Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiolainen itkee huoneessaan

Vierailija
31.05.2015 |

Tilanne on siis tämä. Lukioikäinen tyttö on itkenyt koko eilisen ja tämän päivän huoneessaan todistustaan. En itse edes ymmärrä miten kyyneliä ja murhetta voi riittää kahdelle kokonaiselle päivälle. Todistuksen keskiarvo oli 8,6, eli erittäin hyvä lukiolaiselle, mutta mukaan mahtui myös vitosia kolme kappaletta. Lyhyestä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Noita kompensoivat todistuksen viisi kymppiä lukuaineista, mutta vitosten vuoksi tyttö itkee vieläkin huoneessaan.
Ala-asteelta lähtien matemaattis-luonnontieteelliset aineet ovat olleet tytölle vaikeita ja tukiopetuksessa on käyty moneen otteeseen sekä ala- että yläasteella. Kaikki muut aineet sekä taideaineet luonnistuvat loistavasti, mutta matikka ei. Asiat huononivat lukioon mennessä, sillä matikan, fysiikan ja kemian opettaja on äärimmäisen vaativa, pistää valtavasti läksyä, piikittelee huonompia oppilaita eikä järjestä tukiopetusta. Kaikkensa yrittänyt teini tietää olevansa parempi muissa aineissa, mutta on ihan maansa myynyt nyt todistuksen saatuaan. Toistelee vain miten on "idiootti ja kehitysvammainen" Ja meistä vanhemmista tuntuu äärimmäisen pahalta, kun ei tytön olo tunnu helpottavan millään. Tulin tänne kirjoittamaan, koska tahtoisin saada vertaistukea ja ehkä neuvoja millä helpottaa tytön oloa, on kamala katsoa vierestä tuollaista. :(

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on paha. Erota se, niin loppuu porut.

Vierailija
42/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäonnistunut trolli ihmiseltä, joka ei ole itse käynyt lukiossa kynnykselläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämässä pärjää vaikka noissa aineissa ei menesty. Itselläni oli kyseiset aineet 5-8 kurssista riippuen ja niin vaaan olen nyt tohtorikoulutettavana (FM) ja saan duunista hyvää palkkaa. Eli neuvo panostamaan niihin aineisiin joissa on hyvä. :) 

Vierailija
44/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö on joutunut tekemään hommia sen vitosenkin saadakseen noista aineista niin siitä vitosesta on syytä olla ylpeä! Kun muut aineet sujuvat hyvin, on selvästi juuri matemaattiset aineet hänelle se ongelma. Ei sitä vitostakaan ihan tyhjästä saa, se on hyväksytty arvosana. Ei mitään syytä jättää kesken lukiota sen takia.

Onko lukiossa muita matikan opettajia, joiden kursseille voisi mennä? Joskus auttaa ihan erilainen, eri tavalla asioita lähestyvä opettaja. Itse huomasin sen yliopistotasolla matematiikan kursseissa: yhden opettajan kursseista ymmärsin kaiken, ne olivat minun aivoille sopivasti opetettuja, muiden matikan kurssien kanssa jäi moni asia vähän epäselväksi. Eikä tuo liittynyt juurikaan siihen, miten vaikeina niitä kursseja yleisesti pidettiin, tai melkeinpä päinvastoin: opin loistavasti erittäin vaikeana pidetyn kurssin asiat. 

Vierailija
45/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty aloitus.

Vierailija
46/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:58"]

Mulla oli toi tilanne lukiossa just noissa samoissa aineissa. Reaalit ja kielet tosi hyviä myös. Musta tuli sitten lakimies ja pärjään erittäin hyvin. Kerro tytöllesi, että ei mitään huolta. Ei mitään. Meitä ei-matemaattisia ja muuten tosi hyviä on paljon. Ei haittaa yhtään lukion jälkeen. En edes kirjoittanut matikkaa, ei mahdollisuuksia eikä kiinnostusta. Hankkikaa sen verran vaikka yksityisopetusta, että saa kurssit läpi (pakolliset). Ja oikeesti, teillä on lahjakas tytär! Lämpimiä terveisiä hänelle!

[/quote]

Matikka ja kielet vaatii lahjakkuutta, lukuaineet vain työtä, johon pystyy kuka tahansa, kun vain viitsii. 

Minulle myös oli matikka vaikeaa, sain lopulta lukion päästötodistukseen kutosen (pitkästä kylläkin) matikasta, kirjoituksissa alimman hyväksytyn. Sillä ei ole ollut elämässäni mitään merkitystä, olen minäkin nyt akateeminen, eikä kukaan ole kysynyt matikan taitojani missään vaiheessa. Hankkikaa tosiaan jotain tukiopetusta sen verran, että saa pakolliset läpi. 

Ja vaikka se ehkä juuri nyt tuntuu suurelta jutulta, niin muutaman vuoden kuluttua se on ihan sama hänellekin. 

Vierailija
47/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap taitaa multipeukutella itseään vähän liikaa.

Sata alkaa olla mittarissa.

Vierailija
48/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:56"]Matemaattisten aineiden preppaus? Missä sellaisia järjestetään, maksaako paljon? Kakkoselle siis? Ja tyttö itse sanoi eilen, että ei tahtoisi jättää lukiota kesken, koska nauttii niin paljon lukuaineiden ja kielten opiskelusta vaikka matemaattiset aineet tuottavatkin ongelmia.
AP
[/quote]
Meillä ainakin avoin yliopisto/kesäyliopisto järjestää mm. abikursseja kielistä ja matikasta. Siis juuri sellaisille nuorille, joiden taso on todella alhainen. Tarkoitus on lähinnä auttaa pääsemään kirjoitukset läpi eli hyvin rautalangasta asioita väännetään.

Vierailija
49/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Kiitos kaikille tsempeistä, kävin tytön kanssa puhumassa äsken enkä siksi vastannut. Tyttö itse rauhoittui, kun ehdotin, että soittaisi kummisedälle joka asuu läheisessä kaupungissa ja pyytäisi tätä kesällä auttamaan matikan kanssa. Koulu on tytölle tärkeä ja kyllä, kurssien arvosanat tiesi etukäteen, mutta kun todistuksen (ja teille provon epäilijöille tiedoksi, täällä pienessä maalaislukiossa lukuvuoden päätteeksi saa paperisen todistuksen, johon on merkitty kaikki kurssit ja niistä saadut numerot joista voi sitten laskea aineiden keskiarvot ja koko todistuksen keskiarvon) sai käteen, niin ilmeisesti "todellisuus iski vasten kasvoja", kun ne vitoset siellä olivat muuten niin hyvien kurssiarvosanojen joukossa. Ja olisihan ne wilmastakin nähnyt. Kiitos kuitenkin kaikille, eiköhän tästä eteenpäin päästä, kun on rauhoituttu. Hyvää kesää kaikille!

Vierailija
50/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka on myös rutiinia. Pitää laskea paljon. Itse ostin aikoinani lisäharjoituskirjoja pitkässä matikassa ja laskin niitä ja paljon. 9 sain lopputoikkariin. En kyllä enää muista mitä kirjoitin, mutta eipä sillä ole väliä. 

Vierailija
51/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:52"]AP tässä. Kiitos kaikille tsempeistä, kävin tytön kanssa puhumassa äsken enkä siksi vastannut. Tyttö itse rauhoittui, kun ehdotin, että soittaisi kummisedälle joka asuu läheisessä kaupungissa ja pyytäisi tätä kesällä auttamaan matikan kanssa. Koulu on tytölle tärkeä ja kyllä, kurssien arvosanat tiesi etukäteen, mutta kun todistuksen (ja teille provon epäilijöille tiedoksi, täällä pienessä maalaislukiossa lukuvuoden päätteeksi saa paperisen todistuksen, johon on merkitty kaikki kurssit ja niistä saadut numerot joista voi sitten laskea aineiden keskiarvot ja koko todistuksen keskiarvon) sai käteen, niin ilmeisesti "todellisuus iski vasten kasvoja", kun ne vitoset siellä olivat muuten niin hyvien kurssiarvosanojen joukossa. Ja olisihan ne wilmastakin nähnyt. Kiitos kuitenkin kaikille, eiköhän tästä eteenpäin päästä, kun on rauhoituttu. Hyvää kesää kaikille!
[/quote]
No millä laitteella sitten kirjoitat tänne jos asut maaseudulla missä ei vielä ole tietokoneita? Pietarissako olet?:D

Vierailija
52/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekääpä lapsenne lähimpään kehitysvammaisten asuntolaan tai hoitolaitokseen. Sen jälkeen pitäkää ankara puhuttelu siitä, miksi vertaa onnekasta terveyttään niihin ihmisiin, joille ei suotu yhtä suurta onnea.

