Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset
Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".
Kommentit (3103)
Eräs sukulainen oli ilman autoa. Aina kun joku oli menossa sukuloimaan kauemmas, hän mielellään tuli joko yksin tai yhdessä lapsensa kanssa kyytiin.
Aika usein tällä unohtui maksaa bensoista osa, tupakat oli jäänyt kotiin tai lapsen eväät. Siinä sitten muut ostelivat tälle tupakkaa, lapselle eväitä ja tankkailivat autoa.
Mitä tästä opin: tein omat lapseni vasta kun taloudellinen tilanne oli vakaa. Koskaan en lähtisi mihinkään mukaan jos itsellä ei olisi rahaa kyseiseen toimintaan.
Hävytön hollantilainen nainen istui ravintolassa minun vieressä oltiin ryhmämatkalla.
Hän nappasi minun lautaselta lihanpaloja kun katsoin muualle.
Siis todella haarukoi minun lautaseltani. Hollantilaiset ovat röyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Hävytön hollantilainen nainen istui ravintolassa minun vieressä oltiin ryhmämatkalla.
Hän nappasi minun lautaselta lihanpaloja kun katsoin muualle.
Siis todella haarukoi minun lautaseltani. Hollantilaiset ovat röyhkeitä.
Jos se olikin "der fliegende holländer (=lentävä hollantilainen), t: mies 62 vee
tehdään ne kaupat joskus. ei sulla kuitenkaan rahan tarvetta ole.
Tämä varmaankin sopii tähän jatkoksi.
Olin jokin aika sitten vieraana lapsen syntymäpäiväjuhlilla. Päivänsankari täytti 2 v. Hänellä on vähän yli 4 v. isosisarus.
Veimme synttärisankarille lahjaksi pattereilla toimivan lelun, sekä pienemmän lelun/sisustusesineen. Isosisarus otti paketit ja alkoi repiä niiden papereita, vaikka hänelle sanottiin, että ne kuuluvat pikkusisarukselle.
Kun pattereilla toimiva lelu oli kasattu, isosisarus alkoi välittömästi leikkiä sillä. Pikkusisarus yritti lähestyä lelua, mutta isosisarus omi sen täysin. Hetken päästä vanhemmat sanoivat, että nyt on pikkusisaruksen vuoro. Isosisarus nosti kuitenkin hirveän itku- ja raivokohtauksen, jonka seurauksena hän sai jatkaa leikkimistä. Vanhemmat yrittivät sanoa, että synttärisankarin pitää saada leikkiä lahjallaan, mutta isosisarus alkoi ulvoa heti, joten he jättivät asian sikseen.
Hetken kuluttua syötiin kakkua. Isosisarus nosti hirveän itkuhysteriakohtauksen, kun pikkusisarus puhalsi kakun kynttilät. Vanhemmat yrittivät sanoa, että kyseessä on toisen syntymäpäiväkakku, mutta lopulta he sytyttivät ne uudelleen, jotta isosisaruskin sai puhaltaa.
Myöhemmin, kun teimme jo lähtöä, isosisarus otti pienemmän antamamme lelu/sisustusesineen, vei sen huoneeseensa, ja sanoi, että sen paikka tulee olemaan hänen huoneessaan.
Olin aika äimistynyt tästä käytöksestä. Minulla ei ole lapsia, mutta kun muistelen omaa ja nuorempien sukulaislasten lapsuutta, ei meillä puhalleltu toisten kakkukynttilöitä tai omittu lahjoja. Sanokaahan, "lapselliset", onko tällainen käytös sekä lapselta että vanhemmilta ihan tavallista nykypäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Eräs "kaverini", joka lainailee ihan kokoajan kaikkea, jos vaikka kyläillään. Silloin tällöin ei haittaisikaan, mutta oikeasti tätä lainailua tapahtuu kokoajan. Jos se käy meillä, joudun lainaamaan sille hammastahnat ja muut hygieniatuotteet, kun ei osaa pakata tavaroita mukaan. Syö pelkästään minun ostamia ruokia, eikä mittään osta itse. Jos ollaan vaikka lenkillä, juo aina minun vesipullosta, kun ei jaksa ottaa omaa pulloa mukaan. Sama jos meen ite sen luokse, niin viimeksi jouduin lainaamaan sille sukkia ynnä muuta ja jouduin myös ostamaan hänen luokseen tiskiainetta ja saippuaa kun kaikki oli lopussa. Ja hällä oli jääkaappi taas tyhjänä. Kun ostin itelleni ruuat, niin söi lähes kaiken. Lainaa rahaa myös paljon, eikä maksa takaisin. Alkaa tulla mitta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Olin jokin aika sitten vieraana lapsen syntymäpäiväjuhlilla. Päivänsankari täytti 2 v. Hänellä on vähän yli 4 v. isosisarus.
