Angsti rippijuhlien järjestämisestä
Aikaa vajaa kaksi viikkoa, vieraita tulossa max 15 ja olen kädetön, neuvoton ja stressaantunut. En osaa järjestää enkä organisoida (pää muutenkin kuin Haminan kaupunki.) Lisäksi väheksyn itseäni ja hä'peän jo valmiiksi sitä, että juhlat eivät ole yhtä hienot kuin muilla sukulaisilla. Surettaa lapsi, kun en pysty mitään hienoa tarjoamaan. Miten ihmeessä pääsen tästä ja yli ja saan jotain aikaiseksi?
Kommentit (22)
Tässä vastaa mamma, joka ei ole koskaan ryhtynyt mihinkään kilpavarusteluun juhlajärjestelyissä. Meillä mennään aina oman mallin mukaan, eikä edes kiinnosta, kuinka paljon hienompia tai huonompia juhlia muut järjestävät.
Meillä juhlapöydässä on aina voileipäkakkua ja mansikkakakkua. Viis siitä, vaikka eivät ole trendikkäitä vaan junttia, wt ja mitä lie. Kun meillä pidetään niistä ja tekaistaan itse kohtuullisen vaivattomasti, niin sitten tarjotaan niitäkin. On myös lämmintä ruokaa tarjolla, kun pitäähän meidän itsekin syödä myös juhlapäivinä.
Perussiivous kuuluu asiaan, sitten ne samat liinat ja muut, jotka ovat olleet käytössä jo lasten ristiäisissä. Arvostamme kovasti perinteitä, ja juhlajärjestelyä helpottaa kovasti ne omat perinteet. Ristiäiset on oikein hyvä hetki aloittaa oman perheen perinteiden ja juhlatapojen muodostaminen.
Älkää unohtako musiikkia, jolla voitte saada vähän tunnelmaa nousemaan silloin, jos tulee jokin kovin hiljainen hetki. Se tietenkin vaatii vähän harkintaa, soitetaanko nuoren lempimusiikkia vaiko vähän hengellisempää juhlan luonteeseen ja vanhempien mielialaan sopivampaa. Jos juhlaväessä on musiikki-ihmisiä, voi olla ihan live-esitys tai yhteislaulua, mutta jos ei ole niin sitten vaan koneelta vaikka aluksi hiljaisena taustamusiikkina.
Olenko jotenkin outo, kun juhlastressi on minulle tuntematon? Jonkunlaista aavistusta olen saanut perheenjäseniltä, kun saavat aikaan rähinää siitä kun joku yksityiskohta ei menekään niin kuin pitäisi. Siitä opitaan, että ei kannata eikä saa tehdä liian tarkkaa suunnitelmaa eikä vaatia täydellisyyttä.
Näissäkin oloissa on nuorisosta varttunut juhlaihmisiä, joilta sujuu niin häiden kuin hautajaisten järjestäminen. Mutta rehellisesti sanoen, stressaavat vähän enemmän kuin äitinsä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:04"]
Aiheeseen liittyen: onko kukaan kuullut sellaisesta perheestä, joka olisi jättänyt rippijuhlat pitämättä ja konfirmaation jälkeen olisi esim. lähdetty matkalle vaikkapa rippilapsen toivomaan paikkaan? Onko rippijuhla hyvin tärkeä rippilapsille itselleen? Itselläni ei ole vielä lapset niin isoja, että asia olisi ajankohtainen, mutta näitä lukiessa tuli mieleen tällainen stressittömämpi vaihtoehto (tietenkin siis edellyttäen että lapsi itse ei koe menettävänsä siinä jotain).
Joissakin suvuissa tällainen ratkaisu olisi varmaan sensaatio, mutta meillä on pienet ympyrät ja loppujen lopuksi suvussa vain 2 sellaista henkilöä jotka vetäisivät herneen nenään.
[/quote]Minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä, varsinkin jos nuori voi itse valita matkakohteen.
[/quote]
Meille se ei kävisi, koska muutenkin matkustetaan. Nyt lähdetään parin päivän päästä rippijuhlista matkalle.