Vierailija
53/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt matikka, fysiikka ja kemia lukion päättötodistuksessa 5. Kemiaa kävin vain yhden kurssin, joten sen sai merkittyä suoritusmerkinnällä (S). Matikkaa ja kemiaa ymmärrän perustason verran, mutta trigonometriset funktiot yms "vaikeat" mitä en ole lukion jälkeen käyttänyt, ei vain jäänyt päähän. Muuten aika lailla samanlainen tilanne kuin tyttärelläsi, muissa aineissa pärjäsin kyllä :) Pääsin lukion jälkeen suoraan opiskelemaan ja matikan numero ei vaikuta haussa jos on kirjoittanut ruotsin esim. matematiikan tilalla. Valmistun pian ammattikorkeasta kätilöksi hyvin arvosanoin, eikä lukion numeroita olla kyselty sisäänpääsyn jälkeen, joten ei kannata vaipua epätoivoon jos muutama aine sujuu heikosti!

Vierailija
54/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, hyvä kun pääsi lukion läpi. Kerro hänelle tarina kahdesta tytöstä joista kumpikaan ei ole kyennyt opiskelemaan peruskoylun jälkeen mitään, toinen 25 ja toinen 18 vuotias. Syynä tähän ovat huumeet. Ehkä tuo vähän lähemmäksi maailmaa tämän tytön ja osaa olla kiitollinen siitä mitä hänellä on.

Vierailija
55/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan luokan lyhyt matikka, fysiikka ja kemia varsinkin ovat tosi perusjuttuja. Kemia ekalla ei edes ole mitenkään matemaattista vaan lähinnä lukuaine. En usko että voi olla noin hyvä muissa aineissa ja pärjää kemian ekoja kursseja, ehkä näiden aineiden opettaja dissaa lastasi tai lapsesi on heittäytynyt tyhmäksi näissä aineissa. Koska jos lapsellasi kolme 5 niin muiden noin 8 aineen pitää olla kymppejä tuohon keskiarvoon  eli tyhmä ei voi olla.

Vierailija
56/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:58"]

Missäs maassa tämä neiti lukiota käy? Suomessa ei lukion jaksoarvioinneissa ole ollut vuosikausiin keskiarvoja. Lukio on vaativa koulu, se on aivan selvä.

[/quote]

Pystyyhän sen keskiarvon itse laskemaan, tässä oli nyt se pointti että keskiarvo on todella hyvä, mutta nuo muutama numero harmittaa

Vierailija
57/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samat aineet lukiossa huonot, mutta muut olivat myöskin parempia. Se vaan pitää hyväksyä, että ei ole matemaattisesti lahjakas. En lähtisi liikaa preppaamaan, tuo vaan lisää stressiä. 

Vierailija
58/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa arvosanoista voi selittyä myös sellaisella henkisellä lukolla, joka helposti menee päälle varsinkin nuorempiin, jos he eivät jotain osaa. Jäädään vain toistelemaan sitä, että en osaa enkä voi oppia, eikä silloin mene mikään uusia asia päähän. Eikä auta, jos opettaja ei ole kannustava.

Hyvä juttu, että teiltä löytyy lähipiiristä apua. Jos mahdollista, niin kannattaa myös kokeilla eri opettajien pitämiä kursseja. Erilaiset opetustyylit voivat vaikuttaa paljonkin oppimiseen. Myös tukiopetusta voi pyytää muultakin kuin siltä kyseistä kurssia opettavalta opettajalta, jos jonkun toisen opettajan opetustapa on tuntunut sopivan paremmin.

Vierailija
59/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä lukion keskeyttämistä tarvitse edes miettiä, vaikka siellä kolme vitostakin todistuksessa olisi. Itsellänikin ruotsin jokaisesta kurssista vitonen, matikasta useammasta kurssista vitonen ja kemiakin alunperin vitonen (lukion kolmannella kävin kemian uusimassa, nousi seiskaksi). Muutamasta huonosta arvosanasta huolimatta suoritin lukion, nykyään opiskelen yliopistossa.  Sanot tyttärellesi, että huonosti menneet kurssit voi uusia sitten vaikka vikana vuotena lukiossa jos tarve vaatii. Eikä kaikessa tarvitse olla hyvä.

Vierailija
60/75 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin kans just lukion ekalta, ja keskiarvo oli 7.6, eikä se haittaa. Tärkeintä että kirjottaa ylppärit sitten hyvin. Mä en ainakaan rupee panostamaan aineisiin joita en koskaan tule elämässäni syvemin tarvitsemaan.  Laitan aikaani niihin aineisiin jotka mua kiinnostaa, ja joita tulevaisuudess tarivitsemaan. Sano hänelle ettei kannata ottaa niin vakavissaan, se on vain todistus (eikä edes yo todistus) :)