Kiitos open, karmea päätös ekaluokkalaisen kouluvuodelle :(
Eka kouluvuosi menny hyvin, lapsi tykänny koulunkäynnistä ja erityisesti opettajastaan. Hyvä todistuskin tuli. Eilen oli päättäjäiset, ja lapsi ihan innoissaan halusi itse viedä opelle lahjaksi (omalta seinältään) parhaan piirroksensa ikinä, koska ope on kehunut hänen piirrustustaitojaan. Hommattiin siihen sitten hienot kehyksetkin (eikä ihan halvat).
Eilen tuli itkua tuhrustaen kotiin eikä meinannut edes kertoa syytä ekaksi - enkä minä meinannut uskoa kun sen kuulin. Tyttö jäi todistusten jaon jälkeen koulun pihalle leikkimään ja juttelemaan kavereiden kanssa, ja kun oli vienyt toisten maahan heittelemiä jätskipapereita roskiin (tarkka luonnonystävä kun on..), roskalaatikossa oli ollut mikäs muu kuin hänen juuri pari tuntia sitten opelle ojentama taulunsa. Oli sitten ottanut sen sieltä ja putsattiin ja nyt se on meidän seinällä.
Täällläkin eilen (?) avautui joku ope ja kehuskeli heittäneensä suoraan lahjat roskiin - teille arvon opet nyt lapsen puolesta sydän verta itkevältä äidiltä kaino pyyntö ja toivomus, että jatkossa viitsisitte viedä ne edes vähän kauemmas kuin siihen lähimpään koulun roskikseen. Tyttö on tosi järkyttynyt ja niin pahoilla mielin etten tiedä "toipuuko" tuosta ikinä, herkkä kun on. Kurja kun on sama ope vielä ens vuonnakin ;(
Ja kyllä, oli eka ja vika kerta kun annettiin opettajalle yhtään mitään lahjoja.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:18"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:54"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:49"]Törkeä opettaja ja törkeitä lastenhoitajia, lastentarhanopettajia ja opettajia näyttää maa olevan pullollaan kun eivät osaa kannustaa ja iloita siitä, että toinen on omin käsin jotain tehnyt tai itse suunnitellut jotain lahjaa opettajalle. Aikuisen pitäisi osata edes vähän näytellä riemastunutta vaikkei lahja miellyttäisikään sitä paitsi niitä lahjoja voi kerätä varastoon johonkin laatikkoon ja laittaa sinne muistoksi entisistä oppilaistaa. Heittää pois vaikka sitten kun jää eläkkeelle, tuskin niitä säilytettäviä niin paljoa kertyy. Käytöstavat ja sosiaalisuus näyttää monilta ammattikasvattajilta olevan hukassa mutta tärkeintähän onkin saavutetut edut ja säännöllinen kuukausipalkka. [/quote] Älä ny viitti. Miksi pitäisi säilöä muistoja entisistä oppilaistaan? Tuskin lääkäritkään säilöö muistoja potilaista vaikka hoitaisivat vuosia [/quote] Onpa kylmä asenne. Vanhempani ovat eläkkeellä olevia opettajia ja vieläkin joskus löytyy ihania muistoja oppilaasta vuodelta 1979 jossain kortin muodossa. He tekivät työtään sydämmellä. Toki jotkut lapset ärsytti ja rasitti, mutta silti heille lapset olivat tavalla tai toisella tärkeitä. Ilolla näkevät edelleen entisiä oppilaita, kuulevat kuulumisia jne. Itse olen myös opettaja ja 14 työvuoden jälkeen en vieläkään ajattele, että entiset oppilaat pitäisi unohtaa. Mielelläni säilyttäisin kaikista muiston, mutta se ei ole mahdollista. Mutta en mitenkään kevyesti suhtaudu edes kortin heittämiseen roskiin. [/quote] Toivottavasti et ole äidinkielen opettaja. Yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää. [/quote] Hei pätijä, suosittelen aina ennen itsensä nolaamista ja hiekkapillumaista nillitystä, että kitisijä tarkistaisi faktat. Nykyisten ohjeiden mukaan nimittäin mahtuu.
