Tupakointi, kannattaako?
Vähän ehkä typerä otsikko, sillä tiedän, että tyhmäähän tuo on. Taustoitan siis hieman.
Minä en siis polta, mutta vaimoni aloitti uudelleen vuosikymmenien tauon jälkeen. Hän poltti aloittaessamme seurustelun ja lopetti oma-aloitteisesti melko pian heti sen jälkeen. Syynä aloittamiseen lienee uusi kaveripiiri, jossa tupakointi käsittääkseni on yleistä. Itse en tuota porukkaa tunne, enkä ole mukana heidän illanvietoissaan. Itse en koskaan ole varsinaisesti kieltänyt häntä polttamasta, aikuinen ihminen tekee itse omat valintansa. Ainostaan nyt, kun hän itse kertoi aloittaneensa tupakoinnin, kielsin häntä polttamasta minun seurassani.
Eihän se keskustelu kovin hyvin siitä edennyt. Puhuttiin jopa avio-eron mahdollisuudesta. Minä en siis avio-eroa halua. Toivoisin vain, että vaimoni ei pilaisi terveyttään tupakoimalla. Erityisesti minua häiritsee tämä tupakoinnin aloittaminen aikuis-iällä. Minusta se on tyhmää.
Haluaisinkin kysyä, olenko kohtuuton kun en tupakointia hyväksy. Ja miten minun pitäisi asiaan suhtautua? Kysymyshän ei ole varsinaisesti tupakoinnista vaan keskinäisestä kunnioituksesta ja luottamuksesta. Pääosin arvomaailmamme kohtaavat todella hyvin, voiko mielestänne näinkin "pieni särö" ajatuksissa olla hyvä syy pitkän parisuhteen päättämiselle?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:18"]Tupakointi aiheuttaa keuhkosairauksien lisäksi sydän- ja verisuonitauteja sillä kovettaa verisuonet. Kuka haluaa vapaaehtoisesti aivohalvauksen? Jisses miten tyhmää.
[/quote]
"Joukossa tyhmyys tiivistyy"
Tupakointi aiheuttaa keuhkosairauksien lisäksi sydän- ja verisuonitauteja sillä kovettaa verisuonet. Kuka haluaa vapaaehtoisesti aivohalvauksen? Jisses miten tyhmää.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:27"]Kohta saattaa siis olla vapailla markkinoilla varmasti tupakoimaton, lähes suomenkielentaitoinen, kohtuullisen raitis ja ilmeisesti ahdasmielinen suomalainen yli nelikymppinen mies. Olisiko kellään tarvetta?
[/quote]
Mulle! :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:27"]Kohta saattaa siis olla vapailla markkinoilla varmasti tupakoimaton, lähes suomenkielentaitoinen, kohtuullisen raitis ja ilmeisesti ahdasmielinen suomalainen yli nelikymppinen mies. Olisiko kellään tarvetta?
[/quote]
Mulle! :D
[/quote]
jono
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:05"]Voisiko vaimo vaihtaa sähkötupakkaan, jos ei kokonaan suostu lopettamaan? Ei haise pahalle ja terveyshaitat pienemmät, mutta saisi kuitenkin tuprutella päivittäiset nikotiininsa.
