Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskolle maksettiin vaihto-oppilasvuosi, minulle ei ajokorttia!

Vierailija
01.06.2015 |

Siskoni oli vaihto-oppilaana lukioaikana pari vuotta sitten ja vanhemmat maksoivat melkein 10 000e osallistumismaksusta 8000e. Siskoni oli kyllä töissä ennen sitä ja maksoi ensimmäisen erän vaihtarivuodestaan ja käyttörahaakin oli säästänyt, mutta 8 tonnia vanhempani maksoivat siskoni vuodesta.

Siskoni pääsi vanhaan työpaikkaansa takaisin vaihtarivuoden jälkeen ja hänellä oli varaa hankkia ajokortti melkein heti 18 täytettyään.

Itse täytän 18 nyt kesällä, eivätkä vanhempani aio maksaa minulle ajokorttia, vaikka heillä olisi rahaa. Tänä kesänä en saanut muita töitä kuin mansikanmyyntiä torilla, joten ei minulla ole omia rahoja ajokortin ostoa varten. Säästössä on viime kesältä 500e. Vanhempieni perustelu on, että "maksoihan siskosikin itse ajokoulunsa". Näin siis siitä huolimatta, että minä en ollut kymppitonnin ulkomaanreissulla!

Onko tämä mielestänne oikein??

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:17"]

Meillä on vanhemmat tasanneet kaiken aina sentilleen kolmen sisaruksen välein. Kaikki on merkattu ylös. Esim minua aikoinaan autettiin opiskelijana kesän vuokrien maksussa kun palkka ei vielä juossut, työtöntä pikkuveljeä autettiin useampi vuosi kun rahat ei riittäneet, siskolle maksettiin auto jotta pääsi kulkemaan opintoihin vähän kauemmas ja myöhemmin hänelle maksettiin paljon lastentarvikkeita. Minä en ole juuri apua tarvinnut, joten nyt saamme mieheni kanssa sievoisen summan häihimme. Tavallaan välillä on huono omatunto kun ovat vain keskipalkkaisia duunareita asuntolainoineen, mutta on toisaalta ihanaa että meitä kohdellaan hyvin tasapuolisesti. Rahan kohde on aina eri, summa sama.

[/quote] 

Toi on sitä aitoa rakkautta ja sen osoittamista. Ap:n vanhemmat osoittaa erillaista asiaa joka on hyvin loukkaavaa 

Vierailija
42/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:51"]Joo, asioita on priorisoitava, sun ajokortti ei ole kovin tärkeä asia. Oletko jotenkin lahjaton verrattuna siskoosi? [/quote] Ajokorttihan ei ole tärkeä mutta vaihtarivuosi sitäkin tärkeämpi! :))) En ymmärrä sun vanhempia, toi on tosi epäreilua sua kohtaan. Tottakai sun siskollas on parempipalkkasia töitä kun ennen niitä sai varmaan 1000x helpommin kuin nyt. Ärsyttää sun puolesta. Suna sit mä jättäisin ajokortin hankkimatta nyt ja ajaisin sen myöhemmin. Ja olisin hyvin katkera vanhemmille. Niin että kun asuisin yksin niin en pitäis minkäänlaista yhteyttä heihin.

[/quote]

Mitä nyt silloin tietysti otat yhteyttä kun tarvitset rahaa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:09"]

Mä oon täällä niin vihanen sun puolesta, että pitikin lukea tää ketju! Mä en ymmärrä miten sun vanhemmat voi tehdä noin.

[/quote] Ymmärrän hyvinkin. Kielikoulutus on kuitenkin henkistä pääomaa!

Vierailija
44/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan vanhemmillesi, että onkin hyvä tietää jo tässä vaiheessa, että siskosi on erityisasemassa suhteessa sinuun. Ja että tutut muistaan sen aina, että hän on saanut vanhemmiltaan 10000euroa ja sä et pennin latia. Muistuta asiasta aina myös julkisesti esim. Sukujuhlissa yms. 

Vierailija
45/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!!

Vierailija
46/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:06"]No kuulostaa kieltämättä vähän epäreilulta. Toisaalta sisko tosiaan maksoi itse ajokortin. Olisitko sinä päässyt halutessasi vaihto-oppilaaksi? Ehkä, mutta et halunnut.

Itse toimisin lasteni kanssa tuossa ehkä siten, että maksaisin ajokorttisi. Toisaalta sisaresi voisi kokea sen epäreiluksi, koska joutui itse kortin maksamaan. Varsinkin, jos sinullakin olisi ollut mahdollisuus vaihto-oppilasvuoteen, mutta et käyttänyt sitä.

Vaikea tilanne, mutta ymmärrän kyllä vanhempiasikin.
[/quote]

Ai että ihan vain siksi pitäis lähteä vaihtariksi kun siskokin lähti? Just. Eiköhän jokainen itse päätä minkälaisista asioista pitää ja mitä haluaa tehdä, mikä on tärkeää. Jos vanhemmat tukee rahallisesti niin pitää olla tasavertaista (yhtä suuri rahallinen tuki) asiaan kun asiaan, kunhan on järkevä asia. Ei se voi olla niin, että se joka ensin teke jotain, määrää sitten sen kuinka perässä tuleva käyttäisi saman rahallisen tuen! Se ei ole reilua!

Vierailija
47/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:17"]

Toi pitää huomioida ennakkoperintönä! 

[/quote] 

Näin lain mukaan! 

Vierailija
48/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on kateellista porukkaa! Ahkeruudesta ei siis saa lastaan palkita (ap:n siskohan säästi itse suuren osan vaihtarivuodestaan ja teki töitä maksaakseen autokoulun).

Pisteet ap:n vanhemmille: Vaikka on rahaa, ei se tarkoita sitä että sitä jaellaan lapsille ihan tosta noin vain mitään tekemättä!

Vierailija
49/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:27"]Jo on kateellista porukkaa! Ahkeruudesta ei siis saa lastaan palkita (ap:n siskohan säästi itse suuren osan vaihtarivuodestaan ja teki töitä maksaakseen autokoulun).

Pisteet ap:n vanhemmille: Vaikka on rahaa, ei se tarkoita sitä että sitä jaellaan lapsille ihan tosta noin vain mitään tekemättä!
[/quote]
Juntti.

Vierailija
50/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"]

Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!!

[/quote] Siitähän tässäkin oli kyse.

Vierailija
51/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"]

[/quote] Siitähän tässäkin oli kyse.
[/quote]
Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä.

Vierailija
52/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lastenkasvatus ole mikään sapluunan mukaan menevä juttu, vaan jokaista lasta täytyy kohdella sen mikään, mikä kullekin on parasta. Vanhemmat ovat saattaneet huomata, että sinulle tekee hyvää sisuuntua jostain, jolloin otat itseäsi niskasta kiinni ja panet tuulemaan. Tästä saattaa olla sinulle myöhemmin elämässä paljon enemmän hyötyä kuin siitä, että saisit nyt ajokortin vanhempiesi kustantamana.

Minulle luvattiin kortti, kun oli 19 v. mutta ei sitä siltikään maksettu. Menin töihin ja maksoin sen osamaksulla itse.

Vierailija
53/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"] Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!! [/quote] Siitähän tässäkin oli kyse. [/quote] Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä.

[/quote] Tasa-arvosta tässä kai alunperin olikin kyse.  Tasa-arvoiset mahdollisuudet.

Vierailija
54/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kuulostaa mun mielestä siltä, että sua ikäänkuin "rangaistaan" siitä, että et oo halunnut lähtee vaihtoon. Oliko sun siskon vaihtarina olo sun vanhempien mielestä jotenkin tosi mahtava juttu? Ja nyt vähän kuin kostavat kun sä et oo halunnut mennä.

Kuulostaa tosi ikävältä ap! Mitä mieltä sun sisko on tästä?

Vierailija
55/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:51"]

Joo, asioita on priorisoitava, sun ajokortti ei ole kovin tärkeä asia. Oletko jotenkin lahjaton verrattuna siskoosi?

[/quote]

??? No siis en mä ole yhtä hikke kuin siskoni. Hän valmistui lukiosta ja pääsi papereillaan suoraan yliopistoon, itse olen keskitasoa (ka. vähän alle 8).

T. ap

[/quote] ahaa eli teillä o että ansion mukaan, mulla yks lapsi mutta ei kaikki tule kun manulle illallinen vaikka on paljon saanutkin

Vierailija
56/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:45"]

No saitkos sanottu vanhemmillesi että olisi reilua maksaa sinulle se ajokortti kun maksoivat siskon vaihtarivuoden ja sinä et ole lähdössä vaihtoon. Jos sisko sai 8000e niin se ajokorttihan sinulle on paljon halvempi...

[/quote]

Sanoin sanoin, mutta vastaus oli tyyliin "mitäs et lähtenyt vaihtoon"...-.- Porukoiden mielestä ajokortti on eri asia ja siskokin sen maksoi itse, että siksi eivät minullekaan maksa.

[/quote]

Ajattelin samaa. En maksaisi omalle lapselleni ajokorttia, sen jokainen saa itse hankkia. Mutta kaikkeen opiskeluun kannustaisin kaikin keinoin, ja vaihtarivuodesta ulkomailla olisin valmis maksamaan reilustikin.

Vanhempana olisin surullinen, jos toinen lapsistani tulisi vaatimaan rahaa omiin juttuihin sillä perusteella, että toiselle olen maksanut opinnot. 

Vierailija
57/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"] Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!! [/quote] Siitähän tässäkin oli kyse. [/quote] Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä.

[/quote] Tasa-arvosta tässä kai alunperin olikin kyse.  Tasa-arvoiset mahdollisuudet.
[/quote]
Entäs jos toisella lapsella on kala-allergia, niin pitääkö tuon allergisen olla syömättä kalapäivänä kun ruokaa on kyllä tarjolla ja sisko ja vanhemmat sitä kuitenkin syövät, näinkö pitäisi menetellä?

Vierailija
58/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:38"]Ei lastenkasvatus ole mikään sapluunan mukaan menevä juttu, vaan jokaista lasta täytyy kohdella sen mikään, mikä kullekin on parasta. Vanhemmat ovat saattaneet huomata, että sinulle tekee hyvää sisuuntua jostain, jolloin otat itseäsi niskasta kiinni ja panet tuulemaan. Tästä saattaa olla sinulle myöhemmin elämässä paljon enemmän hyötyä kuin siitä, että saisit nyt ajokortin vanhempiesi kustantamana.

Minulle luvattiin kortti, kun oli 19 v. mutta ei sitä siltikään maksettu. Menin töihin ja maksoin sen osamaksulla itse.
[/quote]

No sullahan ihanat vanhemmat on, kun pettivät lupauksensa!

Vierailija
59/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"] Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!! [/quote] Siitähän tässäkin oli kyse. [/quote] Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä. [/quote] Tasa-arvosta tässä kai alunperin olikin kyse.  Tasa-arvoiset mahdollisuudet. [/quote] Entäs jos toisella lapsella on kala-allergia, niin pitääkö tuon allergisen olla syömättä kalapäivänä kun ruokaa on kyllä tarjolla ja sisko ja vanhemmat sitä kuitenkin syövät, näinkö pitäisi menetellä?

[/quote] Huoh! Et taida olla penaalin terävin kynä?

Vierailija
60/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa sinä tulet käymään noita vanhempia katsomassa kun lusivat vanhainkodin kellareissa. Antaa siskon hoitaa kun kerta niin tykkäävät toisistaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan