Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe?

Vierailija
27.01.2022 |

Olin normaalipainoinen ennen raskausaikaa. Raskausaika oli alusta asti todella vaikea ja jouduin olemaan osan ajasta vuodelevossa. Ensimmäisinä raskauskuukausina paino ei liikkunut mihinkään suuntaan. Yhtäkkiä sain 20 kiloa painoa viidessä kuukaudessa, vaikkei raskausdiabetestä ollut ja söin kuten ennenkin. Hormonitoiminta oli aivan sekaisin vielä monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Olin järkyttynyt siitä, miten ihmisten käytös minua kohtaan muuttui raskauskilojen myötä. Sain kuulla mm. seuraavia kommentteja:

"Ai olet raskaana! Luulin vain, että olet lihonut tosi paljon!"
"Näytät siltä, että laskettu aika olisi ensi viikolla" (laskettuun aikaan oli yli 3 kuukautta)
"En edes tunnistanut sinua, kun olet noin iso!"
"Oletko varma, ettet sittenkään odota kaksosia/kolmosia?" (laskettuun aikaan pari kuukautta)
"Kannattaa ostaa uusia vaatteita vasta, kun olet laihtunut." (synnytyksestä alle kuukausi)
"Koskas meinaat päästä noista raskauskiloista eroon?" (kysymys alle 2 kk synnytyksestä)

Osa oli ihan avoimen pilkallisia siitä, että olin normaalipainoisena kerännyt paljon raskauskiloja ja muuttunut lihavaksi. En ole koskaan ymmärtänyt toisten painosta ilkeilyä ja järkytyin siitä, miten raskaana olevalle ja synnyttäneelle tultiin kommentoimaan painosta todella tylysti ja suoraan. Kauhistuttaa sekin, mitä kommentteja ylipainoiset saattavat kuulla, kun toiset kokevat muka oikeudekseen kommentoida toisten painoa.

Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe? Aina ei ole itsestä kiinni, kertyykö kiloja tai millainen raskaus on. Itseäni ahdisti, kun painoa kommentoitiin jatkuvasti ja varsinkin pian synnytyksen jälkeen. Ei minkäänlaista rauhaa toipua. Olen laihduttanut nyt vauvavuonna ja enää on 2,5 kiloa synnytystä edeltäneeseen painoon. Silti yhä jaksaa ihmetyttää, miten rumasti ihmiset kommentoivat ja ilkkuivat raskauskiloja. Onko muilla ollut vastaavaa?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin toisten lihominen, oli syy mikä tahansa, on syy ivailuun. 

Vierailija
2/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus omalla kohdalla. Jostain syystä ne itse hyvin ylipainoiset olivat kärkkäimpiä kommentoimaan painoani...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhä, kun lapsellani oli vauvana tiheän imun kausi. Istuin kesähelteellä ruokapöydässä syömässä lautasellista laihaa keittoa ja eräs sukulainen kommentoi raskauskilojani siinä tilanteessa. Kommentti tuli ihan puskista, eikä liittynyt keskusteluumme millään lailla. Entisenä syömishäiriöisenä muistan kommentin tuon lopun ikääni.

Vierailija
4/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä kiloista on helppo syyttää sitä odottajaa. Vaikka totuus on, että toisille sitä painoa kertyy helposti ja toisille ei. Sama oli kyllä muissakin raskausvaivoissa. Olin voimakkaan pahoinvoinnin takia alusta asti hirveässä kunnossa ja yksi kaveri ihmetteli, miten voin olla noin huonossa kunnossa, kun hänen samoilla viikoilla oleva kaverinsa juoksi jumpassa, remontoimassa taloa ja pelaamassa tennistä miehensä kanssa. Kaikilla ei riitä ymmärrystä.

Vierailija
5/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

some vääristää.

somessa näkyy pitkälti vain laihoja odottajia söpöjen vatsakumpujensa kanssa. harva satakiloinen odottaja julkaisee itsestään poseerauskuvia alusvaatteisillaan. 

Vierailija
6/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana oleva ja synnyttänyt nainen tuntuu olevan yhteistä omaisuutta. Ihmisiltä katoaa kaikki estot, kun tuollainen nainen tulee näköpiiriin. Pitäisi vissiin miettiä ja harjoitella ahkerasti nasevia vastauksia, niin ei jäädy kommenttien tullessa.

Vierailija
7/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pilkkaa, jos ei ole itse asiaa kokenut.

Aika monelle tulee yllätyksenä, ettei sitä painoa välttämättä voi kontrolloida raskaana. Eräs bloggaaja sanoi etukäteen, ettei aio saada enempää kuin X kiloa odotusaikana. Noh, ei ihan mennyt kuten hän kuvitteli...

Vierailija
8/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekkin on kommentoitu, mutta itse otin huumorilla. Neuvolalääkärikin nauroi mulle ja painolleni. Itseänikin huvitti miten olin niin lihava, kun normaalisti olen hoikka. Painoa tuli 30kg, 15kg ja 17kg. Nyt olen taas 50kg oma itseni😁

Vierailija
9/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo normaalipainoisesta "ylipainoiseksi" muuttuminen on saattanut olla osalle syy piikittelyyn. Siis että on oltu kateellisia normaalipainoisuudesta ja sitten kun et sitä enää olekaan, niin heti rynnätään piikittelemään asiasta. 

Olin 25-vuotiaana eräässä työpaikassa ja pyöreä viisikymppinen naiskollega tuli kerran kahvipöydässä toteamaan "nauti nyt siitä pullastasi, etpä ole lopun ikääsi noin hoikka vaan lihot vielä joskus". Olin tuohon aikaan tosi kuihtunut eron jäljiltä, kun ruoka ei maistunut kuukausiin. Sittemmin paino palasi normaaliin painooni, kun ruokakin alkoi normaalisti maistua. Inhottavaa tuo painon kommentointi, oli sitten minkä kokoinen tahansa!

Vierailija
10/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia asioita suoritetaan ja arvioidaan äitiyteen liittyen. Jos ei muuta nälvimisen aihetta keksitä, niin paino on aina hyvä vaihtoehto urpojen mielestä.

Vierailija
11/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia asioita suoritetaan ja arvioidaan äitiyteen liittyen. Jos ei muuta nälvimisen aihetta keksitä, niin paino on aina hyvä vaihtoehto urpojen mielestä.

Näin on, ja jos on hoikka ja jonkun kerran pukeutuu kivasti, niin saa kuulla ettei näytä äidiltä tai ” mikä yrität olla”.

Vierailija
12/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella nuo kilot koostuvat myös hyvin pitkälti nesteestä. Itsekin olen normaalipainoinen ja loppuraskaudessa kesähelteellä minulla turposivat nesteen takia etenkin jalat ja näky oli aika koominen kun vertasi normaaliin minään 🤭

Jälkikäteen olen kauhistellut sitä miltä näytin ja myös naureskellut kuville viimeisiltä raskauskuukausilta 🆘

Itselläni jäi heti 10 kiloa synnärille, tuosta oli kuitenkin vauva 3kg, lapsivesi, istukka jne muutama kilo eli pelkkää nestettä tuosta oli ainakin 4-5kg. Heti synnytyksen jälkeen en ollut edes tunnistaa jalkojani koska ne olivat taas yhtäkkiä ne samat sirot jalat kuten aiemminkin. Nesteestä ei ollut enää tietoakaan.

Muutenkin raskausaikana on normaalia, että rasvaa kertyy naisen kehoon, se on siellä ihan vauvaakin varten. Imettäminen ja muut kehon toiminnot synnytyksessä ja sen jälkeen kuluttavat paljon energiaa. Raskauskilojen ei pitäisi olla häpeällinen asia.

Ja ylipäätään noihin raskauskiloihin kuuluu niin monta muutakin asiaa kuin rasvaa (vauva, istukka lisääntynyt verimäärä, lapsivesi, kasvaneet rinnat jne) joten on väärin puhua yksinomaan "lihomisesta" raskausaikana ikään kuin kilot olisivat pelkkää läskiä.

Vierailija
13/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä inhosin raskausaikaa ja mietin, jaksanko kokea sitä enää toiste. Oli jo itselle rankkaa saada paljon painoa lisää, mutta kaikki painon arvostelijat olivat tehdä hulluksi! Sain koko ajan jännittää, missä tilanteessa joku sanoo taas jotain painostani. Töissä asiakkaat eivät onneksi kommentoineet mitään, sen sijaan työkavereista löytyi näitä arvostelijoita sitten senkin edestä.

Vierailija
14/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiloja ei pitäisi tulla liikaa. Max 10 kg

Vierailija
15/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana olevat ja synnyttäneet naiset ovat rumia.

No onneksi sinä itse olet niin kaunis ihminen sisäisesti ja ulkoisesti. 🤮 Hyi olkoon

Vierailija
16/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevaa tai synnyttänyttä saa mukakommentoida vapaasti. Mitäs ihmiset sanoisivat, jos menisit jollekin ylipainoiselle ihmiselle kommentoimaan seuraavaa:

"Ai sä et ole raskaana, olet vain lihonut tosi paljon!"

"Näytät siltä, että laskettu aika olisi ensi viikolla"

"En edes tunnistanut sinua, kun olet noin iso!"

"Oletko varma, ettet ole raskaana ja odota kaksosia/kolmosia?"

"Kannattaa ostaa uusia vaatteita vasta, kun olet laihtunut."

"Koskas meinaat päästä noista kiloista eroon?" 

Ihan varmasti sanottaisiin, että onpa asiatonta puhua noin. Raskaana olevalle tai synnyttäneelle on muka ok kommentoida. Voin sanoa: ei ole ok.

Vierailija
17/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen nyt korona-aikana. Onneksi sain piilotella suurimman osan ajasta etätöissä kotona. Oli hirveää kuunnella kauhistelevia kommentteja painostani odotusaikana. Lapsen synnyttyä osa oli järkyttyneitä, kun en heti palannutkaan omiin mittoihini. Paino ei pudonnut mihinkään puoleen vuoteen. Viimeiset kuukaudet olen ollut tiukalla dieetillä ja saanut painoa pois. Olen vältellyt ihmisten seuraa, koska en ole jaksanut painoni hämmästelyä enää hetkeäkään.

Kauhea, kun tämä kuulostaa kirjoitettuna kamalalta!

Vierailija
18/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudesta palautumisen kuvitellaan tapahtuvan päivissä/viikoissa. Julkisuudessa näytetään kuvia Hollywood-tähdistä, jotka ovat heti sen näköisiä, kuin eivät olisi synnyttäneetkään. Oikeasti totuus on jotain ihan muuta. Vatsa näytti pitkään synnytyksen jälkeen siltä, että olisin yhä raskaana.

Vierailija
19/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin silloin jos ne raskauskilot on edelleen vaikka lapsi jo muuttaa pois kotoa..

Vierailija
20/84 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisten ihmisten parissa te oikein vietätte aikaanne? Kenellekään tuntemalleni ihmiselle ei tulisi edes mieleen sanoa mitään noin moukkamaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi