Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi, kannattaako?

Vierailija
01.06.2015 |

Vähän ehkä typerä otsikko, sillä tiedän, että tyhmäähän tuo on. Taustoitan siis hieman.

Minä en siis polta, mutta vaimoni aloitti uudelleen vuosikymmenien tauon jälkeen. Hän poltti aloittaessamme seurustelun ja lopetti oma-aloitteisesti melko pian heti sen jälkeen. Syynä aloittamiseen lienee uusi kaveripiiri, jossa tupakointi käsittääkseni on yleistä. Itse en tuota porukkaa tunne, enkä ole mukana heidän illanvietoissaan. Itse en koskaan ole varsinaisesti kieltänyt häntä polttamasta, aikuinen ihminen tekee itse omat valintansa. Ainostaan nyt, kun hän itse kertoi aloittaneensa tupakoinnin, kielsin häntä polttamasta minun seurassani.

Eihän se keskustelu kovin hyvin siitä edennyt. Puhuttiin jopa avio-eron mahdollisuudesta. Minä en siis avio-eroa halua. Toivoisin vain, että vaimoni ei pilaisi terveyttään tupakoimalla. Erityisesti minua häiritsee tämä tupakoinnin aloittaminen aikuis-iällä. Minusta se on tyhmää.

Haluaisinkin kysyä, olenko kohtuuton kun en tupakointia hyväksy. Ja miten minun pitäisi asiaan suhtautua? Kysymyshän ei ole varsinaisesti tupakoinnista vaan keskinäisestä kunnioituksesta ja luottamuksesta. Pääosin arvomaailmamme kohtaavat todella hyvin, voiko mielestänne näinkin "pieni särö" ajatuksissa olla hyvä syy pitkän parisuhteen päättämiselle?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero kirjoitetaan ilman väliviivaa.

Vierailija
2/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisikä kirjoitetaan ilman väliviivaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
Joko hyväksyt tupakoivan kumppanin tai jätät hänet.

Vierailija
4/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"]Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
[/quote]

Jos ei hyväksy tupakointia, se siis riittää perusteeksi eroon?

Vierailija
5/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmituksesi. Tupakointi on kallista ja tyhmää.

Vierailija
6/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein ainoa asia elämässäni jota todella kadun on tupakointi. Olin sellainen bilepolttaja, mutta koska nuoruudessa tuli biletettyä paljon, kyllä sitä tupakkaa meni. Olen ollut nyt 10 vuotta polttamatta, mutta kai silti aiheutin pysyvää vahinkoa terveydelleni ja saan siitä ehkä maksaa vielä kalliisti. Harmittaa :(

Vierailija
7/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohtuuton.

mä en itse haluais seurustella tupakoitsijan kanssa. Se oli siinä listalla minkä tein mieskriteesreissäni...ei tupakoi. On aika kärjessä.

mä vaan en kestä sitä hajua, joka on sitten jokapaikass?  Mä en seurustelisi sellaisen kanssa, jonka haju mua etoo..joka kantaa sitä hajua mukanaan. Jokapaikassa. 

ja kyllä ne terveyshaitat tiedetään.

et ole kohtuuton.

Vierailija
8/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta ja äidinkielen opetuksesta :)

Olisiko jollakin raatilaisella nevoja, miten tästä eteenpäin? Suhteessa vaikuttaa paljon muitakin asioita, mutta miten minä tähän asiaan suhtaudun?

Kuten jo kirjoitin, en voi (enkä halua) tällaista henkilökohtaista asiaa kieltää. En kuitenkaan voi sitä myöskään hyväksyä.

ap

Vierailija
9/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:14"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"]Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
[/quote]

[/quote]

Sehän on jokaisen oma henkilökohtainen päätöksensä. Joillekin kun riittää eron syyksi jopa liian iso perse tai vaikkapa liian huono palkka. Syitä on monia erota ja jos ei hyväksy toisen tupakointia kannattaa muistaa se, et jos siitä alkaa nalkuttaa ja naputtaa liikaa niin ero voi olla edessä.

Vierailija
10/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:14"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"]Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
[/quote]

[/quote]

Sehän on jokaisen oma henkilökohtainen päätöksensä. Joillekin kun riittää eron syyksi jopa liian iso perse tai vaikkapa liian huono palkka. Syitä on monia erota ja jos ei hyväksy toisen tupakointia kannattaa muistaa se, et jos siitä alkaa nalkuttaa ja naputtaa liikaa niin ero voi olla edessä.
[/quote]

Tarkoituksenani ei ole alkaa nalkuttamaan asiasta. Olen kyllä sanonut, mitä asiasta olen mieltä. Minäkään en voi tehdä päätöksiä kuin vain ja ainoastaan omasta puolestani.
ap

Vierailija
11/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:14"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"]Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tarkoituksenani ei ole alkaa nalkuttamaan asiasta. Olen kyllä sanonut, mitä asiasta olen mieltä. Minäkään en voi tehdä päätöksiä kuin vain ja ainoastaan omasta puolestani.
ap
[/quote]

Niin. Kyselet vinkkejä miten toimia, olet niitä myös saanut.
Jos et hyväksy tupakointia niin siinä jää vaihtoehdot aika vähiin sitten.
Joko oikeasti opettelet hyväksymään sen tai sitten eroat. Ei siinä ole oikein muita vaihtoehtoja.

Vierailija
12/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saattaa siis olla vapailla markkinoilla varmasti tupakoimaton, lähes suomenkielentaitoinen, kohtuullisen raitis ja ilmeisesti ahdasmielinen suomalainen yli nelikymppinen mies. Olisiko kellään tarvetta?

Vierailija
13/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:14"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"]Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

ap
[/quote]

Joko oikeasti opettelet hyväksymään sen tai sitten eroat. Ei siinä ole oikein muita vaihtoehtoja.
[/quote]

Pitääkö erota heti vai vasta sitten, kun hän seuraavan kerran osoittaa, että tupakointi on minua tärkeämpää? Entä onko edes teoriassa mahdollista, että hän asettaisi terveytensä sekä minut ja avioliittonsa etusijalle?

Vierailija
14/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut.

Olet sitten päässyt tunkion viereen asumaan ja nukkumaan.

Vierailija
15/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:14"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"]Tupakoinnin lopettaminen lähtee tupakoitsijasta itsestään. Ei muiden mielipiteistä ja nalkutuksista.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

ap
[/quote]

[/quote]

Pitääkö erota heti vai vasta sitten, kun hän seuraavan kerran osoittaa, että tupakointi on minua tärkeämpää? Entä onko edes teoriassa mahdollista, että hän asettaisi terveytensä sekä minut ja avioliittonsa etusijalle?
[/quote]

Voi herran jumala! Ehkäpä on aika keskustella kumppanin kanssa noista asioista!
Ite en koskaan seurustelis tupakoimattoman kanssa, jos tämä nalkuttaisi ja natkuttaisi tupakoinnistani mulle tavalla tai toisella.
Mikähän minä olen vastaamaan toisen puolesta kysymyksiisi? Ainoastaan voin omasta puolestani puhua ja se taas ei tähän asiaan kuulu.

Vierailija
16/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:49"]

Ite en koskaan seurustelis tupakoimattoman kanssa, jos tämä nalkuttaisi ja natkuttaisi tupakoinnistani mulle tavalla tai toisella.
Mikähän minä olen vastaamaan toisen puolesta kysymyksiisi? Ainoastaan voin omasta puolestani puhua ja se taas ei tähän asiaan kuulu.
[/quote]

Voit ehkä aiemmista viesteistäni lukea, että minä en asiasta ole nalkuttanut, enkä tule nalkuttamaan. Tai, jos se, että olen mielipiteeni vaimolleni ilmaissut on nalkuttamista, niin sitten olen.

Itseäni asiassa ärsyttää se, että aikuinen ihminen, joka on jo yhden kerran tupakasta eroon päässyt, tupakoi yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Omasta mielestäni se on tyhmää. Samalla se antaa aihetta pohtia omia valintojani. Minä en halua olla tyhmä, miksi vaimoni haluaa?
ap

Vierailija
17/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän asia riippuu minusta paljon siitä, paljonko tupakkaa kuluu. Aski päivässä? Vertaisin jo alkoholistiin ja asia on ongelma. Muutama viikossa? Vertaisin pariin viinilasiin, ei ongelmaa, ei edes hajuhaittaa.

Tupakka on nautintoaine, kuten alkoholi ja kahvi. Liika on liikaa, kohtuus ok. 

Tuo,uusi kaveripiiri voi toki olla huonompi juttu kuin itse tupakka. Kannattaa edes hieman ottaa selvää, mitä siellä puuhataan. 

Vierailija
18/44 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:49"]

[/quote]

Voit ehkä aiemmista viesteistäni lukea, että minä en asiasta ole nalkuttanut, enkä tule nalkuttamaan. Tai, jos se, että olen mielipiteeni vaimolleni ilmaissut on nalkuttamista, niin sitten olen.

Itseäni asiassa ärsyttää se, että aikuinen ihminen, joka on jo yhden kerran tupakasta eroon päässyt, tupakoi yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Omasta mielestäni se on tyhmää. Samalla se antaa aihetta pohtia omia valintojani. Minä en halua olla tyhmä, miksi vaimoni haluaa?
ap
[/quote]

Miksi haukut vaimoasi tyhmäksi?
Tuskinpa sinunkaan elämäsi ratkaisut kaikki viisaita on. Toki, jatka valitsemallasi tiellä. Hauku vaimoasi, osoita mieltäsi kaikin keinoin tupakoinnin takia ja näin. Lupaan ja vannon, ettei sun tarvi tupakointia kauaa kattella sen jälkeen. Eiköhän vaimosi poistu tommosen nipottajan luota hyvin pian.
On vaimosi valinta aloittaa tupakointi, hyväksyt sen tai et. Aikuinen ihminen saa tehdä omat valintansa ja päätöksensä elämässään. Sulla ei ole siihen osaa eikä arpaa.
Tupakka on nautintoaine siinä missä alkoholikin toisille. Ei se alkoholinkaan käyttö mitään viisasta ole.
Mut hei! Onneks sentää sä oot viisas, etkä suinkaan tiukkapipoinen ja ahidasmielinen.
Säkin varmaan voit lukea mun aikasemmista viesteistäni, että joko hyväksyt vaimosi sellaisena kuin hän on tai otat eron.
Vittuako jatkat vänkäämistä asiasta enää? Päätös on yksin sinun.

Vierailija
19/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:27"]Kohta saattaa siis olla vapailla markkinoilla varmasti tupakoimaton, lähes suomenkielentaitoinen, kohtuullisen raitis ja ilmeisesti ahdasmielinen suomalainen yli nelikymppinen mies. Olisiko kellään tarvetta?
[/quote]

Yläpeukkujen määrästä päätellen kysyntää voisi siis olla :)
ap

Vierailija
20/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi siltä, että taustalla on jotain muutakin. Miten teillä yhteiselämä muuten sujuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi