Lemmikin hankkiminen on ympäristörikos!
Mietittekö yhtään miten paljon teidän lemmikkinne liharuoat, peltipurkkien metallin kaivuu ja kusihiekkojen sun muiden rahtaaminen saastuttaa luontoa?!
Ja samalla olette olevinanne niin luontoihisiä, että! Omasta mukavuudenhalusta pidätte kotonanne jotain karvakasaa. Omaan napaan tuijottelijat! Hävetkää te luonnon raiskaajat!
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:43"]
Ahaa, onko tämä siis kilpailu? "Se voittaa, joka kuluttaa eniten". Jos sinulle "tasapainoon" pääseminen on noin tärkeää, polta ne autonrenkaasi takapihalla, kyllä sä siitä noottia saat. [/quote]
Ei tämä kilpailu tiettävästi ole vaan herätys jolla sinutkin saataisiin tajuamaan miten typerää luonnonvarojen tuhlausta sinun lemmikinpitosi on.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]No, Porvoo Porvoona, mutta itsekin vähän ihmettelen koirahyysäystä. Asun suuressa kaupungissa ja täällä asuu järjettömät määrät KOIRIA. Jotenkin ymmärrän, että haja-asutusalueella on koiria, mutta että kaupungissa, kerrostaloasunnossa, ihan vaan koska ihminen niin haluaa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ja joillakin on kerrostalokämpässään kaksi, kolme, neljäkin koiraa. Mitä siinä on oikein ajateltu? Tai jos ei ole ajateltu, niin mitä on tunnehdittu?
[/quote]
Onneksi lapset eivät kuormita luontoa yhtään.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]
No, Porvoo Porvoona, mutta itsekin vähän ihmettelen koirahyysäystä. Asun suuressa kaupungissa ja täällä asuu järjettömät määrät KOIRIA. Jotenkin ymmärrän, että haja-asutusalueella on koiria, mutta että kaupungissa, kerrostaloasunnossa, ihan vaan koska ihminen niin haluaa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ja joillakin on kerrostalokämpässään kaksi, kolme, neljäkin koiraa. Mitä siinä on oikein ajateltu? Tai jos ei ole ajateltu, niin mitä on tunnehdittu?
[/quote]
Ja sitten kaupunkiin vaaditaan koirapuistoja, joita sitten rakennetaan ja hoidetaan, mutta koiraveroa ei haluta maksaa (eipä sitä enää peritäkään muualla kuin Helsingissä ja Tampereella).
Funtsaappas koiranäyttelyjä! Eräskin isovillakoiran omistaja selitti kuinka ylpeästi hänen koiransa (iso villakoira) käyttäytyy kehässä ja on iloinen saadessaa sertin.
Ämmä suihkutti jotain saatanan hiuslakkaa koiran päälle ja föönäili ja pöllytti. Koira mukamas nautti niistä aerosolisuihkeista ja puuterista!
Kyllä on hönöä porukkaa ja pitävät koiriaan vankeina. Sehän haluaisi kirmata luonnossa ja olla maalla.
Hätäinen viiden minuutin kusilenkki on kaupunkilaiskoiran kohtalo haistellen pakokaasuja ja kuunnellen melua päivät pitkät.
Saatanan rikolliset!
Kyllä lemmikin ottaminen tai ottamatta jättäminen on ympäristöön vaikuttava valinta. Hyvä, jos sen tiedostaa ja osaa ratkoa päässään sen kuinka lemmikkiä pidetään ekologisesti. En vaan jaksa uskoa, että kovinkaan moni sitä tulee ajatelleeksi.
Kannattaa miettiä ihan ensimmäisenä sitä, että tarvitseeko lemmikkiä oikeasti. Palveluskoirat, metsästyskoirat, vahtikoirat (esim. maalla) ovat perusteltuja. Ihan hyvä syy hankkia lemmikkieläin on se että lapsi saa/lapset saavat hoitaa sitä ja opetella huolehtimista ja hoivaamista. Uskon että lapselle on hyväksi, että kotona on kotieläin tai -eläimiä. Lemmikki voi tuoda iloa ja turvaa myös yksinäiselle.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:21"]
Kai sinä itse sitten elät luonnonmukaisesti luolassa keihästäen eläimiä ruoaksi kun noin kovin kritisoit lemmikinomistajia?
[/quote]
Tajuatko itsekään miten paska tuonkaltainen vasta-argumentti on? Säälittävää.
[/quote]
Miksi se on paska? Siksikö, että sinä koet olevasi oikeutettu käyttämään luonnonvaroja, mutta muilta sen eväisit?
[/quote]
Toki käytän luonnonvaroja, mutta yritän tehdä sen mahdollisimman viisaasti. Lemmikin pitäminen on typerää itsekeskeistä turhaa luonnonvarojen tuhlausta.
[/quote]
Sinä et siis koskaan tee mitään vain siksi, että pidät siitä? Elätkö sähköttömässä mökissäsi vailla mitään mukavuuksia, et koskaan matkusta mihinkään, etkä varsinkaan aja autoa? Et käytä vessapaperia tai peseydy juoksevan veden alla? Kasvatat itse lihasi, vihanneksesi ja viljasi?
Jos tosiaan elät niin luonnonmukaisesti, nostan sinulle hattua. Muuten vain hymähdän ja silitän koiraani vähän lisää.
[/quote]
Mutta sinulla on nuo mukavuudet ja koira, tarkoittaako se, että minä saan polttaa takapihalla vanhat autonrenkaat, että pääsemme tasapainoon?
Ohis
[/quote]
Ahaa, onko tämä siis kilpailu? "Se voittaa, joka kuluttaa eniten". Jos sinulle "tasapainoon" pääseminen on noin tärkeää, polta ne autonrenkaasi takapihalla, kyllä sä siitä noottia saat.
En mä lutraa vettä tuntitolkulla tai käytä kertakäyttöastioita, vaikka monet muut niin tekevätkin. Pitäisikö mun äkkiä yrittää päästä tasapainoon? Kuulostaako fiksulta?
[/quote]
Sinähän se aloitit, että pitää elää sähköttömässä mökissä ja syödä vain mitä kerää, että olisi oikeus kritisoida sinun koiran omistamistasi.
Et kai sinä nyt rupea kritisoimaan kertakäyttöastioiden käyttäjiä ja autonrenkaiden polttajia, kun et kuitenkaan asu hamppujurtassa ja syö käpyjä?
[/quote]
Niin kauan kuin sinulla on oikeus kuluttaa luonnonvaroja, myös minulla on se oikeus. Mulla on myös oikeus omistaa koira. Sitten kun lemminkin omistaminen on laitonta, voit tulla ulisemaan.
Mulla ei ole tarvetta kritisoida ketään, ei se mua hyödytä. Jos joku kokee tarpeelliseksi polttaa autonrenkaat takapihalla tai käyttää kertisastioita koska ei jaksa tiskata, siitä vain. Eihän se ekologista ole, mutta, itseäni toistaen, ihmisen elämä ei muutenkaan maapalloystävällistä ole.
Enemmän mä osoittaisin huoleni Kiinaa, Intiaan ja Yhdysvaltoihin. Se mitä mä teen tai jätän tekemättä, ei vaikuta mihinkään niin kauan kuin noissa jättimaissa kulutetaan ja saastutetaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]No, Porvoo Porvoona, mutta itsekin vähän ihmettelen koirahyysäystä. Asun suuressa kaupungissa ja täällä asuu järjettömät määrät KOIRIA. Jotenkin ymmärrän, että haja-asutusalueella on koiria, mutta että kaupungissa, kerrostaloasunnossa, ihan vaan koska ihminen niin haluaa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ja joillakin on kerrostalokämpässään kaksi, kolme, neljäkin koiraa. Mitä siinä on oikein ajateltu? Tai jos ei ole ajateltu, niin mitä on tunnehdittu? [/quote] Onneksi lapset eivät kuormita luontoa yhtään.
[/quote]
Lapset ovat välttämätön paha, mutta koiraa ei tarvitse kaupungissa kuin näkövammaiset, ja viranomaiset.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]No, Porvoo Porvoona, mutta itsekin vähän ihmettelen koirahyysäystä. Asun suuressa kaupungissa ja täällä asuu järjettömät määrät KOIRIA. Jotenkin ymmärrän, että haja-asutusalueella on koiria, mutta että kaupungissa, kerrostaloasunnossa, ihan vaan koska ihminen niin haluaa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ja joillakin on kerrostalokämpässään kaksi, kolme, neljäkin koiraa. Mitä siinä on oikein ajateltu? Tai jos ei ole ajateltu, niin mitä on tunnehdittu? [/quote] Onneksi lapset eivät kuormita luontoa yhtään.
[/quote]
Lapsia tarvitaan, jotta yhteiskuntamme pyörisi tulevaisuudessakin. Mihin lemmikkikoiria tarvitaan?
