Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, mikä fiilis?

Vierailija
31.05.2015 |

Nyt kun alkoi kuukausien loma

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:12"]

Toivottavasti Sipilä laittaa opettajille kesätyöllistymisvelvoitteen vaikkapa maahanmuuttajien tai lasten kesäleirien pariin. Normaalio 5 viikkoa lomaa saisi riittää.

[/quote]

Ei taitaisi kunnilla riittää rahat kyseiseen ideaan, kun jo nyt opettajia lomautetaan. Opettajien tekemän työn palkka on jaettu 12 kuukaudelle, eli lisätyö merkitsisi kunnille lisämenoja. Opet olisivat myös liian kalliita kesäleirien pitäjiä, halvempaakin työvoimaa kyseisiin hommiin on olemassa.

[/quote]

Kyseessä olikin lisätyövelvoite samalla palkalla, eli n.k. sisäinen devalvaatio. Jos ei opeja miellytä, niin vaihtakoot yksityiselle ;=)

Vierailija
22/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä, ihan huippufiilis. Ensin ansaitut kesälomapäivät ja sen jälkeen työttömänä.

Olen hakenut paikkoja ensi lukuvuodelle, ennen juhannusta tiedän onko töitä vai ei.

Ansiosidonnaista haen työttömyyskassasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:22"]

Toivottavasti Sipilä laittaa opettajille kesätyöllistymisvelvoitteen vaikkapa maahanmuuttajien tai lasten kesäleirien pariin. Normaalio 5 viikkoa lomaa saisi riittää.

[/quote]

Voi taivaan tähden näitä idiootteja, jotka eivät tajua sitä, että opettajan kesäkeskeytyksen ajalta ei makseta palkkaa. Se "palkka" on tienattu jo talven ajalta. Ja kuka tekee työtä palkatta? Eipä mahda mennä läpi edes nykyhallituksessa...

[/quote]

En puhunutkaan palkasta, vaan loma-ajasta. Suomen nykyisessä taloustilanteessa on kestämätöntä pitää isoa ammattiryhmää 10 viikkoa joutilaana. Opettajien tietotaito täytyisi saada hyötykäyttöön myös kesäisin. Opettajat voisivat vaikka kesällä vahtia lapsia, joiden molemmat vanhemmat ovat töissä.

[/quote]

Kyllähän minä ainelaitokselta valmistuneena kaksoispätevänä maisterina ihan mielelläni vahdin muiden lapsia kuukauden verran ilman palkkaa. Lähtisikö insinööri lapio kourassa ojia kaivamaan? Tai lääkäri vaihtamaan vaippoja vanhusten vuodeosastolle? Loistoidea! Sen ymmärtäisin vallan mainiosti, jos opettajilla olisi pakollista, aineenhallintaan liittyvää täydennyskoulutusta kesän aikana, mutta että lapsenvahdiksi... kyllä on ammatin arvostus huipussaan.

Vierailija
24/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:08"]

No helppoahan se on, jos olette peruskoulun opettajia, ei tarvitse osata edes derivoida ja integroida tai ratkaista differentiaaliyhtälöitä. Tai ohjelmoida assemblerilla ja C:lla. Eikä teillä oo hajuakaan varmaan käyttöjärjestelmistä, kääntäjistä tai rinnakkaisohjelmoinnista tai algoritmeista. Tai fysikaalisesta kemiasta, Hart-tree Fock metodi, DFT ja molekyylidynamiikkamallinnus. Puhumattakaan Greenin funktioista ja osittaisdifferentiaaliyhtälöistä. Tai neuroverkoista, Bayesiläisistä menetelmistä, jne. Näitä kaikkia olen mm. itse joutunut opiskelemaan puhumattakaan kaikesta muusta, eikä työllistyminen ole mitenkään varmaa. T. mies.

