Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset

Vierailija
27.01.2022 |

Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".

Kommentit (2965)

Vierailija
521/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 vuotta sitten olin lentokoneessa matkalla Kanarialle. Oli varannut ikkunapaikan. Tulin omalle paikalleni, siinä istui nuori pariskunta siten, että tyttö oli ikkunapaikalla. Selvitin asian, viimein ymmärsivät. Sanoivat, että enkö nyt voisi antaa tämän parikymppisen tytön istua ikkunapaikalla! En, olen varannut jo kotoa käsin ikkunapaikkani. Oli päivälento ja nappasin pari ihanaa kuvaa Pyreneiden vuoristosta.

Jostain syystä minun piti käydä vessassa pari kertaa eli jouduin pyytämään heitä päästämään mut vessaan. Kun toinen kerta oli käyty, niin pariskunnan miespuolinen sanoi että olisko nyt parempi kuitenkin että minä istuisin käytäväpaikalle. Just! En suostunut. Lento on 6-tuntinen.

Ottivat nokkaansa. Tilasivat jotkut ihme nuudelit ruuaksi ja sen jälkeen röhnöttivät pari tuntia toistensa päällä nukkumassa, joten pääsy mihinkään oli estetty. Tilasin juomaa lentoemännältä kutsulla. Pariskunta havahtui, mutta makasivat siinä kentälle asti siinä. Jotain supinaa kuului. Näytti siltä, että taktiikka oli sovittu. Kosto oli kai suloinen.

En sanonut mitään, koska mitään ei ollut sanottavissa.

Nämä paikan varastajat ovat kyllä ärsyttäviä. Mikseivät he voi itse varata mieluistaan paikkaa ennen matkaa? Se maksaa, kyllä, mutta ei nyt niin mahdottomasti millään yhtiöllä (turistiluokassa). Sitten vielä kehdataan ruveta vänkäämään eikö nyt sais istua toisen lisämaksetulla paikalla!

Olisit koputtanut jomman kumman kylkeen, kun piti päästä paikalta pois. Jos ei siihen olis reagoinut, niin sitten vaan olisit kammennut itsesi siitä röhnöttävän parin päältä. Kyllä sieltä ikkunapaikalta on oikeus liikkua tarpeen vaatiessa kuten muiltakin paikoilta.

Joo sä ymmärrät tämän. Mä halusin ikkunapaikan, koska oli mahku nähdä Pyreneiden vuoristo ja ottaa pari kuvaa. Ilma oli selkeä.

Tiedän kyllä, että ikkunapaikalta voi kammeta käytävälle vaikka mikä olisi vieruskavereilla. Mua lähinnä huvitti tämä lapsellinen kostoblokkaus. En tuntenut enempää vessahätää, mutta päätin että jos pitää mennä niin kutsun lentoemon siirtämään ne kaksi päivää siitä. Parikymppisiä ihmisiä, kumman rehvakkaan oloisia.

Olen eri ja mua raivostuttaa nää vessassa alvariinsa ramppaajat. Jotkut lähtee heti kun kone on päässyt ilmaan. Eiks vois käydä siellä kentän vessassa? Sitten kaikkien pitää olla koko ajan tyhjäämässä tarjotintaan ja nousemassa ylös. Jos omistaa yliaktiivisen rakon tai lentopelon takia joutuu ramppaamaan siellä niin vois varata sen käytäväpaikan. Tai jos kaljaa täytyy kitata pullokaupalla. Kyllä aikuisen pitäisi jaksaa Kanarialle yhdellä vessakäynnillä.

Pakkoko se on varata paikka siitä vessajonon kohdalta ja vielä käytäväpaikalta?

Mitä hittoa sä horiset? Kukaan ei ole maininnut mitään mistään vessajonon kohdalla olevasta paikasta! Omasta päästäsi keksit ja tulit tänne pätemään. Enkä varannut mitään paikkaa vaan olen ottanut sen mikä annetaan ja käytäväpaikan saanut. Sitten ikkunapaikkalainen kiskoo kaljaa kaksin käsin ja käy vessassa monta kertaa lennon aikana ja kaksi muuta joutuu nousemaan ylös joka kerta tyhjentäen samalla pöytänsä. Taidat olla se sama tyyppi joka työntää likaiset haisevat jalkansa penkkien välistä edessä istuvien "iloksi". Sellaistakin junttiutta olen valitettavasti joutunut todistamaan kun "eihän se haittaa".

