Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskolle maksettiin vaihto-oppilasvuosi, minulle ei ajokorttia!

Vierailija
01.06.2015 |

Siskoni oli vaihto-oppilaana lukioaikana pari vuotta sitten ja vanhemmat maksoivat melkein 10 000e osallistumismaksusta 8000e. Siskoni oli kyllä töissä ennen sitä ja maksoi ensimmäisen erän vaihtarivuodestaan ja käyttörahaakin oli säästänyt, mutta 8 tonnia vanhempani maksoivat siskoni vuodesta.

Siskoni pääsi vanhaan työpaikkaansa takaisin vaihtarivuoden jälkeen ja hänellä oli varaa hankkia ajokortti melkein heti 18 täytettyään.

Itse täytän 18 nyt kesällä, eivätkä vanhempani aio maksaa minulle ajokorttia, vaikka heillä olisi rahaa. Tänä kesänä en saanut muita töitä kuin mansikanmyyntiä torilla, joten ei minulla ole omia rahoja ajokortin ostoa varten. Säästössä on viime kesältä 500e. Vanhempieni perustelu on, että "maksoihan siskosikin itse ajokoulunsa". Näin siis siitä huolimatta, että minä en ollut kymppitonnin ulkomaanreissulla!

Onko tämä mielestänne oikein??

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"] Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!! [/quote] Siitähän tässäkin oli kyse. [/quote] Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä. [/quote] Tasa-arvosta tässä kai alunperin olikin kyse.  Tasa-arvoiset mahdollisuudet. [/quote] Entäs jos toisella lapsella on kala-allergia, niin pitääkö tuon allergisen olla syömättä kalapäivänä kun ruokaa on kyllä tarjolla ja sisko ja vanhemmat sitä kuitenkin syövät, näinkö pitäisi menetellä?

[/quote] Huoh! Et taida olla penaalin terävin kynä?
[/quote]
Oikesti sä huohottaja, onko sulle ihan liian vaikeaa ymmärtää että ihmiset on erilaisia? Joillekin on henkisesti mahdotonta lähteä vuodeksi jonnekin vaihtoon vaikka se toiselle on ilo. Miksi niputat ihmiset yhteen ja oletat, että kaikille käy sama? Se että vanhemmat antaa vain täysin samoista asioista erilaisille lapsilleen mahdollisuuden ei ole tasa-arvoa.

Vierailija
62/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"] Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!! [/quote] Siitähän tässäkin oli kyse. [/quote] Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä. [/quote] Tasa-arvosta tässä kai alunperin olikin kyse.  Tasa-arvoiset mahdollisuudet. [/quote] Entäs jos toisella lapsella on kala-allergia, niin pitääkö tuon allergisen olla syömättä kalapäivänä kun ruokaa on kyllä tarjolla ja sisko ja vanhemmat sitä kuitenkin syövät, näinkö pitäisi menetellä? [/quote] Huoh! Et taida olla penaalin terävin kynä? [/quote] Oikesti sä huohottaja, onko sulle ihan liian vaikeaa ymmärtää että ihmiset on erilaisia? Joillekin on henkisesti mahdotonta lähteä vuodeksi jonnekin vaihtoon vaikka se toiselle on ilo. Miksi niputat ihmiset yhteen ja oletat, että kaikille käy sama? Se että vanhemmat antaa vain täysin samoista asioista erilaisille lapsilleen mahdollisuuden ei ole tasa-arvoa.

[/quote] Siltikin säästäisin senkin rahan ihan mihin muuhun tahansa annettavaksi kuin ajokorttiin. Mutta ihan kuinka vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todennäköisesti huonompi ihminen?

Vierailija
64/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:45"]

No saitkos sanottu vanhemmillesi että olisi reilua maksaa sinulle se ajokortti kun maksoivat siskon vaihtarivuoden ja sinä et ole lähdössä vaihtoon. Jos sisko sai 8000e niin se ajokorttihan sinulle on paljon halvempi...

