus täyttyy. Eli kusessa ollaan. Kiitos hallitus!
Kommentit (185)
Helsingissä ei ole tullut edes mitään ohjeistusta työpaikoilla tästä "pakosta". Varmaan koska tiedetään tilanne, pakko ottaa kaikki töihin jotka jaksaa tulla, vaikka ei olisi rokotteita. Hoitajapula on aivan kaamea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas ihmeellistä propagandaa tämäkin ketju.
Hoitajapula oli jo ennen rokotepakkoa. Ne muutamat hörhöt hoitajat ovat vain pieru Saharassa.
Vähiten rokotettuja ovat lähihoitajat. He on korvattavissa ihan sillä keittiöhenkilökunnalla. Puuroa osaa lapata suuhun ilman alan koulutustakin.
Tervetuloa vaan pesemään yltäpäältä eritteissä olevaa aggressiivista liki 2 metristä ja 100kg dementikkoa. Jos osaat.
No, et sinäkään sitä yksin pese ilman että sitä on pumpattu täyteen rauhoittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai työntekijät voi tuollaisesta kusetuksesta ilmoittaa jonnekkin ylemmälle taholle? Asiasta täytyy tehdä julkinen, niin kyllä sillon alkaa tapahtua.
Asia on ollut julkinen jo vuosia ja mitä on tapahtunut? Missä pahvilaatikossa te olette eläneet, että hoitapula syntyy nyt vasta helmikuun alusta?
Popparit esille. Tästä tulee viihdyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomat hoitajat ei saa työskennellä ris-ki-ryh-mä-läis-ten parissa. Esim neljästi rokotettu vanhus ei ole riskiryhmäläinen eli tämäkin laki sallii siellä harmaalla aluella liikkumisen. En tiedä missä lintukodossa ap on saanut tähän asti työskennellä, jos noita haamuhoitajia on nyt vasta listoilla. Tämä kun on ollut käytäntö jo vuosia ja siitä on ihan julkisestikin puhuttu sekä terveydenhuollossa ja lasten päivähoidossa.
Taas perätön väittämä. Neljästi rokotettu vanhus on edelleen riskiryhmäläinen. Rokotuksien määrällä ei ole siis asian kanssa mitään tekemistä. Koronarokote on myös otettava, vaikka ei itse olisi edes suorassa kontaktissa työpaikallaan riskiryhmäläisiin. Esim siivoja tai keittäjä. Riittää, että työskentelee henkilöiden kanssa, jotka ovat tekemisissä riskiryhmäläisten kanssa.
Näinhän sitä toimitaan, vaikka mielestäni laki ei kyllä tuota salli. Teen itse keikkaa sote-alan keittiöhommissa. Kaikissa vuoroissa ei välttämättä edes tavata ketään muita kuin keittiöhenkilökuntaan kuuluvia. Rokotukset kuitenkin vaaditaan. Tartuntatautilain pykälä, johon koronarokotepakko perustuu, ei kuitenkaan sisällä rokotevaatimusta henkilöille, jotka ovat tekemisissä hoitohenkilökunnan kanssa, tai jotka työskentelevät sote-toimialan tiloissa. Rokotevaatimus on laissa vain jos on lähikontakteja riskiryhmäläisten kanssa. Itse olen rokotettu ja rokotustodistukseni työnantajalle esitellyt, mutta koen että vaatimus tähän on kohdallani paitsi tarpeeton, myös laiton. En kuitenkaan halua alkaa riitauttaa asiaa, koska olen kuitenkin rokotteet ottanut hyvän aikaa sitten ihan itseni takia, ja aion ottaa sen kolmannenkin (joskin sitä seuraavia harkitsen kyllä tarkasti).
Itse tein Pro gradu -tutkielmani hoitaja pulasta vuonna 2016.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein Pro gradu -tutkielmani hoitaja pulasta vuonna 2016.
Tämä on sitä samaa pelottelua kuin korkojen nousu🤣 Tai peikko nimeltä valtionvelka, eläkepommi, jne. Pidetään kansa kurissa ja nuhteessa.
Minulla ainakin työt jatkuu tiistaina normaalisti koska korvaavaa tekijää ei ole saatu. Olen kyllä ihmetellyt, että kaksi vuotta terveenä olleena muutun yhdessä yössä spitaaliseksi ja suomen terveydenhuolloin murentajaksi. Riskiryhmäläisiä suojaa heidän omat rokotteensa, minun rokotteeni ei sitä tee.
Mä en ihan usko hoitajapulaan. Parempi vaan että tieteeseen uskomattomat idiootit saadaan tältä alalta lopultakin pois. Meiltä jää töistä tasan yksi hoitaja pois, mutta tämä tonttu ei muutenkaan edes tiedä miten katetri huuhdellaan ”miks sitä edes huuhdellaan?”, ei se tiedä mitä on haavan kate ”siis toihan on varmaa tulehtunut1!1!1!1!??” eikä ymmärrä edes miksei kaikkia lääkkeitä saa murskata ”menis vaa helpommin alas”, puhumattakaan siitä ettei se osaa edes tukisidoksia laittaa oikein ”eihän se nyt oo niin pilkun päälle miten ne on” jne. Lista on loputon. Hitto miten ollaan onnellisia kun päästään siitä eroon.
Muutoin tunnen useasta terveyskeskuksesta ja vuodeosastolta kollegoita, eikä heiltä ole lähdössä yhtään työntekijää rokotteiden takia.
Luulen että tartuntatautimyönteiset vaan yrittää tälläkin saada pökköä pesään oman tympeän agendansa edistämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Suomi menee sekaisin sairaan rokotepakon vuoksi.
https://yle.fi/uutiset/3-12291723
Palvelutaloja suljetaan, kun ei ole enää hoitajia. Piikitetyt sairastavat ja piikittömät pannaan pois töistä. Ei mitään järkeä!
Ylen uutisessa sanotaan suoraan, ettei ole tarpeeksi piikitettyjä hoitajia.
Päättäjät panivat Suomen sekaisin päätöksillään.
Eihän se nyt hallituksen vika ole, jos yksilö -tässä tapauksessa hoitaja- on tyhmä. Hoitaja katsoo vaan peiliin ja reklamoida vanhemmilleen vähäisistä syntymässä saaduista järjenlahjoistaan.
Statistiiskka ei nyt täsmää.
Tehyn mukaan 95% on tarvittava rokotesuoja https://www.tehy.fi/fi/mediatiedote/tehy-hoitajien-rokotuskattavuus-kor…
HUS:ssa on yli 95% rokotekattavuus
Tässä vielä Ylen saamat tilastot joulukuun alussa.
https://yle.fi/uutiset/3-12222677
Kyse on korkeintaan viidesosasta Ylen tilastojen mukaan. Tästä asiasta pitää meteliä pieni vähemmistö, joka liioittelee asioita.
Ap:n linkkaamassa IS:n artikkelissa mainnittiin vain, että 30 000 rokottamatonta ja rokotevelvollisuus koskee vain osaa. 30 000 rokottamatonta n. 300 000 henkilöstä on 10%, ei 30%. Ja jos vain osa 30 000 henkilöstä on rokotevelvollisuuden piirissä, niin onko kyse vain 5% tai jopa matalammasta osuudesta henkilöstöstä?
Padasjoella suljetaan palvelutalo tilapäisesti – koronarokotettuja hoitajia ei ole tarpeeksi
Pitääkö vanhusten kuolla paskavaipat täynnä nälkään koska jollain hoitajalla ei ole rokotetta?
Vierailija kirjoitti:
Juu juu niin varmaan. En usko hetkeäkään. Suomessa hoitajista on rokotettuja reippaasti yli 90%. Lisäksi mistäs sä muka tiedät kuka teillä on ottanut rokotteet ja kuka ei. Vanhustyötä varsinkaan ei missään nimessä tule rokottamattomana tehdä.
Meilllä ainakin helppo tietää kuka ei ole rokotuksia ottanut. Ensinnäkin ovat avoimesti asian kertoneet ja toisekseen heidät on jo poistettu työvuorolistoilta helmikuun alusta.
T. sairaalan vuodeosastolta
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos työttömyys kiinnostaa. Voimme aina hakea esim Thaimaasta naisia tänne töihin. Saavat myös miehet parempia vaimoja.
Niin... Näitä, sekä filippiiniläisiä, sekä espanjalaisia hoitajiahan on roudattu Suomeen sadoittain, mutta vähin ääniin he poistuvat Suomesta. Osa palaa kotimaahansa, osa paremman palkan ja elämäntason perässä Ruotsiin ja Norjaan.
Kappas, jos filippiiniläinenkään hoitaja ei viihdy Suomen hoitotyössä, niin mistä se kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Statistiiskka ei nyt täsmää.
Tehyn mukaan 95% on tarvittava rokotesuoja https://www.tehy.fi/fi/mediatiedote/tehy-hoitajien-rokotuskattavuus-kor…
HUS:ssa on yli 95% rokotekattavuus
Tässä vielä Ylen saamat tilastot joulukuun alussa.
https://yle.fi/uutiset/3-12222677Kyse on korkeintaan viidesosasta Ylen tilastojen mukaan. Tästä asiasta pitää meteliä pieni vähemmistö, joka liioittelee asioita.
Ap:n linkkaamassa IS:n artikkelissa mainnittiin vain, että 30 000 rokottamatonta ja rokotevelvollisuus koskee vain osaa. 30 000 rokottamatonta n. 300 000 henkilöstä on 10%, ei 30%. Ja jos vain osa 30 000 henkilöstä on rokotevelvollisuuden piirissä, niin onko kyse vain 5% tai jopa matalammasta osuudesta henkilöstöstä?
Mietin juuri tätä samaa Ylen juttua, hoitoalalla on otettu rokotteet varsin hyvin, joten ei tässä todellisuudessa ole mitään hätää.
Jonkun persun elämässä oli vaan tylsää ja päätti huvikseen painaa näemmä paniikkinappulaa.
Vierailija kirjoitti:
Padasjoella suljetaan palvelutalo tilapäisesti – koronarokotettuja hoitajia ei ole tarpeeksi
Pitääkö vanhusten kuolla paskavaipat täynnä nälkään koska jollain hoitajalla ei ole rokotetta?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mites tällä palvelutalolla on mennyt nämä kaksi vuotta. Olettaisin, että ihan hyvin. Voimia näille hoitajille, olette oikeassa!
Minulle on henk.koht. ihan sama mitä statistiikka sanoo. Omassa työyhteisössäni rokotepakon voimaantulo tarkoittaa, että 33 ikäihmisen hoito romahtaa. Heistä 6 jää täysin ilman hoitajaa. On mahdottomuus juosta eri osastojen väliä vajaalla miehityksellä ja saada aikaan laadukasta hoitoa. Jatkossa pesulle ei pääse edes sitä kerta viikossa, ruokaa ei ehditä jakaa lämpimänä, vessaan ei pääse vaan tarpeet on tehtävä housuun, sängystä ei nosteta jos et itse ylös pääse.
En halua olla osa tätä. Haluan tehdä työni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kai työntekijät voi tuollaisesta kusetuksesta ilmoittaa jonnekkin ylemmälle taholle? Asiasta täytyy tehdä julkinen, niin kyllä sillon alkaa tapahtua.
Aviin ilmoitus nimettömänä
Jospa kerrot vaikka äidillesi?