Vierailija
522/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme tontin, jossa oli omenapuu ja yksi tosi iso kuusi. Emme päässeet hetkeen rakentamaan, mutta syksyllä ajattelin, että voisin hakea omenat puustamme ja tehdä niistä vaikka piirakoita. No, puu oli tyhjä omenoista ja naapuri kertoi kuinka hyvää piirakkaa oli niistä leiponut, että ei kai haittaa kun oli ne ottanut. Kuusesta olin suunnitellut, että saisimme pidemmäksi aikaa polttopuita kun sen kaadamme. Eipä siinä, kerran mennessämme tontilla käymään, oli puu hävinnyt! Naapuri siihen vaan toteamaan, että hyvin tuli polttopuita, vai olisitteko te halunnut itse sen? Olimme siis heiltä ostaneet tontin, mutta mielestäni kaupantekohetkellä tontille kuuluneet puut olisivat kuuluneet meille. Jotenkin niin pöllämystynyt olo tuli näistä, ettemme osanneet edes sanoa mitään nasevaa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostimme tontin, jossa oli omenapuu ja yksi tosi iso kuusi. Emme päässeet hetkeen rakentamaan, mutta syksyllä ajattelin, että voisin hakea omenat puustamme ja tehdä niistä vaikka piirakoita. No, puu oli tyhjä omenoista ja naapuri kertoi kuinka hyvää piirakkaa oli niistä leiponut, että ei kai haittaa kun oli ne ottanut. Kuusesta olin suunnitellut, että saisimme pidemmäksi aikaa polttopuita kun sen kaadamme. Eipä siinä, kerran mennessämme tontilla käymään, oli puu hävinnyt! Naapuri siihen vaan toteamaan, että hyvin tuli polttopuita, vai olisitteko te halunnut itse sen? Olimme siis heiltä ostaneet tontin, mutta mielestäni kaupantekohetkellä tontille kuuluneet puut olisivat kuuluneet meille. Jotenkin niin pöllämystynyt olo tuli näistä, ettemme osanneet edes sanoa mitään nasevaa takaisin.

Onpa törkeä naapuri. Puun kaatamisesta olisit voinut tehdä rikosilmoituksen.

Vierailija
524/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tää kai haittaa" oli kuulemma mitä vaimo ajatteli ennekuin imi pomonsa munaa. Tervemenoa.

Vierailija
525/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin kerran hieman ennen sulkemisaikaa (noin 5 minuuttia) kauppaan ostamaan unohtunutta ostosta. Puolijuoksua viiletin hyllylle, että ehdin varmasti maksaa ja ulos ennen sulkemisaikaa ja siellähän oli täti aivan kukkuroillaan täynnä olevan ostoskärrin kanssa hiljakseen vaeltamassa hyllyvälejä, pysähteli katselemaan tuotteita ja lukemaan hartaasti jokaista purkkia ja purnukkaa. Yksi työntekijä kävi siinä muistuttamassa, että kauppa menee kiinni viiden minuutin päästä ja tämä totesi vaan, että kauppa menee kiinni silloin kun viimeinen asiakas lähtee. Tätistä oikein paistoi "eikai tää haittaa" - asenne. Kassalla toisella työntekijän ilme oli aika myrkyllinen, kun tätä tätiä mulkoili.

Ihan käsittämätöntä miten törppöjä ihmiset on.

Vierailija
526/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, ilmaisu "laiton määrä kyytiläisiä" ilmeisesti oli liikaa sensuurille. No, voitte tuosta päätellä, minkä ei ollut tarkoitus haitata minua ollenkaan.

Ei ainakaan tuo ilmaisu haitannut modea, kun viestisi tuli läpi 🤣

Voi hyvinkin olla niin, että lainausmerkit sotkivat tekoälyn ajatukset. Vaikutuksensa on myös sillä, missä keskusteluketjun kohdassa kommenttiaan yrittää julki.

Tuon itkunauruhymiön keksijä muuten pitäisi viedä saunan taakse.

Kyllä. Ihan sama millanen viesti, jos on toi hymiö tai vastaava, saa multa nuolen alaspäin!

🤣

Tervetuloa nykyaikaan sieltä 50-luvulta!

Osaatko pukea sanoiksi sen, mitä haluat ilmaista tuolla hymiöllä? Jollet osaa, olet oikein hyvä esimerkki siitä, miten nuoriso ja ihmiskunta siinä samassa ottaa askelia taaksepäin kohti kuvakirjoitusta.

Täten ilmoittaa hänelle ystävällisesti eräs kanssaihmisenne, että kirjallisen vastineen antanut toinen kanssaihmisemme on mitä luultavimmin halunnut ilmaista moisella kuvakirjoituksellaan suurta huvittuneisuuttaan ehkä hieman ajattelematonta paheksuntaanne kohtaan. Jos ette kovin pahastu lisää, rohkenisin tuoda esille, että mainitsemanne kuvakirjoituksen käyttö - samoin kuin itse käyttämänne ilmaisu 'viedä saunan taakse' (oletan siis rohkeasti, että molemmat ovat teidän kirjoittamianne) - ovat molemmat joltisenkin arkisia tapoja ilmaista itseään, joita ei kuvallisen ilmaisun sisältäneen kommentin tuottanut kanssaihmisemme, saati te itse, varmastikaan käyttäisi juhlallisessa tai virallisemmassa yhteydessä. Ja jos oikein rohkenen vielä nöyrimmästi tuoda esille vielä yhden näkökannan, mitä toivottavasti ette pidä äärimmäisen julkeana minun puoleltani: ehkä voisimme laskea vauva.fi -foorumin kaltaisen keskustelualustan juurikin tähän arkisen keskustelutyypin kategoriaan. Toki voin olla väärässäkin...

-eri-

Vierailija
527/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi kuoli, ajattelimme pitää hautajaiset ihan vain lähimmän porukan kesken (tämä oli ennen koronaa). Eräs miehen täti isän puolelta sai kutsun hautajaisiin, ja hänpä sitten päätti kutsua sitä edesmenneen appiukon sukua oikein olan takaa, soitteli heitä läpi ja kutsui tulemaan. Niinpä siellä hautajaisissa sitten oli lopuksi lähemmäs 50 vierast.a

Sukupolvijuttu.

Ennen käytiin tutun hautajaisissa (ei tarvinnut olla kovinkaan läheinenkään), ei odoteltu mitään kutsuja, vaan käytiin jättämässä jäähyväiset joka tapauksessa.

Nuorempana hautajaissa mietin, että mistä näitä vanhempia ihmisiä riittää kaikkiin hautajaisiin. Viidakkorumbu kutsuu heidät yhteen ja pitävät kunnia-asianaan olla paikalla. Varsinkin, jos vainaja on omaa hupenevaa ikäluokkaa. Kaipa ne käy laskemassa, ketkä vielä on elossa.

Vierailija
528/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän itsekäs olet, kun et arvosta sitä, että saat majoittaa kaveriasi, joka uhraa kallista aikaansa sinuun.😜😜

Kuka tässä on itsekäs...

Ihan hyvä hieman näpäyttää tuollaista, joka ei kysy edes lupaa vierailulle vaan pitää toista itsestään selvyytenä.

Jos ei kommenttisi siis ollut ironiaa.

Höpsö, ironiaahan se oli. Oikein hyvin muotoiltu lisäksi.

Opetelkaa nyt piru vie ironian ja sarkasmin ero, tosi kiusallista lukea tämmösiä.

Vierailija
529/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni veli lainasi purjevenettäni. Pitkän harkinnan jälkeen annoin veneen lainaksi, kun hän lupasi pitää siitä hyvää huolta ja olla varovainen. Purjehduksen jälkeen hän laittoi viestin, että vene on palautettu ehjänä jne.  Seuraavana päivänä tuli uusi viesti veneenlainaajalta, että olivat käyneet veneen pytyllä paskalla mutta "unohtaneet" tyhjentää pytyn. Hän pyysi minua hoitamaan homman. Pyysin häntä siivomaan haisevan sontansa pois mutta sieltä tuli uusi viesti, että tsori ku ollaan jo lennetty parisiin niin kait voit itse sen tyhjentää. Oli kiva lähteä omalla porukalla veneelle, kun tiesi ekan homman olevan paskan siivoaminen.

Vierailija
530/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli saanut koulussa uuden kaverin. Kaveri halusi tulla käymään meillä. Sovittiin päivä, jolloin hän voi tulla. Kaikki meni hyvin. Uudesta vierailusta ei kuitenkaan sovittu.