[/quote]

Sanoin sanoin, mutta vastaus oli tyyliin "mitäs et lähtenyt vaihtoon"...-.- Porukoiden mielestä ajokortti on eri asia ja siskokin sen maksoi itse, että siksi eivät minullekaan maksa.

[/quote]

Ajattelin samaa. En maksaisi omalle lapselleni ajokorttia, sen jokainen saa itse hankkia. Mutta kaikkeen opiskeluun kannustaisin kaikin keinoin, ja vaihtarivuodesta ulkomailla olisin valmis maksamaan reilustikin.

Vanhempana olisin surullinen, jos toinen lapsistani tulisi vaatimaan rahaa omiin juttuihin sillä perusteella, että toiselle olen maksanut opinnot. 

[/quote] viimeistään perinnönjaossa tulee eteen. 

Vierailija
65/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:27"]

Jo on kateellista porukkaa! Ahkeruudesta ei siis saa lastaan palkita (ap:n siskohan säästi itse suuren osan vaihtarivuodestaan ja teki töitä maksaakseen autokoulun).

Pisteet ap:n vanhemmille: Vaikka on rahaa, ei se tarkoita sitä että sitä jaellaan lapsille ihan tosta noin vain mitään tekemättä!

[/quote]

Alapeukuttajat: Miksi? Osuiko ja siksi harmittaa vai mikä tässä nyt oli väärin sanottu? Totuus?

Vierailija
66/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään niputtaisi vaihto-oppilasvuotta ja ajokorttia samaan kategoriaan. Kyllä opiskelu menee ajokortin edelle. Tietenkin kohtuuden nimissä, mutta jos kaikilla lapsilla on samanlaiset mahdollisuudet esim. opiskella, niin ei se sitä sano, että eurot pitää tasata sitten jotenkin muuten, jos jotakin lapsista ei opiskelu kiinnosta.

Vierailija
67/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ap on vain torilla myymässä mansikoita? Ap ON kesätöissä! Hänellä on rahaakin säästössä edelliseltä kesältä, mikä on minusta hienoa. Ei kaikilla nuorilla ole, eikä ole niitä kesätöitäkään. Mitä sitten, jos ei ole koulussa yhtä hyvä kuin sisko? Mitä sitten, jos ei halua vaihto-oppilaaksi? 

En oikeasti ymmärrä. Kerrataan siis vielä: ap osaa säästää rahaa edes vähän, ja on nytkin saanut itselleen kesätöitä. Kesätyö vain on sellainen, ettei siitä ihan heti ajokorttia makseta. Siskon töistä en tiedä (ehkä se jossain luki mutta en huomannut), joten jos sisko jo valmiiksi sai enemmän palkkaa hänen oli helpompi maksaa se ajokorttikin? Uskon, että töitä tekemällä ap saa kyllä rahat kasaan ilman vanhempiaankin, mutta tässä olikin kyse tasapuolisuudesta.

Ja sellaisia ei ap:n vanhemmat ole. 

Oma äitini sai aikanaan kaiken, mitä halusi. Hänelle maksettiin koulutus (se maksoi silloin vielä jonkun verran), hänelle maksettiin au-pairvuosien lennot Suomesta maailmalle ja takaisin. Hänelle taattiin ensimmäinen asuntolaina ja luonnollisesti vanhemmat maksoivat ajokortin, häät ja paljon muuta.

Tiedättekö, mitä minä sain äidiltäni? Hän kätteli minua kun täytin 18-vuotta ja toivotti onnea aikuisuuteen. Vaihto-oppilaaksi en päässyt, koska kukaan ei sitä maksanut ja alaikäisenä en tienannut vielä tarpeeksi. Au-parina olosta sain vain haaveilla, sillä kotoa piti lähteä jo 17-vuotiaana ja itse täytyi asuminen maksaa. Ajokortin sain ajettua vasta 26-vuotiaana, kun menin opintojen kesken sairastumaan, ja kituutin muutaman vuoden kelan rahoilla. Vanhemmiltani ei herunut minkäänlaista myötätuntoa.