[/quote]
En usko, että kyse olisi nikotiiniriippuvuudesta, kun hän oli kuitenkin yli 20 vuotta polttamatta. Sähkötupakka tuskin siis hänelle kelpaisi. Taustalla ovat varmasti muut syyt.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:05"]Voisiko vaimo vaihtaa sähkötupakkaan, jos ei kokonaan suostu lopettamaan? Ei haise pahalle ja terveyshaitat pienemmät, mutta saisi kuitenkin tuprutella päivittäiset nikotiininsa. [/quote] En usko, että kyse olisi nikotiiniriippuvuudesta, kun hän oli kuitenkin yli 20 vuotta polttamatta. Sähkötupakka tuskin siis hänelle kelpaisi. Taustalla ovat varmasti muut syyt. ap
[/quote]
Kyllä se riippuvuus on keskeisin syy miksi ihminen polttaa (päivittäin, säännöllisesti). Vaikka lopettaisi polttamisen pitkäksi aikaa, niin jos menee ottamaan nikotiinia uudelleen (syystä X, mikä lie vaimollasi ollut syynä siihen) niin riippuvuus aktivoituu taas ja lopettaminen on yhtä vaikeaa kuin aiemmin. Sama juttu alkoholistilla... Mutta harmin paikka, jos vaimosi ei tosiaankaan halua tehdä asialle mitään. Silloin sinun pitää vaan tehdä selväksi, että et suostu sitä katselemaan. Joku kompromissi olisi hyvä löytyä jos haluatte vielä yhdessä olla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:05"]Voisiko vaimo vaihtaa sähkötupakkaan, jos ei kokonaan suostu lopettamaan? Ei haise pahalle ja terveyshaitat pienemmät, mutta saisi kuitenkin tuprutella päivittäiset nikotiininsa. [/quote] En usko, että kyse olisi nikotiiniriippuvuudesta, kun hän oli kuitenkin yli 20 vuotta polttamatta. Sähkötupakka tuskin siis hänelle kelpaisi. Taustalla ovat varmasti muut syyt. ap
[/quote]
Kyllä se riippuvuus on keskeisin syy miksi ihminen polttaa (päivittäin, säännöllisesti). Vaikka lopettaisi polttamisen pitkäksi aikaa, niin jos menee ottamaan nikotiinia uudelleen (syystä X, mikä lie vaimollasi ollut syynä siihen) niin riippuvuus aktivoituu taas ja lopettaminen on yhtä vaikeaa kuin aiemmin. Sama juttu alkoholistilla... Mutta harmin paikka, jos vaimosi ei tosiaankaan halua tehdä asialle mitään. Silloin sinun pitää vaan tehdä selväksi, että et suostu sitä katselemaan. Joku kompromissi olisi hyvä löytyä jos haluatte vielä yhdessä olla.
[/quote]
Eiköhän tähän joku ratkaisu löydy. Siitä olen jokseenkin varma, että jos hän jatkaa polttamista säännöllisesti ja myös minun seurassani, niin yhteiselämä ei voi enää jatkua.
ap
Onhan se tyhmää, tupakointi - kuten myös toisen itsemääräämisoikeuteen puuttuminen tai edes sen yrittäminen. Molempi pahempi.
Olisipa minullakin parisuhteeni ongelmat yhtä vähäisiä :(
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:55"]
Olisipa minullakin parisuhteeni ongelmat yhtä vähäisiä :(
[/quote]
Porttiteorian mukaan tuosta ei ole kuin pieni askel kovempiin huumeisiin.
Eipä siinä sitten pelkästään tupakoinnista ollut kyse. Taustalta paljastui muutakin.
Eli tupakointi oli siis oire syistä, jotka eroon johtivat. Päätös on siis tehty, vaikka vielä hakemusta ei ole jätetty.
ap
Tupakointi ehkäisee Parkinsonin tautia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:29"]
Tupakointi ehkäisee Parkinsonin tautia.
[/quote]
kiitos tiedosta, tämä auttoi kovasti :(
ap
No taas on ahdasmielisyys huipussaan :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:49"] Voi herran jumala! Ehkäpä on aika keskustella kumppanin kanssa noista asioista! Ite en koskaan seurustelis tupakoimattoman kanssa, jos tämä nalkuttaisi ja natkuttaisi tupakoinnistani mulle tavalla tai toisella. Mikähän minä olen vastaamaan toisen puolesta kysymyksiisi? Ainoastaan voin omasta puolestani puhua ja se taas ei tähän asiaan kuulu. [/quote] Voit ehkä aiemmista viesteistäni lukea, että minä en asiasta ole nalkuttanut, enkä tule nalkuttamaan. Tai, jos se, että olen mielipiteeni vaimolleni ilmaissut on nalkuttamista, niin sitten olen. Itseäni asiassa ärsyttää se, että aikuinen ihminen, joka on jo yhden kerran tupakasta eroon päässyt, tupakoi yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Omasta mielestäni se on tyhmää. Samalla se antaa aihetta pohtia omia valintojani. Minä en halua olla tyhmä, miksi vaimoni haluaa? ap [/quote] Miksi haukut vaimoasi tyhmäksi? Tuskinpa sinunkaan elämäsi ratkaisut kaikki viisaita on. Toki, jatka valitsemallasi tiellä. Hauku vaimoasi, osoita mieltäsi kaikin keinoin tupakoinnin takia ja näin. Lupaan ja vannon, ettei sun tarvi tupakointia kauaa kattella sen jälkeen. Eiköhän vaimosi poistu tommosen nipottajan luota hyvin pian. On vaimosi valinta aloittaa tupakointi, hyväksyt sen tai et. Aikuinen ihminen saa tehdä omat valintansa ja päätöksensä elämässään. Sulla ei ole siihen osaa eikä arpaa. Tupakka on nautintoaine siinä missä alkoholikin toisille. Ei se alkoholinkaan käyttö mitään viisasta ole. Mut hei! Onneks sentää sä oot viisas, etkä suinkaan tiukkapipoinen ja ahidasmielinen. Säkin varmaan voit lukea mun aikasemmista viesteistäni, että joko hyväksyt vaimosi sellaisena kuin hän on tai otat eron. Vittuako jatkat vänkäämistä asiasta enää? Päätös on yksin sinun.
