Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset
Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".
Kommentit (2965)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri kulki monet kerrat kyydilläni kaupungille, siis mun piikkiin kun hänellä ei ollut autoa. Ei osallistunut bensakuluihin. Kerran sit kun jätettiin auto parkkiin, pyysin häntä maksamaan edes sen Parkin ja hän oli ihan pöyristynyt moisesta röyhkeydestä!
Jotkut ei oikeasti käsitä sitä - ainakaan pelkkinä bensa-aikoina, ettei auton pitäminen ja käyttö olekaan ilmaista. Jos kertoo, että ostin auton ja se maksoi X euroa, niin sen jälkeen ajeli huvukseen.
Sähköautojen tultua autojutut ja käyttökulujen vertailu lehdissä ja uutisissa on niin runsasta, että ymmärrys auton "ilmaisuudesta" lienee korjaantunut.
Oli yksi käveri, jota ns. huvikseni kuskailin lyhyillä työmatkoilla, ettei hänen tarvinnut (sairauksiensa kanssa) odotella bussia tai kävellä sateessa.
Kerran teimme yhteisen vierailumatkan yli 100 km päähän. Ei tarjou
Tuttua huttua. Monta kertaa tullut autottomilta tuttavilta ihmettelyä ja kummastelua, kun olen laskenut bensa- ja muita kuluja suunniteltuja kimppakyytejä varten. Olis niin paljon kätevämpää kotiovelta vaan hypätä kaverin kyytiin kuin junalipusta maksaa. :)
Ei kai nyt oikeasti bensaan ja pysäköinteihin kymmeniä euroja tarvitse muutaman sadan kilometrin viikonloppureissua varten?? Voi kuule...
Käypää kyytihintaa miettiessä kannattaisi ottaa pohjaksi verohallinnon antama päätös verovapaasta kilometrirahasta (lähtökohtaisesti 0,59 euroa/km ja nousee jokaisesta matkustajasta) ja sitten vain jakolaskulla kaikkien osallistujien kesken. Kaikki tuon alle on puhdasta hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Alepan parkkipaikalla istuin autossani ja viereisessä autossa ollut nainen nousi autostaan ulos niin että kolautti ovella autoni kylkeen. Siihen tuli selvä pieni lommo. Nainen totesi ettei tuo mitään haittaa. Tempaisin oman auton oven hänen autonsa kylkeen ja totesin ettei tuo mitään haittaa ja ajelin pois. Hänellä oli joku uudehko Volvo ja minulla vanha Nissan. Ilme näytti kyllä siltä, että saattoi haitata. Ehkä se ei haittaa vain silloin kun itse tuhoaa muiden omaisuutta ja siitä ei tarvitse ottaa vastuuta. Toiseen suuntaan ei sitten jostain syystä toimi. Luulisi että "säännöt" on kaikille samat.
Mulle on käynyt niin, että joku ajoi tyhjällä parkkarilla viereen ja tempaisi ovensa auki niin voimalla, että autoni tärähti. Tutki oman autonsa vahingon mutta kuitenkin jätti autonsa siihen ja lähti huoltoaseman sisälle. Minä menin kuskin paikalle ja ihan vahingossa mun oveni osui viereiseen autoon, sitten ajoin eteen ja vielä uudelleen. Voi voi. Mulla oli myös vanha Nissan ja tuolla miehellä uudempi Volvo.
Vierailija kirjoitti:
Suostuin pakettiautoni kanssa muuttoavuksi.
Ennenkuin joku tulee vinkumaan, niin sanoin että tulen kunhan saan rahallisen korvauksen. (ei ollut kovin läheinen ihminen ja matka pitkä.)
Muuton jälkeen tarjosi kahvit ja totesi että "varmaan ymmärrät että mulla ei nyt talon oston jälkeen hirveesti rahaa. Niin eiköhän kahvi ja pulla korvaukseks kelpaa!" Iloinen läimäisy selkään, ja naurahdus.
Ilmoitin että mikäli ei maksua tule, niin vetäisin välit.
Ei ole vieläkään maksanut.
Meillä lainattiin paku muuttoon ja ylilastattiin niin, että joutui remonttiin.
Ei mitään korvausta. Kyllä haittasi.
Moni näistä maksamattomista kyydittävistä vielä selittää, että parempihan se on, ettei tarvitse tyhjänä ajella ja saastuttaa luontoa.