Sympatiani ovat siis ap:n puolella, kuten varmaan arvasitte.

Ja omien lasteni kortit (3kpl) maksan jos vain suinkin pystyn. Jos en, niin ainakin kannustan, kehun ja tuen kaikessa että he pääsisivät ilman tällaisia traumoja aikuisuuteen kiinni. 

Vierailija
68/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

76: onpa eri reilu äiti. :/

Vierailija
69/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelma? Ap:n vanhemmat arvostavat matkailua/kieltenopiskelua, mutta eivät ajokorttia. Ei vanhempien kuulu kustantaa lapsilleen kaikkea, mitä lapset haluavat, vaan kyllä vanhemmat saavat itse valita, mitä ylimääräistä maksavat lapsilleen.

Ap:n vanhemmat ovat päättäneet tukea lasten vaihto-oppilasvuotta, mutta ap ei halunnut ottaa tarjousta vastaan. Ajokortti ei liity tähän mitenkään. Meilläkin miehen vanhemmat ovat luvanneet tukea lapsiaan asunnon hankinnassa. Saimme siis ison osan asuntolainastamme kuitattua tällä. Veli asuu vuokralla, eikä tahdo omaa asuntoa, vaikka on tietoinen siitä, että menettää näin vanhempien lahjan. Onko teistä siis epäreilua, etteivät vanhemmat maksa vaikka veljen moottoripyörää?

Vierailija
70/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä veli sai mopokortin ja mopon ja tyttönä sain itse maksaa mopokortin jonka sain vain henkilö todistukseksi. Koska isäni mielestä tytöt eivät aja mopoilla/skoottereilla. Ja kun menopeli myytiin sai veljeni rahat omaan taskuun. Itse olen saanut kaikki maksaa kun taas veljelle isä on maksanut kaiken. Ajokortit, mopon,auton, takuuvuokrat. Kuulema minun täytyy naisena oppia ettei mikään ole ilmaista. Näin meillä. :( No ei kauheasti tule pidettyä yhteyttä...

Vierailija
71/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:01"]Meillä veli sai mopokortin ja mopon ja tyttönä sain itse maksaa mopokortin jonka sain vain henkilö todistukseksi. Koska isäni mielestä tytöt eivät aja mopoilla/skoottereilla. Ja kun menopeli myytiin sai veljeni rahat omaan taskuun. Itse olen saanut kaikki maksaa kun taas veljelle isä on maksanut kaiken. Ajokortit, mopon,auton, takuuvuokrat. Kuulema minun täytyy naisena oppia ettei mikään ole ilmaista. Näin meillä. :( No ei kauheasti tule pidettyä yhteyttä...
[/quote] Ei sillä että vanhemman/vanhempien pitäisi mitään näistä kustantaa, mutta tasavertaisuutta pitää edes jonkinverran olla.

Vierailija
72/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Mä oon aina ollut mitätön vanhempieni silmissä. Itse maksoin autokouluni, mutta veljelleni sen maksoi vanhemmat. Eikä se edes jäänyt siihen, vaan aikuisiällä veljelleni taattiin satojen tuhansien eurojen lainat yritystoimintaan ja asuntoon, ja kun firma meni konkkaan, vanhemmat maksoivat lainat pois. Minä sen sijaan en ole ikinä saanut minkäännäköistä takausta edes asuntolainaa varten.

Nopeasti laskien veljeni on saanut vanhemmiltani ainakin 300 000e, ja osittain näiden rahojen ansiosta on talot viimeisen päälle, kolme autoa, huonekalut uusitaan puolivuosittain, ulkomailla käydään kolme neljä kertaa vuodessa yms. En halua selventää kuviota enempää, mutta vanhempani ovat mahdollistaneet tuon kaiken.

Minä sen sijaan asun vanhassa, rapistuvassa talossa vuokralla, autoni on vanha lousku joka hajoaa hetkenä minä hyvänsä, huonekalut on kirppareilta hankittu jne. Ulkomailla en ole käynyt ikinä.

Olen opiskellut, mutta ammatissani maksetaan surkeaa palkkaa. Lisäksi sinisilmäisyyttäni lankesin typerään kriminaalimieheen, joka vei luottotietoni ja teki mulle kymppitonnin velat. En osaa kiertää ulosottomiehen näppejä enkä verottajaa, joten kitkuttelen pienillä tuloilla ja yritän selvitä veloistani. Samalla veljeni elelee leveästi veloistaan huolimatta, eikä joudu niitä ikinä maksamaan.

Reilua.

Vierailija
73/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilusta on tehty nykypäivänä niin kallista, että vaikeata tulee olemaan. Kortin kallis hinta on vasta alkua, sen jälkeen vielä sen auton hommaaminen, vakuutuksiin ja veroihin voit laskea vähintään 1000e/vuosi, sitten katsastukset ja sen mukana tulevat huollot sekä muut tilpehöörit autoon. Se polttoainekkin kun alkaa olemaan siellä puolentoista euron tietämillä litralta. Noita kuluja ei ihan pelkillä kesäduuneilla maksella jos ei vanhemmat jeesaa. Autoilu meinaa olla jo perus työssäkäyvällekkin kallis huvi. Itse olin köyhästä perheestä lähtöisin, mutta siitä huolimatta vanhemmat maksoivat kortin ja autonkin. Ylläpitokulut sain hoitaa sen jälkeen kokonaan itse. Mielestäni toimiva ratkaisu. Tuo ei kyllä minusta ole oikein, että vaihtoonlähtemättä jättämisestä tavallaan rangaistaan sinua ja ohjataan sinua vanhempien toimesta, ei kaikkia voi kiinnostaa kielten opiskelu. Kumminkin sait edes jotain töitä kesäksi, vanhempien tulisi ymmärtää tämä. Mutta hommaat kunnon vaihteellisen polkupyörän rahoillasi jos auto ei ole täysin välttämättömyys ja näytät vanhemmillesi ettei homma kaadu heihin ja kuntohan siinä samalla nousee kohisten, ei mulla muuta. M22

Vierailija
74/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on hyvä jatkaa. Nyt on kaikki kortit katsottu eikä epäoikeudenmukaisuus tule enää yllätyksenä. 

Vierailija
75/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muuten eriarvoista kohtelua? Jos on, niin... noh, sitten vanhempasi voisivat kyllä katsoa peiliin ja pohtia syytä, miksi eriarvoistavat lapsiaan tuolla tavoin. 

Muussa tapauksessa veikkaan, että ovat tyypillisiä "Prikulleen!" ihmisiä. Siis niitä joustamattomia, jotka näkevät putkinäköisesti vain ja ainoastaan yhden asian, eivätkä suostu/osaa/halua nähdä mitään sen ulkopuolella. Sinä ja sisko hankitte itse ajokorttinne, ja sillä sipuli. Sinä ja siskosi olisitte päässeet vaihto-oppilasvuodeksi jonnekin prikulleen samalla summalla, viis siitä, menisitkö sinä vai et. (Siinä mielessä voisit kyllä kysyä, että tippuuko 8 000 taivaasta, jos haluaisitkin nyt mennä vaihtoon). Siis täydellinen tasapuolisuus, joka ei käytännössä sitten olekaan niin tasapuolista. :) 

Vanhempasi toki päättävät, mihin rahansa käyttävät, mutta kyllähän tuo minustakin pahalta tuntuisi. 

Vierailija
76/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun kukaan ei käy katsomassa vanhainkodissa.

Vierailija
77/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:48"]

Oot saanut vanhemmiltasi arvokkaan opetuksen. Mikään ei tule ilmaiseksi! Lopeta vikiseminen ja aikuistu. Siskolllesi lellikin asema voi kostautua vielä joskus. Karmalla on tapana tasata tilit.

[/quote]

Miten on lellikki, jos on itse maksanut suuren osan vaihtovuodestaan ja tehnyt töitä, jolla maksoi ajokortinkin? Ap kuulostaa enemmän lellipennulta, joka ei nyt ekaa kertaa elämässään saakaan kaikkea, mitä haluaa :D
[/quote]
Ei ole kyllä 2000e kymppitonnista kovin suuri osa... Ja ihan yhtälailla ajokorttikin edistää työllistymistä. Monessa työssä vaaditaan korttia.

Kyllä mun sympatiat menee ap:lle. Todella ikävältä kuulostaa. Ja jos muutenkin vielä siskoa suositaan kenties enemmän, koska tämä on parempi koulussa.

Vierailija
78/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:25"] Kyllä minusta kuulostaa tosi epäreilulle. En ikinä voisi tehdä tytöilleni (nyt 13 ja 15v) mitään vastaavaa! Koitan katsoa että joululahjat, synttärilahjat, lomamatkat ym. menisivät rahallisesti tasan. Työstä (siivous, ikkunoiden pesu jne) meillä kylläkin maksetaan ja toinen on ehkä toista ahkerampi, mutta samat mahdollisuudet annetaan molemmille. Kyllä minusta sinä voisit ottaa asian kunnolla puheeksi ja kysyä vanhemmiltasi, että näinkö teidät sisarukset arvotetaan vai eikö kumpikin ole samanarvoisia ja vaikka et saisi edes tuota 8000e käyttöösi, niin eikö olisi edes reilua maksaa vastaavasti autokoulu. Ei voi ymmärtää tuollaista kohtelua vanhemmilta!! [/quote] Siitähän tässäkin oli kyse. [/quote] Niin eli vanhemmat antavat omien mieltymystensä mukaan lapsille rahaa eikä lapsella saa olla mitään omaa ajattelua. Aikamoista kasvattamista tuollainen, luovuus pääsee varmaan valloille tuossa perheessä. [/quote] Tasa-arvosta tässä kai alunperin olikin kyse.  Tasa-arvoiset mahdollisuudet. [/quote] Entäs jos toisella lapsella on kala-allergia, niin pitääkö tuon allergisen olla syömättä kalapäivänä kun ruokaa on kyllä tarjolla ja sisko ja vanhemmat sitä kuitenkin syövät, näinkö pitäisi menetellä? [/quote] Huoh! Et taida olla penaalin terävin kynä? [/quote] Oikesti sä huohottaja, onko sulle ihan liian vaikeaa ymmärtää että ihmiset on erilaisia? Joillekin on henkisesti mahdotonta lähteä vuodeksi jonnekin vaihtoon vaikka se toiselle on ilo. Miksi niputat ihmiset yhteen ja oletat, että kaikille käy sama? Se että vanhemmat antaa vain täysin samoista asioista erilaisille lapsilleen mahdollisuuden ei ole tasa-arvoa.

[/quote] Siltikin säästäisin senkin rahan ihan mihin muuhun tahansa annettavaksi kuin ajokorttiin. Mutta ihan kuinka vaan.

[/quote]  ajokortti on hyvä olla olemassa ja varsinkin maaseudulla tarvitsee auton. 

Vierailija
79/79 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se ap tietenkään mene niin että sinä jätät vaihto-oppilasvuoden välistä ja luulet saavasi rahat käteen myöhemmin. Musta on täysin reilua että jos siskosi ei saanut ajokorttia lahjaksi, joudat sinäkin kustantamaan omasi. Ihan naurettavaa että täällä ollaan välit katkomassa omaan perheeseen koska ei saada rahaa juuri siihen mitä halutaan. Mutta oma valinta tietysti, siinäpä katkokoon välit jos tuo on elämän kovin kriisi.

Uskon että vanhemmat avustavat ihan oikeissa asioissa, onko sulla ap joku harrastus tai muu intohimo johon voisit pyytää avustusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä