Siskolle maksettiin vaihto-oppilasvuosi, minulle ei ajokorttia!
Siskoni oli vaihto-oppilaana lukioaikana pari vuotta sitten ja vanhemmat maksoivat melkein 10 000e osallistumismaksusta 8000e. Siskoni oli kyllä töissä ennen sitä ja maksoi ensimmäisen erän vaihtarivuodestaan ja käyttörahaakin oli säästänyt, mutta 8 tonnia vanhempani maksoivat siskoni vuodesta.
Siskoni pääsi vanhaan työpaikkaansa takaisin vaihtarivuoden jälkeen ja hänellä oli varaa hankkia ajokortti melkein heti 18 täytettyään.
Itse täytän 18 nyt kesällä, eivätkä vanhempani aio maksaa minulle ajokorttia, vaikka heillä olisi rahaa. Tänä kesänä en saanut muita töitä kuin mansikanmyyntiä torilla, joten ei minulla ole omia rahoja ajokortin ostoa varten. Säästössä on viime kesältä 500e. Vanhempieni perustelu on, että "maksoihan siskosikin itse ajokoulunsa". Näin siis siitä huolimatta, että minä en ollut kymppitonnin ulkomaanreissulla!
Onko tämä mielestänne oikein??
Kommentit (79)
Itse olen kyllä sitä mieltä, että kaikille lapsille hankitaan asiat tarpeen mukaan, tasavertaisesti.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:52"]
Itse olen kyllä sitä mieltä, että kaikille lapsille hankitaan asiat tarpeen mukaan, tasavertaisesti.
[/quote]
Eli jos isosisko maksoi ajokortin itse, sitä ei makseta pikkusiskollekaan. Vai?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:51"]
Joo, asioita on priorisoitava, sun ajokortti ei ole kovin tärkeä asia. Oletko jotenkin lahjaton verrattuna siskoosi?
[/quote]
??? No siis en mä ole yhtä hikke kuin siskoni. Hän valmistui lukiosta ja pääsi papereillaan suoraan yliopistoon, itse olen keskitasoa (ka. vähän alle 8).
T. ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:48"]Oot saanut vanhemmiltasi arvokkaan opetuksen. Mikään ei tule ilmaiseksi! Lopeta vikiseminen ja aikuistu. Siskolllesi lellikin asema voi kostautua vielä joskus. Karmalla on tapana tasata tilit.
[/quote]
tässä tuo arvokas kokemus on vain se että jotkut vanhemmat on kusipäitä. En voi ymmärtää vanhempiesi toimintaa. Voisit aivan hyvin kertoa heille että koet tuon kohtelun epäreiluna. Ja ymmärrän hyvin että kaikki ei vaihtoon halua, eikä sinne pidä ketään pakottaa.
Mitäpä jos vaan sanoisit että olet lähdössä ulkomaille vaihtoon joten 8000 euroa kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:51"]Joo, asioita on priorisoitava, sun ajokortti ei ole kovin tärkeä asia. Oletko jotenkin lahjaton verrattuna siskoosi?
[/quote]
Ajokorttihan ei ole tärkeä mutta vaihtarivuosi sitäkin tärkeämpi! :)))
En ymmärrä sun vanhempia, toi on tosi epäreilua sua kohtaan. Tottakai sun siskollas on parempipalkkasia töitä kun ennen niitä sai varmaan 1000x helpommin kuin nyt. Ärsyttää sun puolesta. Suna sit mä jättäisin ajokortin hankkimatta nyt ja ajaisin sen myöhemmin. Ja olisin hyvin katkera vanhemmille. Niin että kun asuisin yksin niin en pitäis minkäänlaista yhteyttä heihin.
Meidän perheessä pojat sai ajokorttirahat vanhemmilta, mutta minun olisi pitänyt maksaa (tyttärenä) itse, vaikka työstä saadut rahat eivät mitenkään riittäneet. Miehet olivat arvokkaampia ihmisinä meidän perheessä...Vanhemmat siis osaavat olla epäoikeudenmukaisia. Mainittakoon vielä, että veljeni saivat kaikkea muutakin, minä sain sen mitä he eivät enää käyttäneet - mukaan lukien vaatteitakin.
Ap, vanhempasi tekevät nyt suuren virheen, jos eivät maksa ajokorttiasi. Tulet olemaan siitä katkera pitkään. Itse en ole enää ollut vanhempieni kanssa tekemisissä 17 vuoteen.
