Siskolle maksettiin vaihto-oppilasvuosi, minulle ei ajokorttia!
Siskoni oli vaihto-oppilaana lukioaikana pari vuotta sitten ja vanhemmat maksoivat melkein 10 000e osallistumismaksusta 8000e. Siskoni oli kyllä töissä ennen sitä ja maksoi ensimmäisen erän vaihtarivuodestaan ja käyttörahaakin oli säästänyt, mutta 8 tonnia vanhempani maksoivat siskoni vuodesta.
Siskoni pääsi vanhaan työpaikkaansa takaisin vaihtarivuoden jälkeen ja hänellä oli varaa hankkia ajokortti melkein heti 18 täytettyään.
Itse täytän 18 nyt kesällä, eivätkä vanhempani aio maksaa minulle ajokorttia, vaikka heillä olisi rahaa. Tänä kesänä en saanut muita töitä kuin mansikanmyyntiä torilla, joten ei minulla ole omia rahoja ajokortin ostoa varten. Säästössä on viime kesältä 500e. Vanhempieni perustelu on, että "maksoihan siskosikin itse ajokoulunsa". Näin siis siitä huolimatta, että minä en ollut kymppitonnin ulkomaanreissulla!
Onko tämä mielestänne oikein??
Kommentit (79)
No ei todellakaan ole oikein! Tosi epäreilua :/
Kolmonen lisää vielä, että onneksi autokoulunkin saa maksettua muutamassa erässä, pystyisitkö sillä tavalla ite maksamaan?
On se, sun vanhemmat vaan rakastaa sun menevää globaaliohjusta enemmän kuin luuseri mansikanmyyjää. Elämä on.
Olisivatko vanhempasi maksaneet sinulle vaihtarivuoden, mutta et halunnut lähteä? Jos kyllä, ei ole epäreilua. Ei näitä asioita voi verrata.
Sano vanhemmillesi, että millä he sitten kompensoivat sinulle siskon vaihtarivuoden. Autokoulun maksaminen olisi hyvä keino siihen.
Entä jos vanhempasi maksaisivat osan autokoulusta, oletko edes ehdottanut sitä?
En minäkään vanhempana innostuisi, jos lapsi alkaisi vaatia autokoulun maksamista itsestään selvyytenä, etenkin jos kerran on töissä ja jonkin verran säästöjä. Oman lapseni kohdalla varmasti heltyisin ja maksaisin 90%, mutta pointtina onkin se, ettei lapsi olettaisi vanhempien makselevan kaikkea mitä vain tulee mieleen pyytää!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:39"]
Sano vanhemmillesi, että millä he sitten kompensoivat sinulle siskon vaihtarivuoden. Autokoulun maksaminen olisi hyvä keino siihen.
[/quote]
Komppaan tätä. Epäreilua, jos toiselle maksetaan tuhansia euroja maksavaa toimintaa, mutta toiselle ei. Ikävää toimintaa vanhemmiltasi!
En halunnut lähteä vaihtoon. Olin siskoni kanssa kielikurssilla kun olimme 12 (menossa seiskalle) ja 15. En tykännyt, mutta sisko innostui tuosta ja alkoi säästää vaihtovuotta varten.
Pitää varmaan ehdottaa tuota osamaksua, vaikka se on minusta epäreilua! T. ap
No saitkos sanottu vanhemmillesi että olisi reilua maksaa sinulle se ajokortti kun maksoivat siskon vaihtarivuoden ja sinä et ole lähdössä vaihtoon. Jos sisko sai 8000e niin se ajokorttihan sinulle on paljon halvempi...
Siis kuulostaa siltä, että kyseessä on ahkera ja innokas isosisko, kun on kerran ollut töissä nuoresta saakka ja vielä itse maksanut osan vaihtovuodestaan. Kypsältä kuulostaa!
Ja sitten vähemmän ahkera pikkusisko, joka haluaakin kaiken tekemättä mitään. Ilmankos eivät vanhemmat anna kultalusikalla, kerrankin "rikkaiden kakara" jota kasvatetaan!
Sun vanhemmat on todella paskoja. En laskis niitten varaan enää mitään ja kannattaakin pyrkiä niistä eroon hinnalla millä hyvänsä.
Näin ne vanhemmat voivat pilata kaiken. Omat välinsä lapsiin ja lapsensa välit toisiinsa. Hölmöläisten hommaa
Oot saanut vanhemmiltasi arvokkaan opetuksen. Mikään ei tule ilmaiseksi! Lopeta vikiseminen ja aikuistu. Siskolllesi lellikin asema voi kostautua vielä joskus. Karmalla on tapana tasata tilit.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:45"]
No saitkos sanottu vanhemmillesi että olisi reilua maksaa sinulle se ajokortti kun maksoivat siskon vaihtarivuoden ja sinä et ole lähdössä vaihtoon. Jos sisko sai 8000e niin se ajokorttihan sinulle on paljon halvempi...
[/quote]
Sanoin sanoin, mutta vastaus oli tyyliin "mitäs et lähtenyt vaihtoon"...-.- Porukoiden mielestä ajokortti on eri asia ja siskokin sen maksoi itse, että siksi eivät minullekaan maksa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:48"]
[/quote]
Sanoin sanoin, mutta vastaus oli tyyliin "mitäs et lähtenyt vaihtoon"...-.- Porukoiden mielestä ajokortti on eri asia ja siskokin sen maksoi itse, että siksi eivät minullekaan maksa.
[/quote]
ja siis ap!
Ole testamentin kanssa varovainen. Siskosi pyrkii varmasti saamaan sinut hyväksymään testamentin sellaisenaan
Oot saanut vanhemmiltasi arvokkaan opetuksen. Mikään ei tule ilmaiseksi! Lopeta vikiseminen ja aikuistu. Siskolllesi lellikin asema voi kostautua vielä joskus. Karmalla on tapana tasata tilit.
[/quote]
Miten on lellikki, jos on itse maksanut suuren osan vaihtovuodestaan ja tehnyt töitä, jolla maksoi ajokortinkin? Ap kuulostaa enemmän lellipennulta, joka ei nyt ekaa kertaa elämässään saakaan kaikkea, mitä haluaa :D
Joo, asioita on priorisoitava, sun ajokortti ei ole kovin tärkeä asia. Oletko jotenkin lahjaton verrattuna siskoosi?
[/quote]
[/quote]
Eri asia se onkin, mutta en mä silti toiselle lapselleni olisi ihan noin tyly kuten sun vanhemmat. Mutta siis teet nyt sitten töitä, säästät rahaa ja käyt autokoulun, kun se on sulle mahdollista.
On. Et ole menossa vaihtoon.