[/quote]

Aika jännä. Minä olen peruskoulun opettaja ja fyysikko koulutukseltani, ja kumma kyllä, minun piti osata integroida ja derivoida, olen tietysti myös ohjelmoinut useammalla eri kielellä. Olen opiskellut niin ydinfysiikkaa kuin kvanttimekaniikkaakin, kemiaa, teoreettista fysiikkaa jne. Ja toki lisäksi kasvatustieteitä, joten olen opiskellut yhteensä kuuden eri laitoksen alla eri kokoisia kokonaisuuksia. Opintoviikkoja on reilusti yli 200 (160 oli joku teoreettinen minimi). Ja olen työllistynyt hyvin, koska olen ollut hyvä opinnoissani, ja tehnyt hyvin työni, joten olen vakituisessa virassa.

T. Nainen

Vierailija
25/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:26"]Mahtava fiilis. Tiistaina lähtee lento Bangkokiin. Suunnitelmissa on reissata seuraavat kaksi kuukautta Thaimaassa ja Vietnamissa. Viime Kaakkois-Aasian turneesta onkin jo useampi vuosi aikaa. Odotan vesi kielellä herkullista ruokaa ja valkeita hiekkarantoja.
[/quote]
Mistä miinuspeukut? Eikö kaukomatkailu miellytä?

Vierailija
26/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:26"]Mahtava fiilis. Tiistaina lähtee lento Bangkokiin. Suunnitelmissa on reissata seuraavat kaksi kuukautta Thaimaassa ja Vietnamissa. Viime Kaakkois-Aasian turneesta onkin jo useampi vuosi aikaa. Odotan vesi kielellä herkullista ruokaa ja valkeita hiekkarantoja. [/quote] Mistä miinuspeukut? Eikö kaukomatkailu miellytä?

[/quote]

Opettajalla jos kenellä olisi velvollisuus toimia esimerkillään ilmastonmuutoksen torjunnan puolesta. Mutta ei, itsekäs opettaja pöräyttää lentokoneella Aasian viidakkoon vähän seikkailemaan. Mitä meinasit syksyllä sanoa luokassa, kun köyhän perheen lapsi kysyy mitä ope teki lomalla? Lesoat matkoillasi, vaikka lapsi ei pääse edes Tallinnaan?

Vierailija
27/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:26"]Mahtava fiilis. Tiistaina lähtee lento Bangkokiin. Suunnitelmissa on reissata seuraavat kaksi kuukautta Thaimaassa ja Vietnamissa. Viime Kaakkois-Aasian turneesta onkin jo useampi vuosi aikaa. Odotan vesi kielellä herkullista ruokaa ja valkeita hiekkarantoja.
[/quote]
Mistä miinuspeukut? Eikö kaukomatkailu miellytä?
[/quote]
Kateutta se on, ei muuta.

Vierailija
28/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:22"]

[/quote]

Voi taivaan tähden näitä idiootteja, jotka eivät tajua sitä, että opettajan kesäkeskeytyksen ajalta ei makseta palkkaa. Se "palkka" on tienattu jo talven ajalta. Ja kuka tekee työtä palkatta? Eipä mahda mennä läpi edes nykyhallituksessa...

[/quote]

En puhunutkaan palkasta, vaan loma-ajasta. Suomen nykyisessä taloustilanteessa on kestämätöntä pitää isoa ammattiryhmää 10 viikkoa joutilaana. Opettajien tietotaito täytyisi saada hyötykäyttöön myös kesäisin. Opettajat voisivat vaikka kesällä vahtia lapsia, joiden molemmat vanhemmat ovat töissä.

[/quote]

Niin, entäpä, jos opettajille maksettaisiin vain niistä yhdeksästä opetuskuukaudesta (eli kesä-heinäkuun palkka lisättäisiin sinne kouluajalle, minne kuuluukin. Sitten olisi normaali loma-aika n. 5 viikkoa (1 viikko syysloma, 1talviloma ja kaksi joululomaa - kesälle jäisi 1 viikko) Lopun ajan eli kesä-heinäkuun opettajat ilmoittautuisivat työnhakijoiksi niille kesäleireille. Saisivat sitten sieltä tietysti korkeakoulutetun palkkaa ja jos ei pääse leirille töihin, saisi työttömyyskorvausta siltä ajalta. Taitaisi tulla kalliimmaksi yhteiskunnalle. Tätäkö täällä toivotaan.

