Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe?

Vierailija
27.01.2022 |

Olin normaalipainoinen ennen raskausaikaa. Raskausaika oli alusta asti todella vaikea ja jouduin olemaan osan ajasta vuodelevossa. Ensimmäisinä raskauskuukausina paino ei liikkunut mihinkään suuntaan. Yhtäkkiä sain 20 kiloa painoa viidessä kuukaudessa, vaikkei raskausdiabetestä ollut ja söin kuten ennenkin. Hormonitoiminta oli aivan sekaisin vielä monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Olin järkyttynyt siitä, miten ihmisten käytös minua kohtaan muuttui raskauskilojen myötä. Sain kuulla mm. seuraavia kommentteja:

"Ai olet raskaana! Luulin vain, että olet lihonut tosi paljon!"
"Näytät siltä, että laskettu aika olisi ensi viikolla" (laskettuun aikaan oli yli 3 kuukautta)
"En edes tunnistanut sinua, kun olet noin iso!"
"Oletko varma, ettet sittenkään odota kaksosia/kolmosia?" (laskettuun aikaan pari kuukautta)
"Kannattaa ostaa uusia vaatteita vasta, kun olet laihtunut." (synnytyksestä alle kuukausi)
"Koskas meinaat päästä noista raskauskiloista eroon?" (kysymys alle 2 kk synnytyksestä)

Osa oli ihan avoimen pilkallisia siitä, että olin normaalipainoisena kerännyt paljon raskauskiloja ja muuttunut lihavaksi. En ole koskaan ymmärtänyt toisten painosta ilkeilyä ja järkytyin siitä, miten raskaana olevalle ja synnyttäneelle tultiin kommentoimaan painosta todella tylysti ja suoraan. Kauhistuttaa sekin, mitä kommentteja ylipainoiset saattavat kuulla, kun toiset kokevat muka oikeudekseen kommentoida toisten painoa.

Miksi raskauskilot ovat ilkkumisen aihe? Aina ei ole itsestä kiinni, kertyykö kiloja tai millainen raskaus on. Itseäni ahdisti, kun painoa kommentoitiin jatkuvasti ja varsinkin pian synnytyksen jälkeen. Ei minkäänlaista rauhaa toipua. Olen laihduttanut nyt vauvavuonna ja enää on 2,5 kiloa synnytystä edeltäneeseen painoon. Silti yhä jaksaa ihmetyttää, miten rumasti ihmiset kommentoivat ja ilkkuivat raskauskiloja. Onko muilla ollut vastaavaa?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen kymmenien kilojen lihoaminen on todella epäterveellistä äidille ja lapselle. Samalla tavalla raskaana olevien tupakointia paheksutaan.

Voit valita, ettet tupakoi. Et voi valita geenejäsi tai hormoneitasi, joiden perusteella sinulle voi kertyä paljon painoa odotusaikana.

Voit valita mitä syöt, koska geenit ja hormonit eivät tuota energiaa tyhjästä.

Minä "lihoin" raskausaikana niin paljon, että kalorilaskurin mukaan minun olisi pitänyt syödä viikossa 4 levyä Fazerin sinistä oman kulutukseni päälle, jotta olisin saanut nuo kilot syömällä. En syönyt tuollaista määrää suklaata tai muuta epäterveellistä viikossa. Nestettä, turvotusta ja hormonipöhöä tuo oli.

Ruuan annoskoot vaikuttavat enemmän kuin joku yksittäinen suklaalevy.

Aika paljon sitä lihakeittoa/kanasalaattia/jauhelihakastiketta saa syödä, että saa kaloreita saman verran kuin suklaalevystä. Normaalia kotiruokaa saa syödä todella paljon, että tuollainen kalorimäärä tulee täyteen.

Vierailija
62/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus EI ole tekosyy lihomiselle!

Silti oma mies käytti tuota tekosyynä, kun itse lihoi minun raskausaikana. Eikä ole vielä laihduttanut niitä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen kymmenien kilojen lihoaminen on todella epäterveellistä äidille ja lapselle. Samalla tavalla raskaana olevien tupakointia paheksutaan.

Voit valita, ettet tupakoi. Et voi valita geenejäsi tai hormoneitasi, joiden perusteella sinulle voi kertyä paljon painoa odotusaikana.

Nestettä sen sijaan voi kertya turvotuksen myötä ja kiloja tästä jopa 10+ kg. Ja turvotus on pitkälti geeneistä johtuvaa.