Seuraavana päivänä ovikello soi. Oven takana oli tämä sama lapseni kaveri, saksanpaimenkoiran kanssa: "Ei kai haittaa, että otin tänään meidän koiran mukaan?" No ei haitannut, kun ei muutenkaan ollut sopiva hetki päästää häntä kotiimme.

Olen huomannut myös päinvastaisen ilmiön tästä, eli olen itse sopinut meneväni jonnekin/tapaavani jotakuta ja ihmisille ei välähdä mieleen kertoa että ai niin, paikalla on koira tai koiria.

En suoranaisesti koiria pelkää tai mitään, nuorempana pelkäsinkin ja kovasti. Yllätyn aina että jaa täällä on koira,ei kai siinä sitten...

Oma pyrkimys on aina kertoa meillä vieraileville etukäteen että on kissoja, mahdollisten allergioitten tai just pelkojen takia.

Vierailija
531/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin kylään kaverille, joka kertoi ohimennen olleensa pari päivää sitten oksennustaudissa. Että ei kait se mitään haittaa, tuskin se edes tarttuu. Joo eipä vissiin. Pari päivää siitä alkoi kamala oksentelu ja ripuli. Se tauti kyllä tarttuu, vaikka mitä tekisi.

Joo meilläkin oli ollut kylään kutsujan lasten päiväkodissa juuri oksennustautia, mutta se ei varmasti haittaa, kun ei heidän lapsille tällä kertaa tarttunut. Meillepä tarttui, ja oksennettiin ja ripuloitiin koko perhe viikko vuorotellen, nuorimmainen lähes joutui tiputukseen sairaalaan, kun mikään ei pysynyt sisässä moneen vuorokauteen.

Mä uskon et nämä tahalteen tartuttajat oikeasti saa siitä jotain sadistista nautintoa että muut sairastuvat. Ei sitä voi millään muulla oikeasti enää selittää. Eihän kukaan oikeasti halua olla kipeä? 

Itse kuljen jatkuvasti ilman maskia ihmisten ilmoilla, koska minulla ei ole tunnesidettä käytännössä kehenkään ulkona liikkujaan. En varsinaisesti toivo kenellekään mitään ikävää, mutta toimin silti näin koska päässäni on vikaa.

Hoidossa on oltu, ettei tarvitse tulla sitä huutelemaan tänne. 

Vierailija
532/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinder matchi: "Mä oon tosiaan vasta eronnut ja mulla on 2 poikaa, mutta ei varmaan haittaa sua?"

Itse etsin sillloin vakituista parisuhdetta ja miestä, jolla ei ole lapsia ennestään. Ja olin asiasta maininnut profiilissani.

Tämmöiset miehet tuntuu olevan ihan enemmistö tinderissä. Eli ei ole luettu profiilia ollenkaan ja sitten treffeillä äimistellään et ei kai haittaa et oon parisuhteessa/polyamorinen/lapsia. 

Tuleeko naisille vieläkin yllätyksenä, että mies on esteettinen olento ja arvottaa naisia lähtökohtaisesti ulkonäön perusteella? Jos olet kaunis, niin totta kai mies kokeilee onneaan kanssasi, jos vaikka sattuisikin pääsemään sänkypuuhiin. 

Toki fiksujakin miehiä löytyy ja on tietysti hyvä, että lukutaidottomat karsiutuvat pois ennemmin kuin myöhemmin.

Vierailija
533/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä pahimmasta päästä ole, mutta kerronpa silti.

Pidin aikoinani viikoittaista palaveria eräässä organisaatiossa. Yksi osallistujista tuli paikalle poikkeuksetta 15-20 minuuttia myöhässä, riisuskeli päällysvaatteensa, ahtautui neukkarin pöydän ääreen ja kaivoi laukustaan lounaansa: voileivän tai salaattiannoksen, mehupurkin ja omenan. Koko ajan hän osallistui keskusteluun ja halusi saada tietää, mistä oli puhuttu ennen kuin hän oli tullut paikalle. Minä inhoan syömisen ääniä, ja erityisesti tuon omenan syöminen rassasi aistejani varsinkin, kun hän pyrki puhumaan samaan aikaan ja puhui estoitta muiden päälle.

Koska tämä lounastaja häiritsi koko ryhmää, lopulta hyvin varovasti mainitsin hänelle, että ehkä lounaan voisi syödä jossain muualla, kun muut ovat menossa lounaalle vasta palaverin jälkeen, ja ihanien salaattien katseleminen etukäteen vei keskittymiskyvyn. (Tai jotain tuolla tavalla muotoiltua höpötystä, jotta asia tulisi selville mahdollisimman hellävaraisesti ja loukkaamatta.)

Lounastaja sanoi, ettei hänellä ollut aikaa syödä muulloin. Hän oli hyvin hämmästynyt ja vähän tuohtunutkin siitä, että se muka haittasi muita. Vaikka yritin sanoa asian loukkaamatta, en siinä tainnut onnistua, koska häntä ei enää palavereissa nähty. Tuosta on jo aikaa, joten muut asianomaiset eivät enää muistane koko tapausta, mutta minä muistan ja aina muistaessani tunnen myös hieman syyllisyyttä.

Tunnet syyllisyyttä siitä, että ohjeistit toista käyttäytymään kuin normaali ihminen ja toinen pahastui siitä?

Tuo ihminen oli moukka, johon ei kannata uhrata yhtään enempää ajatusta. Oma oli päätöksensä olla idiootti, joka ei välittänyt muista vaan toimi kuten itselle parhaiten sopi.

Vierailija
534/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kampaamossa. Pyysin korkeintaan 3cm pois. Pelkän siistimisen siis.

Nohh pian havahduin lauseeseen:

-Lähti nyt vähän enemmän mitä piti TOIVOTTAVASTI EI HAITTAA.

Oli siis napsinut väht 10cm, ja pitkistä hiuksistani tuli melkein polkkatukka. 

Samalainen kokemus täälläkin. Pyysin siistimään latvat tasaisiksi ja ihmettelin, että mikä siinä oikein kestää. Miespuolinen kampaaja oli sitä mieltä, että pitkät hiukset eivät sovi ikäiselleni naiselle ja lyhensi hiuksia 30 cm. Sain siis polkkatukan, jota en halunnut. Kun on ikää hiusten kasvu on mitä on ja estrogeenin aleneminen jouduttaa niiden lähtöä. Sinne jäivät pitkät hiukset kampaamon lattialle. En sentään sanonut, että liimaapa takaisin.

Tää on ikuisuusongelma. En ymmärrä, mitä kampaajille opetetaan koulussa, kun asiakkaan nimenomaisen pyynnön noudattaminen ei kuulu niihin. Olen ottanut sen kannan, että jos kampaaja tahallaan leikkaa toisin kuin pyydän, en suostu maksamaan.

Sanokaa muutkin jo ennen leikkausta, että ette maksa työstä, jos se on tehty vastoin asiakkaan toiveita. Ehkä pikku hiljaa rupeaa menemään sinne pikku papuseen näille työntekijöillekin, että asiakasta kannattaisi ihan oikeasti uskoa.

Vierailija
535/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin järjestämässä erästä tapahtumaa. Yksi esiintyjistä pelmahti paikalle kahden alle kouluikäisen lapsen ja koiran kanssa, näistä ei siis ollut etukäteen puhuttu mitään. Hän oli jäämässä paikkakunnalle yöksi, ja ilmeisesti oletti, että hänen lapsilleen ja piskilleen järjestyy hoitaja esiintymisen ajaksi sormia napsauttamalla, ja että majoitustilaa on yllinkyllin. Tästäkin selvittiin, mutta enää en kyllä ottaisi ko. henkilöä mihinkään projektiin. 

Vierailija
536/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni veli lainasi purjevenettäni. Pitkän harkinnan jälkeen annoin veneen lainaksi, kun hän lupasi pitää siitä hyvää huolta ja olla varovainen. Purjehduksen jälkeen hän laittoi viestin, että vene on palautettu ehjänä jne.  Seuraavana päivänä tuli uusi viesti veneenlainaajalta, että olivat käyneet veneen pytyllä paskalla mutta "unohtaneet" tyhjentää pytyn. Hän pyysi minua hoitamaan homman. Pyysin häntä siivomaan haisevan sontansa pois mutta sieltä tuli uusi viesti, että tsori ku ollaan jo lennetty parisiin niin kait voit itse sen tyhjentää. Oli kiva lähteä omalla porukalla veneelle, kun tiesi ekan homman olevan paskan siivoaminen.

Apua mikä pölvästi tuo lainaaja! Olisin laittanut laskun perään. Tai kysynyt puolisolta että voisitko siivota veljesi jäljet.

Vierailija
537/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tilattu bändi keikalle. Bändille oli ruoka varattuna ja ruokapaikan henkilökunta varautunut ruokkimaan tähdet. Bändi tuli kolme tuntia myöhässä. Vaimot ja tyttöystävät mukanaan. Joista ei tietenkään oltu etukäteen mainittu mitään. Kai niillekin ruokaa riittää?!? No riitti, juuri ja juuri. Erityisruokavalioista joku yritti jotakin kitistä, mutta kun oli ylimääräinen, niin ei noteerattu. Bändi myöhästyi tietenkin myös soundchekistä ja bändi oli näreissään, kun aika ei meinannut riittää. Yrittivät vielä venyttää keikan alkua, mutta se ei enää onnistunut, kun käskin juontajan aloittaa tilaisuuden ja juontaa bändin sisään. Ihmeellistä touhua. 

Vierailija
538/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi kuoli, ajattelimme pitää hautajaiset ihan vain lähimmän porukan kesken (tämä oli ennen koronaa). Eräs miehen täti isän puolelta sai kutsun hautajaisiin, ja hänpä sitten päätti kutsua sitä edesmenneen appiukon sukua oikein olan takaa, soitteli heitä läpi ja kutsui tulemaan. Niinpä siellä hautajaisissa sitten oli lopuksi lähemmäs 50 vierast.a

Sukupolvijuttu.

Ennen käytiin tutun hautajaisissa (ei tarvinnut olla kovinkaan läheinenkään), ei odoteltu mitään kutsuja, vaan käytiin jättämässä jäähyväiset joka tapauksessa.

Nuorempana hautajaissa mietin, että mistä näitä vanhempia ihmisiä riittää kaikkiin hautajaisiin. Viidakkorumbu kutsuu heidät yhteen ja pitävät kunnia-asianaan olla paikalla. Varsinkin, jos vainaja on omaa hupenevaa ikäluokkaa. Kaipa ne käy laskemassa, ketkä vielä on elossa.

Tai ilmaisen ruoan perässä.

Vierailija
539/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirallani oli jossain vaiheessa vaihe, että oli kauhean ärhäkkä muita koiria kohtaan.

Tein sitten päätöksen, etten päästä koiraani lähellekään muita koiria. Ulkoillessa huusin jo kaukaa, että varokaa.

Koirani on suht pieni eikä ole vaarallisen näköinen, niin moni halusi tuoda oman koiransa haistelemaan, vaikka kielsin. "Ei kai haittaa" "ihan oikeasti varo!" Ja rähähti heti.

Ja nyt älkää koiraihmiset hyökätkö, että kouluta. Yritettiin kyllä ja tää oli aikaa ennen nettiä, että tiedonsaantikaan ei ollut ihan mitä nyt. Pidettiin hihnassa lyhyellä ja varoitin hyvissäajoin että varokaa.

En myöskään lasten uskaltanut antaa silittää tuon arvaamattoman käytöksen vuoksi, niin siitäkin tuli jotain "no onpas se nyt vaarallinen" naureskelua.

Ihmiset on typeriä. Minun koirani on rauhallinen, mutta tottakai saattaa provosoitua ärhentelystä ja kukkoilusta. Moni varsinkin vanhempi ihminen harrastaa sitä, että yrittää viedä sitä omaa rähisevää ja pelosta räksyttävää koiraansa muiden koirien luo. Tyyliin hyssytellään "ei ole mitään hätää, katso nyt, siinä on kiva kaveri" ja koira on ihan stressaantunut ja peloissaan.

Joo, ihmiset kysymättä päästää koiransa nuuskimaan ja sitten paniikki ja raivoaminen kun koira ärähtääkin. Joskus olin lasten ja koiran kanssa ulkona ja jouduin auttamaan lapselle hanskaa tms. ja kääntämään hetkeksi selän koiralle. Menin selvästi tien sivuun ja koira oli siinä minun takana ihan lyhyessä hihnassa, että muut pääsevät ohi. Joku matami tuli koira pitkässä fleksissä ja päästi sen mitään kysymättä juoksemaan koiramme luokse, joka tietysti sitten ärähti, kun ei muista uroksista yleensä tykkää eikä varsinkaan tuommoisessa tilanteessa jossa toinen tulee ihan sen lauman luokse yllättäen ja koira ei myöskään pääse väistämään. Tämä matami veti hirveät kilarit kuinka koiramme on aggressiivinen ja hyökännyt hänen koiransa kimppuun.

