TE-toimisto kutsui 1300 työtöntä virtuaaliseen rekrytointitilaisuuteen – 15 osallistui
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2cc6d4b-afa4-4a71-b14f-e147032d7…
Työkkärin kommentti alla. Mitä voimme tehdä työttömyydelle?
Ainoa keino taitaa, ikävä kyllä, olla tukitason täysin uudelleen sovittaminen- onhan Suomen tukitaso korkeampi kuin palkkataso valtaosassa maailmaa ja jo siksi mahdoton nykyajan rajattomassa maailmassa, huomioidaanhan keskustelussa myös meidät jotka tämän maksamme!
Työkkäritän tweetti!
Juuri päättyi tilaisuus, johon työvoimatoimisto oli kutsunut 1 300 työnhakijaa. Vain 15 vaivautui paikalle. Tilaisuudessa oli lukuisia työnantajia, joilla olisi työtä tarjolla. Ei kelvannut rehellinen. Syitä varmasti monia. Yksi on todennäköisesti kannustinloukut.
5.03 ip. · 26. tammik. 2022
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten siellä on tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia, jotka ovat täysin työkykyisiä mutta niin laiskoja ja ilmaiselle rahalle oppineita, että työ ei kelpaa. Tämän porukan takia rangaistaan kaikkia.
Kyllä korpeaa lukea tämmöisiä kommentteja kun olen korkeasti koulutettu ja pitkän työkokemuksen omaava. Ennen sairastumistani maksoin vuodessa kymmeniä tuhansia euroja veroja.
Nyt kun CV:ssä on aukko ja sairashistoriaa niin en pääse edes kodinkoneliikkeen asiakasneuvojaksi vaikka sinnekin olin haastattelussa. Niitä jotka eivät töihin halua on mitättömän marginaalinen osa ja tuo ryhmä on aina ollut ja tulee olemaan järjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuin itse viime viikolla Uudenmaan TE-toimiston webinaariin (?) missä kerrottiin telinerakentajien rekrykoulutuksesta. Tuotakin seurasi parhaimmillaan vain 15 ihmistä. Kymmeneltä se alkoi, joten ei mitenkään mahdottoman aikaisin. Toki tallenne on jälkeenpäin katsottavissa YouTubesta. Minusta on kiva, että järjestävät tuollaisia. Tuokin näytti ihan mielenkiintoiselta puuhalta, siinä näytettiin video telinerakentajien työskentelystä. Pääsi ihan eri tavalla hahmottamaan sitä työtä kuin pelkän tekstin perusteella.
Livetapahtumaan en olisi lähtenyt, koska oma ennakkoajatus oli se, että ei ole kyllä minun juttu. Mutta uteliaisuudesta tuli katsottua ja ihan mielenkiintoiselta työltähän se vaikutti!
Kiva jos se oli sinusta mielenkiintoista katsottavaa, mutta mitä jos ei ole minkäänlaista mielenkiintoa teliasennusta kohtaan - edes kuriositeettina - vaan tähtäimessä on ihan toisen alan työt? Mitä hyötyä tuollaisesta webinaarista on jollekin, jolle telineasentajan työ ei oikeasti ole varteenotettava vaihtoehto?
Itse olen katsonut lukemattomia webinaareja omaan alaani liittyen, mutta webinaarit kampaajan työstä, ohjelmoinnista ja zumbavalmennuksesta olisivat minulle täysin hukkaanheitettyä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että moni työtön ei edes halua niitä töitä. Turha tuota on kiistää. Kun ei huvita, ei huvita.
Totuus on se, että työelämässä on pilvin pimein ihmisiä, jotka joskus ovata olleet työttömänä, minä yksi heistä. Suurin vaikeus työllistymisessä oli asennevammat ja harmi monen työnantajan kannalta, paskemman saivat - ainakin yhden tapauksen tunsin ja kyllä olisin itseni valinnut mieluummin, pieni kaupunki ja pienet piirit. Nyt on töitä ja olen hyvä töissäni. Ärsyttävää, että työttömien tuiksi lasketaan nekin tuet, mitkä eivät millään tavalla riipu onko henkilö töissä vai ei, eikä ne tipu jos töitä saa.
Mitä tarkoittaa aloituksessa tuo "Ei kelvannut rehellinen"? Mikä ei kelvannut, rehellinen työntekijä vai työpaikka...?