Äitini jaksaa vaahdota siitä, miten kiloja tuli parikymmentä nesteturvotuksen takia, kun odotti minua ja oli raskausmyrkytys ja että miten ne kilot jäi samantien sinne synnärille ja mahakin oli täysin litteä sieltä lähtiessä jne. En jaksa uskoa, kun katsoo millainen maha hänellä on vielä nykypäivänäkin, vaikka onkin normaalipainoinen.

Itselle tuli ekassa raskaudessa 16kg, joista 5kg jäi synnärille ja loput lähti imettämällä kolmessa kuukaudessa ja vielä pari kiloa ekstraa sen jälkeen. Vyötärönympärys oli kuitenkin 5cm leveämpi kuin ennen raskautta, että enpä näyttänyt yhtään pienemmältä, vaikka kiloja oli vähemmän.

Nyt toinen raskaus rv31 ja kiloja tullut jo nyt 16kg, eikä ole edes samanlaista turvotusta kuin viimeksi. Alkuraskaudessa kyllä oli ja paino nousi jo parissa viikossa 3kg, vaikka en syönyt yhtään enempää ja kärsin pahoinvoinnista. Näytin rv16 saakka siltä kuin olisin ollut 6-7kk raskaana; isompi maha kuin oikeasti noilla viikoilla.

Terkka on hienovaraisesti kysellyt, onko lääkäri kommentoinut painonnousua mitenkään ja mitä diabetespolilla on tuumattu (vastaus: maltillinen painonnousu ylilääkärin mielestä), koska kärsin raskausdiabeteksestä. Liikaahan tuota painoa on neuvolan ohjeistuksen mukaan tullut, mutta samalla lailla syön kuin viimeksi ja tässä silti ollaan. Jos joku kommentoi, niin kommentoikoot. Jokainen raskaus on erilainen ja nyt sitä vaan paisutaan kuin pullataikina.

Vierailija
64/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin ärsyttävää! Oon aivan viimeisilläni raskaana ja painoa on jaksettu ihmetellä. Neuvolassa ollaan ihan ihmeissään, kun sokerirasitustestissä arvot olivat todella hyvät ja verenpaine on matala. Joka kerta kysytään, eikö ole sitä raskausdiabetestä. No ei ole, arvot ei olleet lähelläkään eikä sukurasitettakaan ole. Kaikilla se kilojen kertyminen ei tarkoita, että ruokavalio tai vointi olisi jotenkin pielessä. Äitini oli aikanaan samanlainen: keräsi 15 kiloa raskausaikana ja jälkitarkastukseen mennessä nuo kilot olivat poissa.

Vierailija
65/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin ärsyttävää! Oon aivan viimeisilläni raskaana ja painoa on jaksettu ihmetellä. Neuvolassa ollaan ihan ihmeissään, kun sokerirasitustestissä arvot olivat todella hyvät ja verenpaine on matala. Joka kerta kysytään, eikö ole sitä raskausdiabetestä. No ei ole, arvot ei olleet lähelläkään eikä sukurasitettakaan ole. Kaikilla se kilojen kertyminen ei tarkoita, että ruokavalio tai vointi olisi jotenkin pielessä. Äitini oli aikanaan samanlainen: keräsi 15 kiloa raskausaikana ja jälkitarkastukseen mennessä nuo kilot olivat poissa.

Avainsana onkin tuo - jälkitarkastukseen mennessä. Silloin on kyse raskauskiloista jotka lähtee pois. 

Vierailija
66/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana onkin tuo - jälkitarkastukseen mennessä. Silloin on kyse raskauskiloista jotka lähtee pois. 

Silti. Moni leimataan jo raskausaikana kiloista, vaikka ei ole edes vielä tietoa, miten nuo kilot lähtevät pois. Mielestäni ei myöskään ole oleellista, lähtevätkö kilot 2 kuukauden, puolen vuoden vai vuoden kohdalla pois. Osalla imetys saa kropan pitämään kiinni kiloista ja ylimääräiset kilot lähtevät imetyksen lopettamisen jälkeen.

T. Tuo aiempi

Vierailija
67/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niin moni raskaana oleva mässyttää ihan älyttömästi, kun "pitää syödä kahden edestä". Ja sitten ihmetellään, kun turpoaa kuin pullataikina.

