TE-toimisto kutsui 1300 työtöntä virtuaaliseen rekrytointitilaisuuteen – 15 osallistui
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2cc6d4b-afa4-4a71-b14f-e147032d7…
Työkkärin kommentti alla. Mitä voimme tehdä työttömyydelle?
Ainoa keino taitaa, ikävä kyllä, olla tukitason täysin uudelleen sovittaminen- onhan Suomen tukitaso korkeampi kuin palkkataso valtaosassa maailmaa ja jo siksi mahdoton nykyajan rajattomassa maailmassa, huomioidaanhan keskustelussa myös meidät jotka tämän maksamme!
Työkkäritän tweetti!
Juuri päättyi tilaisuus, johon työvoimatoimisto oli kutsunut 1 300 työnhakijaa. Vain 15 vaivautui paikalle. Tilaisuudessa oli lukuisia työnantajia, joilla olisi työtä tarjolla. Ei kelvannut rehellinen. Syitä varmasti monia. Yksi on todennäköisesti kannustinloukut.
5.03 ip. · 26. tammik. 2022
Kommentit (192)
On ollut jo kauan hakemus välistävetofirmoihin. Ei niistä ole koskaan kuulunut mitään. Syksyllä sain työkkärin kautta kehotuksen hakea niissä olevia paikkoja. Hain kyllä ja kerroin työkkärin ihmiselle että olen niissä ja mutta voin hakea uudestaan.
Näihin työnvälitysfirmoihin alkaa tulla niitä hakemuksia. Pakko kun muuten tulee karenssi. Eihän siinä mitään järkeä ole mutta kiitetään poliitikkoja näistä aktiivimalleista. Kaikki puolueet on vuorollaan olleet niitä käyttämässä. Että eipä sen työttömän auta edes äänestää.
Eihän tuolla ollut yhtään oikeaa työnantajaa töitä tarjoamassa. Ehkä porukalla on näistä "avoimista työpaikoista" tarpeeksi huonoja kokemuksia jo ennestään. Jos hoitoala jätetään pois (jossa oikeasti on vaikeaa saada tekijöitä) niin iso osa paikoista on max. 25 h/vko ja max 10e/tunti. Rakennapa siinä tulevaisuutta jos olet joku muu kuin opiskelija tai muuten juuri työmarkkinoille tullut.
Haista v i t t u aloittaja! Kateellinen kokoomuspersu l a h t a r i!!!
Miksi ei anneta oikeita työpaikkoja? Miksi tällaista pelleilyä, josta hyötyvät vain rekryfirmojen osakkeenomistajat?
Paljonkohan työkkäri vuodessa maksaa kaikenmaailman konsulttifirmoille ja koulutuksen järjestäjille ym vuodessa? Kaiken huippu oli kun Tampereella työkkäri oli palkannut Jutta ja Juha Larmin puhumaan yrittäjyydestä kiinnostuneille, miksi eivät palkanneet jotain paremman moraalin yrittäjää? Vaikuttaa siltä, että työttömät on hyvä rahasampo monille konsultti ym. firmoille, työllistyminen on usein sivuseikka.
Minä olen yksi niistä, jotka saivat kutsun enkä osallistunut, koska työnantajat olivat niin epäkiinnostavia. Teen tällä hetkellä osa-aikatöitä yhden rekryfirman kautta enkä halua toistaa samaa virhettä enää uudelleen. En myöskään ole kiinnostunut teollisuuden tuotantotöistä, koska ne eivät vastaa koulutustani, ovat usein fyysisesti raskaita ja meluisia, kärsin myös unettomuudesta enkä kykene vuorotyöhön (kokeiltu on..).
T. Työtön
Keppiä ja porkkanaa työttömille, usein vain se porkkana puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä TE:n kutsut on velvoittavia eli niistä ei voi noin vain edes luistaa ilman sanktioita.
Iltalehti nyt nostaa jonkun yksittäistapauksen ja tästä pitäisi jotain päätellä?
Itse olin pitkään työttömänä eikä TE-hallinto lähestynyt muistaakseni millään tavoin ekan puhelun jälkeen.
Nämä kimppakutsut ei ole ikinä velvoittavia se myös lukee kutsussa aina et ole velvollinen osallistumaan.
Aktiivimalli tulisi kohdistaa työnantajiin, jos teet tulosta etkä palkkaa uusia työntekijöitä, saat sanktioita. Myös vakinaisten ja määräaikaisten suhde tulisi määritellä uusiksi esim. 90\10 tms.
Minä jätin osallistumatta vastaavaan rekryyn loppuvuodesta, koska siinä haettiin työntekijöitä paikkaan, jonne ei pääse ilman autoa. Olen autoton, joten miksi haaskaisin aikaani?
Tuskin tämä tosiaan oli varsinaisen kouluttajan idea, mutta idea on varmasti näyttänyt koulutussuunnitelmassa hyvältä eli kurssin suunnittelija on oikeasti vastuussa. Osoitus vain niistä realiteeteistä, missä liikutaan. Tehdään asioita aivot narikassa.