Angsti rippijuhlien järjestämisestä
Aikaa vajaa kaksi viikkoa, vieraita tulossa max 15 ja olen kädetön, neuvoton ja stressaantunut. En osaa järjestää enkä organisoida (pää muutenkin kuin Haminan kaupunki.) Lisäksi väheksyn itseäni ja hä'peän jo valmiiksi sitä, että juhlat eivät ole yhtä hienot kuin muilla sukulaisilla. Surettaa lapsi, kun en pysty mitään hienoa tarjoamaan. Miten ihmeessä pääsen tästä ja yli ja saan jotain aikaiseksi?
Kommentit (22)
Jaa projekti pieniin osiin. Kirjoita ylös, mitä kaikkea pitää tehdä ja jaa jokaiselle päivälle omat tehtävät. Älä haukkaa liian isoa palaa. Onko sinulla ketään sukulaista tai ystävää, joka olisi hyvä juhlien järjestämisessä, ja jolta voisit pyytää apua/neuvoja? Ei juhlissa tarvitse tarjota mitään hirveän hienoja juttuja. Yksinkertaisin keinoin saa luotua jo juhlan tuntua. Esim. tortillokääröt on tosi helppoja täyttää ja leikata nätisti lautaselle pieninä paloina. Voit tehdä myös coctailtikkuja valmislihapullista, juustoista, tomaateista jne.
Ota lapsi mukaan ideoimaan tarjottavat!
Siivoa koti perussiistiksi. Katso valmiiksi kivat juhlavaatteet itsellesi.
Vieraat tulevat juhlistamaan uutta tulevaa kirkollisveron maksajaa. Ei tarvitse olla mitään suurta ja ihmeellistä juhlahumua!
Älä hätäile äläkä ota turhaa stressiä. Ohjelmaa ei tarvitse järjestää. Kellonaika riittää.
Tarjolle laitat esim:
- täytekakku, yksi kuuden munan kakku riittää tuolle määrälle ihmisiä
- haet kaupasta pieniä karjalanpiirakoita, jos huvittaa niin teet munavoin, jos ei huvita, niin ei tarvitse. Jos et jaksa tehdä munavoita, mutta haluat niistä vähän mikrotettuja hienompia, niin sivele niihin ensin voileipämargariinia ja laita uuniin lämpiämään
- erilaisia keksejä
- jos osaat tehdä tai huvittaa kokeilla niin tee vaikka kinkkupiirakka lisäksi
- jos tarvitset gluteenitonta tarjottavaa, niin tässä on tosi helppo resepti. Kuorrutetta ei tarvitse tehdä http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/321695/Gluteeniton%20suklaakakku/
- kahvia, teetä ja mehua tai limua
Tee kaikki tarjottava laktoosittomilla tuotteilla, niin ei tarvitse siitä huolehtia erikseen.
Jos olet huolissasi siitä juhlien hienoudesta, niin laita vaikka ruusun terälehtiä pöytäliinalle, niin saat helposti nättiä. Ruusut ei paljoa maksa, kun hakee jonkun halppiskimpun. Yhden ruusun terälehden pöydälle ja loput kukat maljakkoon.
Kysy nuorelta toiveita, millaiset juhlat hän haluaa. Noin pienet rippijuhlat eivät oikeasti ole paha nakki, olet vain epävarma, koska sinulla ei ehkä ole kokemusta ja luottamusta. Pyydä apua sukulaisilta, ystäviltä keneltä vain joka voi auttaa. Vaikka Martoilta!
Muutama perusjuttu:
1. Jos järjestät juhlat kotona, siivoa koti siistiksi. Ei tarvitse mitään suursiivousta tehdä, riittää, että on siistiä. Varmista, että tuoleja ja pöytiä on tarpeeksi, että ainakin vanhat ihmiset pääsevät istumaan.