Muistan nuorna miesnä, kun pakkasella lämmitin autoa, niin yksi lähiseudun juopoista pyysi päästä kyytiin, taisipa vielä olla isäni kavereita. Vein hänet lähikuppilaan ja hän tarjosi kymppiä maksuksi. Sanoin, että olin muutenkin lämmittämässä autoa ja kieltäydyin. Hän ryttäsi rahan, heitti takapenkille ja sanoi, että hän auton omistajana tietää, että kyytiin tulijoita on aina, mutta harva raskii edes kahvikuppia tarjota korvaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni näistä maksamattomista kyydittävistä vielä selittää, että parempihan se on, ettei tarvitse tyhjänä ajella ja saastuttaa luontoa.
Muistan nuorna miesnä, kun pakkasella lämmitin autoa, niin yksi lähiseudun juopoista pyysi päästä kyytiin, taisipa vielä olla isäni kavereita. Vein hänet lähikuppilaan ja hän tarjosi kymppiä maksuksi. Sanoin, että olin muutenkin lämmittämässä autoa ja kieltäydyin. Hän ryttäsi rahan, heitti takapenkille ja sanoi, että hän auton omistajana tietää, että kyytiin tulijoita on aina, mutta harva raskii edes kahvikuppia tarjota korvaukseksi.
. . . jatkoa, eräskin näistä luonnon säästämistä oli kyydissä yli 200 km ja antoi juuri tämän selitykseksi, ettei tarvitse tyhjänä ajella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. . . jatkoa, eräskin näistä luonnon säästämistä oli kyydissä yli 200 km ja antoi juuri tämän selitykseksi, ettei tarvitse tyhjänä ajella.
Näiden kyytilokkien kotiinhan voisi samalla periaatteella sitten mennä kylään ruoka-aikaan. Pöytään vaan kutsumatta ja toteat että syön pois ettei mee roskiin.
Olimme muuttaneet vanhassa kerrostalossa sijaitsevaan vuokra-asuntoon. Vuokranantaja oli pyytänyt erään miehen maalaamaan kylpyhuoneemme seinät. Olimme jo muuttaneet asuntoon, kun mies vielä maalasi seiniä. Yhtäkkiä kylpyhuoneesta leijaili tupakansavu. Avasin oven ja sanoin kohteliaasti maalarille: "Voisitko tupakoida ulkona, tämä on meidän kotimme, emmekä pidä tupakansavusta, kun emme itse tupakoi. Mies istui pienellä jakkaralla, käänsi päänsä minua kohti ja sanoi: "Elä, ja anna toistenkin elää". Mitäpä siihen enää saattoi sanoa!
Olen allerginen kalalle. Pisarakin kalan nesteitä ja joskus pelkkä haju saattaa aiheuttaa hengenvaarallisen reaktion. Useassakin paikassa tämä on ollut tiedossa- silti seuraavia tilanteita tuli eteen liian usein:
- Tilattiin firman tilaisuuteen pitopalvelu ja lähes kaikissa ruuissa on kalaa kun tilaaja ei vaivautunut kertomaan muuta kuin että laktoositonta- no voithan ottaa tuosta salaatin päältä nuo kalat pois...aargh
- Mikrossa oli usein lämmitelty kalakeittoja mutta kupua ei viitsitty huuhdella joten tehtäväkseni jäi joka kerta pestä ensin varalta mikro jos halusin siinä jotain lämmittää.
- Hei mentäskö porukalla syömään sushiravintolaan- kai sinä jotain syömistä löydät sieltä... Juu ei kiitos, menkää te vaan minä käyn jossain muualla...
**Meillä vähän sama homma. Pääsimme tuttavaperheen lapsen lakkiaisista ns. rupukattaukseen. Ensin olivat silmäätekevät ja hienot sukulaiset, lopuksi oikeat kaverit ja ystävät. Rupukattauksessa olivat ne, jotka *piti* kutsua, varmaan velvollisuudesta tai säälistä.**
Tilannetta sivuaa meidän kokemuksemme lastemme serkkujen syntymäpäivänä. Lapset olivat tuolloin kaikki alle kouluikäisiä. Serkut leikkivät keskenään usein ja sitten oli yhden serkuksen syntymäpäivät, jotka pidettiin lasten äidin kotona. Emme saaneet kutsua. Lasten äidille emme siis ole mitään sukua. Sinne oli kutsuttu myös yhteiset isovanhemmat, jotka sitten kertoivat, ettei siellä ollut paljoa väkeä, vain lähimmät. Myöhemmin sitten kuulin, että väkeä oli ollut reilummin, ihan lasten äidin siskon edellisiltana nappaamaa ravintolatuttavuutta myöten. Ymmärsimme juhlien olleen paremmalle väelle ja jatkossa aloimme pitää etäisempiä välejä heihin.
Vie rahaa rahapussista, ei kai tää haittaa ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vie rahaa rahapussista, ei kai tää haittaa ketään?