Vierailija
68/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein syömättä saa elää jos hoikkana aikoo pysyä ja harrastaa liikuntaa mutta raskaana tietysti tulee sen vauvan paino ja päälle lapsivesi jotain 10 kiloa. Kun lapsi syntyy eikä syö mitään niin vatsa vetäytyy takaisin heti sisäänpäin. Jos syö se venyy. Näin se vaan on kaikilla. Syömättä paras joskus vähän mutta elämä on sellaista.Elimistö ei tarvi kuin vähän kulutukseen energiaa sen saa jo lasillista mehua tai pullan palasta sämpylän puolikas.Raastesalaatti.

Vierailija
69/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset naiset ahmii yhtenään jotain kuin pakkomielle että suussa pitää olla kokoajan jotain. Parempi tehdä käsillään muuta vaikka käsitöitä ja jauhaa purkkaa.

Vierailija
70/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kritisoijat taitavat olla niitä keskivartalolihavia miehiä, jotka eivät tiedä äitiydestä mitään

Vierailija
71/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti. Moni leimataan jo raskausaikana kiloista, vaikka ei ole edes vielä tietoa, miten nuo kilot lähtevät pois. Mielestäni ei myöskään ole oleellista, lähtevätkö kilot 2 kuukauden, puolen vuoden vai vuoden kohdalla pois. Osalla imetys saa kropan pitämään kiinni kiloista ja ylimääräiset kilot lähtevät imetyksen lopettamisen jälkeen.

T. Tuo aiempi

Minä itse lihoin imetysaikana vaikka sekään ei oikein hyvin sujunut, kun maitoa ei tullut riittävästi. Imetyksen loputtua paino tippui viikossa 5 kiloa.

Vierailija
72/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raasta porkkanaa kirjoitti:

Melkein syömättä saa elää jos hoikkana aikoo pysyä ja harrastaa liikuntaa mutta raskaana tietysti tulee sen vauvan paino ja päälle lapsivesi jotain 10 kiloa. Kun lapsi syntyy eikä syö mitään niin vatsa vetäytyy takaisin heti sisäänpäin. Jos syö se venyy. Näin se vaan on kaikilla. Syömättä paras joskus vähän mutta elämä on sellaista.Elimistö ei tarvi kuin vähän kulutukseen energiaa sen saa jo lasillista mehua tai pullan palasta sämpylän puolikas.Raastesalaatti.

Mikä sinulla oli kirjoituksessa ideana, kun kirjoitit niin epäselvästi? Mistä se naisen elimistö saa maidontuotantoon energiaa, jos nainen ei syö mitään tai korkeintaan raastesalaattia?

Vierailija
73/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiloja ei pitäisi tulla liikaa. Max 10 kg

Tämä on tosiaan suositus, kun itse sain lapseni se oli 8kg. Nykyään on paljon enemmän näitä jotka lihovat kymmeniä kiloja, johtunee varmaan lähtötilanteen ylipainosta ja raskausdiabeteksesta. Joillain harvoilla geneettinen tai terveydellinen taipumus kerätä nestettä mutta se lähtee nopeasti pois.

Normaalisti (varsinkin imettävä) äiti laihtuu alkupainoon viikoissa tai parissa kuukaudessa. Jos kiloja on vielä kuukausien tai vuoden päästä se on läskiä. Varsinkin ne "raskauskilot" mitä on lapsen muuttaessa kotoa.

Vartalon muhkurat, vatsakumpu jne vetäytyy yksilöllisesti. Toisella laitokselta lähtiessä ei näy mitään ja toisella lopun elämää.

Mutta tästä ei saa puhua ettei kukaan pahastu

Se, että on valmiiksi ylipainoinen ei tarkoita sitä, että painoa tulee raskausaikana kymmeniä kiloja. Itse painoin raskaaksi tullessa 89kg. Painoa tuli 15kg josta osa selkeää turvotusta. Laitokselle jäi 13kg.

Vierailija
74/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosiaan suositus, kun itse sain lapseni se oli 8kg. Nykyään on paljon enemmän näitä jotka lihovat kymmeniä kiloja, johtunee varmaan lähtötilanteen ylipainosta ja raskausdiabeteksesta. Joillain harvoilla geneettinen tai terveydellinen taipumus kerätä nestettä mutta se lähtee nopeasti pois.

Normaalisti (varsinkin imettävä) äiti laihtuu alkupainoon viikoissa tai parissa kuukaudessa. Jos kiloja on vielä kuukausien tai vuoden päästä se on läskiä. Varsinkin ne "raskauskilot" mitä on lapsen muuttaessa kotoa.

Vartalon muhkurat, vatsakumpu jne vetäytyy yksilöllisesti. Toisella laitokselta lähtiessä ei näy mitään ja toisella lopun elämää.

Lihomiseni ei johtunut lähtöpainosta (oli normaali), eikä raskausdiabeteksestä (epäiltiin ja tarkkailtiin tosi tarkkaan, ei todettu, kun verenpaine oli koko ajan matala). En syönyt normaalia enemmän, ja liikuin. Ja kärsin koko alkuraskauden pahoinvoinnista ja oksentelin. Silti lihosin yli 20 kg. Enkä laihtunut imettämällä,  vaikka täysimetin yli puoli vuotta. Raskauskilot piti laihduttaa pois oikein Painonvartijoiden avulla. Ja olen samaa mieltä kuin täällä moni muukin. Johtuu geeneistä ja hormoneista.

Olkaa onnellisia te, jotka ette kärsi raskauskiloista.

Vierailija
75/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihomiseni ei johtunut lähtöpainosta (oli normaali), eikä raskausdiabeteksestä (epäiltiin ja tarkkailtiin tosi tarkkaan, ei todettu, kun verenpaine oli koko ajan matala). En syönyt normaalia enemmän, ja liikuin. Ja kärsin koko alkuraskauden pahoinvoinnista ja oksentelin. Silti lihosin yli 20 kg. Enkä laihtunut imettämällä,  vaikka täysimetin yli puoli vuotta. Raskauskilot piti laihduttaa pois oikein Painonvartijoiden avulla. Ja olen samaa mieltä kuin täällä moni muukin. Johtuu geeneistä ja hormoneista.

Olkaa onnellisia te, jotka ette kärsi raskauskiloista.

Tämä! Oma kokemus on tismalleen samanlainen. Ei ne kilot mitään kivoja ole ihmiselle, joka on aiemmin ollut normaalipainoinen. Onneksi kilot ovat sentään lähteneet laihduttamalla.

Vierailija
76/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus EI ole tekosyy lihomiselle!

Eikä myöskään vieraille unohtaa käytöstavat ja tulla laukomaan asiattomia kommentteja päin naamaa. Mihin ajattelit siinä vedota? Rajoittuneeseen ymmärrykseen?

Vierailija
77/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti ne kilot lähtevät piankin ilman laihdutusta, varsinkin jos imettää pitikään.

Niin on minulta lähtenyt, eikä jäänyt liikaa lainkaan. Paino nousi raskauden aikana noin kymmenen kiloa.

Vierailija
78/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kilot on ilkkumisen aihe

jos on liian vähän tai liikaa, normaalikin on jonkun mielestä väärin

Vierailija
79/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti voin myöntää, että osa vauvavuoden ilosta meni surkutellessa omaa painoa. Niin paljon sai kuulla asiattomia kommentteja ja jatkuvasti tentattiin, miksi en laihdu. Voi, kun olisin tiennyt vastauksen tuohon! Laihduttamalla kilot karisivat melko nopeasti, mutta eivät kyllä itsekseen pudonneet.

Vierailija
80/84 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä "lihoin" raskausaikana niin paljon, että kalorilaskurin mukaan minun olisi pitänyt syödä viikossa 4 levyä Fazerin sinistä oman kulutukseni päälle, jotta olisin saanut nuo kilot syömällä. En syönyt tuollaista määrää suklaata tai muuta epäterveellistä viikossa. Nestettä, turvotusta ja hormonipöhöä tuo oli.

Ruuan annoskoot vaikuttavat enemmän kuin joku yksittäinen suklaalevy.

Aika paljon sitä lihakeittoa/kanasalaattia/jauhelihakastiketta saa syödä, että saa kaloreita saman verran kuin suklaalevystä. Normaalia kotiruokaa saa syödä todella paljon, että tuollainen kalorimäärä tulee täyteen.

Saarioisen keittoannoksessa on n. 120 kaloria. 200 g suklaalevyssä on n. 1000 kaloria. Ei kukaan kisko ruoaksi kahdeksaa lautasellista keittoa. Sapettaa nämä ruokavaliosta syyllistäjät. Tavallisellakin syömisellä voi "lihoa" raskausaikana, kun toisilla painoa kertyy vaikkei muuttaisi elintapoja raskausaikana eikä olisi lihonut ennen sitä.