Jos joskus menet yliopistoon / AMK:iin, on järkevää lähteä vaihtoon tässä kansainvälistyvässä maailmassa. Ehkä vanhempasi ajattelevatkin jo niin pitkälle. Suomessa ei tule olemaan kaikille aloille töitä ja monilla aloilla kansainvälinen työ- tai opiskelukokemus on plussa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:51"]Joo, asioita on priorisoitava, sun ajokortti ei ole kovin tärkeä asia. Oletko jotenkin lahjaton verrattuna siskoosi?
[/quote]
Sä näytät ainakin olevan aivoton vastauksesi perusteella. Ajokortti voi olla todella tärkeä asia ja siitä on vaikka mitä hyötyä. Sitä ei vaan sellaiset tajua jotka pummaa aina muilta kyytinsä.
Meillä oli melkein sama tilanne kuin ap:lla, sillä erotuksella että vanhempani maksoivat ajokortistani suurimman osan koska en tosiaan ollut saanut töitä. Ja silloin kun sisko oli vaihtarina, me tehtiin perheen kanssa lomareissu ulkomaille, siis ilman häntä.
Ei mun mielestä kaikkea pidä tasata sisarusten kesken, mutta vanhempien pitäisi tajuta, että jos toinen ei yrityksestä huolimatta saa yhtä hyväpalkkaista työtä kuin toinen, voi ajokortin tms. hankinnassa auttaa, jos kerran on varaa!
Epistä kohtelua. Vanhemmat tekevät virheitä kohdellessaan epätasa-arvoisesti lapsiaan. Lapset ovat erilaisia, eikä samanlaisia heistä pidä tullakaan. Ei voi olettaa, että lapset saisivat samanlaiset kesätyöpaikat, samat palkat, tai heillä olisi samanlaiset itntressit mihinkään, edes vaihto-oppilasvuoteen. Saitko sillon mitään rahaa vanhemmiltasi, kun siskoosi sijoitettettin 8000?
Mäkin olen kaksonen ja meillä ei olisi toimittu noin. Molemmilla on omat mielenkiinnonkohteensa ja tasapuolisesti annettiin rahaa. Tosin liikaa ei pidä laskea senttejä. Varmasti olet iloinen siskon puolesta vaihtarivuodesta. Oudot prioriteetit porukoilla kuitenkin, jos korttiin ei saa tukea.
No kuulostaa kieltämättä vähän epäreilulta. Toisaalta sisko tosiaan maksoi itse ajokortin. Olisitko sinä päässyt halutessasi vaihto-oppilaaksi? Ehkä, mutta et halunnut.
Itse toimisin lasteni kanssa tuossa ehkä siten, että maksaisin ajokorttisi. Toisaalta sisaresi voisi kokea sen epäreiluksi, koska joutui itse kortin maksamaan. Varsinkin, jos sinullakin olisi ollut mahdollisuus vaihto-oppilasvuoteen, mutta et käyttänyt sitä.
Vaikea tilanne, mutta ymmärrän kyllä vanhempiasikin.
Mä oon täällä niin vihanen sun puolesta, että pitikin lukea tää ketju! Mä en ymmärrä miten sun vanhemmat voi tehdä noin.
Ilmoitat tuon 8000 e veroviranomaisille, niin siskosi maksaa lahjaveron.
Älä aja korttia vaan muuta kotoa pois muualle opiskelemaan tmv. Ja älä anna paska-vanhempien sekaantua mitenkään muuttoon.
Todella epäreilua kohtelua, sillä lapset eivät ole samanlaisia.
Onko kellekään tuttua epätasa-arvoisesta kohtelusta, mitä on kokenut pahimmillaan:
http://keskustelu.ellit.fi/threads/miten-tunnistaa-narsistinen-aeiti.1869550/
Meillä on vanhemmat tasanneet kaiken aina sentilleen kolmen sisaruksen välein. Kaikki on merkattu ylös. Esim minua aikoinaan autettiin opiskelijana kesän vuokrien maksussa kun palkka ei vielä juossut, työtöntä pikkuveljeä autettiin useampi vuosi kun rahat ei riittäneet, siskolle maksettiin auto jotta pääsi kulkemaan opintoihin vähän kauemmas ja myöhemmin hänelle maksettiin paljon lastentarvikkeita. Minä en ole juuri apua tarvinnut, joten nyt saamme mieheni kanssa sievoisen summan häihimme.
Tavallaan välillä on huono omatunto kun ovat vain keskipalkkaisia duunareita asuntolainoineen, mutta on toisaalta ihanaa että meitä kohdellaan hyvin tasapuolisesti. Rahan kohde on aina eri, summa sama.
Toi pitää huomioida ennakkoperintönä!
Ei ole reilua sinua kohtaan. Vaihto-oppilasvuosihan maksaa muutamia tonneja ja autokoulu vajaa 3000 eu.