Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe?
Olin normaalipainoinen ennen raskausaikaa. Raskausaika oli alusta asti todella vaikea ja jouduin olemaan osan ajasta vuodelevossa. Ensimmäisinä raskauskuukausina paino ei liikkunut mihinkään suuntaan. Yhtäkkiä sain 20 kiloa painoa viidessä kuukaudessa, vaikkei raskausdiabetestä ollut ja söin kuten ennenkin. Hormonitoiminta oli aivan sekaisin vielä monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Olin järkyttynyt siitä, miten ihmisten käytös minua kohtaan muuttui raskauskilojen myötä. Sain kuulla mm. seuraavia kommentteja:
"Ai olet raskaana! Luulin vain, että olet lihonut tosi paljon!"
"Näytät siltä, että laskettu aika olisi ensi viikolla" (laskettuun aikaan oli yli 3 kuukautta)
"En edes tunnistanut sinua, kun olet noin iso!"
"Oletko varma, ettet sittenkään odota kaksosia/kolmosia?" (laskettuun aikaan pari kuukautta)
"Kannattaa ostaa uusia vaatteita vasta, kun olet laihtunut." (synnytyksestä alle kuukausi)
"Koskas meinaat päästä noista raskauskiloista eroon?" (kysymys alle 2 kk synnytyksestä)
Osa oli ihan avoimen pilkallisia siitä, että olin normaalipainoisena kerännyt paljon raskauskiloja ja muuttunut lihavaksi. En ole koskaan ymmärtänyt toisten painosta ilkeilyä ja järkytyin siitä, miten raskaana olevalle ja synnyttäneelle tultiin kommentoimaan painosta todella tylysti ja suoraan. Kauhistuttaa sekin, mitä kommentteja ylipainoiset saattavat kuulla, kun toiset kokevat muka oikeudekseen kommentoida toisten painoa.
Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe? Aina ei ole itsestä kiinni, kertyykö kiloja tai millainen raskaus on. Itseäni ahdisti, kun painoa kommentoitiin jatkuvasti ja varsinkin pian synnytyksen jälkeen. Ei minkäänlaista rauhaa toipua. Olen laihduttanut nyt vauvavuonna ja enää on 2,5 kiloa synnytystä edeltäneeseen painoon. Silti yhä jaksaa ihmetyttää, miten rumasti ihmiset kommentoivat ja ilkkuivat raskauskiloja. Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä ole että tuoreet äidit ovat vielä pari kuukautta synnytyksestä hirveitä mätinkejä. Ei sitä nyt tikissä tarvi olla mutta jotain rajaa sentään. Raskauskiloja ei tartte haalia ylenpelttisesti, normitilanteessa suurin osa jää laitokselle ja loput tippuu parin kuukauden aikana synnytyjsestä. Itse olin entisessä painossa kuukausi synnytyksen jälkeen ja pömppö hävisi ja parissa viikossa. n39
Sun oma kokemus onkin ainoa tapa, miten asiat voi mennä 😊 Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä ole että tuoreet äidit ovat vielä pari kuukautta synnytyksestä hirveitä mätinkejä. Ei sitä nyt tikissä tarvi olla mutta jotain rajaa sentään. Raskauskiloja ei tartte haalia ylenpelttisesti, normitilanteessa suurin osa jää laitokselle ja loput tippuu parin kuukauden aikana synnytyjsestä. Itse olin entisessä painossa kuukausi synnytyksen jälkeen ja pömppö hävisi ja parissa viikossa. n39
kirjoituksesi perusteella olet ällöttävä
toisen painon kyttääminen on kontrollointia tai alistamista, vaikka sen kuinka koittaisi verhoilla huolestumiseen terveydestä. poislukien tietty lääkärit jänee.