[/quote]
LOL. Sä nyt et luultavasti edes tiedä, mikä instanssi niitä ohjeita antaa. Moka tuli tehtyä, hyväsky nyt vain se ja yritä ensi kerralla uudelleen paremmalla onnella.
http://www.kotus.fi/nyt/kotuksen_kolumnit/kieli-ikkuna_%281996_2009%29/mita_sydameen_mahtuu
Miten tuntuu, että opettajien lomien lähestyessä provojen ja mustamaalauksen määrä sen kuin kasvaa. Kiihtyvällä tahdilla toukokuun alusta asti joka päivä ollut jotain paskaa ammattiryhmästä. Ottaako se noin koville, että toisilla loma on pidempi (ei edes loma, vaan omin palkkarahoin etukäteen maksettu kesäseisaus). Rahkeesi eivät taida aivan opettajaksi asti riittää, mutta jos asia on ylitsepääsemätön, ehdotan, että sinäkin provoilija teet kuten opet ja pistät vuoden mittaan palkastasi joka kuukausi siivun syrjään. Otat sitten palkatonta katkeruusvapaata ja nautit kun raha virtaa tilillesi. Jospa rentoutuisit ja ei olisi taas ensi keväänä tarvetta purkaa kateutta provoillen.
Ensi kerralla keksi parempi. Opettajat ei tasan tarkkaan ole noin tyhmiä, että viskaisivat koulun yleiseen roskikseen lasten lahjoja tai kortteja. Toisekseen vinkiksi jos joskus jonkun mielestä olisi nerokas idea antaa oikein kehyksissä lapsen piirustus, ehkei kuitenkaan. Kuka haluaa kotinsa seinälle sellaisen ja jos sen laittaa luokan seinälle, seuraavana jouluna ja kesänä niitä tulee sitten kaikilta. Mutta näin pitkää ajatusten jatkumoa et ehkä kykene suorittamaan...
Mammoja vituttaa kun opet pääsee lomalle ja niitten pitää ruveta kasvattaan lapsiansa.
Täälläpäin ei ainakaan ketkään ryypiskelleet alakoulun pihalla tai ajaneet mopoautoilla kevätjuhlan loppumisen jälkeen. Hyvin sinne leikkimään sopi juhlan jälkeen. Kaikk ei asu maalla josta kilometrejä kouluun.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:56"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:35"]Mitä järkyttävää opettajien mustamaalausta täällä kokoajan harrastetaan?? Jos ei omien lasten kohdalle ole osunut ikävä opettaja, niin täällä se negatiivisuus opettajia kohtaan viimeistään aivopeseytyy, kun näitä juttuja lukee ilman kriittistä silmää!
Kysynpä vaan, että mitä kukaan meistä olisi tehnyt lapsena ilman kouluja ja opettajia, kun vanhemmat olivat töissä? Tai miten olisitte oppineet itsestäänselvyytenä pidetyn kirjoitus- ja lukutaidon? (Tosin jotkut olisivat voineet jättää näiden taitojen oppimisen välistä, kun näitä juttuja lukee..) Jaksan epäillä, ettei tällä palstalla _ihan_ kaikki kuitenkaan ole näitä luonnonlahjakkuuksia, jotka kirjoitti kirjoja 3-vuotiaana..
[/quote]. Itse arvostan opettajien työtä ja se on näkynyt lapsen todistuksessa
[/quote]. Lapsi itsekin arvostaa koulunkäyntiä joten antanut motivaatiota ja ollut aina yli 9
itse kävisin vaihtamassa pari sanaa tuon opetajan kanssa, itkevä lapsi mukanani...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:49"]
Täälläpäin ei ainakaan ketkään ryypiskelleet alakoulun pihalla tai ajaneet mopoautoilla kevätjuhlan loppumisen jälkeen. Hyvin sinne leikkimään sopi juhlan jälkeen. Kaikk ei asu maalla josta kilometrejä kouluun.