Niin ja miksi koiramme reagoi muihin koiriin: kun se oli pentu, muutamakin isompi koira pelästytti sen kun päästettiin juoksemaan suoraan päälle. Koulutuksella ollaan päästy siihen, että koira ei ole remmirähjä vaan ohitukset sujuu mallikkaasti, ja lenkkeily on helppo ja mukavaa enimmäkseen, mutta liian vauhdilla lähelle tulevat aiheuttaa puolustusreaktion, samoin toiset urokset jos päästää nuuskimaan.

Ihan uskomatonta touhua kyllä. Jokaisen koiranomistajan tulisi tietää, että samaa sukupuolta olevat toisille vieraat koirat saattavat kokea tuollaisen yllättävän iholle tulon haasteena ja sitähän se yleensä onkin! Etenkin urokset toimivat näin. Hihnassa muutenkin koira ei ole ns. luonnollisessa kohtaamistilanteessa, joten ihan pöyristyttävää tuollainen tietämättömyys ja välinpitämättömyys koiriensa käyttäytymisestä.

Näitä valitettavasti riittää, ei ole mitään halua tai ymmärrystä "lukea" vastaantulevan koirakon eleitä, tullaan vaan suoraan kohti koira viiden metrin fleksissä vaikka itsellä omat on vierellä ja haluaisi vain ohittaa nopeasti ja ongelmattomasti. Omat koirat ottavat aivan älyttömät kierrokset kun vieras koira lähestyy ilman mitään omistajan kontrollia ja nämä lähes poikkeuksetta loukkaantuvat kun ei nyt päästykään moikkaamaan ja hänen koiralleen rähistään, en voi ymmärtää.. Samaan kastiin menee kun näin talviaikaan lenkkeillään joskus kapeilla poluilla, takaa saattaa tulla joku aivan huomaamatta ja äänettömästi ihan kantapäille ja sitten närkästytään kun koirani tulevat yllätetyksi ja rähisevät. Olettasi että koiraihmisillä on jotain tilannetajua, mutta valitettavasti usealla ei ole.

Sitä voisi koulutettavan koiran omistaja vihjaista vastaantulijalle, että nyt on koulutus menossa. Koira on kuitenkin lähtökohtaisesti sosiaalinen eläin. Miten kapealla metsäpolulla pitäisi toimia, kun tullaan takaa? Kyllähän koiran omistajankin, vaikka olisi kuinka kouluttamassa palvelukoiraa, tulisi havainnoida ympäristöään eikä suu persereiällä käyttäytyä kuin polun omistaja ja tuhista närkästyneenä ja rähistä omille koirille, kun nämä alkavat rähistä. Minä ja minun koira, joka ei saa huomata muita.

Minua kyllä koirattomana ihmetyttää, jos joku vihaisen koiran omistaja huutaa muille koirankulkoiluttajille, että varokaa, kiertäkää jne. Eikö se ole vihaisen koiran omistajan tehtävä pitää koiransa kurissa ja kiertää muut. Off-topic.

Todellakin on sen omistajan tehtävä. Off-topic tämäkin, mutta samoin on lasten vanhempien tehtävä tulla vahtimaan lasta jos lapsi juoksee kysymättä silittämään (!!!) vierasta koiraa. Itselläni on iso (kiltti mutta kömpelö) koira joka on onnistunut innostuessaan kaatamaan itseään pienemmän lapsen kumoon. Siihen ei muuten tarvita kuin pieni tönäisy kuonolla, siis sellainen ”rapsuta mua” -ele mitä koira on tottunut tekemään aikuisille saadakseen huomion. Nuo on kamalia tilanteita, kun haluaisi vain jatkaa lenkkiä rauhassa eikä vanhemmat tee elettäkään komentaakseen lasta. Jos lapsi sitten kaatuu (mitä lapset nyt helposti tekee koiraan koskemattakin jos koira vaikka haukahtaa kovaa ja pienet säikähtävät tätä) ja alkaa itkemään, ne vanhempien katseet sadan metrin päästä ovat oikeasti murhaavia. Eikö se ole vanhempien vastuulla huutaa lapselleen että lupa pitää kysyä eikä vain juosta kiinni tuntemattomiin? Koirani ei ole koskaan purrut tai edes murissut kellekään, joten en ole alkanut varoittelemaan siitä. Mutta noissa tilanteissa oma huomio menee 100% siihen että pidän oman koirani hihnasta kiinni, en voi estää lapsen kaatumista tai esim. autotielle karkuun juoksemista mitenkään. Muistakaa pliis tämä niiden kilttienkin koirien kohdalla, että ne tilanteet on sille omistajalle stressaavia ja te olette itse lapsistanne vastuussa!!!