Mielestäni tupakointi, soijatuotteiden käyttäminen ja ihmisten holtiton lisääntyminen ovat ympäristörikos. Miettikääpä miten suuren kasan esimerkiksi miten paljon 10 henkinen perhe tuottaa jätteitä... Kyllä siinä Musti ja Mirri jää kakkoseksi. Tupakka- ja soijaviljelmät perustetaan sademetsien tilalle. Sademetsien eläimet ja luonnonkansat joutuvat elämään epäluonnollisissa elinympäristöissä ja tehoviljelmien ja globaalien suuryritysten armoilla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:52"]
Kai sinä itse sitten elät luonnonmukaisesti luolassa keihästäen eläimiä ruoaksi kun noin kovin kritisoit lemmikinomistajia?
[/quote]
[/quote]
Miksi se on paska? Siksikö, että sinä koet olevasi oikeutettu käyttämään luonnonvaroja, mutta muilta sen eväisit?
[/quote]
Toki käytän luonnonvaroja, mutta yritän tehdä sen mahdollisimman viisaasti. Lemmikin pitäminen on typerää itsekeskeistä turhaa luonnonvarojen tuhlausta.
[/quote]
Sinä et siis koskaan tee mitään vain siksi, että pidät siitä? Elätkö sähköttömässä mökissäsi vailla mitään mukavuuksia, et koskaan matkusta mihinkään, etkä varsinkaan aja autoa? Et käytä vessapaperia tai peseydy juoksevan veden alla? Kasvatat itse lihasi, vihanneksesi ja viljasi?
Jos tosiaan elät niin luonnonmukaisesti, nostan sinulle hattua. Muuten vain hymähdän ja silitän koiraani vähän lisää.
[/quote]
Mutta sinulla on nuo mukavuudet ja koira, tarkoittaako se, että minä saan polttaa takapihalla vanhat autonrenkaat, että pääsemme tasapainoon?
Ohis
[/quote]
Ahaa, onko tämä siis kilpailu? "Se voittaa, joka kuluttaa eniten". Jos sinulle "tasapainoon" pääseminen on noin tärkeää, polta ne autonrenkaasi takapihalla, kyllä sä siitä noottia saat.
En mä lutraa vettä tuntitolkulla tai käytä kertakäyttöastioita, vaikka monet muut niin tekevätkin. Pitäisikö mun äkkiä yrittää päästä tasapainoon? Kuulostaako fiksulta?
[/quote]
Sinähän se aloitit, että pitää elää sähköttömässä mökissä ja syödä vain mitä kerää, että olisi oikeus kritisoida sinun koiran omistamistasi.
Et kai sinä nyt rupea kritisoimaan kertakäyttöastioiden käyttäjiä ja autonrenkaiden polttajia, kun et kuitenkaan asu hamppujurtassa ja syö käpyjä?
[/quote]
Niin kauan kuin sinulla on oikeus kuluttaa luonnonvaroja, myös minulla on se oikeus. Mulla on myös oikeus omistaa koira. Sitten kun lemminkin omistaminen on laitonta, voit tulla ulisemaan.
Mulla ei ole tarvetta kritisoida ketään, ei se mua hyödytä. Jos joku kokee tarpeelliseksi polttaa autonrenkaat takapihalla tai käyttää kertisastioita koska ei jaksa tiskata, siitä vain. Eihän se ekologista ole, mutta, itseäni toistaen, ihmisen elämä ei muutenkaan maapalloystävällistä ole.
Enemmän mä osoittaisin huoleni Kiinaa, Intiaan ja Yhdysvaltoihin. Se mitä mä teen tai jätän tekemättä, ei vaikuta mihinkään niin kauan kuin noissa jättimaissa kulutetaan ja saastutetaan.
[/quote]
Niin no, jos sinulla on tuo asenne, että millään mitä teet ei ole mitään merkitystä, niin eipä sinun päätäsi millään käännetä.
Valitettavasti tuo sama asenne on monilla muillakin, että ei viitsitä niitä pieniä tekoja tehdä, ja siksi maailma hukkuu paskaan.
Mutta eihän sillä väliä, kun Kiina saastuttaa ja mieli tekee hampurilaista.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:52"]Niin kauan kuin sinulla on oikeus kuluttaa luonnonvaroja, myös minulla on se oikeus. Mulla on myös oikeus omistaa koira. Sitten kun lemminkin omistaminen on laitonta, voit tulla ulisemaan.[/quote]
Asia selvä. Olet keskustelutaidoton itsekeskeinen mäntti. Voit poistua koiraasi kusettamaan, ole hyvä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:43"]Aika hassua, että useat hevostytöt ovat vegaaneja. Hevosia pidetään vangittuina koko elämänsä, jotta tyttöset pääsevät ratsastamaan, siis käyttämään hyödykseen. Hevosten ruokintaan kuluu hirvittäviä peltoaloja, joilla voitaisiin viljellä ihmisille ruokaa. Järjettömän epäekologista oman mukavuudenhalun vuoksi.