2. Tarjoilu. Delegoi tai tilaa pitopalvelusta. Voit pyytää sukulaisilta tai ystäviltä apua. Pyydä yhtä tekemään kakku ja toiselta vaikka voileipäkakku. Tarjoiluksi riittää hyvin kakku, joku suolainen, pikkuleivät ja kahvi ja mehu. Ei tarvitse mitään pitopöytää tai kymmentä eri sorttia. Jos et itse osaa leipoa tilaa kakku leipomosta tai pitopalvelusta. Suolaiseksi sopii vaikka kaupan karjalanpiirakat, jotka vain paistetaan uunissa. Lisäksi voit ostaa kaupasta muutamaa erilaista keksiä. Osta kahvipöytään vielä kimppu kauniita kukkia, tuovat juhlan tuntua. Lainaa astioita jos tarpeen. Jos on kuuma, varmista että tarjolla on koko juhlien ajan juotavaa.
3. Pyydä apua! Pyydä joku juhlapäiväksi auttamaan kahvinkeitossa, tarjoilujen esillepanossa yms niin pystyt itse keskitymään myös juhlaan.
4. Tunnelma. Siitä se juhla oikeasti tulee, ei hienoista tarjoiluista eikä hienoista puitteista.
On muuten olemassa se mahdollisuus, että nuori haluaisikin järjestää juhlat ihan itse, että saa oman näköiset. Tällöin autat vain sen verran mitä nuori sinulle itse delegoi tehtäväksi. Kysäise. :)
Siivoojan saa kotiinsa ihan kertakäynnille, pitopalvelusta saa tarjottavat ja astiat. Itse täytyy huolehtia nuorelle sopiva vaatetus, nuori oikeaan aikaan kirkolle, käydä hakemassa ruusu ojennettavaksi. Mistään muusta ei tarvitse murhetta kantaa, koska kaiketi itse osaa pukeutua soveliaasti. Kutsut juhliin voi tehdä ihan puhelinsoitolla.
Aiheeseen liittyen: onko kukaan kuullut sellaisesta perheestä, joka olisi jättänyt rippijuhlat pitämättä ja konfirmaation jälkeen olisi esim. lähdetty matkalle vaikkapa rippilapsen toivomaan paikkaan? Onko rippijuhla hyvin tärkeä rippilapsille itselleen? Itselläni ei ole vielä lapset niin isoja, että asia olisi ajankohtainen, mutta näitä lukiessa tuli mieleen tällainen stressittömämpi vaihtoehto (tietenkin siis edellyttäen että lapsi itse ei koe menettävänsä siinä jotain).
Joissakin suvuissa tällainen ratkaisu olisi varmaan sensaatio, mutta meillä on pienet ympyrät ja loppujen lopuksi suvussa vain 2 sellaista henkilöä jotka vetäisivät herneen nenään.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:04"]
Aiheeseen liittyen: onko kukaan kuullut sellaisesta perheestä, joka olisi jättänyt rippijuhlat pitämättä ja konfirmaation jälkeen olisi esim. lähdetty matkalle vaikkapa rippilapsen toivomaan paikkaan? Onko rippijuhla hyvin tärkeä rippilapsille itselleen? Itselläni ei ole vielä lapset niin isoja, että asia olisi ajankohtainen, mutta näitä lukiessa tuli mieleen tällainen stressittömämpi vaihtoehto (tietenkin siis edellyttäen että lapsi itse ei koe menettävänsä siinä jotain).
Joissakin suvuissa tällainen ratkaisu olisi varmaan sensaatio, mutta meillä on pienet ympyrät ja loppujen lopuksi suvussa vain 2 sellaista henkilöä jotka vetäisivät herneen nenään.
[/quote]
Minulle ei järjestetty rippijuhlaa, koska äidin mielestä ei ehditty. Eli konfirmaatio, yhteiskahvitus (leirillä järjestettiin tällainen) ja sitten kotiin. Paikalla ei ollut kummeja, isovanhempia tms.
Myönnän: olen vieläkin katkera tästä. Kummit muistivat kivalla lahjalla jälkikäteen, mutta jotenkin tuntui siltä, että en ollut vanhemmilleni edes sen arvoinen, että olisi isovanhemmat kahviteltu kotona juhlapäivänä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:13"]
[/quote]
Minulle ei järjestetty rippijuhlaa, koska äidin mielestä ei ehditty. Eli konfirmaatio, yhteiskahvitus (leirillä järjestettiin tällainen) ja sitten kotiin. Paikalla ei ollut kummeja, isovanhempia tms.