Monet vihaisten koirien omistajat luulevat omistavansa myös maapohjan, jolla liikkuvat. Polut, puistot ja kävelytiet on varattu vain heille, kun he siellä ovat. Muut väistykööt.

Monet pikkukoirien omistajat luulevat heillä olevan erivapaus koiran irtipitoon missä vaan ja muut vaan sietäkööt. Huudellaan vaan että ei se mitään tee, kiltti on ja haluaa vain moikata, eikä omistaja saa puppeaan käskyn alle. En omista vihaista koiraa, vaan koiran joka ei hihnassa ollessaan siedä vapaana iholle tulevaa riekkujaa.

Minun koirani rakastaa kaikkia. Leikkii pienten ja isojen kanssa sovussa useampia kertoja päivässä. Usein on käynyt niin, että metsässä joku irrallaan oleva pikku-koira ryntää kiinni olevan omani luokse. Jotkut ovat kilttejä jotkut ei. Kuitenkin kun nuo omistajat könyävät jostain jossain vaiheessa niin se on aina minun vikani että olen päästänyt "tappajakoirani" heidän fuffensa läheisyyteen. Tuo logiikka vähän katoaa minulta koska käsken aina koiran kylkeen jos jostain pyyhältää irtokoira.

Vierailija
540/2965 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli lapsettomiin häihin lapsen kanssa. Lapsi noin 3v, rääkyi koko juhlan eikä hänelle tullut mieleenkään häipyä.

Lapsi on aina tervetullut juhliin!

Sinä et päätä toisten juhlista, lapseton juhla on lapseton. Kaikki tilanteet eivät sovi siihen, että joku rääkyy ja sotkee siellä. Aikuisten ja lasten juhlat on erikseen..

Joitakin päiviä sitten oli lehdessä juhlienjärjestäjän haastattelu.  Hän kertoi lapsettomista häistä, johon joku oli kuitenkin tuonut pienen lapsen, joka sitten alkoi huutaa häävastaanotolla kesken puheiden.

Morsian oli noussut seisomaan ja huutanut: Sinä joka toit tänne lapsen, ole hyvä ja poistu!

Tosi outoa lukea näitä juttuja, kun meidän perheessä on ihan itsestään selvää, että lapset ovat mukana hääjuhlissa ja muissakin perheen juhlissa. Joo, joskus saattaa lapsi itkeä tai alkaa höpöttää jotain kesken puheiden, mutta sen lapsen kanssa voi mennä vaikka vähäksi aikaa ulos ja rauhoitella, ja mennä sitten takaisin sisälle. 

Yksi tätini halusi lapsettomat häät, mutta kutsui kuitenkin oman 8-v kummilapsensa, muttei muita sisaruksia (joita oli 5). Täti ja setä eivät saaneet lapsenvahtia tai olisivat joutuneet jäämään pois häistä, joten he toivat kuitenkin kaikki lapsensa paikalle. En tiedä millaista niissä häissä oli, kun en ollut itse kutsuttuna. Kuitenkin tuntui vähän hölmöltä, että lapsista kutsutaan vain yksi. Kaipa täti halusi lapsettomat häät, mutta ei kehdannut jättää kummilasta kutsumatta.

Tosi outoa lukea ihmisistä, jotka eivät ymmärrä puhetta tai kirjoitettua tekstiä... 

Jos kutsutaan vaikka vain lapset joiden nimi alkaa kirjaimella E, niin kutsujalla on täysi oikeus tehdä niin, hänen juhlansa. Voit ihmetellä, mutta et voi tosiaankaan olla kunnioittamatta hänen toivettaan. 

Ihan loogista, tietenkin kutsuu kummilapsensa jos näin haluaa. Ihan selvä rajaus. Ja ainahan voi olla menemättä juhliin jos niihin on kutsuttu vääriä ihmisiä, se on vain kutsu kuitenkin. 

Me kutsuimme vain sisarusten lapset, koska muuten 60 aikuisen lisäksi paikalla olisi ollut 50 lasta. Onneksi kukaan ei loukkaantunut. Tai tuonut lapsia mukana tyyliin ei kai tämä haittaa.