Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe?
Olin normaalipainoinen ennen raskausaikaa. Raskausaika oli alusta asti todella vaikea ja jouduin olemaan osan ajasta vuodelevossa. Ensimmäisinä raskauskuukausina paino ei liikkunut mihinkään suuntaan. Yhtäkkiä sain 20 kiloa painoa viidessä kuukaudessa, vaikkei raskausdiabetestä ollut ja söin kuten ennenkin. Hormonitoiminta oli aivan sekaisin vielä monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Olin järkyttynyt siitä, miten ihmisten käytös minua kohtaan muuttui raskauskilojen myötä. Sain kuulla mm. seuraavia kommentteja:
"Ai olet raskaana! Luulin vain, että olet lihonut tosi paljon!"
"Näytät siltä, että laskettu aika olisi ensi viikolla" (laskettuun aikaan oli yli 3 kuukautta)
"En edes tunnistanut sinua, kun olet noin iso!"
"Oletko varma, ettet sittenkään odota kaksosia/kolmosia?" (laskettuun aikaan pari kuukautta)
"Kannattaa ostaa uusia vaatteita vasta, kun olet laihtunut." (synnytyksestä alle kuukausi)
"Koskas meinaat päästä noista raskauskiloista eroon?" (kysymys alle 2 kk synnytyksestä)
Osa oli ihan avoimen pilkallisia siitä, että olin normaalipainoisena kerännyt paljon raskauskiloja ja muuttunut lihavaksi. En ole koskaan ymmärtänyt toisten painosta ilkeilyä ja järkytyin siitä, miten raskaana olevalle ja synnyttäneelle tultiin kommentoimaan painosta todella tylysti ja suoraan. Kauhistuttaa sekin, mitä kommentteja ylipainoiset saattavat kuulla, kun toiset kokevat muka oikeudekseen kommentoida toisten painoa.
Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe? Aina ei ole itsestä kiinni, kertyykö kiloja tai millainen raskaus on. Itseäni ahdisti, kun painoa kommentoitiin jatkuvasti ja varsinkin pian synnytyksen jälkeen. Ei minkäänlaista rauhaa toipua. Olen laihduttanut nyt vauvavuonna ja enää on 2,5 kiloa synnytystä edeltäneeseen painoon. Silti yhä jaksaa ihmetyttää, miten rumasti ihmiset kommentoivat ja ilkkuivat raskauskiloja. Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Millaisten ihmisten parissa te oikein vietätte aikaanne? Kenellekään tuntemalleni ihmiselle ei tulisi edes mieleen sanoa mitään noin moukkamaista.
Aina ei saa valita seuraansa. Näitä moukkia on niin työkavereissa kuin sukulaisissakin. Osa voi olla normaalisti ihan tavallisia, mutta raskauskilot saavat kielenkannat irtoamaan.
Raskauskiloista kuittailu on helppo tapa pahoittaa tuoreen äidin mieli. Pilataan iloa ainutlaatuiseen aikaan liittyen, kun huomio viedään vauvasta siihen, että äidin pitäisi nyt miettiä linjojansa. Mutta jos se äiti sitten lähtee johonkin salille, niin sitten syyllistetään kun on niin pinnallinen eikä huomioi vauvaansa...
En ole ollut raskaana, mutta lihoin lyhyessä ajassa erään terveydellisen syyn takia +20 kiloa. Silmäni avautuivat sille, miten huonosti ylipainoisia kohdellaan. Aiemmin ystävälliset ihmiset muuttuivat välinpitämättömiksi tai ilkeiksi. Monissa paikoissa sain huonompaa palvelua kuin hoikempana. Osa koki välttämättömäksi tulla ihmettelemään, miten olen saanut näin paljon painoa näin lyhyessä ajassa. Osa ilkeili, miten isokokoisemmatkin vaatteet istuvat huonosti lihomisen jälkeen. Kasvoni olivat todella pyöreät ja osa naureskeli, että onneksi saan kasvoni maskin taakse piiloon.
Tällä hetkellä painonpudotusprosessi on yhä kesken. Mielenkiinnolla odotan, muuttuuko ihmisten suhtautuminen minuun, kun palaan "entiselleni". On ollut järkyttävää nähdä, miten ihmisten suhtautuminen voikin olla niin erilaista riippuen siitä, minkä kokoinen toinen on. Olen kokenut itseni ylipainoisena kakkosluokan kansalaiseksi, joka on joko näkymätön tai pilkan kohde.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus omalla kohdalla. Jostain syystä ne itse hyvin ylipainoiset olivat kärkkäimpiä kommentoimaan painoani...
Sinkkuna ollessa huomasin, että lihavat miehet olivat kaikista tarkimpia siitä, että nainen on hoikka. Paras oli, kun yksi bmi 40 mies valitti mun olevan liian lihava, kun mun bmi oli 22. :D
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhä, kun lapsellani oli vauvana tiheän imun kausi. Istuin kesähelteellä ruokapöydässä syömässä lautasellista laihaa keittoa ja eräs sukulainen kommentoi raskauskilojani siinä tilanteessa. Kommentti tuli ihan puskista, eikä liittynyt keskusteluumme millään lailla. Entisenä syömishäiriöisenä muistan kommentin tuon lopun ikääni.
hirveä mulkero tuo sukulainen! >:(
Vierailija kirjoitti:
Kiloja ei pitäisi tulla liikaa. Max 10 kg
Valitettavasti hormonit ei osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti hormonit ei osaa lukea.
Eikä geenit. Sukuni naiset kaikki ovat keränneet raskausaikana 15-30 kiloa.
Nyt tiedät millaista on esim. sairaudesta johtuvan lihomisen vuoksi ihmiset joutuu kestämään. Lihavilla ihmisillä tuo on arkipäivää. Kaikki lihominen ei johdu vain siitä, että syö. Vaan esim. lääkkeet lihottaa ja muuttaa aivojen kemiaa.
Kommentoija tietää osuvansa arkaan paikkaan. Harva on hyvillään siitä, jos raskaus on tuonut runsaasti kiloja. Eiköhän tässäkin pohjimmiltaan haluta vain loukata toista.
Tapa a listaa naisia ja saada heidät epävarmoiksi.
Ei kenenkään painoa ole sopivaa ilkkua tai kommentoida noin ylipäätään oli raskaana tai ei, mutta jos joutuu vuodelepoon ei voi syödä kuten ennen. Ehkä osa painostasi johtui ihan tuosta. Ei sitä raskautta jo hormonejakaan ihan kaikesta voi vastuuseen laittaa
Jotenkin todella epäasiallista tuollainen kommentointi. En tiedä, onko tuo painosta töksäyttely vain suomalainen ilmiö. Asun siis itse keski-Euroopassa ja en ole onnekseni koskaan joutunut kokemaan mitään noin tökeröä, vaikka raskauksien aikana tuli ihan reippaasti kiloja. Ainoastaan mahan kokoa kommentoitiin - pienikokoisella kun se tuppaa kasvamaan nopeammin kuin pidemmillä kanssasisarilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan suositus, kun itse sain lapseni se oli 8kg. Nykyään on paljon enemmän näitä jotka lihovat kymmeniä kiloja, johtunee varmaan lähtötilanteen ylipainosta ja raskausdiabeteksesta. Joillain harvoilla geneettinen tai terveydellinen taipumus kerätä nestettä mutta se lähtee nopeasti pois.
Normaalisti (varsinkin imettävä) äiti laihtuu alkupainoon viikoissa tai parissa kuukaudessa. Jos kiloja on vielä kuukausien tai vuoden päästä se on läskiä. Varsinkin ne "raskauskilot" mitä on lapsen muuttaessa kotoa.
Vartalon muhkurat, vatsakumpu jne vetäytyy yksilöllisesti. Toisella laitokselta lähtiessä ei näy mitään ja toisella lopun elämää.
Mutta tästä ei saa puhua ettei kukaan pahastu
Itse lihoin raskauden aikana 20kg ja sain kuulla jatkuvasti kavereilta siitä, kuinka eräs yhteinen tuttavamme, joka oli samaan aikaan kanssani raskaana, oli saanut koko aikana vain 8kg painoa. Kaveri julkaisi someen kuvia päivä synnytyksen jälkeen, jossa poseera pienessä topissa ja kroppa oli kuin ei olisi ikinä raskaana ollutkaan. Hän urheili kuin hullu koko odotusajan, eikä mahakaan kasvanut näkyvästi.
Tuntui kuvottavalta se kropan esittely. Tuntui että hän hieroi hoikkuuttaan juuri minun kasvoilleni, vaikka ei varmaan niin tarkoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse lihoin raskauden aikana 20kg ja sain kuulla jatkuvasti kavereilta siitä, kuinka eräs yhteinen tuttavamme, joka oli samaan aikaan kanssani raskaana, oli saanut koko aikana vain 8kg painoa. Kaveri julkaisi someen kuvia päivä synnytyksen jälkeen, jossa poseera pienessä topissa ja kroppa oli kuin ei olisi ikinä raskaana ollutkaan. Hän urheili kuin hullu koko odotusajan, eikä mahakaan kasvanut näkyvästi.
Tuntui kuvottavalta se kropan esittely. Tuntui että hän hieroi hoikkuuttaan juuri minun kasvoilleni, vaikka ei varmaan niin tarkoittanut.
Ai, onko "kropan esittely" vain lihavien oikeus?
Eikä tuo ilkkuminen jää ainoastaan kiloihin vaan raskaana olevaa naista moni kokee voivansa vaan huvikseen ohjeistaa, neuvoa ja arvostella. Ihan tuntemattomatkin ja kysymättä. Ihan kun se nainen kadottaisi kokonaan oman aivotoimintansa raskautuessaan ja ympärillä olijat ottavat tehtäväkseen sitten huolehtia että nainen nyt varmasti saa pidettyä sikiön hengissä kohdussaan.
Raskaus oli henkisesti aivan kamalaa aikaa.
Aika moni saa kuulla niistä raskauskiloista jo raskausaikana tai pian synnytyksen jälkeen. Mä yritin ihan suoraan sanoa joillekin kilojani kommentoineille, että katsotaan asiaa sitten kun synnytyksestä on noin vuosi ja keho on saanut toipua rauhassa.