Veimme synttärisankarille lahjaksi pattereilla toimivan lelun, sekä pienemmän lelun/sisustusesineen. Isosisarus otti paketit ja alkoi repiä niiden papereita, vaikka hänelle sanottiin, että ne kuuluvat pikkusisarukselle.
Kun pattereilla toimiva lelu oli kasattu, isosisarus alkoi välittömästi leikkiä sillä. Pikkusisarus yritti lähestyä lelua, mutta isosisarus omi sen täysin. Hetken päästä vanhemmat sanoivat, että nyt on pikkusisaruksen vuoro. Isosisarus nosti kuitenkin hirveän itku- ja raivokohtauksen, jonka seurauksena hän sai jatkaa leikkimistä. Vanhemmat yrittivät sanoa, että synttärisankarin pitää saada leikkiä lahjallaan, mutta isosisarus alkoi ulvoa heti, joten he jättivät asian sikseen.
Hetken kuluttua syötiin kakkua.
On. Meillä tulee olemaan järkyttävä ongelma näiden kanssa 10 vuoden kuluttua. Viimeistään 20 vuoden.
Kun Suomen missi ja poliitikot venyttelivät silmiään. Minua ei kyllä haitannut. Ihan sama. Tässä on omiakin murheita ihan tarpeeksi.
Venyttelin juuri silmiä ja kaikilta Kela-eläteiltä ja vihervassareilta katkesi samantien suoni päästä. Ei kai haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Kun Suomen missi ja poliitikot venyttelivät silmiään. Minua ei kyllä haitannut. Ihan sama. Tässä on omiakin murheita ihan tarpeeksi.
Sama. Mä en myöskään enää jaksa kiinnittää huomiota tuollaisiin uutisiin. Tässä on saanut olla ihan tarpeeksi huolissaan omien vanhempien sairastelusta ja heidän jaksamisestaan. Itselläni myös välillä alakuloa, niin en todellakaan jaksa aina lukea uutisia ja loukkaantua muiden puolesta. Mä keskityn vain tähän omaan yksinkertaiseen elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pattereilla toimiva lelu oli kasattu, isosisarus alkoi välittömästi leikkiä sillä. Pikkusisarus yritti lähestyä lelua, mutta isosisarus omi sen täysin. Hetken päästä vanhemmat sanoivat, että nyt on pikkusisaruksen vuoro. Isosisarus nosti kuitenkin hirveän itku- ja raivokohtauksen, jonka seurauksena hän sai jatkaa leikkimistä. Vanhemmat yrittivät sanoa, että synttärisankarin pitää saada leikkiä lahjallaan, mutta isosisarus alkoi ulvoa heti, joten he jättivät asian sikse
Tyttäreni luokkatoveri lukiossa oli juurikin noin kasvatettu. Hänestä oli tullut ihan hirveä päsmäri, ja kaiken piti mennä juuri vänen tahtonsa mukaan.
Tärkeät rikolset, joiden uhri olen ollut. Samoin lapseni. Täytyy olla sairas jos ajattelee noitä näpäytyksenä tai läppännä. Ei mielipide juttuja, ei moraalittomuuksia vaan löytyy lakikirjasta kohdasta: Törkeä rikos.
Vierailija kirjoitti:
Suojatieasiaan sen verran että Jyväskylässä on autoilija saanut sakot liikenteen vaarantamisesta kun ei pysähtynyt suojatien eteen, vaikka suojatien lähistöllä oli ihminen seisomassa selin tiehen/suojatiehen.
Tässä tapauksessa olisi sakon antajaa voinut opastaa tai kehottaan opiskelemaan suojatie sääntöjä lisää, kun kävelijä astuu tai on astumassa suojatielle on hänelle annettava esteetön kulku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs "kaverini", joka lainailee ihan kokoajan kaikkea, jos vaikka kyläillään. Silloin tällöin ei haittaisikaan, mutta oikeasti tätä lainailua tapahtuu kokoajan. Jos se käy meillä, joudun lainaamaan sille hammastahnat ja muut hygieniatuotteet, kun ei osaa pakata tavaroita mukaan. Syö pelkästään minun ostamia ruokia, eikä mittään osta itse. Jos ollaan vaikka lenkillä, juo aina minun vesipullosta, kun ei jaksa ottaa omaa pulloa mukaan. Sama jos meen ite sen luokse, niin viimeksi jouduin lainaamaan sille sukkia ynnä muuta ja jouduin myös ostamaan hänen luokseen tiskiainetta ja saippuaa kun kaikki oli lopussa. Ja hällä oli jääkaappi taas tyhjänä. Kun ostin itelleni ruuat, niin söi lähes kaiken. Lainaa rahaa myös paljon, eikä maksa takaisin. Alkaa tulla mitta täyteen.