Kuka ja kenen rahapussista. Jos puoliso, johon on elatusvelvollisuus, ei ole niin vakavaa kuin kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kalalle. Pisarakin kalan nesteitä ja joskus pelkkä haju saattaa aiheuttaa hengenvaarallisen reaktion. Useassakin paikassa tämä on ollut tiedossa- silti seuraavia tilanteita tuli eteen liian usein:
- Tilattiin firman tilaisuuteen pitopalvelu ja lähes kaikissa ruuissa on kalaa kun tilaaja ei vaivautunut kertomaan muuta kuin että laktoositonta- no voithan ottaa tuosta salaatin päältä nuo kalat pois...aargh
- Mikrossa oli usein lämmitelty kalakeittoja mutta kupua ei viitsitty huuhdella joten tehtäväkseni jäi joka kerta pestä ensin varalta mikro jos halusin siinä jotain lämmittää.
- Hei mentäskö porukalla syömään sushiravintolaan- kai sinä jotain syömistä löydät sieltä... Juu ei kiitos, menkää te vaan minä käyn jossain muualla...
Miten sä pystyt allergiasi kanssa olemaan naisen lähettyvillä, jos pisarakin sillimehua tappaa?
Juhannus yksin
Kertokaa näitä lisää et olis lukemista
Puolisoni sisaruksesta ja äidistä olisi paljonkin kerrottavaa tällä palstalla. Listaan tähän nyt ne yleisimmin toistuneet ja eniten mieleenpainuneet:
- ei kai haittaa että puoliso saa tietää perunkirjaan liittyvistä asioista vasta kun on pakko kertoa...
- ei kai haittaa että haukumme aina lihavaksi joka tapaamisella
- ei kai haittaa että emme kuuntele kuulimisianne ja valehtelemme sitten mahdollisimman ikävästi kysyjille
- ei kai haittaa ettå valehtelemme sukulaisille teistä kaikenlaista
- ei kai haittaa että otan kunnian muiden suunnittelemista juhlista ja väitän omaksi ideakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttimies päästi kissan sisään "kun se näytti niin surkealta ja ulkona on kylmä, eihän se haittaa jos se vähän lämmittelee". Haittasi ihan pirusti kun olen pahasti allerginen ja jouduin tuplaamaan lääkkeet ja soittamaan tutun siivoajan hätäsiivoukseen. Onneksi se kissa oli mennyt olohuoneen sohvalle ja pysynyt siinä, niin riitti eteisen ja olohuoneen eristäminen. Se että olin sanonut jokaiselle remppa äijälle erikseen ettei sisään saa päästää mitään elukoita allergioiden vuoksi ja rempattava huone, johon kuljettiin eri ovesta, oli tarkasti pölyeristetty ei näyttänyt soittavan mitään kelloja. Remppafirma pahoitteli ja syytti "alihankkijaa", mutta maksoi sohvan ja tyynyjen pesetyksen ja allergiasiivouksen. Se siitä "kunnioitamme kotiasi ja toiveitasi" -sloganista. Kaksi yötä jouduin viettämään muualla sen hellämielisyyden vuoksi.
Miten ihmeessä sä pystyt kulkemaan missään jos noin allerginen olet. ja ihmettelen myös miten teille jatkuvalla syötöllä on elukoita tunkemassa sisään.
Meillä on joskus joku naapurin kisu käynyt eteisessä asti kurkkaamassa, ketä täällä asuu. (Ok-talo.) Luulisin, että esim. ulos päästetty kerrostalokissakin saattaa pyrkiä sisälle naapuriin, jos on ovi auki, eikä omaan kotiin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli palveluksen teki - omasta mielestään.
Itse ajelen mielelläni yksin, koska saa ajatella omiaan tai kuunnella radiota / äänikirjaa mielensä mukaan. Perheenäidin omaa laatuaikaa. :)
Mullakin on yksi just tälläinen kaveri. Sovitaan joku tietty kellon aika ja voi tulla ties miten myöhässä jne ja valittanut, että minun kanssani on vaikea sopia. No ei ole, kun sovin päivän ja kellonajan ja ilmaannun silloin paikalle ja kenenkään muun kanssa siitä ei tule ongelmaa. Kerran odotin kaksi tuntia ja häivyin, niin siitä juurikin alkoi tämä valitus, että on hankalaa. Harvakseltaan hänen kanssaan enää sovin mitään, kun on muutenkin kiireinen elämä lasten yms. kanssa ja en todella lähde jonnekin kaupungille huvikseni pyörimään ja odottelemaan häntä "kahville".