Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisät pois hyvätuloisilta

Vierailija
01.06.2015 |

Lapsilisiin olisi syytä laittaa tuloraja. Outoa ettei tähän saada muutosta, mutta pienituloisilta eläkeläisiltä ja vahävaraisilta lapsiperheiltä ollaan surutta leikkaamassa. Ainut mikä hallitusohjelmassa koski parempituloista kansanosaa oli veneiden verotus, niinpä.

Kommentit (161)

Vierailija
1/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin mantraa hoetaan byrokratian kasvavan jos hyvätuloisten lapsilisää leikataan, vailla minkään näköistä oikeata faktaa. Se ei nousisi millään lailla, sillä siihen on jo olemassa oleva järjestelmä, veroilmoitus, joka tehdään netissä, eikä siihen lisää erillisiä käsittelijöitä tarvita nykyisten lisäksi ja työaikaahan tässä ollaan myös rustaamassa pidemmäksi.

Naurettavan lyhyt se lomineen onkin kunta-alalla. Vähemmän työssäjaksamispäivä-seminaareja, tyky-päiviä, turhia kokouksia, virkistymispäiviä (jokainen virkistykööt vapaa-ajallansa) niin eiköhän sieltä niitä lisätunteja puristu työajan puitteissa.

Täällä kiljutaan melkeinpä silmät päästä pullistuen, eikö lapset ole samanarvoisia!!! Odottakaas hieman aikaa niin huomaatte ideologianne pettävän eläkeläisenä, silloin todellakaan ei olla samanarvoisia. Kuinka lapsena ollaan niin tasa-arvoisia, mutta sitten ei enää ollakaan. Tässä yhteiskunnassa EI olla tasa-arvoisia missään muussa asiassa kun kuolemassa.

Eläkekatto ja lapsilisät pois hyvätuloisilta.

Kun suurimman osan ns. ruuhkavuodet; minä, minun, meidän perheen asioiden ollessa päällimmäisinä, ovat ohitse silmät tulevat kummasti avautumaan myös muulle maailmalle.

Vierailija
2/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot pois hyvätuloisilta.

Miksi heidän pitäisi maksaa kaikkien muiden lapsitehtailut ja saikuttamiset ja holtittomasta elämisesta aiheutuvat kustannukset? Eivät he itse niitä veroja tarvitse yhtään mihinkään. Ihan hyvin pystyvät omien lastensa opinnot ja vanhempiensa sairastelut maksamaan.

Huono-osaisille varsinkaan ei pitäisi mitään tukia lapsista maksaa. Huono-osaisuushan on periytyvää. Me saadaan vaan lisää ja lisää niitä huono-osaisia jos heille maksetaan lisääntymisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenlasketut bruttotulot kuukaudessa noin 11 000 e, mutta kyllä meillä meillä on lapsilisät korvamerkitty ihan lapsien vaatteisiin ja harrastuksiin, eikä mihinkään rahastoihin. Niihin laitetaan ihan omia palkkatuloja. Lapsia ei saa mielestäni asettaa eri arvoiseksi vanhempiensa tulojen mukaan, olisi todella vaikeaa määritellä mikä on se raja, jolloin lapsilisää ei enää saisi. Koska palkkatuloista käteenjäävä osuus vaihtelee ihmisen muun tilanteen mukaan. entä joku jonka pienyritys on mennyt vaikkapa nurin joitain vuosia sitten ja tällaisilla palkkatuloilla vaikkapa nyt makselee konkurssista jääneitä velkoja 7000 e kuukaudessa. Kuinka määrittelet tässä tilanteessa onko henkilö oikeutettu saamaan lapsilleen lapsilisän vai ei? 

Vierailija
4/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meiltä poistetaan lapsilisät, niin jään kyllä pois oravanpyörästä kokonaan. Palailen töihin sitten, kun lapset on isoja.

Vierailija
5/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:44"]

Lapsilisät kuuluvat jokaiselle lapselle, tai eivät yhdellekään lapselle.

[/quote]

Samaa mieltä. Toki jos lapsilisät poistetaan kokonaan rikkaat ovat yhä rikkaita ja köyhimmät hakevat saman summan sossusta toimeentulotukena eli ainoat kärsijät ovat keskituloiset perheet.  

