Lukiolainen itkee huoneessaan
Tilanne on siis tämä. Lukioikäinen tyttö on itkenyt koko eilisen ja tämän päivän huoneessaan todistustaan. En itse edes ymmärrä miten kyyneliä ja murhetta voi riittää kahdelle kokonaiselle päivälle. Todistuksen keskiarvo oli 8,6, eli erittäin hyvä lukiolaiselle, mutta mukaan mahtui myös vitosia kolme kappaletta. Lyhyestä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Noita kompensoivat todistuksen viisi kymppiä lukuaineista, mutta vitosten vuoksi tyttö itkee vieläkin huoneessaan.
Ala-asteelta lähtien matemaattis-luonnontieteelliset aineet ovat olleet tytölle vaikeita ja tukiopetuksessa on käyty moneen otteeseen sekä ala- että yläasteella. Kaikki muut aineet sekä taideaineet luonnistuvat loistavasti, mutta matikka ei. Asiat huononivat lukioon mennessä, sillä matikan, fysiikan ja kemian opettaja on äärimmäisen vaativa, pistää valtavasti läksyä, piikittelee huonompia oppilaita eikä järjestä tukiopetusta. Kaikkensa yrittänyt teini tietää olevansa parempi muissa aineissa, mutta on ihan maansa myynyt nyt todistuksen saatuaan. Toistelee vain miten on "idiootti ja kehitysvammainen" Ja meistä vanhemmista tuntuu äärimmäisen pahalta, kun ei tytön olo tunnu helpottavan millään. Tulin tänne kirjoittamaan, koska tahtoisin saada vertaistukea ja ehkä neuvoja millä helpottaa tytön oloa, on kamala katsoa vierestä tuollaista. :(
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:50"]
Tilanne on siis tämä. Lukioikäinen tyttö on itkenyt koko eilisen ja tämän päivän huoneessaan todistustaan. En itse edes ymmärrä miten kyyneliä ja murhetta voi riittää kahdelle kokonaiselle päivälle. Todistuksen keskiarvo oli 8,6, eli erittäin hyvä lukiolaiselle, mutta mukaan mahtui myös vitosia kolme kappaletta. Lyhyestä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Noita kompensoivat todistuksen viisi kymppiä lukuaineista, mutta vitosten vuoksi tyttö itkee vieläkin huoneessaan. Ala-asteelta lähtien matemaattis-luonnontieteelliset aineet ovat olleet tytölle vaikeita ja tukiopetuksessa on käyty moneen otteeseen sekä ala- että yläasteella. Kaikki muut aineet sekä taideaineet luonnistuvat loistavasti, mutta matikka ei. Asiat huononivat lukioon mennessä, sillä matikan, fysiikan ja kemian opettaja on äärimmäisen vaativa, pistää valtavasti läksyä, piikittelee huonompia oppilaita eikä järjestä tukiopetusta. Kaikkensa yrittänyt teini tietää olevansa parempi muissa aineissa, mutta on ihan maansa myynyt nyt todistuksen saatuaan. Toistelee vain miten on "idiootti ja kehitysvammainen" Ja meistä vanhemmista tuntuu äärimmäisen pahalta, kun ei tytön olo tunnu helpottavan millään. Tulin tänne kirjoittamaan, koska tahtoisin saada vertaistukea ja ehkä neuvoja millä helpottaa tytön oloa, on kamala katsoa vierestä tuollaista. :(
[/quote]
En jaksa kiinnostua angstaavan teinin murheista. Itkekööt vaikka koko kesän, evvvk.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:58"]
Missäs maassa tämä neiti lukiota käy? Suomessa ei lukion jaksoarvioinneissa ole ollut vuosikausiin keskiarvoja. Lukio on vaativa koulu, se on aivan selvä.
[/quote]
Tilleritalleritom.hpfm. Kai sen voi laskea? Mä ainakin voin. Yy kaa koko plus ja jaettuna.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:10"]
Kai tyttö jo etukäteen tiesi, mitkä numeroita on tulossa? Ne kuitenkin määräytyvät suurimmaksi osaksi koearvosanojen perusteella. Ei siis pitäisi mitään järkytystä päättäjäispäivänä.
[/quote]
ei ole nykyään enää kokeet se ratkaiseva. Monia muitakin kriteerejä on ja eri osa-alueita arvioidaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:53"]No onhan tuo nyt surkeasti vedetty, jos lyhyt matikka tuottaa numeroksi vitosen ekan vuoden jälkeen. Jos tokaluokka menee yhtä kovaksi taisteluksi, teidän pitänee ilmoittaa hänet johonkin matamaattisetn aineiden preppaukseen. Tai sitten hän vain ei pärjää lukiossa.
[/quote]
Mulla oli kanssa matikat ja kemiat oikeesti jotain vitosia mutta lukuaineissa olin hyvä ja nykyään opiskelen yliopistossa. Kaikki ei vaan ole matemaattisesti lahjakkaita. Itse jopa reputin parit kurssit. Eikös Aki Linnanahdekin sanonut jossain haastattelussa olevansa samanlainen eli kiinnostunut uutisista, maailmanmenosta ja kielistä mutta matikka ei vaan luonnistu.
Kerro tuo juttu ap tytöllesi. Haastis oli iltalehdessä
Jotkut onnettomat ja ahdistuneet vanhemmat kääntyisivät jo lääkärin puoleen.
Ap, minä sain lyhyestä matikasta yhdestä kurssista 4, ja suutuin (olen aina ollut hyvä!!). Valehtelin itselleni (vähän kuin hypnotisoin itseni), että rakastan matikkaa! Tein joka päivä läksyt ja tein myös taululle... Seuraavasta kurssista tuli 10! Historiassa sama, kutonen muuttui ysiksi kun valehtelin itselleni.
Halusin vain siis sanoa, että joskus voi valehdella itselleenkin, joten miksei valehtelisi positiivisia valheita ennemmin kuin negatiivisia ( esim. että uskoo olevansa ruma)?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:58"]Missäs maassa tämä neiti lukiota käy? Suomessa ei lukion jaksoarvioinneissa ole ollut vuosikausiin keskiarvoja. Lukio on vaativa koulu, se on aivan selvä.
[/quote]
Sinulle se taitaa olla lukioakin vaativampaa laskea niistä annetuista numeroista se keskiarvo. Kyllä, aika vaativaa matikkaa, se on aivan selvä
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:50"]Mä pääsin kans just lukion ekalta, ja keskiarvo oli 7.6, eikä se haittaa. Tärkeintä että kirjottaa ylppärit sitten hyvin. Mä en ainakaan rupee panostamaan aineisiin joita en koskaan tule elämässäni syvemin tarvitsemaan. Laitan aikaani niihin aineisiin jotka mua kiinnostaa, ja joita tulevaisuudess tarivitsemaan. Sano hänelle ettei kannata ottaa niin vakavissaan, se on vain todistus (eikä edes yo todistus) :)
[/quote]
Tein ihan samoin :) yo todistus n. 7 ja ylppärit meni hyvin!
Mikä se ongelma on? Tyttöshän voi vaihtaa kemian ja fysiikan numerot suoritetuksi, jolloin ne ei laske keskiarvoa ja lyhyttä matikkaa ei tarvitse kirjottaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:56"]
Matemaattisten aineiden preppaus? Missä sellaisia järjestetään, maksaako paljon? Kakkoselle siis? Ja tyttö itse sanoi eilen, että ei tahtoisi jättää lukiota kesken, koska nauttii niin paljon lukuaineiden ja kielten opiskelusta vaikka matemaattiset aineet tuottavatkin ongelmia. AP
[/quote] selvä humanisti, lääkäriä ei ainakaan tule
Kannattaa tunnustaa tosia, että kaikilla ei vain ole matikkapäätä, ja keskittyä suorittamaan lukion lyhyt matikka ja kemiasta ja fysiikasta vain pakolliset kurssit. Kannattaa keskittyä niihin muihin vahvoihin aineisiin ja samalla itsetunnon vahvistamiseen.
Kesällä matikkaa voi lukea ainakin kesälukioissa, käydään joko kotoa tai ovat leirityyppisiä sekä uskoisin myös kesäyliopistoissa. Esim. heikolla matikkapäällä ei kannata lähteä opiskelemaan teknillisen alan korkeakoulututkintoa.
Kannattaa keskittyä omiin vahvuuksiinsa. Tunnen usean laudaturin ylioppilaan, joka ei ollut matikassa mikään huippu. Pärjännyt kuitenkin elämässään oikein hyvin. Ehkä kannattaa etsiä lähipiiristä tämänkaltaisia roolimalleja.
Vinkki matikan opiskeluun: kannattaa ottaa tunteja hyvältä tyypiltä, joka auttaa oivaltamaan ja ymmärtämään matikkaa. Pänttääminen ja ulkoaoppiminen mielestäni väärä tapa oppia matikkaa.
Minäkin olen vedellyt fysiikasta, matikasta ja kemiasta femmoja ala-asteen lopusta asti, mutta koskaan en ole niiden takia mitään tuollaista drama queen-kohtausta järjestänyt. Muissa aineissa pärjäsin aina ysin ja kympin arvoisesti ja se riitti minulle.
Palkkaa nyt kesäaikana joku matematiikan/fysiikan/kemian opiskelija opettamaan sun tytärtä. Ehkä matematiikasta kannattaisi aloittaa, sillä kun sitä ymmärtää paremmin alkavat fysiikka ja kemiakin sujua. Toisekseen tyttö voisi kerrata itsekseen fysiikkaa ja kemiaa. Paljonhan niissä on myös ilman matematiikkaa osattavia alueita. Jos hän on hyvä lukuaineissa, niin kyllä nuokin avautuvat. Onnea opintoihin!
Kylmä totuus on se, että jos ensimmäisen vuoden lyhyen matikan kurssit tuottaa yrityksestä huolimatta vaikeuksia vitosen arvoisesti, niin siinä ei mikään tutorointi auta. Ne pitäisi tajuta normaaliälyisen... puhumattakaan jostain fysiikan yköskurssin "auton vauhti on 10km/h ja massa 1000kg, laske liike-energia" tason tehtävistä.
Vaikea ja ikävä tilanne. Tytön voi olla hankala käsitellä asiaa, että hän on matemaattisesti palikka :/ Onneksi maailma ei siihen lopu. Ja tämä ei sitten ollut mitään piruilua vaikka siltä kuulostikin.
Jossain vaiheessa se jokaiselle tulee...tajunta, ettei olekaan täydellinen ja hallitse kaikkea....hänelle nyt.,
sitten hommiin vaan ja psykologin pakeille saman tien käymään. Tulisi itsetuntemusta.