Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe?
Olin normaalipainoinen ennen raskausaikaa. Raskausaika oli alusta asti todella vaikea ja jouduin olemaan osan ajasta vuodelevossa. Ensimmäisinä raskauskuukausina paino ei liikkunut mihinkään suuntaan. Yhtäkkiä sain 20 kiloa painoa viidessä kuukaudessa, vaikkei raskausdiabetestä ollut ja söin kuten ennenkin. Hormonitoiminta oli aivan sekaisin vielä monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Olin järkyttynyt siitä, miten ihmisten käytös minua kohtaan muuttui raskauskilojen myötä. Sain kuulla mm. seuraavia kommentteja:
"Ai olet raskaana! Luulin vain, että olet lihonut tosi paljon!"
"Näytät siltä, että laskettu aika olisi ensi viikolla" (laskettuun aikaan oli yli 3 kuukautta)
"En edes tunnistanut sinua, kun olet noin iso!"
"Oletko varma, ettet sittenkään odota kaksosia/kolmosia?" (laskettuun aikaan pari kuukautta)
"Kannattaa ostaa uusia vaatteita vasta, kun olet laihtunut." (synnytyksestä alle kuukausi)
"Koskas meinaat päästä noista raskauskiloista eroon?" (kysymys alle 2 kk synnytyksestä)
Osa oli ihan avoimen pilkallisia siitä, että olin normaalipainoisena kerännyt paljon raskauskiloja ja muuttunut lihavaksi. En ole koskaan ymmärtänyt toisten painosta ilkeilyä ja järkytyin siitä, miten raskaana olevalle ja synnyttäneelle tultiin kommentoimaan painosta todella tylysti ja suoraan. Kauhistuttaa sekin, mitä kommentteja ylipainoiset saattavat kuulla, kun toiset kokevat muka oikeudekseen kommentoida toisten painoa.
Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe? Aina ei ole itsestä kiinni, kertyykö kiloja tai millainen raskaus on. Itseäni ahdisti, kun painoa kommentoitiin jatkuvasti ja varsinkin pian synnytyksen jälkeen. Ei minkäänlaista rauhaa toipua. Olen laihduttanut nyt vauvavuonna ja enää on 2,5 kiloa synnytystä edeltäneeseen painoon. Silti yhä jaksaa ihmetyttää, miten rumasti ihmiset kommentoivat ja ilkkuivat raskauskiloja. Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tuo normaalipainoisesta "ylipainoiseksi" muuttuminen on saattanut olla osalle syy piikittelyyn. Siis että on oltu kateellisia normaalipainoisuudesta ja sitten kun et sitä enää olekaan, niin heti rynnätään piikittelemään asiasta.
Olin 25-vuotiaana eräässä työpaikassa ja pyöreä viisikymppinen naiskollega tuli kerran kahvipöydässä toteamaan "nauti nyt siitä pullastasi, etpä ole lopun ikääsi noin hoikka vaan lihot vielä joskus". Olin tuohon aikaan tosi kuihtunut eron jäljiltä, kun ruoka ei maistunut kuukausiin. Sittemmin paino palasi normaaliin painooni, kun ruokakin alkoi normaalisti maistua. Inhottavaa tuo painon kommentointi, oli sitten minkä kokoinen tahansa!
Tämä.
Koeta päästä kommenttien yläpuolelle vaikka se vaikeaa onkin. "Vahingossa" satuttavat kommentit ovat sitä oikeasti vain harvoin. Kiloista pääsee joskus vielä eroon (tai niiden kanssa oppii elämään), kateellisesta veemäisestä luonteesta riesa on yleensä ikuinen. Sellaisen ihmisen mielen pimeään pilveen ei kannata liukua mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaisten ihmisten parissa te oikein vietätte aikaanne? Kenellekään tuntemalleni ihmiselle ei tulisi edes mieleen sanoa mitään noin moukkamaista.
Mulle kommentoi nuorena nättinä naisena töissä viisikymppinen kollega nenääni ja muka-ystävällisesti ilmoitti sen olevan vähän samanlainen pottunokka kuin omalla tyttärellään. Onneksi ei ollut esim. kiusaamisesta ulkonäkötraumoja ennestään niin lähinnä huvitti, mutta painui myös mieleen. Kyllä aikaa joutuu viettämään monenlaisten ihmisten kanssa jos kotoaan poistuu.
Olipa yllätys, että tähänkin ketjuun eksyi noita painon arvostelijoita heti aamusta 😂 Tää ilmiö pitää selvästi paikkansa!
Nämä raskauskiloista valittajat eivät selvästi itse ole koskaan olleet raskaana. Raskaana saattaa tulla paljonkin kiloja, vaikkei eläisi mitenkään erityisen epäterveellisesti. Hormonitoiminta on jotakin aivan toista, eikä imetyskään kaikilla laihduta.
Vähän sama tuo kielto "Ei saa tulla kuin x raskauskiloa", että kieltäisi, että verenpaine ei saa sitten nousta yli tietyn lukeman. Osalla on luonnostaan erinomainen verenpaine, vaikka eläisi miten. Toisilla arvot huitelee pilvissä, vaikka yrittäisi välttää kaikkea verenpainetta nostavaa. Ihmiset ovat erilaisia, geenit ja kehot myös. Ei kävisi itsellä mielessäkään kritisoida toisten verenpaineita, kun satun itse olemaan heitä, joilla on luonnostaan tosi matalat paineet.
Mulle tulee aina raskaudessa noin 15 kiloa lisää painoa, mutta en välitä koska ne lähtee minulla aina imettäessä pois. Muutama kuukausi imetystä ja alan näyttää luurangolta, kun paino putoaa aina niin nopeasti vaikka syön normaalisti! Aina kuitenkin joku kommentoi sitä tai tätä painostani, kylläpä tuli painoa, tai muten noin nopeasti laihduit yms.
Raskaus EI ole tekosyy lihomiselle!
Mun keho ja hormonitoiminta meni aivan sekaisin raskaudesta ja imetyksestä. Kiloja kertyi hurjasti ja synnytyksen jälkeen synnärillä lähti vain vauvan, istukan ym verran painoa. Tämän jälkeen paino jäi täysin jumiin. Vaa'an lukema ei heilahtanut mihinkään suuntaan. Imetys ei laihduttanut. Kului useita kuukausia ja kuukautisetkin alkoivat. Ennen raskautta paino saattoi heitellä muutamankin kilon kuukautiskierron eri vaiheissa. Vaa'an lukema ei edelleenkään heilahtanut mihinkään, vaikka kuukautiset alkoivat. Painoni ei ole koskaan ollut tuolla tavalla stabiili, vaan pientä vaihtelua kilon suuntaan tai toiseen on ollut kuukautiskierron takia koko aikuisiän. Ei tuo tilanne normaali todellakaan ollut! Hormonitoiminta oli ihan sekaisin. Edes imetyksen lopettaminen ei karistanut kiloja. Univelkaisena (vauva nukkui pitkään todella huonosti ja heräili usein) karistin ketogeenisen ruokavalion avulla nuo kilot, jotka eivät itsestään lähteneet.
Kyllä sapettaa nämä lihavaksi haukkujat ja kitisijät, jotka sanovat ettei raskaana saisi lihoa. Eipä omille hormoneille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Olipa yllätys, että tähänkin ketjuun eksyi noita painon arvostelijoita heti aamusta 😂 Tää ilmiö pitää selvästi paikkansa!
palstalla on ihan vakio, että toiset tulevat pätemään ja jankuttamaan. varsinkin jos ketjussa on muuten asiallinen meno, niin pakko on tulla vänkäämään. eiköhän tässäkin nämä arvostelijat ole jotain pena 55 v ja mirkku 19 v, jotka eivät koskaan ole itse raskaana olleet.
Nykyään on tapana ilkkua kaikesta. Siitä, jos joku on työtön, vähävarainen tai kiusattu koulussa/työpaikalla. Siitä, jos joku on sinkku tai ihmissuhteissa menee huonosti. Kuvitellaan, että ihmisen huono-osaisuus on aina omaa syytä ja menestyminen omaa ansiota. Ei se niin mene.
Sellainen kymmenien kilojen lihoaminen on todella epäterveellistä äidille ja lapselle. Samalla tavalla raskaana olevien tupakointia paheksutaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kymmenien kilojen lihoaminen on todella epäterveellistä äidille ja lapselle. Samalla tavalla raskaana olevien tupakointia paheksutaan.
Voit valita, ettet tupakoi. Et voi valita geenejäsi tai hormoneitasi, joiden perusteella sinulle voi kertyä paljon painoa odotusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit valita, ettet tupakoi. Et voi valita geenejäsi tai hormoneitasi, joiden perusteella sinulle voi kertyä paljon painoa odotusaikana.
Voit valita mitä syöt, koska geenit ja hormonit eivät tuota energiaa tyhjästä.
Tuo on väärin, mutta myös toisinpäin on väärin!
Ennen raskautta olin normaalipainoinen/hoikahko. Raskauskiloja tuli vain 9kg (oksentelin suurimman osan raskaudesta). Kaksi viikkoa synnytyksestä painoin vähemmän kuin ennen raskautta, vatsa oli aivan litteä. Olin hoikka. Käytin ihan normaaleja vaatteita, mutta silti sain kuulla, että minusta puhuttiin siten, että oma ulkonäköni on vauvaa tärkeämpi ja "leuhkin" jotenkin kehollani. Olin aivan tyrmistynyt noista puheista!
Eli.. eipä se koskaan näytä olevan hyvä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä "lihoin" raskausaikana niin paljon, että kalorilaskurin mukaan minun olisi pitänyt syödä viikossa 4 levyä Fazerin sinistä oman kulutukseni päälle, jotta olisin saanut nuo kilot syömällä. En syönyt tuollaista määrää suklaata tai muuta epäterveellistä viikossa. Nestettä, turvotusta ja hormonipöhöä tuo oli.
Ihana, kun tähänkin ketjuun tuli näitä raskauskilojen arvostelijoita!<3
Pikkumaisia olette, kun toisten painoa pitää tuolla lailla kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä "lihoin" raskausaikana niin paljon, että kalorilaskurin mukaan minun olisi pitänyt syödä viikossa 4 levyä Fazerin sinistä oman kulutukseni päälle, jotta olisin saanut nuo kilot syömällä. En syönyt tuollaista määrää suklaata tai muuta epäterveellistä viikossa. Nestettä, turvotusta ja hormonipöhöä tuo oli.
Ruuan annoskoot vaikuttavat enemmän kuin joku yksittäinen suklaalevy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valehtelee vaaka ei.
Voi apua millaisia kommentteja olette saaneet! Joillain ihmisillä ei ole mitään yhteyttä aivojen ja suun välillä!
Itselläni ei raskaus ole vielä ajankohtaista, mutta itse tuskin pystyn hillitsemään itseäni, jos tuollaisia tölväisyjä saan. Siinä voi sitten yksi jos toinenkin pahoittaa mielensä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään painoa ole sopivaa ilkkua tai kommentoida noin ylipäätään oli raskaana tai ei, mutta jos joutuu vuodelepoon ei voi syödä kuten ennen. Ehkä osa painostasi johtui ihan tuosta. Ei sitä raskautta jo hormonejakaan ihan kaikesta voi vastuuseen laittaa
Miksi sinä arvailet, mistä syystä sinulle täysin tuntematon nainen on raskausaikana kilot saanut? Onko sinulla joku aivovaurio, kun et osaa yhtään suodattaa mitä suustasi tai näppikseltä päästät? Ihan ystävällisesti tässä vaan sinulle kirjoitan, joten ei kannata pahastua.
Jep tai mitä itse kuulin ”minä sentään välitän lapsistani kun en keskity vain omaan ulkonäkööni ja laihana pysymiseen.”