[/quote]
En nyt tiedä miksi, varmaan koska puhe oli nyt ala-asteen pihasta, mutta sain mielikuvan että ne opettajat jäävät sinne pihalle ryypiskelemään ja ajelemaan mopoilla...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:32"]
Ja kyllä, oli eka ja vika kerta kun annettiin opettajalle yhtään mitään lahjoja.
[/quote]
Ehdottomasti viisas päätös! Voi olla, että opettaja on pari vuosikymmentä kantanut krääsää kotiin joka joulu ja juhannus ja viimein päätti, että nyt se loppuu.
Harmi kun sattui juuri sinun lapsesi kohdalle, ja siksi toivonkin että tämä on vastaveto sille provolle, jossa opettaja kertoi vieneensä lahjasäkit suoraan roskiin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:34"]
Oppiipahan kylmän oikeistolaisen ajattelu tavan kokoomuksen tavoin.
[/quote]
miten tämä puolue tähän asiaan liittyi. Kannattaisiko mennä hoitoon kokoomusvihasi takia.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:49"]Törkeä opettaja ja törkeitä lastenhoitajia, lastentarhanopettajia ja opettajia näyttää maa olevan pullollaan kun eivät osaa kannustaa ja iloita siitä, että toinen on omin käsin jotain tehnyt tai itse suunnitellut jotain lahjaa opettajalle. Aikuisen pitäisi osata edes vähän näytellä riemastunutta vaikkei lahja miellyttäisikään sitä paitsi niitä lahjoja voi kerätä varastoon johonkin laatikkoon ja laittaa sinne muistoksi entisistä oppilaistaa. Heittää pois vaikka sitten kun jää eläkkeelle, tuskin niitä säilytettäviä niin paljoa kertyy. Käytöstavat ja sosiaalisuus näyttää monilta ammattikasvattajilta olevan hukassa mutta tärkeintähän onkin saavutetut edut ja säännöllinen kuukausipalkka. [/quote] Älä ny viitti. Miksi pitäisi säilöä muistoja entisistä oppilaistaan? Tuskin lääkäritkään säilöö muistoja potilaista vaikka hoitaisivat vuosia
[/quote]
Onpa kylmä asenne. Vanhempani ovat eläkkeellä olevia opettajia ja vieläkin joskus löytyy ihania muistoja oppilaasta vuodelta 1979 jossain kortin muodossa. He tekivät työtään sydämmellä. Toki jotkut lapset ärsytti ja rasitti, mutta silti heille lapset olivat tavalla tai toisella tärkeitä. Ilolla näkevät edelleen entisiä oppilaita, kuulevat kuulumisia jne.
Itse olen myös opettaja ja 14 työvuoden jälkeen en vieläkään ajattele, että entiset oppilaat pitäisi unohtaa. Mielelläni säilyttäisin kaikista muiston, mutta se ei ole mahdollista. Mutta en mitenkään kevyesti suhtaudu edes kortin heittämiseen roskiin.
[/quote]
Kyllä niistä entisistä oppilaista jää hauskoja ja vähemmän hauskoja muistoja ja tarinoita ilman krääsääkin
Pakko kyllä jatkaa vielä ohi alkuperäisen aiheen, että tässä on taas huippuesimerkki siitä, miten mammat ei ikinä osaa ajatella, että maailmassa olis muunlaisia paikkoja kuin se oma koulu ja oman koulun piha.
Meillä esimerkiksi koulun pihaan ei pääse millään mopoautoilla tms. ajelemaan, on aidattu niin hyvin. Asutaan suht. maalla ja omakotialueet alkaa suoraan koulun rajalta kolmeen eri suuntaan - eli kymmeniä lapsia asuu alle 100 metrin koulumatkan päässä. Juhla oli jo viikolla, joten lauantaina jaettiin vain todistukset. Kaikilla ei ollut enää ne parhaat juhlavaatteet vaan siistit "pyhävaatteet" tms. Ja meillä olisi enemmän kuin ihme, jos ei kukaan jäisi leikkimään koulun pihalle, koska se on muutenkin kylän paras leikkipuisto, jossa monet viettää kaiken ilta-aikansakin.
103 jatkaa vielä, että en silti kuvittele kaikissa kouluissa ja kaikilla kylillä asian menevän samalla tavalla
Jos olisin itse ope ja saisin kasoittain vastaavia lahjoja roudaisin ne kotiin ja varmaan joka vuosi dumppaisin sitten erän roskiin vanhempia juttuja. Jos tuo on totta niin huonoa suunnittelua opelta.
Itse olen niin hellämielinen etten raaski heittää mitään tuherruksia heti pois, olivat ne sitten omien tai vieraiden lasten tekemiä.
Tuo otsikko on aika huono. Karmeana loppuna lukuvuodelle pitäisin jos lapsi oisi kotimatkalla jäänyt auton alle ja olisi kipsissä koko kesän, tässä tapauksessa lapselle tuli paha mieli
Ihan yleisesti kysyn, miten pitkään ihmiste yleensä säilyttää kortteja? Joulu-, synttäri- ym. muistamispostikortteja? Ja missä ja miksi?
Itse heitän joulukortit heti uudenvuoden jälkeen roskikseen, välillä harmittaa tavallaan kun joku on käsin tehnyt, ihan hienonkin ehkä, mutta missä niitä säilöisin ja mitä varten. Tiedän ettei niitä tulisi katseltua, joten miksi niitä kaikkia muistoja pitäisi sulloa ja säilöä jossain piirongin laatikossa?
Koulujen roskiskatokset on kyllä yleensä lukossa, ja karkkipaperit heitetään pihalla olevaan pikkuroskikseen
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:34"]
Oppiipahan kylmän oikeistolaisen ajattelu tavan kokoomuksen tavoin.
[/quote]
Kuinka joku saa tähänkin sotkettua puoluepolitiikan? Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, ei niistä lahjoista tarvi tykätä mutta kiittäkää kauniisti ja viekää edes vähän kauempaan roskikseen. En minäkään heittäisi asiakkaan antamaa lahjakoria lähimpään roskiin jos olisi edes pieni riski että se huomattaisiin.
Toisekseen surettaa että opettajat arvostavat noin vähän lapsen itse tekemää lahjaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:49"]
Koulujen roskiskatokset on kyllä yleensä lukossa, ja karkkipaperit heitetään pihalla olevaan pikkuroskikseen
[/quote]
Riippuu varmaan myös koulusta, niitäkin on erilaisia.
Opettajana ei mene kyllä läpi tämä aloitus. Opettaja ei kyllä koskaan vie tavaroita ulkoroskikseen ja jos opettaja jättää sisäroskikseen päättäjäispäivänä roskia, niin siivoajat eivät taas ole töissä ja eivät vie roskia ulkoroskikseen. Parhaassa tapauksessa roskat voivat olla luokassa / koulun tiloissa vielä elokuussakin, jolloin itse olen usein tyhjentänyt toukokuun viimeisen retkipäivän homeisia karjalanpiirakoita koulun käytävillä olevista roskiksista.
ope
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:43"]
Tekisin rikosilmoituksen. Ei tuo voi olla edes totta. Mutta jos on niin potkut opettajalle psyykkisestä pahoinpitelystä ja huonona esimerkknä olemisesta. Soita rehtorille. Uskon että saa potkut. Totaalisen ajattelematonta aikuiselta .en kylläkään usko tätä.
[/quote]
Vai että ihan rikosilmoitus... Kyllä teillä curlingvanhemmilla alkaa mennä touhu jo vähän yli.
Lapsi pettyi -harmi. Mutta poliisiasia se ei ole ja se sinullekin asemalta todettaisiin heti.
Mutta nuo lapsien piirustukset lahjana, olen niistä samaa mieltä kuin moni kommentoija: opettajat kehuvat niitä, koska opettajan työhön kuuluu kannustaa lasta, mutta tuskin haluavat niitä seinilleen. Ottaisitko sinä vieraiden pikkulasten piirustuksia kotisi seinille/edes varastoon tilaa viemään ja pölyä keräämään? Joku kukkakin voisi olla parempi lahja.