Näissä keskusteluissa tuntuu unohtuvan miksi lapsilisää maksetaan. Se on tulonsiirto lapsettomilta lapsiperheille, kompensoimaan lapsenhankinnasta aiheutuvia kuluja ja sitä kautta kannustaa perheitä hankkimaan lapsia. Ei sen ole tarkoitus olla bonussossutuki.

Vierailija
6/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei mikään osunut hyvätuloisiin, lueppa uudestaan aloitetaan asuntolainojen korkovähennyksestä. Tulevasta kalliimmasta maksuluokasta päivähoitomaksuihin, veneverosta jne. Opintorahan muutokset vaikuttavat siten, että aikuisia lapsia joudutaan tukemaan pidempään jne. Sähkö-, kiinteistö- yms. verojen nosto vaikuttaa kyllä suurituloisiin. Ja listaa voi jatkaa melko pitkään.

Meillä vaikutukset ovat pienemmät, kun ei enää ole päivähoitoikäisiä lapsia, mutta kyllä niitä vaikutuksia on.

Samoin yhteiskuntasopimuksen kautta voi tulla vielä isojakin vaikutuksia, esim. jos päädytään palkkojen alennuksiin, on 5 prosenttia 5000 eurosta aika paljon isompi summa kuin 1000 eurosta.

Vierailija
7/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan lapsilisän leikkaamista hyvätuloisilta ja samalla sanotaan, että paha ei anna paljostakaan? Melko epäreilua, sanoisin. Se hyvätuloinen ei vastaanota paljoakaan yhteiskunnan tarjoamia etuja tai tulonsiirtoja. 

Me emme edes ole hyvätuloisia, mutta ainoa lisä joka tilille tulee on lapsilisä. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä tällä hetkellä, eläkkeeni maksaa Elo. Saan sitä käteen 1178€ kuussa plus lapsilisän kahdesta lapsesta. Mieheni tienaa sitten vähän enemmän käteen, n. 2800€. Ja me maksamme jo täyden päivähoitomaksun, sen yli 500€ kuussa. 

Tuntuu oikeastaan aika pahalta, että ihmiset ovat suu vaahdossa vaatimassa toisilta jotain pois. Mitä te itse annatte yhteiskunnalle? 

Vierailija
8/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"]

Ai miksi minun pitäisi kärsiä siitä, että olen käynyt vuosia kouluja ja tehnyt lapset järkevään aikaan?

[/quote]

Kärsiä? Seriously?

Vierailija
9/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida monellakaan olla arkipäivän realiteetit kasassa. Jos joku joutuu luopumaan jostain rättien ja turhan kaman ostamisesta, se verrataan siihen että esm. eläkeläinen joutuu luopumaan osasta lääkkeitään, ruuastaan ja asumisestaan.

Nythän piti olla niin että kaikki osallistuisivat "talkoisiin", mutta taas kerran nämä "hyväosaiset" osaavat pitää suurinta mekkalaa ja pitää syntymästään asti etuoikeutettuina olla luopumatta mistään jonka katsovat olevan heille taivaasta määrätty. Hehän ovat tehneet niin paljon elintasonsa vuoksi. No just joo tasan. yhtälailla bull's shittiä kuin että kaikki vähätuloiset makaavat himassa tukia saaden. Aina vedetään ääripäät esiin ja niiden mukaan arvostellaan ja oikeutetaan omia intressejä.

Tosiasia on että hyvätuloisten leipä ei kapene näistä leikkauksesta pätkääkään. Naurettavinta onkin pääministerimme vieno/kaino pyyntö oli, että hyvätuloiset itse leikkaisivat palkkojaan ja etuuksiaan, josko näin "osallistuisivat". Sallikaan mun nauraa. No, meneehän muskelivene verolle ja sillä tukitaan köyhällistön suut ettei muka koskisi kaikkia.  Tämähän on sitä "tasa-arvoa" you know.

Vierailija
10/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:47"]Miten hyvätuloiset muka kärsivät, jos lapsilisä poistettaisi???  4 kommentti hipoo jo sellaista typeryyttä ettei maksa vaivaa edes sitä kommentoida milläänlailla.  Jo mielipiteensä tämänlailla ilmaisevana tuskin kuuluu siihen hyvätuloisten joukkoon.
[/quote]

Tässä ei te aasia ajatella yhtään sitä, että hyvätuloisilla saattaa olla monta lasta. Muistan kuinka ikävä tilanne entiselle luokkalaiselleni oli jo se, että hänellä ei saanut yhtään opintotukea isänsä tulojen takia, mutta hänen isällään ei paljoa käteen jäänyt, kun lapsia oli perheessä niin paljon.