Vierailija
29/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavat fiilikset tietty. Nyt alkoi opettajan työn bonus. Meille ei makseta oppilaiden arvosanoista. Kesäloma on meidän bonari. Arvostan sitä ihan vitusti. Olen yläkoulun kielenope. 10 vuotta alalla. Bruttopalkka vuodessa lomarahoineen n. 41000.

Vierailija
30/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllähän minä ainelaitokselta valmistuneena kaksoispätevänä maisterina ihan mielelläni vahdin muiden lapsia kuukauden verran ilman palkkaa. Lähtisikö insinööri lapio kourassa ojia kaivamaan? Tai lääkäri vaihtamaan vaippoja vanhusten vuodeosastolle? Loistoidea! Sen ymmärtäisin vallan mainiosti, jos opettajilla olisi pakollista, aineenhallintaan liittyvää täydennyskoulutusta kesän aikana, mutta että lapsenvahdiksi... kyllä on ammatin arvostus huipussaan.

[/quote]

Sitähän sinä ammatiksesi teet, vahdit ja opetat muiden lapsia.

Vierailija
31/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt ja haikea. Ysit lähtivät maailmalle ja harvoinpa heitä enää kohtaa - ihania nuoria. Henkisesti ihan loppu, kaikkensa antaneena. Pari viikkoa pyörii vielä työasiat mielenpäällä. Ukko ei vaan tajuu kun on puhti ihan pois. 

Vierailija
32/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:00"]Mun mielestä opet on lomansa ansainnut.
[/quote]

Tismalleen samaa mieltä!

Vierailija
33/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:12"]Toivottavasti Sipilä laittaa opettajille kesätyöllistymisvelvoitteen vaikkapa maahanmuuttajien tai lasten kesäleirien pariin. Normaalio 5 viikkoa lomaa saisi riittää.
[/quote]
Eiköhän ensin laiteta ne kotona lusmuavat mammulit hommiin; voivat pitää kesäleirejä, siivota kouluja ja huolehtia mamujen kotouttamisesta.

Vierailija
34/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:26"]Mahtava fiilis. Tiistaina lähtee lento Bangkokiin. Suunnitelmissa on reissata seuraavat kaksi kuukautta Thaimaassa ja Vietnamissa. Viime Kaakkois-Aasian turneesta onkin jo useampi vuosi aikaa. Odotan vesi kielellä herkullista ruokaa ja valkeita hiekkarantoja. [/quote] Mistä miinuspeukut? Eikö kaukomatkailu miellytä?

[/quote]

Opettajalla jos kenellä olisi velvollisuus toimia esimerkillään ilmastonmuutoksen torjunnan puolesta. Mutta ei, itsekäs opettaja pöräyttää lentokoneella Aasian viidakkoon vähän seikkailemaan. Mitä meinasit syksyllä sanoa luokassa, kun köyhän perheen lapsi kysyy mitä ope teki lomalla? Lesoat matkoillasi, vaikka lapsi ei pääse edes Tallinnaan?

[/quote]

Millä tavalla se on opettajan vika, jos jonkun lapsen vanhemmat ovat köyhiä? Tuollaisilla ajatuksilla vain ajetaan näihin "köyhien perheiden" lapsiin se ajatus siitä, miten he jäävät paljosta paitsi. Kivaa voi olla Suomessakin.

Vierailija
35/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:56"]Ei ole yhtään kesälomafiilis. Yksi oppilas on saanut kasin syksyltä arvosanan 5 ja kasin keväältä 5 ja ysin syksyltä 5 ja ysin keväältä 6 ja annoin päättöarvosanaksi 5. Nyt huoltaja on tekemässä minusta valitusta, että väärin arvioitu. Tietystikään en voi laskea noista keskiarvoa, mutta kertoohan tuo, että neljästä kurssista vain yksi on vähän parempi, että se osaamisen taso ei ole hääviä ollut. Päinvastoin jo kasilla nostin numeroa mielestäni yläkanttiin, kun oppilas sai kokeesta 5- ja ei tehnyt tunneilla mitään.

Nyt odottelen kauhulla valitusta. Avi tulee varmasti pyytämään kaikki vanhat kokeet näytille ja ties mitä muutakin selvitystä. Onneksi minulla on kaikki vanhat koepaperit ja koenumerot tallessa ja myös käyttämäni arvosteluasteikko, mutta hirmuinen duuni tästä tulee.
[/quote]
Sinun tarvii vain antaa rehtorille kaikki oppilaan näyttö mihin arvosana perustuu. Rehtori hoitaa loput. Katso muuten välillä myös niitä päättöarvosanan perusteita. Sieltäkin varmasti löytyy perustelu sille antamallesi arvosanalle.

Vierailija
36/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:54"]

[/quote]

[/quote]Teen ilmastonmuutoksen torjumiseksi enemmän kuin yksikään oppilaideni vanhemmista. He ovat nimittäin lisääntyneet, toisin kuin minä. Minun reissuni ympäristövaikutukset ovat aivan mitättömät lasten hankkimisen vaikutusten rinnalla. Matkustan siis oikein hyvällä omallatunnolla :)

Vierailija
37/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilis on ok, meillä myöskin ysit lähti maailmalle, tuntuu haikealta. Omien lasteni menestys koulussa tuntuu superhienolta. Käyn vielä ihan ylikierroksilla, tänään päiväunilla ollessani ovikello soi, pomppasin pystyyn ja olin satavarma, että olen myöhästynyt jostakin. Kyllä tässä menee aikaa palautumiseen, mutta se onnistuu kyllä.

Vierailija
38/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, miten olen väsynyt. En osaa vielä lainkaan nauttia siitä, että loma on käsillä. Eilen illalla itkin silkasta väsymyksestä ja koko kroppa on edelleen stressitilassa. Buranaa napsin päänsärkyyn. On ollut sen verran rankka kuukausi.

Ensi viikolla käyn siivoamassa luokan ja laittamassa opetusmateriaalin järjestykseen. Yritän myös päivittää joitakin tietoja ja tehdä uutta materiaalia. Teen myös kokeet uusintakuulusteluun seuraavaa viikkoa varten, valvon uusintakuulustelun ja korjaan kokeet eli tähän menee nyt kesäkuun kaksi seuraavaa viikkoa.

Heinäkuussa on pakko alkaa tehdä lukion kurssisuunnitelmia. En ole aiemmin opettanut lukiossa, joten aloitan nollasta. Rehellisesti sanottuna stressaa ajatellakin koko asiaa!

Vierailija
39/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:08"]

No helppoahan se on, jos olette peruskoulun opettajia, ei tarvitse osata edes derivoida ja integroida tai ratkaista differentiaaliyhtälöitä. Tai ohjelmoida assemblerilla ja C:lla. Eikä teillä oo hajuakaan varmaan käyttöjärjestelmistä, kääntäjistä tai rinnakkaisohjelmoinnista tai algoritmeista. Tai fysikaalisesta kemiasta, Hart-tree Fock metodi, DFT ja molekyylidynamiikkamallinnus. Puhumattakaan Greenin funktioista ja osittaisdifferentiaaliyhtälöistä. Tai neuroverkoista, Bayesiläisistä menetelmistä, jne. Näitä kaikkia olen mm. itse joutunut opiskelemaan puhumattakaan kaikesta muusta, eikä työllistyminen ole mitenkään varmaa. T. mies.

[/quote]

Eikä etupyllyn saaminen, kun tuollalailla puhut...

toinen mies

Vierailija
40/41 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä fiilistä, olen niin loppu. Stressioireita pukkaa, sydämentykytystä, päänsärkyä jne. Mutta kyllä tämä tästä...