Itkettää, kun en taaskaan päässyt opiskelemaan!
Kyllä itsetunto koki kovan kolauksen jälleen, kun sain tietää, että en tänäkään vuonna pääse opiskelemaan, ellei peruutuspaikkoja tule. Mitäköhän sitä jatkossa elämällä tekisi? Nyt ole töissä siivoojana, kun muualle en päässyt ja olo on todella turhauttava. Alan pikkuhiljaa vaipumaan epätoivoon ja väkisin tuli mieleettä mitä teen elämällä mikä ei ole elämisen arvoista? Mitä te muut meinasitte elämällänne tehdä, jos ette pääse opiskelemaan tai ette päässeet?
Kommentit (45)
Minä pääsin vasta viidennellä hakukerralla sisään, ja olin sitä ennen varma etten pääse ikinä opiskelemaan. Jokin kuitenki sai hakemaan vielä kerran ja pääsin sisään. Älä siis luovuta, toivoa on aina! :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:43"]Itse unohin yhteishaun tänä vuonna muuton takia. Ahdistaa, töitäkään en saa, edes siivoojana. Eli taas lienee edessä vuosi työttömänä, josko sitä sit menis vaikka työkokeiluun että pysyisin jotenkin edes arjessa kiinni. [/quote] Mun on pakko sanoa, että jos unohtaa noin tärkeän asian (ja yhteishaku kestääkin useamman viikon) jonkun muuton takia niin joko ei ole halunnutkaan sisään tai sitten elämänhallinnassa on jotain häikkää...
[/quote]
Olen samaa mieltä. Jos ois ollu tärkeää tuo opiskelu, ei sellaista "unohda".
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:29"]Minä hain aina uudestaan ja uudestaan, tosin kohde vaihtui välillä kun en okein tiennyt mihin haluan oikeasti. Kerro mihin hait?
[/quote]
Mm. Toimintaterapeutuksi, sosionomiksi, kuntoutuksenohjaajaksi yms. Lisäksi tyydyin hakemaan myös amikseen, mutta en sinnekään sitten päässyt.
[/quote]
Tarkoitatko ettet saanut kutsua pääsykokeisiin?
Jos yliopisto on vaihtoehto niin kannattaa mennä avoimen yliopiston luennoille. Sitten, kun pääset sisään niin on osa kursseista jo valmiiksi käytynä. En tiedä, kuinka paljon ammattikorkeakouluilla on avointa opetusta, mutta kannattaa ottaa selvää.
Sinulla oli ehkä liikaakin vaihtoehtoja? Ehkö et ole ihan varma mitä haluat, ja luet kokeisiin vähän puolittaisesti?
Jos jäi kiinni yo-arvosanoista, käy korottamassa iltalukiossa.
Jos jäi kiinni pääsykokeesta, lue lisää.
Ota selvää avoimen yliopiston ja avoimen amk:n väylistä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:43"]
Itse unohin yhteishaun tänä vuonna muuton takia. Ahdistaa, töitäkään en saa, edes siivoojana. Eli taas lienee edessä vuosi työttömänä, josko sitä sit menis vaikka työkokeiluun että pysyisin jotenkin edes arjessa kiinni.
[/quote]Lähe pois Suomesta niin saat töitä.
Hae ulkomaille (Skotlannissa ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja). Mä tein niin ku jäin tokan kerran ilman opiskelupaikkaa ja nyt luon uraa Lontoossa :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:29"]Minä hain aina uudestaan ja uudestaan, tosin kohde vaihtui välillä kun en okein tiennyt mihin haluan oikeasti. Kerro mihin hait?
[/quote]
Mm. Toimintaterapeutuksi, sosionomiksi, kuntoutuksenohjaajaksi yms. Lisäksi tyydyin hakemaan myös amikseen, mutta en sinnekään sitten päässyt.
[/quote]
Tarkoitatko ettet saanut kutsua pääsykokeisiin?
[/quote]
En saanut paitsi tradenomin opintoihin ja amikseen. Tradenomiksi tuskin pääsen ja amiksesta tuli tieto, että sinnekään en päässyt pääsykokeissa käytyäni.
Mutta eihän minkään koulun valintoja ole vielä edes julkistettu? Eli et siis ole saanut kutsua pääsykokeisiin? Muistaakseni toisen asteen valitut opiskelijat ilmoitetaan 11.6., kolmannen asteen vasta heinäkuun puolessa välissä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:36"]Hae ulkomaille (Skotlannissa ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja). Mä tein niin ku jäin tokan kerran ilman opiskelupaikkaa ja nyt luon uraa Lontoossa :)
[/quote]
En varmaan ihan näin nuorena uskalla lähteä. Kielissäkään en ole mikään paras.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:43"]Mutta eihän minkään koulun valintoja ole vielä edes julkistettu? Eli et siis ole saanut kutsua pääsykokeisiin? Muistaakseni toisen asteen valitut opiskelijat ilmoitetaan 11.6., kolmannen asteen vasta heinäkuun puolessa välissä.
[/quote]
Hain aikuiskoulutuksen kautta, joten tieto tuli nopeammin selville. En voi nuorisopuolelle toisen asteen koulutukseen hakea, koska yksi tutkinto on jo.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:36"]Hahaa, oot evo!
[/quote]
Sellaiseksi juuri itseni tunnenkin, koska en voi uskoa sitä, että ei edes amikseen nykyään pääse :D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:01"]Minä pääsin vasta viidennellä hakukerralla sisään, ja olin sitä ennen varma etten pääse ikinä opiskelemaan. Jokin kuitenki sai hakemaan vielä kerran ja pääsin sisään. Älä siis luovuta, toivoa on aina! :)
[/quote]
Miten sait elämänhalusi pidettyä? Itse tuntuu jo näiden parin hakukerran jälkeen, että ei mistään tule mitään...
Suurtalouskokki(tuli vaan käytyä jokin ammattikoulu)-aikuislukio ja ylioppilaaksi ilman lukion päättötodistusta tuon ammatillisen koulutuksen pohjalta-nyt yliopistossa viimeistä vuotta ja kantapäät ovat kovilla. Mutta siis saattaa aikuislukiosta olla hyötyä, jos haluaa opiskella vielä enemmänkin. Eli suosittelen aina yrittämään. Omaa elämääni en suosittele kenellekään,että duunaa itelles samanlainen.
No, tein töitä Suomessa. Hankin lyhyellä koulutuksella ohjausammatin., joilla voi tehdä tuntitöinä. Uskaltauduin Ruotsiinkin töihin pariksi kuukaudeksi. Se oli hyvä kokemus. Se avasi ajatuksiani.
pääsin toisen asteen kouluun ja se oli tie seuraavaan kouluun, josta oli tullut itselleni se päämäärä mitä halusin tavoitella. Pitkä tie. Töitä opiskelin myös avoimessa yliopistossa ja kesäyliopistossa. Suosittelen sinullekin, että menet opiskelemaan jotain työn ohella. Se on raskasta kun menee vuosi aina eteenpäin. Mutta hae myös syksyn haussa.
voimia sinulle. Koeta nähdä tilanteesi mahdollisuutena. Se on sitä elämän koulua. Kyllä sinä pääset opiskelemaan. Usko siihen. Se toteutuu. Ehkä jotain kiertoreittiä tai sitten suoraan. Tutki mahdollisuuksia. Tee siitä haaste. on monta eri reittiä.monta hyvää reittiä. Luovuttaa ei kannata. Tai jos luovutat, niin sitten kokoa tai itsesi. Mä uskon, että sä saavutat haluamasi, kun vain tahdot. Löydät sopivan.
Tsemppiä, ei kannata luovuttaa!! Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Pääsin ite vasta 6.vuonna kouluun ja sitä ennen olin vuosia työttömänä.
n26
Mee avoimeen (amk) lukemaan ja sitä kautta sitten haet varsinaiseen tutkintoon.
Vinkkinä, hae pienempien paikkakuntien amkeihin. Muista myös kaikki haut. Itse pääsin jonkun ihmeen lisähaun kautta sisään opiskelemaan. Hae myös monimuotototeutus ym tyyppisiin koulutusohjelmiin.
Nimim. 7 haun jälkeen sosionomikoulutukseen pääsin. A:n papereilla keskiarvo 7.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:52"]Mee avoimeen (amk) lukemaan ja sitä kautta sitten haet varsinaiseen tutkintoon.
[/quote]
Jep. Moni (kaikki?) Amkeista järjestää ns polkuopintoja ainakin sosionomilinjalla, joissa avoimen kautta suoritetaan kaikki ekan vuoden pakolliset kurssit. Jotainhan se maksaa, mutta on varmasti hyvä.. niitäkin paikkoja on sekä päivä- että monimuotototeutuksessa (ns aikuispuolella). Paikkoja tosin rajoitetusti, haku niihin on vasta myöhemmin.. ja jos on työkkärin listoilla niin tuossa tulee opintopisteitä niin paljon että kantsii sopia asiasta ennen hakua, ettei katkea tuet. Opintotukea noista ei saa.
Mulla oli kaksi välivuotta ja harmitti tosi paljon. Mutta äkkiä sen sitten unohti. Miehellä oli kolme ja hirvee paine ennen kuin pääsi opiskelemaan. Käy aikuislukio, jos se sua kiinnostaa, on varmaan hyödyllinen. Tosin keski-asteen tutkinnollakin voi usein hakea ainakin joihinkin amk tai yliopistotutkintoihin. Älä masennu tai lannistu. Voit vielä tehdä, mitä haluat.