[/quote]
Samat argumentit voi esittää kaikkien lemmikkieläimien kohdalla. Minä henkilökohtaisesti uskon, että joskus vielä ihmetellään, miten ihminen on voinut olla niin itsekäs, että on pitänyt lemmikkieläimiä - alistanut eläimen vain ja ainoastaan itsensä viihdyttämiseen.
[/quote]
Lapset on tulevaisuuden veronmaksajia ja parhaat heistä ekologisten innovaatioiden tekijöitä. He myös kehittyvät ja kasvavat itsenäisiksi lopulta. Koirat eivät koskaan itsenäisty, eivätkä tule tekemään yhtään innovaatiota maapallon pelastamiseksi. Tuskin ne myöskään ovat kovin onnellisia kaupungin kerrostaloasunnossa omistajan tunne-elämän tarpeiden tyydyttäjinä, vailla järkevää tehtävää.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:52"]Niin kauan kuin sinulla on oikeus kuluttaa luonnonvaroja, myös minulla on se oikeus. Mulla on myös oikeus omistaa koira. Sitten kun lemminkin omistaminen on laitonta, voit tulla ulisemaan.[/quote]
Asia selvä. Olet keskustelutaidoton itsekeskeinen mäntti. Voit poistua koiraasi kusettamaan, ole hyvä.
[/quote]
Sellaista se on. Olen itse huomannut, että koiranomistajat ovat täysin keskustelukyvyttömiä ja joustamattomia, jos joku kehtaa kyseenalaistaa heidän oikeutensa koiraan. Tai jos joku ei pidä koirista (sellaisessa ihmisessä on selvästi jotain vikaa).
"Uutta" eläintä en ottaisikaan, mutta meillä on velvollisuus huolehtia jo olemassa olevista joten siksi meillä asuu rescue-kissa.
T: Vihreä
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ohis
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin no, jos sinulla on tuo asenne, että millään mitä teet ei ole mitään merkitystä, niin eipä sinun päätäsi millään käännetä.
Valitettavasti tuo sama asenne on monilla muillakin, että ei viitsitä niitä pieniä tekoja tehdä, ja siksi maailma hukkuu paskaan.
Mutta eihän sillä väliä, kun Kiina saastuttaa ja mieli tekee hampurilaista.
[/quote]
Iloksesi voin todeta, että koiran omistamisesta huolimatta lajittelen jätteeni, otan vain lyhyitä suihkuja, en pidä valoja tai laitteita turhaan päällä, en käytä eineksiä, en tupakoi enkä juurikaan edes matkusta. Kyllä, olen suurin ympäristörikollinen mitä maa päällään kantaa.
Fakta vain on se, että vaikka mä heitän biojätteet biojäteastiaan ja käytän vettä mahdollisimman vähän, maailma ei pelastu sillä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:00"]
"Uutta" eläintä en ottaisikaan, mutta meillä on velvollisuus huolehtia jo olemassa olevista joten siksi meillä asuu rescue-kissa.
T: Vihreä
[/quote]
NÄIN!
t. kahden kodittoman pelastaja
Ihan samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että koirat ja kissat ovat ongelmaksi ympäristölle. En tiedä onko provo, mutta olisin voinut kirjoittaa tämän itse ainakin ihan tosissani. Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän kissoista ja koirista, kuten muistakin eläimistä, hyvin paljon. Haluaisin ehkä jopa itse omistaa koiran tulevaisuudessa ja lapsena minulla on ollut paljon erilaisia lemmikkieläimiä. Lemmikeistä on paljon iloa ja ne ovat mukavaa seuraa. Onhan tehty jopa tutkimuksia lemmikkien hyödyllisyydestäkin esim. lapsiperheissä: lemmikit vähentävät allergiariskiä lapsilla. Lemmikit myös tuovat turvaa ja antavat aikataulun. Koirista varsinkin moni on myös hyödyllinen eikä pelkkä seurakoira: on poliisikoiraa, vahtikoiraa, huumekoiraa, sienikoiraa jne. Kissojen hyötyaste on ehkä vähäisempi kuin koirien, mutta nekin ovat vakava uhka ympäristölle. Kissat myös tappavat pikkulintuja, mikä haittaa lintujen lisääntymistä joskus huomattavassa määrin.
En itse näe koiria ja kissoja pahimpana ongelmana ympäristön kannalta, mutta kieltämättä ne ovat osa isompaa ympäristöongelmien sarjaa - muistetaan silti, että ihminen itse on eläimistä pahin ympäristön kannalta. Kissan tai koiran pitäminen on harvoin kuitenkaan mikään ympäristöteko. Ihmettelen ihmisiä, jotka niin väittävät. Eläimet ovat yleensä aina onnellisimmillaan vapaina. Lemmikkieläimiä ei tule päästää vapaaksi luontoon, mutta ei niitä saa myöskään hankkia löysin perustein. Liian usein näkee lemmikinomistajia, jotka eivät kanna huolta tarpeeksi lemmikeistään. Tiedän ihmisiä, jotka kuljettavat koiriaan vain silloin kun itseä sattuu huvittamaan tai lemmikki on jätetty yksin kotiin lomamatkojen ajaksi. Lemmikkieläimistä tulisi kantaa vastuu siinä missä ihmisistä ja ympäristöstäkin. Jokaisen tulisi miettiä omaa hiilijalanjälkeään ja lemmikkieläimen tarpeellisuutta ennen sellaisen hankkimista.
Jos puhutaan nyt lemmikkieläinten pidosta vielä laajemminkin niin se on usein vakava uhka myös maapallon ekosysteemeille. Eksoottisten lemmikkieläinten kauppa kukoistaa maailmalla ja on miljardiluokan bisnestä, jossa rikolliset keinoja kaihtamatta varastavat lemmikkieläimiä myyntiin. Usein joukossa on niin harvinaisia lajeja, että niiden pyydystäminen lemmikkieläimiksi vaarantaa koko lajin selviytymismahdollisuuksia tulevaisuuden kannalta. Usein rikollisten salakuljettamat eläimet ovat niin huonossa kunnossa, että ne joudutaan lopettamaan. Jotkut onnekkaat päätyvät myös eläintarhaan, joissa yleensä huolehditaan eläinten ylläpidosta hyvin.
Kissat ja koirat ovat kuitenkin kuuluneet ihmisten elämään siinä missä muutkin eläimet jo iät ja ajat. Ihminen on valjastunut eläimiä omaan hyötykäyttöönsä, mutta myös väistämättä tällä tullut syrjäyttäneeksi monia sellaisia eliölajeja, joiden selvityminen olisi muuten ollut turvatumpaa. Kissoille ja koirille uhrataan mielestäni huomiota yhteiskunnassamme aivan liikaa, koska rationaalisesti ajateltunahan ne ovat useimmiten melko turhia ympäristön kantokyvyn kannalta. Vaikka lemmikit eivät itsessään olisi se paha, niin kaikenlaiset niille kehitellyt tuotteet ja palvelut aina junien lemmikkieläinvaunuista koirapuistoihin ja jopa leluihin rasittavat luontoa. En moralisoi lemmikkieläinten omistajia ja puolestani jokainen saa pitää niin paljon lemmikkejä kuin jaksaa hoitaa, ovat ne niin suloisia.
Mieleeni muistui myös eräs tuttavapiirin henkilö, joka on aina moralisoimassa toisia heidän ruokailutottumuksistaan, koska eläimet kärsivät kun juo maitoa tai syö lihaa. Kuitenkin samalla henkilöllä on sitten koira narunpäässä, jolle syötetään ihmisen teurastamaa lihaa. Mitä eroa? Eläimet kärsivät enemmän tai vähemmän molemmissa tapauksissa. No, ehkä lopetan nyt tämän kirjoituksen tähän, ettei tule enempää kärjistettyjä esimerkkejä.
Terkuin, Biologian ope
Mikäs mä sitten olen kun mulla on kaksi hevosta? :D
No, Porvoo Porvoona, mutta itsekin vähän ihmettelen koirahyysäystä. Asun suuressa kaupungissa ja täällä asuu järjettömät määrät KOIRIA. Jotenkin ymmärrän, että haja-asutusalueella on koiria, mutta että kaupungissa, kerrostaloasunnossa, ihan vaan koska ihminen niin haluaa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ja joillakin on kerrostalokämpässään kaksi, kolme, neljäkin koiraa. Mitä siinä on oikein ajateltu? Tai jos ei ole ajateltu, niin mitä on tunnehdittu?