Myönnän: olen vieläkin katkera tästä. Kummit muistivat kivalla lahjalla jälkikäteen, mutta jotenkin tuntui siltä, että en ollut vanhemmilleni edes sen arvoinen, että olisi isovanhemmat kahviteltu kotona juhlapäivänä.
[/quote]Ikävää, että sinulle jäi noin kurja muisto ja mieli asiasta. Kirjoitinkin postauksessani, että juhlan korvaaminen matkalla edellyttäisi tietenkin että asia on lapselle ok. Niissä rippijuhlissa joissa olen ollut, juhlakalu itse ei yleensä ole ollut riemuissaan roolistaan, vaan rippijuhla on ennemmin sellainen pakollinen pönötystilaisuus, joka palvelee enemmän sukulaisia kuin nuorta itseään. Sinulle juhla kuitenkin olisi ollut tärkeä. Tiesivätkö vanhempasi sen?
Meille tulee siivooja ja tarjoilut ja tarjoilija pitopalvelusta. Silti hirvee stressi =)
Laita tarjolle
- britakakku ( ehkä hiukan "hienompi" kuin tavistäytekakku, eikä tarvi koristella)
- suklaakakku
- valmiita täytettyjä tuulihattuja kaupan pakastealtaasta (esim Pirkka). Tomusokeria päälle.
sitten suolaiset
- karjalanpiirakoita ja munavoita
- rieskarullia (älyttömän helppo tehdä ja ihan fiiniä tarjottavaa juhlissa
- salaattia tai suolainen piirakka
Tee lista kaikista hommista ja kirjoita kalenteriin ne hommat eri päiville. Sitten vain toimit ohjeiden mukaan. Kyllä se siitä! Kyllä sä osaat :)
Kiitos teille paljon, pääsin nyt vasta lukemaan rohkaisevat viestit. Kodin siivous ei ole ongelma, kun on pieni koti. Rahaakin sen verran että jostain saa ostettua. Tyttö itse ei oikein mitään otiveita esitä. Lähinnä vain mutisee, että kuin muilla on paljon vieraita, ja muilla hienompaa jne. (Tämä ikä..). Ehkä olen liian armoton itseäni kohtaan ja ylipäänsä asenne juhlia kohtaan negatiivinen. kauhea paine, että rippilapselle pitä'isi jäädä niin hyvä muisto. Toisaalta ajattelen, että esim. ylioppilaaksi pääsey tms on suurempi juhlan paikka sitten aikanaan. ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:58"]
Kiitos teille paljon, pääsin nyt vasta lukemaan rohkaisevat viestit. Kodin siivous ei ole ongelma, kun on pieni koti. Rahaakin sen verran että jostain saa ostettua. Tyttö itse ei oikein mitään otiveita esitä. Lähinnä vain mutisee, että kuin muilla on paljon vieraita, ja muilla hienompaa jne. (Tämä ikä..). Ehkä olen liian armoton itseäni kohtaan ja ylipäänsä asenne juhlia kohtaan negatiivinen. kauhea paine, että rippilapselle pitä'isi jäädä niin hyvä muisto. Toisaalta ajattelen, että esim. ylioppilaaksi pääsey tms on suurempi juhlan paikka sitten aikanaan. ap
[/quote]
ihana, sinulla on asenne kohdallaan. Siis että haluat, että lapselle jää hyvä muisto. Kerro lapselle, että vertailu toisiin on tarpeetonta, voitte järjestää ihan omannäköiset juhlat ja olla tyytyväinen. Kivastihan teilleon vietaita tulossa!
jos raha ei ole ongelma, voisitte tytön kanssa yhdessä käydä tilaamassa täytekakun jostakin pitopalvelusta tai konditoriasta. Näin tyttökin saisi vaikuttaa. Joku suolainen piirakka on kaikkien mieleen, senkin voisi pitopalvelu tehdä. Itse teette vaikka klassiset mokkapalat, jotka aina maistuu.
kukat tosiaan juhlistavat, niin kuin joku aikaisemmin mainitsi.