Vierailija
11/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin vaan voi mennä että hyvätuloiset maksavat kaiken eivätkä saa yhteisestä kakusta mitään.

Vierailija
12/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:19"]

Puhutaan lapsilisän leikkaamista hyvätuloisilta ja samalla sanotaan, että paha ei anna paljostakaan? Melko epäreilua, sanoisin. Se hyvätuloinen ei vastaanota paljoakaan yhteiskunnan tarjoamia etuja tai tulonsiirtoja. 

Me emme edes ole hyvätuloisia, mutta ainoa lisä joka tilille tulee on lapsilisä. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä tällä hetkellä, eläkkeeni maksaa Elo. Saan sitä käteen 1178€ kuussa plus lapsilisän kahdesta lapsesta. Mieheni tienaa sitten vähän enemmän käteen, n. 2800€. Ja me maksamme jo täyden päivähoitomaksun, sen yli 500€ kuussa. 

Tuntuu oikeastaan aika pahalta, että ihmiset ovat suu vaahdossa vaatimassa toisilta jotain pois. Mitä te itse annatte yhteiskunnalle? 

[/quote]

Varmaan kaikki ovat huomanneet, että sosialismi on Suomessa viety äärimmilleen, ja keskivertotallustajan näkökulma on, että keneltäkään muulta kuin hyvätuloisilta ei saa leikata yhtään mitään. Hyvätuloisilta leikkaaminen on tilanteessa kuin tilanteessa toisaalta hyvä asia, ja ratkaisu ongelmaan kuin ongelmaan. Ongelmaksihan tämä on noussut siitä syystä, että meillä on myös iso kasa puolueita, jotka ajavat tätä sanomaa. Onko siis ihme, että olemme siinä suossa, jossa olemme?

Vierailija
13/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas ääripään vedätys "hyvätuloiset maksavat kaiken"!!! Jos luetun ymmärtäminen ja tajuaminen on noin vaikeaa eipä kannattaisi kommentoidakaan.

Vierailija
14/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:53"]

Ja taas ääripään vedätys "hyvätuloiset maksavat kaiken"!!! Jos luetun ymmärtäminen ja tajuaminen on noin vaikeaa eipä kannattaisi kommentoidakaan.

[/quote]

No jos hyvätuloinen on jo perhekunta joka tienaa 70 000 e/v bruttona kuten joku täällä totesi, niin otapa tosiaan selvää mistä ne isot virrat verorahaa kertyvät. Eivät suinkaan köyhien palkoista.

Vierailija
15/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:41"]

Eipä taida monellakaan olla arkipäivän realiteetit kasassa. Jos joku joutuu luopumaan jostain rättien ja turhan kaman ostamisesta, se verrataan siihen että esm. eläkeläinen joutuu luopumaan osasta lääkkeitään, ruuastaan ja asumisestaan.

Nythän piti olla niin että kaikki osallistuisivat "talkoisiin", mutta taas kerran nämä "hyväosaiset" osaavat pitää suurinta mekkalaa ja pitää syntymästään asti etuoikeutettuina olla luopumatta mistään jonka katsovat olevan heille taivaasta määrätty. Hehän ovat tehneet niin paljon elintasonsa vuoksi. No just joo tasan. yhtälailla bull's shittiä kuin että kaikki vähätuloiset makaavat himassa tukia saaden. Aina vedetään ääripäät esiin ja niiden mukaan arvostellaan ja oikeutetaan omia intressejä.

Tosiasia on että hyvätuloisten leipä ei kapene näistä leikkauksesta pätkääkään. Naurettavinta onkin pääministerimme vieno/kaino pyyntö oli, että hyvätuloiset itse leikkaisivat palkkojaan ja etuuksiaan, josko näin "osallistuisivat". Sallikaan mun nauraa. No, meneehän muskelivene verolle ja sillä tukitaan köyhällistön suut ettei muka koskisi kaikkia.  Tämähän on sitä "tasa-arvoa" you know.