Miksi ja miten mitta ei jo aiemmin tullut täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mä en myöskään enää jaksa kiinnittää huomiota tuollaisiin uutisiin. Tässä on saanut olla ihan tarpeeksi huolissaan omien vanhempien sairastelusta ja heidän jaksamisestaan. Itselläni myös välillä alakuloa, niin en todellakaan jaksa aina lukea uutisia ja loukkaantua muiden puolesta. Mä keskityn vain tähän omaan yksinkertaiseen elämääni.
Niin kummallista kuin se onkin, tämä keissi on levinnyt perhosefektinä laajalle Aasiaan - katso uutisia, varsinkin somea. Kyse on oikeasti Suomen maineesta. Miten tämä esim. vaikuttaa Koneen hissitoimituksiin Kiinassa ym ym. Se jää nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri tulokulma, mutta kuitenkin.
Menin erään miehen 50v juhliin jonka kutsussa sanottiin mm. "lahjoja en halua" - enkä sitten vienyt lahjaa. Henkilö on mulle tuttu ja ajattelin, ettei hän siis ihan oikeasti halua yhtään mitään; että niistä kukkasista ja kaikesta olisi esim kuljetusvaivaa juhlapaikalta ( ravintola, jonne myöhemmin vapaa pääsy kaikilta asiakkailta ) kotiin tms.
Mutta sitte tietenkin: siellä oli pöytä, joka oli täynnä lahjoja, kukkia, kallista shampanjaa ja kallista viskiä jne. Nolotti ihan järjettömästi ja sitäkin enemmän kun päinvänsankari sanoi mulle ystävällisesti "eihän se nyt mitään haittaa" - kun kauhistelin, ettei mulla ole lahjaa.
Eli siis häntäkin nolotti, ettei mulla ollut mitään, näin sen hänen naamastaan. Tämä asia nolottaa mua edelleen niin paljon, että tulee vähän hiki tätä kirjoittaessa.
No tätä tarinaa en itse usko. Ei ole mahdollista, etä lahjoja oli noin paljon ja monipuolisesti, jos kutsussa olisi lukenut noin. Höpö höpö
Aloin käymään eräällä kampaajalla säännöllisesti, koska hän teki työnsä hyvin. Kuitenkin, kun olin hänellä useamman kerran käynyt, hän alkoi myöhästellä ja/tai syödä esim. lounasta samalla kun meillä oli aika kesken. En tarkoita siis väriä, jossa luonnollisesti tauko tuleekin vaan hiuspidennysten laittoa. Viimeisellä kerralla kun hänen luonaan kävin, alkoi voivotella allergioitaan ja väsymystään (kun oli ensin myöhästynyt, syönyt lounasta ja huokaillut homman raskautta). Sanoin lopuksi, että onneksi minulla ei ollut kiirettä, mutta jollain olisi voinut olla.
Opetus: kannattaa antaa palautetta ajoissa. Tämän muistan jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran puolustettava näitä lentokoneissa paikkaa vaativia, että pitkillä mannertenvälisillä työmatkalennoilla varasin aina ikkunapaikan (tämä siis 80- ja 90-luvuilla). Menin yleensä ensimmäisten joukossa koneeseen (silloin ei vielä boardattu käänteisessä järjestyksessä), ja istumaan paikalleni. Parikin kertaa tuli joku vaatimaan ikkunapaikkaa väittäen hänellä olevan siihen varaus, josta lentohenkilö paikalle. Selitimme tilanteen, ja lentoemäntä tarkasti lippumme. Molemmilla oli lipussa ko. paikalle varaus, tuplabuukkaus, mutta koska minä istuin jo siinä, jäinkin siihen, ja toiseksi tullut ohjattiin vapaalle paikalle muualle koneeseen. Näinhän sen pitikin mennä.
Toinen asia, mikä haittaa lentomatkailussa, on edessä istuvan selkänojan lasku taka-asentoon. Yölennoilla normi juttu, mutta EUn sisäisillä päivälenno
Ei taatusti ollut Finnairin lento.
Mulla on sen verran pitkät jalat, että yleensä turistiluokan penkeillä polveni ovat jo edessä olevan selkänojassa kiinni. Ei tarvitse kummoisesti jännittää enää lihaksia, kun edessä oleva joutuu toteamaan ettei se jakkara vain mene enempää taaksepäin.
Ja joillekin torveloille, jotka ulisee että "osta bisnes-lippu". En maksa omistani työmatkoja ja valitettavasti Suomen sosialistisen neuvostotasavallan firmoissa on pääasiassa sellaiset matkustuspolitiikat, ettei business-lippuja saa millään.