Oikein hyviä juhlia, uskon, että niiden jälkeen on kaikilla hyvä mieli.
mä olin kerran rippijuhlissa jotka oli yhden kartanon kabinetissa, tarjolla lounas ja kakkua ja valokuvat siinä puistossa. maksoi isännälle varmaan sen 15e per hlö, ei tarvinnut siivota kuulemma. hyvin kelpas mulle.
Hei äiti ja tytär! Heti ensimmäiseksi lopettakaa se vertailu muiden juhliin. Jokainen järjestää omanlaisensa juhlat niillä resursseilla, jotka on käytössä. Siisti koti sekä suolaista ja makeaa tarjottavaa. eikä sitten mitään valittelua tyyliin: Tää nyt on vaan tällaista vaatimatonta. Pullakin taisi lässähtää ja tuliko siitä kahvistakaan juotavaa. Mummoille ja kummeille ym. on paljon tärkeämpää tavata rippilapsi ja hänen perheensä kuin se, miten tarjoilut ovat onnistuneet. Ei muuta kuin pyrstö pystyyn ja menoksi! Onnistuneita rippijuhlia toivottelen!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:14"]
[/quote]Minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä, varsinkin jos nuori voi itse valita matkakohteen.
[/quote]
Meille se ei kävisi, koska muutenkin matkustetaan. Nyt lähdetään parin päivän päästä rippijuhlista matkalle.
[/quote]En nyt ymmärtänyt, miten tähän liittyy, että muutenkin matkustetaan. Tuskinpa tämä kirjoittajankaan perheelle olisi elämän ainut matka.
Kyllä siitä hyvä tulee, kun on asenteet kohdallaan eli haluat järjestää juhlat ja jonkin verran on rahaakin käytettävissä! Pistä vähän erilaisia tarjottavia peliin!
Jos et ole voileipäkakkujen värkkääjä, eikä ole ketään, jolta voisit pyytää, niin monien ehdottamat karjalanpiirakat ovat hyvä vaihtoehto - kaikki eivät voileipäkakusta välitäkkään! Sitten esim. juustotarjotin ja erilaisia keksejä ja hedelmiä ja hilloja.
Täytekakku nyt varmaan olis ihna kiva olla! Monia pikkuleipiä on todella helppo leipoa, esim. Wilhelmiinat. Meillä on aina leipäjuustoa ja lakkahilloa, mutta siitäkin voisi tehdä sen uunissa paistetun version, joka on todella hyvää!
Ruokaisa salaatti, johon kinkkua tai kanaa tai meetvurstia tai juustoja tai mozzarellaa tai kalaa, pastaa, vihreät ainekset, tomaattia, paprikaa yms..
Tai vaikkapa keitto: kasvissose tai kala tai liha tms..
Pyydä joku ystävä auttamaan tarjoiluissa tai esim. ota yhteyttä paikkakuntasi marttoihin - heiltä saa edullisesti apua juhliin ja voit saada järjestelyihinkin.
[/quote]Minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä, varsinkin jos nuori voi itse valita matkakohteen.
Jos haluaa ekstrahienoutta: niin tässä pari vinkkiä
1) tilatkaa kukkakupasta kukkalaite pöytään. Jos on oma piha, niin kukkapenkistäkin voi löytyä koristeita
2) laittakaa kunnon pöytäliinat, valkoiset tuo juhlavuutta
3) ruusun terälehdet valkoisella pöytäliinalla on hyvä idea
4) tehkää joku alkoholiton onnittelumalja kaikille, kuohuviinilasit tai cocktail-lasit ja nostatte maljat. Googlella löytyy reseptejä Ikeasta lasit ei ole kalliita ellei saa lainaksi
5) jos kaipaatte lisää vieraita, niin entäs naapurit?
Sama vika. Aikaa kyllä enemmän kui tuo kaksi viikoa. En saa edes siivottua tätä taloa. Vieraita ei tule kovin paljoa. En osaa laittaa hienosti tarjoiluja...
En ole mikään kunnollinen juhlien järjestäjä