[/quote]

Tekstistäsi paistaa läpi täydellinen asioiden ymmärtämättömyys. Koomista luettavaa, kun nämä hyvätuloisten osallistumattomuudesta itkevät paljastavat kerta toisensa jälkeen taloustietämyksensä. Rautalangasta väännettynä: ne hyvätuloiset ovat osallistuneet talkoisiin jo ennenkuin mitään talkoita koskaan olikaan. Ei ole enää realistista korjata nykyisiä ongelmia sitä porukkaa verottamalla vaikka kuinka asiasta itkisi.

Vierailija
16/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"]

Ai miksi minun pitäisi kärsiä siitä, että olen käynyt vuosia kouluja ja tehnyt lapset järkevään aikaan?

[/quote]

Käsi sydämelle, paljonko kärsimystä se oikeasti elämääsi tuottaisi, jos saamiasi lapsilisiä leikattaisiin?

Vierailija
17/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näiden hyväosaisten taloustietämys kovinkaan suurtaluokkaa olla. Olipahan tässä aikoinaan eräs tättähääräjohtajatar Kevasta, joka ei edes ollut huomannut, että sai Norjasta samaanaikaan lapsilisiä kun nosti niitä Suomesta. Ahneus kun kasvaa tulojen myötä kovin kovin usealla.

Vierailija
18/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:47"]

Miten hyvätuloiset muka kärsivät, jos lapsilisä poistettaisi???  4 kommentti hipoo jo sellaista typeryyttä ettei maksa vaivaa edes sitä kommentoida milläänlailla.  Jo mielipiteensä tämänlailla ilmaisevana tuskin kuuluu siihen hyvätuloisten joukkoon.

[/quote]

Kyllä mä veikkaan että hyvätuloistenkaan perheissä esim 300 euroa ei ole mikään pikkuraha millä vois pyyhkiä persettä.. Itse tienaan 4700 nettona ja ihan joka pennille löydän käyttöä. Lapsilisä maksetaan JOKAISESTA LAPSESTA, niin köyhästä kuin rikkaasta, lapsilisän ei kuulu tasata eroa köyhän ja rikkaan välillä.

[/quote]

Mutta miksi? Valtaosa hyvätuloisista tutuistani säästää lapsilisät lapsen säästötilille, eivät ne käyttöön mene. Miksi Suomen veronmaksajien pitäisi osallistua varakkaan perheen vesan ylimääräisen pesämunan säästöön? Mikä järki tässä touhussa on?

Vierailija
19/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:44"]

Lapsilisät kuuluvat jokaiselle lapselle, tai eivät yhdellekään lapselle.

[/quote]

Kun lapsilisät eivät kuulu lapselle, vaan lasten menojen korvaamiseen, jotta niitä lapsia on varaa elättää. Suurituloiset eivät niitä tarvitse! Piste!!

[/quote]

Oikein tyypillisen köyhän vastaus. On tehnyt lapsensa luottaen siihen että elättää ne lapsilisillä. Ja nyt pitäis saada kaikkien muidenkin lisät omaan käyttöön. Katsokaan kun mun lapset kärsii köyhyydestä ja rikkaan lapset saa lisänsä tilille säästöön. On se niin väärin.

Kannattaisko mennä vaikka töihin, niin ei tarvis vaatia muiden lapsilisiä itselleen? Lapsilisä kuuluu jokaiselle lapsiperheelle. Se ei ole köyhäinapua, vaikka moni niin tuntuukin kuvittelevan. Hae sossusta toimeentulotukea jos lapsilisät ei riitä.

[/quote]

Mitä järkeä on lahjoittaa veronmaksajien rahaa ihmisille, jotka eivät sitä tarvitse? Varsinkaan tällaisena aikana, kun sitä ei riitä oikeasti tarvitseville? 

Ja ei, minulla ei ole omia lehmiä ojassa, olen työssäkäyvä vela. Tämä vaan heijastaa aika hyvin ihmisten kyvyttömyyttä nähdä oman napansa ulkopuolelle. Hirveästi huudetaan, että työttömien ja opiskelijoiden pitäisi nyt vaan tyytyä leikkauksiin, mutta itse ei luovuta rahasta, joka ei ole mitenkään välttämätön eikä mitenkään perusteltavissa.

Vierailija
20/161 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:58"]

Jos meiltä poistetaan lapsilisät, niin jään kyllä pois oravanpyörästä kokonaan. Palailen töihin sitten, kun lapset on isoja.

[/quote]

Teepä vaikka niin, kyllä sun paikallesi työntekijä löytyy.