IL: Hymypoika ja hymytyttö saavat rinnalleen uuden patsaan – tässä on ”hymyhenkilö”
Kommentit (170)
Eivätkö lapset mene aivan sekaisin, jos heille annetaan eteen hymytyttö, hymypoika ja hymyhenkilö, ja sanotaan, että valitse noista se, mikä olet. He tuijottavat hymyhenkilöä ja ajattelevat, että mikä tuo on?
Mitä. Ihmettä. Pelottava mörökölli, tuo katse. Ja jos halutaan tehdä sukupuolineutraali, niin miksi tehdään yhteen patsaaseen ympättynä kuitenkin tyttö- ja poikapuolet? Äly hoi...
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa kaikki saa hymypojan, oli sit tyttö, poika tai muu. En nyt tiedä onko sekään kivaa.
Ope
Tuohan on ihan järjetöntä. Kuinka hemmetin monta patsasta tuo tarkoittaa vuositasolla? Onko patsaalla edes mitään merkitystä, kun kaikki sen saavat.
Vierailija kirjoitti:
Odotinkin milloin tänne ilmestyy mielensäpahoittajien ketju tästä aiheesta.
Pahoititko mielesi kovastikin?
Vierailija kirjoitti:
Ei luoja. Olisin tyttönä ollut syvästi loukkaantunut, jos ope ei olisi minua tytöksi tunnistanut ja antanut tuollaisen ruman taikinanaamapatsaan eikä ihanaa hymytyttöä.
"Lisäksi palkittu lapsi saa päättää, minkä kolmesta patsaasta itselleen haluaa."
Nyt on patsas edelleen tytölle ja/tai pojalle. Saa itse päättää kumpi on. Mutta ei vieläkään patsasta hänelle, joka kokee olevansa sukupuoleton. Hurjaa syrjintää!!
”Tarve uudelle patsaalle lisääntyi sen jälkeen, kun Opetushallitus linjasi sukupuolitietoisesta opetuksesta.”
Näillä eväillä on hyvä tehdä lisää koulu-uudistuksia, Pisa-tulokset onkin jo saatu mukavaan syöksykierteeseen. Haluaisin tietää, kuinka monta viineriä ja palaveria kului tämän huipputärkeän asian päättämiseen ja olisiko sen ajan kenties voinut käyttää hyödyllisemmin.
Vierailija kirjoitti:
V...ttu, että maailma on sekaisin
Tähän on tultu ja varmaan tiedetään mistä nämä ajatukset ovat peräisin...
Hyvä muutos, mutta huonosti toteutettu. Esim. Hymyoppilas tms ja joku muu kuin patsas palkinnoksi? Mutta luonnollisesti saisi luopua tyttö ja poika erottelusta.
Vierailija kirjoitti:
Milloin invalidit transuhomokääpiönееkеrit saavat oman patsaansa?
Mihin tämä vertaus perustuu? :D me kaikki ollaan henkilöitä = luonnollista, että on hymyhenkilö. Ei kovin luonnollista olisi toi sun ehdottama? Ja itse asiassa syrjivä? Henkilö ei syrji ketään.
Olisi uudistunut vaikka hymypatsaaksi, joka olisi ollut pelkkä hymyilevä suu.
Meillä hymypatsaan sai tyttö/poika, joka oli kiltti, ystävällinen ja hyvä koulussa
Maailma on sekaisin, on vain kaksi sukupuolta ja loput ovat friikkejä.
Saako hymyhenkilöpatsaan se luokan ainoa sukupuoleton?
Jos luokassa sattuu olemaan useampia sukupuolettomia, pitääkö patsas antaa jokaiselle ettei vahingossa syrji ketään?
Pitäisikö myös autisteille ja ylivilkkaille olla omat patsaat? He kun eivät mahdu samaan sarjaan muiden kanssa. Onhan se nyt ableistista sulkea heidät patsaskisan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, joka paikkaan pitää tunkea tuo "jokaiselle jotakin" ja "eihän vain tämä(kään) nyt loukkaa ketään" -ajattelu.
Ihan hyvä juu, mutta kuitenkin...njäääh🤔.Mutta eikös tuo koko hymypatsas ole jo keritty tuomita syrjiväksi kun suurin osa luokalta ei sellaista saa..
Miksi sen pitäisi suurimman osan saada? Kellään ei saa tulla "paha mieli" eikä kukaan saa olla millään tavalla missään asiassa yhtään toista "edellä" tai "parempi", vai? Tasapäistäminen pitäisi ulottaa siis ihan kaikkeen? Oppilaat luokassa äänestävät keskuudestaan oppilaan joka kys kriteeristön täyttää ja eniten ääniä saanut saa patsaan.
Yleensä suositut saivat patsaa. Vaikka olivatkin juuri niitä pahimpia kouluväkivallan tekijöitä.
En ollut luokan ”suosituin”, mikäli mitataan sillä, olinko aina äänessä, paras koulussa ja tungin itseäni kaikkialle esiin. Olin vain kaikkien (tyttöjen ja poikien) kaveri, avulias, kohtelias ja ystävällinen. Patsaan saaminen ja äänestyksen voitto oli minulle ihan oikeasti yllätys (en edes äänestänyt itseäni). Mutta tuntuihan se mukavalta tunnustukselta.
Myös lapseni sai Hymy-patsaan ja koin, että olen onnistunut kasvattamaan ihan hyväkäytöksisen nuoren, joka tosiaan tulee toimeen kaikkien kanssa. Luokalla oli kyllä monia muitakin kivoja tyyppejä :)
Olen jo lähemmäs 50v., enkä tänä päivänäkään ymmärrä miksi sain aikoinaan hymypatsaan. Olin aina hiljaisin ja sulkeutunein oppilas, ei hyviä ystäviä, en uskaltanut tunnilla sanoa sanaakaan, enkä tietenkään oma-aloitteisesti viitannut tai vastannut kysymyksiin.
Muistaakseni 80-luvulla oppilaat saivat antaa ehdotuksen kuka luokasta ansaitsisi hymypatsaan, joten vielä enemmän hämmentää miksi koulutoverit minua ovat ehdottaneet, kun tuntui ettei kukaan tykännyt minusta. Eiväthän he edes halunneet viettää aikaa kanssani. Sain tämän 6. luokalla, joten ehkä se olikin jonkinlaista piilovittui*ua ala-asteen päättymisen vuoksi.