[/quote]
Päätit sitten hyökätä persoonaani vastaan. Toivottavasti se helpotti omaa pahaa oloasi.
Tarkoitatko, että jos kumppaniin ei ole täydellisen tyytyväinen, niin silloin pitää erota?
Sinullekin sisälukutaidon opettelu olisi tarpeen, ei tässä kukaan barrikadeille ole nousemassa. Jos (ja kun) tupakointi on tyhmää, se tekee tupakoitsijasta tyhmän. Tyhmyys esiintyy meissä monilla eri tavoilla. Meistä useimmat ovat tyhmiä jollakin tavalla. Suurin osa eroista johtuu kumppanin tyhmyydestä.
Minun ajatusmaailmassani aikuisiällä aloitettu tupakointi vain siinä määrin arveluttavaa, että se asettaa ihmisen koko arvomaailman kyseeenalaiseksi, ja antaa oikeutetun syyn pohtia omia valintoja. Moni on valmis hyväksymään suuremmatkin tyhmyydet kuten uskottomuuden ja väkivallan. Näissäkään tapauksissa kaikki eivät välittömästi hae eroa. Ero on aina vaihtoehto, jos sopu ei ole mahdollinen. Minunkin mielestäni kumppanin tupakointi eron perusteena on yleisellä mittapuulla mitattuna mitätön, mutta minulle se on siinä määrin merkityksellistä, että se antaa minulle syyn harkita asiaa ja myöskin tänne palstalle siitä kirjoittaa.
ap
Tupakointi kannattaa aina T.jorn donner
Sua ei haitannut aloittaa suhdetta röökaavan ihmisen kanssa, miksi ihmeessä siis nyt nostaisit siitä metelin?!?
Tupakoivat eivät ilmeisesti tajua, että he oikeasti haisevat paskalle. Ei pelkästään tupakansavulle, vaan sellaiselle hirveälle, pinttyneelle. Tunkiosta joku aiemmin puhui, se on aika osuva määrittely.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:16"]
Sua ei haitannut aloittaa suhdetta röökaavan ihmisen kanssa, miksi ihmeessä siis nyt nostaisit siitä metelin?!?
[/quote]
Ihan perusteltu kysymys. Vastaan, että aikoinaan ihastuin/rakastuin ihmiseen. Tupakointi oli jo silloin jotain, mistä en pitänyt, mutta me kaikki olemme kokonaisuuksia, eikä yksi "vika" ihmisestä tee kokonaan huonoa. Nuorena ihminen on myös vaikutuksille alttiimpi.
Varmaankin arvomaailmani on kehittynyt elämänkokemuksen karttuessa, ja todennäköisesti ainakin tämän asian suhteen olen ahdasmielisempi kuin vuosikymmeniä sitten. Tupakoinnin terveysvaikutukset ovat myös tutkitusti ja kiistatta negatiivisia ja toivoisin, että aikuisen ihmisen ei tarvitsisi pilata terveyttään tällä tavoin. Olen myös huolissani siitä minkälaista esimerkkiä hän antaa lapsillemme.
ap
Voisiko vaimo vaihtaa sähkötupakkaan, jos ei kokonaan suostu lopettamaan? Ei haise pahalle ja terveyshaitat pienemmät, mutta saisi kuitenkin tuprutella päivittäiset nikotiininsa.