Sain kutsun mutta olen osapäivätyössä enkä osallistunut työajalla.
Vierailija kirjoitti:
130 000 työtöntä on kuntakokeilussa yms. toiminnassa, suurin osa pitkäaikaistyöttömiä ja osa ei taatusti ole enää kovinkaan työkykyisiä vaan kuuluisi eläkkeelle.
Nyt on korkeasuhdannetta mutta kun seuraava alamäki alkaa niin firmoista irtisanotaan pitkän työkokemuksen ja koulutusta omaavia 50+ vuotiaita työntekijöitä, kuinka moni heistä joutuu pitkäaikaistyöttömäksi. 2012-2016 irtisanottiin paljon vanhempaa väkeä; kuinka moni heistä on jäänyt jumiin pitkäaikastyöttömäksi mm. ikänsä takia?
niin, jos on muutama huono vuosi peräkkäin ja joutuu irtisanotuksi laskusuhdanteen alkuvaiheessa ja kestää monta vuotta ennen kuin työpaikkoja on enemmälti avoinna. Kauppalehti kirjoitti: millainen työvoimapula oikein pitäisi tulla että pitkäaikaistyöttömät alkaisi kelpaamaan? Mieluummin otetaan vaikkapa keikka työläisiä Virosta, Puolasta, Romaniasta jne...
Oleellisin kysymys on:
Työllistyivätkö kaikki 15?
Jos ei, niin huutonauran. Se siitä työvoimapulasta.
Henkilöstövuokrausfirmoilla on niiin huono maine. Hakevat jatkuvasti työntekijöitä mutta koskaan ei kerrota mille yritykselle, kuinka pitkä sopimus, kuinka paljon tunteja ja kaikkein vähiten palkan määrää. Kuka näin epäselviin haluaa sotkeutua? Tulee sama tunne kuin verkostomarkkinointiin houkuttelevista eli jotain epärehellistä siinä on kun eivät voi avoimesti kertoa mitä-missä-milloin. Työntekijä haluaa varmuutta ja faktaa työnteosta ei mitään löysää hirttoköyttä, jolla menettää luottotietonsa, asuntonsa ja rahansa.
Joillakin SUOMALAISILLA ei empatiakyky toimi vaan kettuilu ja kyykytys. No oonhan jo elänyt ja nähnyt joten itse en ihmettele.
Rekryfirmojen "työpaikat" kyllä epäilyttää. Eri juttu jos työnantaja itse olisi paikalla. Enkä ole työkkärin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota. Uutisessa lukee, että osallistujia oli 30, ei 15. TE-toimiston tavat osoittaa työtä ja koulutusta työttömille tunnetaan kehnoiksi, kutsuja tällaisiinkin lähetetään sellaisille, joilla ei ole mitään koulutusta/kykyjä tuolle alalle. Lisäksi TE-toimistojen tilastot eivät ole ajan tasalla, minullekin soitettiin parin vuoden pysyvällä eläkkeelläolon jälkeen ja kysyttiin tilannettani. Päätettiin työnhaku... mutta samantien tuli kutsu rekrytapahtumaan. Kela voisi päästää myös eläkkeelle heidät, jotka eivät työhön kykene terveyssyistä. Ihme on, että pino lääkärinlausuntoja ei kelpaa monen kohdalla. Mutta Kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärithän ne tekee kaikista terveitä.
En käsitä, miksi tehdään tällaisia työttömiä halventavia lehtijuttuja, joissa ei tuoda kaikkia puolia esiin, mutta jotka kyllä saavat tietyllä asenteella elävät mölisemään hillittömän isoista tuista ja kannustinloukuista. Ei Suomi ole turhaan saanut sapiskaa sosiaaliturvan matalasta tasosta.
Tuosta olen samaa mieltä. Siellä on listoilla tuhansia, tai jopa kymmeniä tuhansia, jotka ei ole työkykyisiä. Ei ole kortistossa heidän paikka, mutta jostain syystä sinne jäävät.
Työkyvyttömät ei tosiaankaan kuulu työttömyyskortistoon, siitä olen samaa mieltä. Mutta, he ovat siellä ns.0-kirjoilla, eli heitä ei kutsuta mihinkään työnhakuun tai haastatteluihin jos asianmukaiset todistukset työkyvyttömyydestä on toimitettu määräpäivään mennessä. Silti kirjoilla on hyvä olla koska joskus voi käydä niin että eläke tai kuntoutustuki hylätään ja olet silloin ainakin oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska olet työkkärissä kirjoilla.
Olen jo useassa noista mainituista paikoista ns. listalla. Tai siis olen pistänyt sinne hakemusta. Ja monesti. Ehdottelevat töitä, minä haen, sitten tulee vastaus: ei kiitos.
MIKSI osallistuisin? Niinpä.
t. 2 vuotta kohta työttömänä.
Sain tuollaisen kutsun, mutta se koski aivan muuta alaa, josta minulla 40 vuoden työkokemus ja koulutus. Nyt tuntuu, että olikin tarkoitushakuista saada mahdollisimman pieni osallistujamäärä tiedoksi julkisuuteen. N63
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä vehkeellä osallistun "virtuaaliseen" rekrytointitilaisuuteen??? Jotkut luulee että kaikilla työttömillä on kaikenmaailman tarvittavat härpäkkeet siihen. Jos olis OIKEA tilaisuus voisin hyvin mennäkin. HÖ! Ja järki hoi.
Tämä juuri, itku alkaa heti kun pitäisi toimia. Millähän "härpäkkeellä" sinäkin täällä olet? Sillä laitteella ei etäyhteys onnistu eikä jalat liiku sen vertaa että lainakoneelle voisi mennä - vaikkapa kirjastoon tai sinne työkkäriin? Ai niin, onhan se epämukavaa ja vie sinun vapaa-aikaa kohtuuttomasti.
Palstalla voi olla ihan näppärästi puhelimella mutta tuskin se onnistuu virtuaalisessa rekrytapahtumassa. Mulle punainen vaate on tuo kun pitää ensin kirjautua jollekin sivuille jota en entuudestaan tunne.
-en ole työtön-
No kivasti jätit huomioimatta ehdotukseni lainakoneesta. Ja kyllähän minä uskon että pitkäaikaistyöttömälle on suorastaan uhka kirjautua mol.fi sivustolle, siinähän piilee uhka joutua jopa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä vehkeellä osallistun "virtuaaliseen" rekrytointitilaisuuteen??? Jotkut luulee että kaikilla työttömillä on kaikenmaailman tarvittavat härpäkkeet siihen. Jos olis OIKEA tilaisuus voisin hyvin mennäkin. HÖ! Ja järki hoi.
Tämä juuri, itku alkaa heti kun pitäisi toimia. Millähän "härpäkkeellä" sinäkin täällä olet? Sillä laitteella ei etäyhteys onnistu eikä jalat liiku sen vertaa että lainakoneelle voisi mennä - vaikkapa kirjastoon tai sinne työkkäriin? Ai niin, onhan se epämukavaa ja vie sinun vapaa-aikaa kohtuuttomasti.
Ei kirjastoon pääse käyttään konetta koronan vuoksi, tuskin työkkäreihinkään?
Eri
Kyllä meidän paikkakunnalla ainakin pääsee, molempiin tahoihin käyttämään konetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla voi olla ihan näppärästi puhelimella mutta tuskin se onnistuu virtuaalisessa rekrytapahtumassa. Mulle punainen vaate on tuo kun pitää ensin kirjautua jollekin sivuille jota en entuudestaan tunne.
-en ole työtön-
No kivasti jätit huomioimatta ehdotukseni lainakoneesta. Ja kyllähän minä uskon että pitkäaikaistyöttömälle on suorastaan uhka kirjautua mol.fi sivustolle, siinähän piilee uhka joutua jopa töihin.
älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-en ole työtön-
Kukaan yksityinen ei palkkaa työkkärin kautta pitkäaikaistyötöntä.
Kiinnostaa työllistyikö nämä 15?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa työllistyikö nämä 15?
Epäilen.
Työkkärin sekoilu johtanut siihen, että siellä ei ole muuta tarjolla kuin näitä CV-kursseja, palkatonta "työharjoittelua" ja valtion/kuntien rekryt. Yksikään oikea yritys ei sinne enää laita rekryjä, koska vaikka hakisit arkkitehtia, työkkäri pakottaa 530 vartijaa ja metsänhoitajaa hakemaan töitä. Kellään ei ole aikaa lukea niitä turhia hakemuksia läpi.
Yleensä ihmiset työllistyvät, huolimatta työkkärin aiheuttamasta prosessin hankaloittamisesta.
T: yrittäjä